Vier minder bekende oorzaken van problemen met machines met veel motorvermogen

Vier minder bekende oorzaken van problemen met machines met veel motorvermogen
Brandstof kan tijdens het transport en de verwerking op vele manieren verontreinigd raken met vuil, stof en andere organische stoffen. En condenswater kan zich in tanks ophopen, waardoor er corrosie en microbiële groei optreden.

Als je bepaalde zaken niet weet over filtratie en koelvloeistoffen, dan kan dat leiden tot verminderde prestaties en meer ongepland onderhoud van zware machines. Hier zijn vier minder bekende problemen die de prestaties van machines met veel motorvermogen kunnen beïnvloeden.

Ook ontdek je wat je kunt doen om deze problemen te voorkomen en hoe je dieselmotoren en machines up & running kunt houden.

1. Bulkbrandstof kan vuiler zijn dan de industrienorm

Een hoger motorvermogen en een langere levensduur van het brandstofsysteem vereisen een minimale verontreiniging van de brandstof, met name bij biodieselmengsels. Maar niet alle brandstof is zo schoon als gedacht.

“Hoewel dieselbrandstof bij het verlaten van de raffinaderij aan de industrienormen voldoet, kan er tijdens het transport en de verwerking op vele manieren verontreiniging optreden”, aldus Arnaud Le Ven, Product Engineering Director Fleetguard EMEA bij Atmus Filtration Technologies.

Hiertoe behoort elk overslagpunt, waar stof, vuil en andere organische stoffen in de tanks en slangen terecht kunnen komen. Door verontreinigingen kunnen kritische brandstofsystemen en motoronderdelen voortijdig slijten. En condenswater kan zich in tanks ophopen, waardoor er corrosie en microbiële groei kunnen optreden.

De eerste verdedigingslinie is het gebruik van filtratiesystemen voor bulkbrandstoffen op de opslag- en overslaglocaties. Ze filteren niet alleen stofdeeltjes eruit maar verwijderen ook het meeste water, zodat corrosie en microbiële groei voorkomen worden. Hierdoor kunnen brandstoffilters namelijk verstopt raken, wat weer tot verminderde motorprestaties en meer ongepland onderhoud leidt.

In dieselbrandstof kunnen vele soorten verontreinigingen voorkomen. Hier is meer informatie over deze verontreinigingen en hun effect op uw filters.

2. Door additieven kunnen brandstoffilters verstopt raken en prestaties beperken

Brandstofadditieven worden soms gebruikt om de brandstoftoevoer te verbeteren, corrosie tegen te gaan en microbiële groei te voorkomen.

Ze kunnen echter een keerzijde hebben. Brandstofadditieven kunnen bijdragen aan de vorming van zachte organische verontreinigingen, ook wel carboxylaten of zepen genoemd, waardoor filters voortijdig verstopt raken. Carboxylaten vormen zich wanneer additieven reageren met metalen in de brandstof.

“Na verloop van tijd smoren de gevormde carboxylaten de brandstoftoevoer en beperken ze het motorvermogen. Om deze reden is het belangrijk om spaarzaam en voorzichtig te zijn met het toevoegen van additieven. Door overmatig gebruik kunnen de onderhouds- en vervangingsintervallen korter worden, wat tot hogere onderhoudskosten en langere stilstandtijd van de machines kan leiden”, aldus Le Ven.

Bij het gebruik van brandstofadditieven moet je de brandstoffilters zorgvuldig in de gaten houden. Het ontstaan van kleverige verbindingen kan het gevolg zijn van de additieven. Als je additieven wilt blijven gebruiken, kies dan voor primaire en secundaire brandstoffilters die zowel bedoeld zijn voor zachte verontreinigingen als voor normaal vuil en stof.

SEM-afbeelding van filtermedia die verstopt zijn met zachte organische verontreinigingen. Additieven kunnen leiden tot de vorming van deze verontreinigingen in het brandstofsysteem en zo de levensduur van filters beïnvloeden.
SEM-afbeelding van filtermedia die verstopt zijn met zachte organische verontreinigingen. Additieven kunnen leiden tot de vorming van deze verontreinigingen in het brandstofsysteem en zo de levensduur van filters beïnvloeden.

Fleetguard heeft een wereldwijd actieve motorfabrikant geholpen bij de oplossing van een probleem met voortijdig verstopte brandstoffilters als gevolg van carboxylaten. Lees hier meer.

3. Universele CV-filters kunnen lekkages, druppels en motorschade veroorzaken

Carterventilatiefilters (CV-filters) verwijderen olie uit gassen (d.w.z. carterdampen) die ontstaan door de normale werking van de motor. Ze verminderen emissies en het olieverbruik en ze zorgen ervoor dat de motor optimaal blijft presteren.

Helaas kunnen door een hete motor de media in bepaalde CV-filters van mindere kwaliteit smelten. Le Ven: “Het gesmolten materiaal kan de afvoerleiding verstoppen of de motorkanalen blokkeren. Dit kan leiden tot een lager vermogen en een hogere carterdruk, met lekkages, een hoger olieverbruik en een lager brandstofrendement tot gevolg.

Voorkom dit en kies voor CV-filters met hoogwaardige media. Vooruitstrevende CV-filtratieproducten zijn bestand tegen de hitte en verwijderen de aerosoldeeltjes in de olie die gewoonlijk in de carterdampen van dieselmotoren voorkomen.

Goedkope CV-systemen kunnen de hitte niet aan

Bij blootstelling aan hoge hitte kunnen substandaard of niet-originele filtermedia smelten en zich in de behuizing afzetten. Gesmolten materiaal kan de motor onherstelbaar beschadigen.

4. De verborgen kosten van goedkope koelvloeistoffen

Bijna 40% van alle motorproblemen ontstaan in het koelsysteem. Corrosie, aanslag en schade aan de cilindervoering kunnen leiden tot lekkages, voortijdige motorslijtage en machinestoringen. Wat is nu de juiste koelvloeistof voor uw machine? Er zijn drie types koelvloeistof verkrijgbaar. Alle drie bieden ze adequate bescherming, maar het onderhoud verschilt.

  1. Conventionele koelvloeistoffen zijn het goedkoopst maar ze vereisen meer controle en onderhoud van additieven, waardoor de kosten toenemen. Daarnaast moeten ze regelmatig vervangen worden.
  2. Koelvloeistoffen op basis van OAT (Organische Additieve Technologie) zijn het duurst in aanschaf maar er hoeven geen additieven gebruikt te worden en ze gaan doorgaans langer mee zonder dat er onderhoud nodig is.
  3. Hybride koelvloeistoffen combineren conventionele en OAT-technologieën voor een uitstekende bescherming van de cilindervoering en langere onderhoudsintervallen.

Operatoren van machines moeten de motorkoelvloeistof regelmatig controleren en verversen aan de hand van de instructies van de OEM.

Met controlemiddelen kan vastgesteld worden of de koelvloeistof nog steeds goed is. Dompel minstens tweemaal per jaar een teststrip in de koelvloeistof om het glycol- en additiefgehalte te bepalen. Refractometers worden gebruikt om het vriespunt vast te stellen. OEM’s en externe laboratoria kunnen uitgebreidere koelvloeistofanalyses uitvoeren.

Welke koelvloeistof is het best voor uw toepassing?

ConventioneelHybrideOAT (Organische Additieve Technologie)
TechnologieGoedBeter Best
Levensduur van koelvloeistof500.000-650.000 km1.000.000-1.600.000 kmLevensduur van motor
Tijd nodig voor onderhoudLangMiddellangKort
Belangrijk voor onderhoudJuiste bijvullingJuiste bijvullingJuiste bijvulling
Er zijn drie types koelvloeistof verkrijgbaar. Alle drie bieden ze adequate bescherming maar ze verschillen in het vereiste onderhoud.

Wist u dat de vereisten voor luchtfilters verschillen van die van brandstoffilters, oliefilters en koelvloeistoffilters? Ontdek hier de verschillen.

Dit artikel is gesponsord door Fleetguard.

EAO Benelux ontzorgt klant door plug-and-play te leveren

EAO Benelux ontzorgt klant door plug-and-play te leveren

Innovatief, robuust, intuïtief en betrouwbaar: dat zijn de belangrijkste eigenschappen van de producten van EAO Benelux, specialist in hoogwaardige drukknoppen, toetsenborden, bedieningselementen en complete besturingsunits en -systemen voor onder meer bouwmachines. EAO kan al deze producten bovendien klantspecifiek maken, zegt algemeen directeur Dave Polman. 'Wie wil, kan schakelaars of bedieningspanelen volledig plug-and-play aangeleverd krijgen.'

Relly 1.8 en 1.8E: Gewichtheffers van formaat

Relly 1.8 en 1.8E: Gewichtheffers van formaat

Met drie modellen, diverse motorvarianten en ruim honderd aanbouwdelen biedt Relly slechts twee jaar na de introductie talloze keuzemogelijkheden. Jongste ontwikkeling is de 1.8, die qua styling overduidelijk familie is van de 1.0 en 1.3, maar er qua hefvermogen en afmetingen een flinke schep (of bak...) bovenop doet. Jan Jacob Bles heeft zowel de diesel als de elektrische variant getest.

Nieuwe outdoor keypad met acht knoppen; geschikt voor heavy duty en breed inzetbaar

Nieuwe outdoor keypad met acht knoppen; geschikt voor heavy duty en breed inzetbaar

De succesvolle Serie 09 keypads van EAO heeft een nieuwe versie gekregen, die acht knoppen heeft en daarmee nog breder inzetbaar is. De keypad is robuust en waterbestendig uitgevoerd, speciaal voor buitengebruik, onder extreme, zware omstandigheden. Ook is de module volledig programmeerbaar en kunnen de knoppen worden voorzien van klantspecifieke symbolen.

Jac Rijk benut passende leaseoplossing voor gebruikt materieel

Jac Rijk benut passende leaseoplossing voor gebruikt materieel

Grondverzetspecialist Jac Rijk moest snel gebruikt materieel aanschaffen. Dankzij de soepele samenwerking van de betrokken teams binnen DLL waren de machines snel leverbaar en werd de juiste leaseoplossing aangeboden.