Op het eerste gezicht is de G2200E een vertrouwde Giant kniklader, donkergrijs met een gele achtersteven. Er is echter een subtiel verschil: op de zijkant zit een logo met een stekker, waarvan het snoer overgaat in de stengel van een groen blaadje - nee, geen flauwe opmerkingen bij zo’n serieus onderwerp graag. Treffender valt het basisprincipe niet te illustreren, elektrische aandrijving is groen, zeker als groene stroom wordt ‘getankt’.
Enthousiasme
Luuk van Kessel, account manager van Tobroco-Giant, vertelt vol enthousiasme over de elektrische wiellader uit Oisterwijk, die nu een jaar in productie is. Verkooppraatjes? Ach, hooguit af en toe een woordje en een komma, zijn verhaal klinkt zeer overtuigend en wordt bevestigd door een tevreden gebruiker in de vorm van Jeroen Hup, van Hup Bestrating. Hij is min of meer toevallig aan het werk op het bouwterrein van Heijmans in Amsterdam-Oost, waar Jan Jacob Bles de elektrische Giant mag testen.
Achterhaalde vooroordelen
Specificaties Giant G2200E X-TRA
Motor: 2 x elektrisch, aandrijving 6,5 kW, hydrauliek 12 kW
Transmissie: vijftraps powerlift
Hydrauliek: pomp 35 l/min
Rijklaar gewicht: 2.200 kg
Hefkracht: 1.650 kg
Rijsnelheid: 3 snelheden 0-20 km/u
Laadtijd snellader: 1 uur
Het kost nog steeds enige moeite om de markt volledig ‘om te krijgen’ wat betreft de acceptatie van elektrisch werken. Zit je niet na twee uur met een lege accu? Gaan die elektrische en elektronische componenten niet om de haverklap stuk? Zo’n machine op stroom, daar kun je toch niet echt volle bakken mee trekken? Het zijn allemaal vooroordelen gebaseerd op feiten uit de vorige eeuw, toen er nog geen krachtige, duurzame accu’s waren en de elektrische technieken nog in de kinderschoenen stonden. Er is veel veranderd sindsdien, elektrische machines blijven doorgaans niet achter bij vergelijkbare oliestokers en doen het soms zelfs beter. Wat in niet geringe mate te danken is aan de krachtige Lithium-Ionaccu’s, die in een gunstige subsidieklasse vallen.
Veel geïnvesteerd
Aan Tobroco-Giant zal het niet liggen. De fabriek uit Oisterwijk heeft veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van de G2200E, zonder te proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Luuk van Kessel: ‘De elektrische componenten betrekken we van Jungheinrich. Deze Duitse heftruckfabrikant heeft veel ervaring met elektrische tractie en heeft daarbij een zeer hoog niveau bereikt, zowel wat betreft prestaties als qua levensduur. Beide zijn voor ons heel belangrijk. Dankzij die inmiddels bewezen lange levensduur bieden we de G2200E aan met 5 jaar garantie bij een onbeperkt aantal ladingen. Jungheinrich opereert net als wij wereldwijd. Daardoor zijn we ook in onze exportlanden verzekerd van technische ondersteuning, mocht het onverhoopt nodig zijn. We maken momenteel acht elektrische machines per week en er zijn er inmiddels 250 uitgeleverd. Geen van die klanten heeft spijt van de keuze!’
Grondig beproefd
Volgens Van Kessel is er niets aan het toeval overgelaten alvorens de elektrische Giant in productie is genomen: ‘Al onze machines worden grondig getest en niet alleen onder normale omstandigheden, bij gebruik zoals het hoort dus. We hebben ook nog een alternatieve test met een machinist die laten we maar zeggen niet zo fijnzinnig te werk gaat. Hééft een machine een zwakke plek, komt die bij hem gegarandeerd aan het licht! Zo is ook de G2200E grondig beproefd, verrassingen zijn daardoor vrijwel uit- gesloten. De elektrische machine heeft trouwens meer kracht dan de fossiele variant en daardoor worden sommige onderdelen zwaarder belast. Die zijn dus versterkt, we nemen geen risico bij zulke ontwikkelingen.’
Uitgebreide test
Onze eigen Jan Jacob Bles heeft zich niet ingehouden en de mogelijkheden van deze elektrische machine uitgebreid getest. Bij deze Giant is hij extra nieuwsgierig; elektrische wielladers zijn weliswaar niet nieuw voor hem, maar ook nog geen dagelijkse kost. ‘De eerste indruk bedriegt een beetje als ik ‘m zie, je denkt toch meteen aan de fossiele modellen van Giant. Als je de motorkap opendoet, weet je echter meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Niets wat op een motor lijkt, maar een grote rechthoekige bak waar het accupakket in zit, met de lader en wat snoeren erbovenop. Het pakket is zo ver mogelijk naar achteren geplaatst, waardoor het meteen ook functioneert als een contragewicht. De rest van de techniek zit onder de stoel en daar heeft alleen een monteur wat te zoeken.’
Stuur en stoel verstelbaar
De gebruikelijke ‘walk around’ neemt bij zo’n compacte machine wat minder tijd in beslag, maar toch valt er nog wel wat op te merken. Opvallend is bijvoorbeeld de verre van bescheiden rijverlichting. Zelfs als die niet is ingeschakeld weet je dat je daarmee in het donker veilig de straat op kunt. Led-werklampen zijn niet alleen plezierig vanwege de grote lichtopbrengst, maar ook omdat ze weinig energie verbruiken; bij een elektrische machine wil je immers de stroom zoveel mogelijk benutten om te werken.
Leverbaar met een full option-cabine
Dat de machinist ontzettend veel ruimte om zich heen heeft, is een uitermate flauwe opmerking, het is zinniger te vertellen dat de G2200E indien gewenst leverbaar is met een full option cabine met verwarming en radio. Jan Jacob is in ieder geval tevreden over de werkplek: ‘De zitpositie is dik in orde, mede omdat je de stuurkolom en de stoel zowel in hoogte als in diepte kunt verstellen. Dat is handig als je met meerdere mensen op machine werkt, dan maakt het niet uit hoe groot je bent. De monitor zit bovenop de stuurkolom, de blik valt er vanzelf op wanneer je naar het stuur kijkt, goed gedaan. Met de proportionele joystick kun je werkelijk alles doen, inclusief het bedienen van de verschillende uitrustingsstukken. Mooi, maar nu wil ik weten hoe het werkt!’
Drie snelheden
Onze machinist zet de rechtervoet op het gas... ehhh... rijpedaal en de Giant schiet weg als een kanonskogel, gebruik makend van de aparte rijmotor. Een vermogen van 6,5 kW mag niet al te indrukwekkend klinken, bij een elektromotor is wel meteen het volle koppel beschikbaar en dat mist zijn effect niet. Overigens heeft de machine 6-tons assen met een trekkracht van 12.500N, wat bij deze vierwielaandrijver steeds een optimale tractie garandeert. Het is ook heel goed mogelijk om het wat rustiger aan te doen, legt Jan Jacob uit.
‘Je kunt kiezen uit drie snelheden. Net gebruikte ik de snelste stand - Giant noemt dat de Full POWER Modus - en dan gaat de machine er ook meteen vol tegenaan. Kies je voor ECO-stand, haal je maximaal 4 km/u en kun je heel rustig werken, met een perfecte controle. Ik vind dat ze bij Giant een goede keuze hebben gemaakt met twee aparte elektromotoren, eentje voor rijden en de andere voor hydrauliek. Zo’n minishovel wordt veel gebruikt om spullen te verplaatsen. Dan rij je alleen maar en maak je geen gebruik van de hydraulische pomp, die je dan dus ook niet hoort.’
12 kW elektromotor
Het hydraulische gedeelte put zijn kracht uit een 12 kW elektromotor en wil volgens Jan Jacob de mouwen best opstropen: ‘Dat valt me niet tegen! Hij is lekker vlot en kan ontzettend veel tillen, waarbij het is alsof hij het allemaal met het grootste gemak doet. Kopers die twijfelen of ze nu al op elektrisch moeten overstappen, zouden zomaar als bij toverslag kunnen omslaan als ze een half uurtje met deze machine hebben gedraaid en voelen wat hij allemaal kan!’
Twee dagen draaien
Jeroen Hup is overwegend werkzaam in en rond Amsterdam en volgt hij de milieueisen van de overheid op de voet. In 2001 kocht hij zijn eerste loader. ‘Hier in de hoofdstad zetten ze veel vaart achter emissievrij werken en voor mijn opdrachtgevers ben ik een aantrekkelijke partner met twee elektrische machines. In eerste instantie dacht ik nog dat ik qua prestaties wel zou moeten inleveren, maar het tegendeel blijkt het geval. Luuk liet me begin dit jaar proefdraaien. Al na vijf minuten had ik in de gaten dat dit echt een machine voor mij was en heb er meteen een gekocht. Ik heb er geen moment spijt van gehad, hij is beresterk, maar werkt toch heel beheerst. Sinds juni heb ik een tweede G2200E in bezit. Op een volle acculading kan ik twee dagen draaien, dan gaat hij een nacht aan de on-board 230V lader.
De accu is na vijf uur vol. Natuurlijk, bij mijn werk staat zo’n machine wel eens even stil en dan verbruikt hij dus niks. Ben je er wel continue mee in de weer, moet je elke kans, elke pauze benutten om de lading op peil te houden. Leer je jezelf dat aan, kun je er gewoon de hele dag lekker mee werken. Het is een kwestie van omdenken. Precies zo ging het met het accugereedschap dat ik al een paar jaar gebruik, ik zit nooit zonder stroom!’
‘Mocht de accu bijna zijn uitgeput, licht er een lampje op’, vult Luuk van Kessel aan. ‘Gaat er een tweede lampje branden, dan wordt het vermogen gehalveerd en moet je naar een oplaadpunt om de accu op te laden. De machine stopt er uiteraard mee als de bestuurder dit negeert. Dan kun je door het indraaien van twee bouten de rijmotor loskoppelen en de machine naar de laadplaats trekken of duwen. Een mooie straf voor de nalatige machinist toch?’ Het gezelschap schiet in de lach.
Jeroen Hup en Jan Jacob hebben nog wel even gespreksstof, over de nieuwe ontwikkelingen raak je als machinisten onder elkaar niet zomaar uitgepraat. Over één ding zijn ze het alvast volledig eens: elektrisch is vol in de race!
Dit artikel is gesponsord door Tobroco-Giant