Met zijn compacte afmetingen en strakke vormgeving herinnert de Takeuchi TB325R meteen aan de al eerder uitgebrachte TB225. Dat is geen toeval. Beide machines richten zich op dezelfde doelgroep, zoals hoveniers, stratenmakers en kabelleggers. Dat zijn bedrijven die behoefte hebben aan een ultracompacte machine die op een aanhangwagen achter een bestelwagen of 4x4 kan worden vervoerd.
De TB225 voldoet aan deze eis en biedt dankzij een relatief beperkt gewicht nog voldoende reserve om tegelijk ook nog een paar bakken op de aanhanger mee te nemen. Dat geldt net zo zeer voor de TB325R, die echter voor sommige bedrijven het voordeel biedt dat je met deze machine onder uiterst krappe omstandigheden kunt werken. Als elke decimeter telt, is een binnendraaier als de TB325R een uitkomst. De R staat trouwens voor ‘Rear’, al is het naar achteren uitstekende ‘rear’ op esthetisch verantwoorde wijze verwijderd.
Gesloten of canopy
De TB325R is zowel leverbaar met een gesloten cabine als in canopy-vorm, een beschermende kooi met een kunststof dak erop. Beide hebben de vorm van een hoge doos, met rechts een bescheiden uitstulping voor het motorcompartiment. Het geheel is gebaseerd op een 189 cm lange en 150 cm brede onderwagen met 25 cm brede rubberen rupsen. Dat zijn afmetingen waarmee je op de meeste plekken uitstekend uit de voeten kunt en die ervoor zorgen dat er op een flinke aanhangwagen nog genoeg ruimte overblijft voor toebehoren als enkele bakken.
De machine moet dan uiteraard goed kunnen worden vastgezet, waarvoor een viertal sjor-ogen is aangebracht. Precies op de juiste plek, als we onze testmachinist mogen geloven. Die wijst ons ook op de twee hijsogen bovenop de cabine: ‘Met dit soort machines werk je soms op lastig toegankelijke plekken. Dan moet er een zware kraan aan te pas komen om je bijvoorbeeld in een bouwput of door een gat in een dak te hijsen.’
De gebruikelijke ‘walk around’ neemt bij een minigraver als deze Takeuchi niet veel tijd in beslag, al zijn er wel degelijk zaken die onze Jan Jacob opvallen. ‘Kijk eens hoe zorgvuldig die stalen leidingen langs de giek zijn verlegd en hoe mooi ze zijn afgewerkt! De rubberslangen zijn ter bescherming ommanteld met oersterke stalen veren; hier is echt niet gestreefd naar minimale productiekosten. Ook de hefcilinder heeft een beschermkap. Zo’n beveiliging op de giek getuigt eveneens van kwaliteitsbesef.’
Aandacht voor detail
Na het openen van de deur van het motorcompartiment knikt onze machinist instemmend. ‘De ruimte is bij zo’n compacte machine natuurlijk compleet gevuld, maar de punten die regelmatig aandacht verdienen zijn meteen herkenbaar en goed bereikbaar.’
Kloppend hart is een 1.330 cm³ metende Stage V driecilinder van Yanmar, een motor die zijn sporen inmiddels heeft verdiend en 16,5 kW/22,4 pk produceert. De vulopening van de 31,2 liter grote dieseltank is bereikbaar via een langwerpige klep rechts naast de cabine. De standaard meegeleverde vetspuit achterin het zijcompartiment tovert een glimlach op het gezicht van onze expert: ‘Dat vind ik nou een leuk detail. Kost bijna niks zo’n ding, maar ik vind het wel tekenend voor de aandacht voor het detail dat er al bij het ontwerp over na is gedacht!’
Af fabriek wordt de TB325R afgeleverd met twee led-lichten vóór op het dak en een op de giek. ‘Het komt in dit segment niet zo vaak voor dat die er allemaal zonder meerprijs op zitten. Aan die drie werklampen zul je in de praktijk meestal wel genoeg hebben, al kan ik me voorstellen dat bedrijven die vaak in het donker moeten werken, kiezen voor de optie van vier lampen op het dak. Ik zie overigens ook nog twee flitslampen achterop, prima, want veiligheid kun je nooit genoeg hebben.’
Jan Jacob stapt in, om meteen al tot de conclusie te komen dat het er in de cabine behoorlijk ruim aan toe gaat voor een machine in dit segment. ‘Eigenlijk blijft hier nauwelijks iets te wensen over, er is veel glas en het voorraam kun je grotendeels openschuiven. Ik heb een prima zicht, ook omlaag. Maar omdat een mens toch altijd wat te zeuren wil hebben, begin ik over de deur, waar je in het midden niet doorheen kunt kijken. Als je aan het graven bent kun je niet schuin opzij naar beneden kijken, dat is wel een minpuntje.’
Drie extra hydraulische functies
Ook in het mini-segment wordt het gelukkig steeds vanzelfsprekender dat de machinist op een comfortabele stoel zit, met voldoende verstelmogelijkheden. De mechanische vering is bij deze Takeuchi zelfs instelbaar op het gewicht van de machinist. De rijpedalen zijn kantelbaar om meer ruimte op de vloer te geven. De bedieningselementen en schakelaars zijn snel te vinden en gemakkelijk hanteerbaar. Bij een machine als de TB325R, die is bedoeld voor een beperkt scala aan werkzaamheden en zodoende geen uitgebreide menu’s heeft, biedt het kleine digitale display (met erachter een klein opbergbakje) alle noodzakelijke informatie. Wat niet wil zeggen dat er helemaal niets in te stellen valt, want de TB325R beschikt standaard over drie extra hydraulische functies. Bij de eerste en tweede functie is de olieflow vanuit de cabine instelbaar.
De muziekvoorziening ontsnapt ook niet aan een onderzoekende blik: ‘Ze hebben de radio keurig ondergebracht in het bedieningssysteem en dan meen ik ook nog een USB-poort te hebben gezien, zodat je naar je eigen muziek kunt luisteren tijdens het werk’
Hoogste tijd om de TB325R aan het werk te zetten. Jan Jacob klapt de deur dicht en zet de machine in beweging voor de gebruikelijke testoefeningen. Met een gestaag tempo - rijsnelheid maximaal 2,5 km/u of 4,3 km/u - vinden de rupsen moeiteloos hun weg door het rulle zand. Een gat maken om het uitgegraven zand enkele meters verderop weer uit de bak te kiepen, de grond egaliseren, het graven van een lange rechte sleuf, de openingen weer dichten om vervolgens het oppervlak weer een egaal aanzien te geven, het lijkt onze machinist en zijn ‘gereedschap’ moeiteloos af te gaan.
Veel reserve
De soepele bewegingen die machine, giek en bak samen maken zijn doorgaans tekenend voor de kracht en het bedieningsgemak. Ook bij de TB325R blijkt dit het geval te zijn, horen we wanneer Jan Jacob weer op de begane grond staat. ‘Ik heb me misschien iets teveel laten misleiden door mijn eerste indruk’, glimlacht onze Friese expert.
‘Een leuk klein machientje dacht ik, met een mooi design en overduidelijk gebouwd op een lange levensduur, dacht ik, maar daarmee heb ik deze Takeuchi toch wel een beetje onderschat. Ik had niet verwacht dat hij zo soepel, sterk en ook nog snel zou zijn! Ik heb in het verleden wel eens gezegd dat ik de meeste Takeuchi’s niet zozeer ken als supersnelle draaiers, maar wel als machines waarmee je ontzettend soepel, beheerst en precies kunt werken. Dat laatste is ook bij deze machine weer dik in orde, maar ik ben werkelijk verbaasd over de snelheid. Wat je er ook mee doet, je merkt dat hij hydraulisch meer dan genoeg reserve heeft.'
'Het is goed te voelen dat er een grote pomp op zit die wordt aangedreven door een motor die het gemakkelijk aankan. Of je nu een eind de grond in gaat of wilt afwerken, het gaat allemaal uitstekend en dat is in deze gewichtsklasse niet vanzelfsprekend. Door de flinke hoeveelheid kracht die je ter beschikking hebt, kun je denk ik ook gunstige verbruikscijfers realiseren, een actueel thema in deze tijd. Ik zeg er wel bij “denk ik” omdat we het verbruik niet hebben gemeten. Ik ben er echter van overtuigd dat het gunstig uitpakt omdat je heel goed half gas kunt draaien, zonder dat allerlei functies erop achteruitgaan of zelfs wegvallen.’
Geen breedteverstelling
Vallen er na al deze positieve opmerkingen toch ook nog minpunten te constateren? Jan Jacob moet even nadenken. ‘Minpunten is een groot woord, maar er is wel iets wat mij opvalt in vergelijking met de TB225. Ik zat me even af te vragen waarom het uitschuifbare rijwerk van die iets langere bijna-tweelingbroer niet bij deze variant is toegepast, maar ik ben er na het lezen van de folder al achter. De langere versie heeft standaard een breedte van 110 cm, maar is tot 150 cm uitschuifbaar. De TB325R is standaard al anderhalve meter breed, dus daarom voelde hij zo stabiel aan! Al zal het loopwerk met vier rollen per kant daar ook wel een rol bij spelen. Al met al ben ik behoorlijk onder de indruk van deze machine. Hij is handzaam en sterk, een echte kleine krachtpatser, maar wel eentje met goede manieren!’
Mogen we daaruit concluderen dat de in het intro genoemde folderteksten weliswaar wat wollig klinken, maar een hoog waarheidsgehalte hebben?
Dit artikel is gesponsord door Verhoeven.
Testboek Bouwmachines 2021/2022
Alle testen van het Testboek Bouwmachines 2021/2022:
- Bobcat L85: Doordacht met een eigen gezicht
- Hitachi ZE85: Stille kracht
- Yanmar SV19VT: Onderschat de kleintjes niet
- Takeuchi TB325R: Krachtpatser met manieren
- RELLY 1.0E: Meteen goed!
- Kubota KC70H en U10-5: Geknipt voor het kleinere werk
- Doosan DX 140W-7 - Vertrouwd oranjegevoel
- Liebherr A913 en A916 - Doordacht degelijk
- Giant G2700 - Een flinke jongen