Met de overname van Doosan Infracore door HHI in 2021 was duidelijk dat de oude merknaam zijn langste tijd had gehad. Het nieuwe Develon is een samentrekking van ‘Develop’ (Ontwikkelen) en ‘Onwards’ (Verder). De benaming weerspiegelt de intentie van Hyundai Doosan Infracore (HDI) om tot innovatieve producten en oplossingen te komen, zoals de eind 2022 gepresenteerde DX100W-7. Met een bedrijfsgewicht vanaf 10,7 ton concurreert deze mobiele graafmachine in het 10 tons-segment, een klasse die onder meer geliefd is bij stratenmakers. De machine moet hoge ogen gooien als ‘werktuigdrager’ en lijkt daarvoor uitstekende uitgangspunten te bieden.
Twee- of vierwielbesturing
Tot de standaarduitvoering behoren een hydraulische verstelgiek met een 225 cm lepelsteel, een standaard hamer/rotatiefunctie en LED-werklampen. De klant kan de DX100W-7 aanschaffen met een schuifblad of steunpoten of beide. Een 360°-camera en sensoren zijn opties die zeker het overwegen waard zijn; veiligheid heb je immers nooit teveel. De testmachine heeft alleen bestuurbare voorwielen, maar vierwielbesturing behoort eveneens tot de mogelijkheden, met als voordelen een ultrakorte (7,5 meter) draaicirkel en de mogelijkheid van krabbesturing, oftewel ‘hondengang’ in machinistenkringen. De gemonteerde dansonderdrukking is een optie, net als de Engcon EC-Oil S45 snelwissel met een EC209 draaikantelstuk. Ook de DC2 proportionele besturing staat op de optielijst. Daarmee kan de machinist zowel het draaikantelstuk als hydraulische uitrusting aan-en loskoppelen zonder de cabine te verlaten. Spatborden en zonwerende raamfolie worden dikwijls als onontbeerlijk beschouwd en zijn hun relatief geringe meerprijs zeker waard.
Jan-Jacob knikt goedkeurend als we om de machine heen lopen. ‘Deze Develon behoort gezien zijn rijklare gewicht tot de kleinere wielgraafmachines. Dat straalt er op het eerste gezicht niet vanaf; als je erop stapt lijkt het best een flinke jongen. Kijk je wat beter, ontdek je dat het toch een compacte machine is, met een geringe oversteek van het ballastgewicht ten opzichte van de onderwagen. Daardoor zul je er ook prima mee kunnen manoeuvreren in krappe ruimtes, dat zullen bijvoorbeeld stratenmakers bijzonder waarderen. Die grote opbergkisten aan weerskanten van de onderwagen zijn ontzettend praktisch, je hebt alle ruimte om bijvoorbeeld kettingen, smeermiddelen en gereedschap mee te nemen.’
Toegankelijke techniek
De techniek zit verborgen achter een drietal sierlijke kappen in het 1,35 ton zware contragewicht. De bij Develon vervaardigde 3.409 cm³ common rail diesel ligt dwars achterin de bovenwagen en levert volgens de folder 75kW/102 pk. Uiteraard voldoet de viercilinder aan de Stage V-normen, zonder dat uitlaatgasrecirculatie noodzakelijk is. Het eerste onderhoud hoeft pas na 5.000 uur te worden uitgevoerd, daarvoor gaat bij de boekhouder de duim zeker omhoog.
Onze expert laat zijn blikken tevreden langs de techniek glijden. ‘Met de toegankelijkheid van het motorcompartiment is niets mis. Als je de bovenwagen zodanig draait dat het schuifbord niet in de weg zit, kun je overal goed bij, ideaal voor de dagelijkse inspectie en het onderhoud. Je ziet meteen welke filters er allemaal op zitten, je zult er niet gauw eentje vergeten. Ook de multiriem is goed bereikbaar. Je zou bijna gaan denken dat de ontwerpers zelf ervaring in de werkplaats hebben opgedaan!’ Rechtsvoor zijn achter een afsluitbare deur onder meer de brandstof- en AdBlue-tank te vinden, evenals het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof. Jan-Jacob wijst op de vulopening van de 160-liter dieseltank, die vrij hoog zit. ‘Je zult voorzichtig moeten tanken om geen druppels over je heen te krijgen, maar dat leer je gauw genoeg. Ik hoop wel dat de slang van de dieselvulpomp een beetje schoon blijft. Die zit in het deurtje bij de radiator, een plek waar veel stof doorheen komt.’
Ruime, comfortabele cabine
De voor de klim in de cabine onontbeerlijke handgrepen heeft Jan Jacob meteen gevonden. In een mum van tijd heeft hij de in diverse richtingen verstelbare, luchtgeveerde comfortstoel in de juiste stand staan. ‘Je komt makkelijk naar binnen, zeker als je de linker hendel omhoog klapt voor nog wat extra instapruimte. De cabine komt verschilt niet zo veel van zijn voorgangers en biedt veel ruimte en comfort - “never change a winning team” zeggen ze dan in Engeland. Airconditioning is standaard, net als cruise control en een heleboel opbergvakken. Aan een communicatiepoort voor een pc/laptop-interface is eveneens gedacht. Doosan Connect houdt je op afstand volledig op de hoogte van wat er met de machine gebeurt; track and trace, real time monitoring, het brandstofverbruik, onderhouds- en storingsinformatie, ook op de thuisbasis heb je alles onder controle.’
Onze machinist constateert dat ergonomisch is alles dik in orde is: ‘De bedieningselementen zitten op een logische plek en voelen prettig aan. Bij het starten zie je het zie je het 8” touchscreen oplichten. Met de scrollknop naast de contactsleutel blader je door het menu. Dat werkt heel intuïtief. Je verandert heel gemakkelijk de instellingen of geeft de juiste hoeveelheid liters bij het wisselen van hulpstukken. Het stuur komt vertrouwd over als je Doosan-ervaring hebt, net als de wat mij betreft iets te brede console op de stuurkolom. Die neemt namelijk een stukje zicht weg als je schuin voor de cabine kijkt. De op zich prima geplaatste knoppen voor de alarmknipperlichten en de wegstand hebben toch niet zo’n brede basis nodig? Vergeet ik nog bijna de standaard DAB+ radio met Bluetooth, die je aan je smartphone kunt koppelen voor handsfree bellen.’
Multitasking
Afgezien van de reeds genoemde Engcon snelwissel en draaikantelstuk is deze DX100W-7 ook nog uitgerust met een uiterst handige, gemakkelijk afneembare grijper. Daarmee kan de machinist allerlei objecten beetpakken zonder van zijn stoel te komen. Uitermate handig, al deze optionele uitrusting, die echter wel voor de nodige extra functies op de joysticks zorgt. Jan Jacob is een ervaren ‘joysticker’ en heeft het systeem snel in de vingers. ‘Ik snap best dat het niet voor iedereen gemakkelijk zal zijn alle fijne kneepjes te leren, het is echt “multitasking”! Gezien de vele mogelijkheden kan ik het echter iedereen aanraden om er even goed in te duiken. Het is gewoon ontzettend handig als je vrijwel alles via de joysticks kunt regelen’, vervolgt Jan Jacob, die het hierbij niet laat als het op positieve opmerkingen aankomt. ‘Het afwerken met deze machine gaat super, nog beter dan ik verwachtte zelfs. Je voelt direct contact als je de giek lang uitgooit en dan weer naar je toe trekt. Dat directe gevoel werkt ontzettend lekker, de techniek wordt een beetje een verlengstuk van jezelf. Je kunt met de stelgiek dicht bij de machine komen maar ook heel ver weg reiken. De lepelsteel is best lang en met de snelwissel en grijper erop plus de 400 liter-bak hangt er ook nog behoorlijk wat gewicht aan. Dat merk je echter nauwelijks. Deze Develon staat ontzettend stabiel op zijn wielen, ook met een volle bak, werkelijk boven verwachting. De banden zullen daarbij ook zeker een rol spelen, die passen perfect bij deze machine.’
Flink bereik verstelgiek
Onze testrijder merkt op dat je een voorop gemonteerde zwenkgiek vaker tegenkomt bij machines in dit segment, al is de constructie voor Doosan ehhh… Develon nieuw bij een mobiele kraan. ‘De constructie, met een dubbele hefcilinder, stráált kracht en stabiliteit uit en biedt die eigenschappen ook werkelijk. De giek oogt slank en kan 60 graden naar links en rechts draaien. Dat geeft bewegingsvrijheid als het er rondom de machine krap aan toe gaat. Heb je wel alle ruimte, kun je ook volop profiteren van de mogelijkheden van de giek. Je haalt zeker een meter of acht en dat is niet gek voor een machine van dit compacte kaliber. Weet je wat ik ook fijn vind? Dat je met een apart knopje de zwenkrem kunt in- en uitschakelen. Soms heb je liever dat de machine iets minder abrupt draait, ontzettend handig dat een druk op de knop dan voldoende is om het enthousiasme wat te temperen.’
Vlot onderweg
Machines als de Develon DX100W-7 komen regelmatig op de openbare weg en daar wil Jan Jacob uiteraard het fijne van weten. ‘De wielen worden via een tweetraps powershift-transmissie door een axiaalzuigermotor met twee toerentallen aangedreven. Je hebt een zuinige modus en een schakelaar voor kruipsnelheid. De werkmodus kun je met een simpele druk op de knop van hoog naar laag schakelen. Met twee rijsnelheden kun je kiezen tussen meer koppel en een hogere snelheid. Met een druk op de wegknop krijg je veel meer power op de rijmotoren en worden bovendien de joysticks uitgeschakeld. Tevens treedt de giekvering in werking voor meer rijcomfort. Met de rijmodus aan komt deze machine als de brandweer van de plek, waarbij je in de tweede versnelling met de hoge gearing een top kunt halen van 37,4 km/u. Kies je voor de lage overbrenging wordt dat 12,9 km/u. Ik vind dat deze machine flink doorrijdt voor zijn gewichtsklasse; zo kun je ook in een wat groter werkgebied bérgen werk verzetten. Hij mag dan compact zijn, hij is ook competitief, wat mij betreft is die nieuwe merknaam niet verkeerd gekozen!’
Dit artikel is gesponsord door Anema Arum, ELM Bouwmachines, Staad, Nijland Service, R&L Machinery, Snippe Erica en De Kruyf Mechanisatie.