Het systeem op basis van kunstmatige intelligentie (AI), moet een oplossing bieden voor een van de grootste veiligheidsrisico’s in de bouw: aanrijdingen tussen mens en machine. Dat is namelijk één van de drie meest voorkomende ongevallen in de bouw- en infrasector. De sensor detecteert automatisch of er personen of objecten rond het materieel aanwezig zijn. Bij een potentiële botsing krijgt de machinist een noodmelding of komt de machine direct tot stilstand.
Dodelijk ongeval
De technologie moet ervoor zorgen dat dergelijke ongevallen tot het verleden behoren. In 2024 gebeurde er in Nederland twee ongelukken door achteruitrijdend materieel, één daarvan met dodelijke afloop. Bij Heijmans zelf vonden er tussen 2019 en 2024 drie ongevallen plaats met letsel tot gevolg.
Norm
Toch is AI-sensortechnologie nog niet de standaard in de sector. “Bij de meeste nieuwe personenauto’s is detectie al dan niet in combinatie met een noodremassistent standaard ingebouwd, maar bij bouwmaterieel niet. Terwijl sommige merken van auto en bouwmaterieel hetzelfde zijn”, stelt Werner van Eck, directeur veiligheid bij Heijmans. “Dat moet de norm worden voor al het bouwmaterieel. De noodzaak is er, de techniek is er, nu moet de branche – van afnemer tot leverancier – in beweging komen.”
Heijmans CEO Ton Hillen sluit zich daar bij aan: "Wij gaan voor nul ongevallen. Maar dat kunnen we niet alleen. Dit is een oproep aan bouw- en infrabedrijven en materieelleveranciers, laten we samen eisen dat AI-sensortechnologie standaard wordt."
Lees ook: