Gesponsord

'SDK Engineering helpt onze duurzame ambities vorm te geven'

'SDK Engineering helpt onze duurzame ambities vorm te geven'

Funderingsspecialist Sterk BV heeft ambitieuze doelstellingen als het gaat om emissievrij werken. Doelstellingen die haalbaar moeten zijn, die moeten passen bij de medewerkers én moeten bijdragen aan de continuïteit van het familiebedrijf. In SDK Engineering vond Sterk een partner die haar missie begrijpt en die meedenkt over de toekomst.

Om in 2035 volledig emissievrij te kunnen funderen, zette Sterk BV, dé funderingsspecialist van Nederland, een heus masterplan op. Een plan bestaande uit drie fasen met verschillende technologische oplossingen met als uiteindelijk doel in 2035 geen diesel meer te gebruiken. “Wij zien onszelf graag als onderaannemer plus. Daarmee bedoel ik dat wij veelal werken als onderaannemer maar denken als hoofdaannemer met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen”, zegt technisch directeur Peter van Halteren. “Een van die verantwoordelijkheden is dat opdrachtgevers en hoofdaannemers van ons verwachten dat we uiteraard de juiste mensen en machines inzetten. Bij de machines komt dit neer op technisch geschikt materieel met een (gebrek aan) uitstoot die past bij het project en de aanbesteding.”

Haalbaar en betaalbaar

Onderdeel van het plan van Sterk om emissievrij te worden is kijken hoe bestaande kennis, kunde en materieel gebruikt en/of geschikt gemaakt kan worden. “Onze mensen zijn voor ons het allerbelangrijkst en het is van belang dat zij meegroeien op onze route naar nul emissie. Daarnaast moeten ontwikkelingen haalbaar en betaalbaar zijn want winst maken is uiteraard nodig. Maar aan continuïteit hechten we de meeste waarde. Daar passen volledig elektrische machines vanwege de aanzienlijke investering nu nog niet bij. Die investering gaat immers verder dan het materieel zelf. Accucapaciteit, een laadinfrastructuur en laadtijden horen daar ook bij. Bij hybride machines hebben we momenteel echter wel een goed gevoel. Zowel technisch als financieel.” Tijdens een ontmoeting met Steven de Kam, kwam Peter van Halteren erachter dat SDK Engineering op dezelfde manier in de wedstrijd staat. “We spreken elkaars taal en ze tonen begrip voor onze wensen en eisen. En ze luisteren goed zodat we na de ombouw van onze eerste Giken silent piler F401 tot CHDe plug in-hybride, in mei dit jaar al gaan starten met een tweede machine met dit systeem.”

Beste van twee werelden

Die Giken silent piler F401 kocht Sterk gebruikt en het ging voor de ombouw naar hybride een samenwerking met SDK Engineering aan. “SDK gaf aan dit te kunnen en te willen en toen zijn we met elkaar in gesprek gegaan over de benodigde prestaties. Daarbij valt op dat Steven en zijn team écht kennis van zaken hebben en dat gaf meteen vertrouwen. We zijn het project echter wel in nauwe samenwerking aangegaan en het resultaat is nadrukkelijk een coproductie. Dat moet ook wel, want wij zijn de enige met deze machine en dat betekent pionieren en je flexibel opstellen”, zegt Van Halteren.

Hij omschrijft de unieke hybride Giken silent piler F401 CHDe als het beste van twee werelden. “Ja, ook het beste van Sterk en SDK maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is de combinatie van batterij-elektrisch, al dan niet met de kleine dieselmotor als range extender, en elektrisch. We kunnen 8 uur lang batterij-elektrisch werken waarbij de dieselmotor bijspringt wanneer nodig, en continu elektrisch als er een bouwaansluiting of andere stroomvoorziening beschikbaar is.”

De ombouw, waar Sterk SSEB voor aanvroeg en ontving, is de eerste in zijn soort en de tijd zal uit moeten wijzen of alles functioneert zoals bedacht en verwacht. “Natuurlijk zijn er kleinigheden en kinderziektes. Dat had SDK op voorhand ook aangegeven. Het gaat er uiteindelijk om hoe die worden opgelost en ook die indruk is buitengewoon goed.”

Dit artikel is gesponsord door SDK Engineering.