Het verhaal van Loon op Zand bedrijven in Beinsdorp te Noord-Holland is bijzonder. Want hoewel het bedrijf al in 1968 werd opgericht door Hans Stammes, vader van de huidige directeur en eigenaar Jeroen Stammes, is de tak die zich bezighoudt met grondverzet pas een jaar of zeven actief op verschillende grondbanken in de regio. “Aanvankelijk richtte mijn vader zich op aanleg en onderhoud van sportvelden en seizoensgebonden activiteiten in de groenvoorziening,” vertelt Jeroen die sinds 2003 aan het roer staat van het familiebedrijf waarin ook zijn twee broers werkzaam zijn.
“Vanaf 1995 zijn we de activiteiten al uit gaan breiden met grondverzet, rioolwerken, wegenbouw en grondtransport. En uiteraard ook de verhuur van ons moderne materieel met vak ervaren machinisten en bediening! In die tijd hebben we bijvoorbeeld de toeritten voor de vijfde start- en landingsbaan van Schiphol in onderaanneming aangelegd. Gaandeweg is ook het zeven en scheiden van grondstromen opgepakt en dat bleek een vooruitziende blik, want daar zie ik namelijk echt toekomst in.”
Ontmoeting op Matexpo
Jeroen vertelt hoe een deel van de 30 medewerkers van zijn bedrijf sinds een jaar of zeven steeds vaker op verschillende grondbanken in de regio Amsterdam te vinden is. “Daar zetten we soms wel meerdere trommelzeven in om grond met bijmenging te zeven. Als het op machines en leveranciers aankomt, vertrouw ik eigenlijk altijd op twee verschillende merken en wed ik niet op een paard. Zodoende werken we momenteel met drie Doppstadt trommelzeven en een Powerscreen Warrior 800 vlakdekzeef. Totdat ik een werk in Amsterdam op onverhard terrein aan kon nemen. Daarvoor wilde ik een trommelzeef met een rupsonderstel en inmiddels werken we een aantal maanden naar volle tevredenheid met onze Pronar MPB 20.55GH rupstrommelzeef.”

De aanleiding voor die investering was een ontmoeting tussen Jeroen Stammes en Jimmy van Herwijnen van Herwijnen Machinery op de Matexpo in 2023. “Daar raakte ik in gesprek met Jimmy en raakte ik onder de indruk van de kennis die hij had van recycling dankzij zijn jarenlange ervaring met recycling machines. En ook van de voorraad onderdelen die hij aanhoudt in Kerkdriel. Ik zag dat hij de boel goed op de rit heeft en in staat is om goed en vooral snel service te verlenen.”
Trommels uitwisselbaar
Dat alleen gaf voor Stammes nog niet de doorslag maar toen bleek dat de trommels van Pronar trommelzeven uit te wisselen zijn met die van zijn bestaande Doppstadt zeven, besloot het bedrijf te investeren in een Pronar MPB 20.55GH met rupsonderstel. “Pronar heeft een vaste trommelaandrijving met een op de trommel vast gelaste ketting,” vult Jimmy van Herwijnen aan. “Dat heeft niet alleen als voordeel dat de ketting niet kan slippen op de trommel als er veel materiaal in de trommel ligt, je hoeft ook geen kettingen handmatig om te leggen bij het wisselen van trommels. En doordat slip niet optreedt, behaal je een veel grotere zeefcapaciteit.”
Inmiddels heeft Loon op Zand Bedrijven ervaring opgedaan met de Pronar MPB 20.55GH. Jeroen Stammes daarover: “De collega’s die ermee werken zijn enthousiast over de eenvoudige en gebruiksvriendelijke afstandsbediening. De banden zijn lang en dat resulteert in een zeer indrukwekkende productie! Wat ook heel praktisch is, is dat de banden dankzij die lengte goed bereikbaar zijn met de wiellader om het gezeefde product weg te rijden. Een ander groot voordeel is het automatische smeersysteem waardoor de collega’s de machine alleen maar hoeven te controleren. Daarbij is het
bovendien bijzonder praktisch dat je de hele machine hydraulisch een halve meter omhoog kunt zetten. Motorisch en hydraulisch voldoet de trommelzeef heel goed aan onze verwachtingen en de wendbaarheid op het onverharde is indrukwekkend. Mij valt ook op dat de machine zeer degelijk geconstrueerd is en dat je bij het openen van een deur ook echt iets vast hebt. Wat dat betreft past de Pronar trommelzeef heel mooi tussen onze Liebherr en Volvo grondverzetmachines en MAN vrachtauto’s. Het enige nadeel vind ik dat ie niet heel snel rupst.”
Starten met 3-0 achter
Stammes is dus erg enthousiast over Pronar maar Jimmy van Herwijnen herinnert zich nog goed hoe hij 10 jaar geleden niet alleen zijn bedrijf startte, maar ook de import van Pronar trommelzeven oppakte. “Toen begon ik echt met 3-0 achter hoor. Ik had dan wel van jongs af aan ervaring met recycling machines, maar met Poolse merken daar had nog niemand wat mee.” Hij bezocht de fabriek in Polen en Pronar gebruikers in het buitenland. “Vergis je niet, want ook toen al was Pronar echt een grote fabrikant van velgen en landbouwmachines. Ook voor de trommelzeven gebruiken ze kwaliteitsonderdelen zoals Caterpillar en Deutz motoren, Danfoss hydrauliek en SKF-lagers. Verder ontwikkelen en produceren ze zo’n 95 procent van alle componenten en onderdelen zelf. Echt Made in Polen dus en niet ontwikkeld in West-Europa en elders in Europa of elders ter wereld geproduceerd. Prijstechnisch zijn de trommelzeven heel interessant en als importeur hebben wij de onderdelenvoorraad én het serviceapparaat goed op orde. Mede daardoor hebben we samen met de Belgische importeur al 250 Pronar trommelzeven gegund gekregen in de Benelux.”
Eerste hybride mobiele trommelzeef voor Loon op Zand
Die gunning kreeg Van Herwijnen inmiddels voor de tweede keer in korte tijd van Jeroen Stammes. “Wij hebben inderdaad recent een hybride Pronar MPB 20.55 trommelzeef gekocht bij Jimmy. Waarom? Vanwege de goede ervaringen en omdat Pronar tijdig kan leveren en technisch voorop loopt. Met de hybride aandrijving sorteren we als bedrijf bovendien voor op (toekomstige) emissie-eisen.”
“Op een hybride trommelzeef zijn alle banden elektrisch aangedreven met Nederlandse (!) Van der Graaf trommelmotoren en kun je zowel standalone werken als aangesloten op een elektriciteitsvoorziening. Dat is een groot voordeel voor bedrijven,” besluit Jimmy van Herwijnen.
Dit artikel is gesponsord door Herwijnen Machinery