'Ontwikkelingen tegen de stroom in' (met oude vertrouwde diesel)

'Ontwikkelingen tegen de stroom in' (met oude vertrouwde diesel)
Het linker filter heeft een normale standtijd van 500 uur mét Mécatech TC1H. Het rechter filter zonder TC1H geeft problemen na 350 uur.

Je zou de indruk kunnen krijgen dat de transitie naar elektrificatie nagenoeg voltooid is. Maar de werkelijkheid is dat we voorlopig nog voor een groot deel zijn aangewezen op de oude vertrouwde diesel. Reden genoeg om ook hier de stand van zaken te volgen. Huub de Cock van de Dupag Group vertelt over de ontwikkelingen.

In het najaar komen traditioneel de meeste problemen met diesel aan het licht. ‘En dat is absoluut niet nodig’, aldus Huub de Cock. Problemen die vanuit de brandstof ontstaan (dichtslibben van brandstoffilters is de meest bekende) vinden bijna altijd hun oorzaak in chemische reacties in de brandstof en biologische verontreiniging. Reacties die elkaar versterken met temperatuur en vocht als katalysator. ‘Door deze reacties te stoppen met een additief zijn wij zeer succesvol in het voorkomen van een hoop ellende. En daar maken we klanten blij mee.’

Vorming van polymeren

De ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden in motoren, brandstofsystemen en uitlaatgasbehandeling, hebben met het gebruik van allerlei varianten op biobrandstof tot gevolg dat betrouwbaarheid en onderhoudskosten onder druk komen te staan. Er ontstaan problemen die voor veel gebruikers nieuw en onverklaarbaar zijn. Een voorbeeld daarvan is de vorming van polymeren, dat zich uit in zwarte (zelfs verstopte) filters en overmatige slijtage van injectoren. Met als gevolg frustratie door stilstand en kosten. Deze polymeren ontstaan onder hoge druk en temperatuur in de common rail van het brandstofsysteem en komen via de retour in het hele brandstofsysteem terecht. Niet alleen bij conventionele diesel, maar ook bij gebruik van HVO of mengsels daarvan kan
dit fenomeen optreden. Het voorkomen van polymerisatie is één van de eigenschappen van het brandstofadditief Mécatech TC1H.

Dupag Group is gespecialiseerd in brandstof en additieven en zijn met dertien techneuten landelijk actief met producten van Mécatech. De afgelopen jaren heeft Dupag Group onderzoek gedaan naar problematiek bij dieselmotoren, inclusief een studie over micro-organismen aan de universiteit van Utrecht. ‘Hiermee hebben we onze kennis nog verder verbreed’, zegt De Cock. ‘In 2020 hebben we dit samengevat in een kennisdocument. Hiermee kunnen we onze klanten niet alleen vertellen dat we een oplossing hebben, maar ook uitleggen wat – vaak complexe – oorzaken van problemen zijn en hoe we deze aanpakken.’

Kostenbesparing

Eén additief als totaaloplossing voor een scala aan verbeteringen; dát verklaart het succes van Mécatech TC1H. En wat merkt de klant? Minder downtime, kostenbesparing, betere en stillere loop van motoren. Mécatech TC1H is verkrijgbaar als additief om zelf – eventueel met doseersysteem – bij te mengen tijdens het storten van de brandstof, maar is ook landelijk kant-en-klaar verkrijgbaar als premium diesel met de naam MecXellent.

Klanten die MecXellent tanken, merken de verschillen in de praktijk: chauffeurs en monteurs ervaren dat motoren rustiger lopen en niet meer nagelen bij de koude start, zelfs bij de merken waarbij dit ‘normaal’ is. Ook bij het vervangen van de brandstoffilters is het verschil zichtbaar: de papierkleur is normaal in plaats van zwart en verzadigd. Onderhoud is weer te plannen volgens schema en de boekhouder ziet de voordelen terug in onderhouds- en reparatiekosten.

Dit artikel is gesponsord door de Dupag Group.

De BMair Protector.

BMair: een nieuwe standaard in de wereld van overdrukfilters

Met de introductie van de BMair Protector zet BMair een nieuwe standaard in de wereld van overdruk­filters. Door compactheid, modulariteit en geavanceerde technologieën zoals RFID en BMair Connect te combineren, biedt het systeem een oplossing voor de groeiende uitdagingen op het gebied van luchtkwaliteit in bouwmachines.

Deze handige drukknoppen voor bouwmachines zijn plug-and-play

Deze handige drukknoppen voor bouwmachines zijn plug-and-play

Innovatief, robuust, intuïtief en betrouwbaar: dat zijn de belangrijkste eigenschappen van de producten van EAO Benelux, specialist in hoogwaardige drukknoppen, toetsenborden, bedieningselementen en complete besturingsunits en -systemen voor onder meer bouwmachines. EAO kan al deze producten bovendien klantspecifiek maken, zegt algemeen directeur Dave Polman. 'Wie wil, kan schakelaars of bedieningspanelen volledig plug-and-play aangeleverd krijgen.'

Bas van Hoek is al 25 jaar actief in de grondverzetwereld. Dankzij al die ervaring kan Xspare kwalitatief goede bakken uit eigen magazijn aanbieden.

'Kwalitatief goede bakken voor een heel aantrekkelijke prijs'

De bakken van Xspare zijn wellicht nog niet zo bekend in het grondverzet. Maar als het aan Bas van Hoek ligt komt daar snel verandering in. Vooral dealers en leveranciers van graafmachines die op zoek zijn naar kwalitatief goede bakken voor een aantrekkelijke prijs, moeten wat hem betreft hun oren spitsen.

Brandstof kan tijdens het transport en de verwerking op vele manieren verontreinigd raken met vuil, stof en andere organische stoffen. En condenswater kan zich in tanks ophopen, waardoor er corrosie en microbiële groei optreden.

Vier minder bekende oorzaken van problemen met machines met veel...

Als je bepaalde zaken niet weet over filtratie en koelvloeistoffen, dan kan dat leiden tot verminderde prestaties en meer ongepland onderhoud van zware machines. Hier zijn vier minder bekende problemen die de prestaties van machines met veel motorvermogen kunnen beïnvloeden.