'Als je pioniert, moet je ondersteuning bieden'

'Als je pioniert, moet je ondersteuning bieden'

Al veertig jaar is Geba actief in de verhuur van materieel en vakmensen voor de wegenbouw. Omdat de energietransitie in die sector naar zijn idee te langzaam ging, richtte directeur Wilfred Sleijffers Green Road Equipment op, dat als eerste ter wereld conventionele wegenbouwmachines ombouwt naar volledig emissievrij materieel. .

“We willen een signaal afgeven”, begint Wilfred Sleijffers. “Een signaal dat elektrisch werken in de wegenbouw wél kan, in weerwil van wat velen ons vertelden toen we in 2020 hiermee begonnen.” Vanaf 2025 gaan Geba en Green Road Equipment samen verder onder één naam: Geba - Green Road Machinery. Standplaats: Mook, net onder Nijmegen, vooral bekend van de Mookerheide. Een 160 hectare metend natuurgebied waar tal van beschermde diersoorten leven. Natuurmonumenten is er de baas, maar Geba en GRE worden er allerminst als ongenode gasten beschouwd. Integendeel: het uit natuurlijke materialen opgetrokken bedrijfspand is klimaatneutraal en een voorbeeld van duurzaam ondernemerschap. Sleijffers is dan ook niet bang om zijn nek uit te steken als het gaat om een duurzame toekomst van zijn bedrijf en de transitie van diesel- naar elektrisch aangedreven wegenbouwmaterieel.

Vicieuze circel

“We gaan niet wachten tot de fabrikanten van wegenbouwmachines overstappen op het produceren van elektrische machines”, stelt Sleijffers. “Daarom zijn we het zelf gaan doen samen met leveranciers en afnemers. Nu is het juiste moment om de volgende stap te zetten, door Geba en GRE samen te voegen.” De stap is niet zonder risico, geeft Sleijffers toe. “De vraag is klein, maar duurzame ontwikkelingen dreigen in een vicieuze cirkel terecht te komen als niemand de kar wil trekken. Laat ons dat dan maar doen.”

Het probleem begint volgens Sleijffers bij de te kleine uitvraag vanuit de overheid. Daar staat emissievrij werken in de wegenbouw nog op een waakvlammetje. “Te vaak wordt er gewezen naar de wegenbouwers, die niet in staat zouden zijn om de klus emissievrij te klaren. Maar zo simpel ligt het niet: Bouwbedrijven die wel geïnvesteerd hebben in elektrische aangedreven materieel verwachten natuurlijk ook dat die emissievrije machines door Gemeenten, Provincies en Rijkswaterstaat in de bestekken worden uitgevraagd. Daarnaast is er een probleem bij de handhaving door diezelfde overheden. Als afgesproken is dat emissievrije machines ingezet gaan worden moet er gecontroleerd worden of dat ook daadwerkelijk gebeurt. Er zijn aannemers die een emissievrije aanbesteding krijgen, maar uiteindelijk met conventionele machines aan de slag gaan, omdat er zogenaamd geen alternatieven zijn.”

Duurzame primeurs

Die vlieger gaat niet langer op. Wegenbouwer Dura Vermeer had eind 2022 de primeur van de eerste volledig elektrische asfaltset in Nederland, en daarna volgden meer aannemers dit voorbeeld. Het gaat om bestaande machines die door Geba worden omgebouwd. “Geba werkt volgens het circulariteitsprincipe. We hergebruiken wat nog goed is en dat resulteert in een enorme grondstoffenbesparing en CO2-reductie. We gaan elke machine volledig ontmantelen en stralen, waarna hij opnieuw wordt gespoten in de bedrijfskleuren van de klant en voorzien wordt van een elektrische aandrijflijn en ­accupakket. Het resultaat: een volledig nieuwe “Zero Emissie” machine. Als de machine uitvoerig getest is, krijgt deze een nieuw CE-keurmerk en bouwjaar en als elektrische wals of asfaltspreidmachine weer bij de klant afgeleverd.”

Mede dankzij subsidieregelingen is het voor Geba mogelijk om in samenwerking met haar technische kennispartners en klanten, innovaties in gang te zetten. Zo werd de ontwikkeling van de 9- en 2 ½ tons tandemwals en verschillende typen asfaltspreidmachines mogelijk gemaakt door de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Sleijffers: “Maar ook voor aannemers die voor elektrificatie van hun materieel kiezen zijn er zeer aantrekkelijke subsidieregelingen beschikbaar.”

Serviceorganisatie

Daarnaast richt Geba zich ook op het leveren van nieuwe elektrische walsen. Zo werkt het exluslief samen met Bomag, dat machines zonder motor en toebehoren aflevert. Geba voorziet deze vervolgens van een elektrische aandrijflijn. Recent voegde het bedrijf een nieuwe 7-tons Bomag tandemwals toe aan hun aanbod.

“Onze techniek heeft zich bewezen, dat zien de fabrikanten ook. Maar de vraag is voor velen van hen te klein om zulke machines in eigen beheer te bouwen.” Ook voor Geba is het soms aftasten hoe de markt zich gedraagt. Ondanks de huidige politieke koers die duurzaam ondernemerschap niet altijd stimuleert is er geen weg terug, stelt Sleijffers. “We gaan er vol voor. Ons werk houdt niet op bij het afleveren van een elektrische wegenbouwmachine, want als je pioniert, moet je ondersteuning bieden. Wij bouwen daarom aan een landelijk servicenetwerk waarbinnen wij ook de monteurs van onze afnemers opleiden. Daar ontwikkelen we een app voor waarvoor we gebruikmaken van de kennisoverdracht met onze klanten en partners. Op die manier hopen we wat van de koudwatervrees bij aannemers weg te nemen: De voortgang van het asfaltproces bij de klant mag nooit stagneren door problemen met een machine. Daarom staan wij altijd klaar met onze technische support of met de elektrische machines uit ons verhuurpark die wij voor kortere of langere termijn bij de klant in kunnen zetten.”

Wie de nieuwe 7-tons elektrische tandemwals wil komen bekijken, is van harte welkom in beursstand 1.213 op Infratech, die van 14 t/m 17 januari wordt gehouden in Ahoy Rotterdam. Een tweede kans is er op de aankomende Bauma in München. Hier is deze nieuwe Tandemwals in de Bomag-stand te bewonderen.

Dit artikel is gesponsord door Geba - Green Road Machinery.