Waarom zou je een totaal nieuw model uitbrengen wanneer je hetzelfde resultaat kunt bereiken met een grondige ‘remake’ van een machine die zich afgelopen jaren ruimschoots heeft bewezen? Toch is het geen ‘zoek de 10 verschillen-puzzel’ om de nieuwe KX060-5 te onderscheiden van zijn voorganger. Met name de nieuwe opbouw met een ruimere cabine springt meteen in het oog. Jan Jacob merkt op dat je gemakkelijk instapt en dan meteen lekker op de luchtgeveerde stoel kunt ploffen.
‘De zit is prima en je kunt de zitpositie volledig op maat instellen. Naar voren, naar achteren, omhoog, omlaag, het kan allemaal, de hoogte regel je zelfs elektrisch! Ik heb meer hoofd en voetenruimte dan bij de KX057-4 en extra bewegingsvrijheid, daar zal iemand van een-meter-negentig ook blij mee zijn. Het zal voor een deel komen doordat de behuizing van de bedieningspanelen slanker is geworden, het gaat er aan de rechterkant echt ruimer aan toe. En kijk eens, er is ook nog prima ruimte voor een trayplankje voor je schoenen.’
Handige draaiknop
Specificaties Kubota KX060-5
Motor: 35 kW/47,6 pk 2.615 cm³ diesel viercilinder
Hydrauliek: variabele pomp
Max. opbreekkracht: knikarm/grafbak 24,5/42,3 kN
Rijsnelheid: langzaam/snel 2,8/4,8 km/u
Jan Jacob neemt rustig de nieuwe bedieningselementen in zich op en legt zijn hand dan op de centrale draaiknop waarmee je allerlei functies kunt bedienen. ‘Die draaiknop is een enorme vooruitgang ten opzichte van het vorige model, daar kun je heel fijn mee werken! De functies die je het meest nodig hebt zijn bij elkaar gegroepeerd in deze vierkante knoppen. Extra functies kun je inschakelen via een joystick. Dat ging eerst met een knopje en daarvoor moest je dan de joystick loslaten.'
Helder 7” kleurenscherm
'Kijk eens, een helder 7” kleurenscherm waarop je alles wat je moet weten heel gemakkelijk kunt af lezen, je maakt simpelweg een keuze met de draaiknop. Ook fijn dat je via het display de beelden van de achteruitrijcamera kunt bekijken. Ja, ik weet het, een camera is een optie, maar als je er eenmaal aan gewend bent, wil je ‘m niet meer missen’, aldus onze expert. ‘Natuurlijk, de cabine heeft bijna net zo veel glas als een ouderwetse telefooncel en met de spiegels is ook niks mis, maar met zo’n camera koop je toch weer wat extra veiligheid. Daarop moet je niet willen bezuinigen.’
Met de montage van een camera is in de ontwerpfase al rekening gehouden, het ‘extra oog’ komt in de plaats van het Kobuta-logo in de achtersteven. Een andere veiligheidsoptie is een uitschakelbaar geluidsalarm als de machine beweegt. Voor de machinist is het handig dat er onderhoudsaanduidingen worden weergegeven, zo kun je tijdig anticiperen op noodzakelijke werkzaamheden. Bij de monteur ook opgestoken duimen, een logbestand met technische data kan bij mankementen een boel zoekwerk voorkomen.
Solide constructie
Het glasoppervlak is met 20 procent toegenomen en het behoeft vast geen uitleg dat het ‘s zomers erg warm kan worden zo’n mobiel ‘glazen huis’. Arbo-regels zullen echter niet geschonden worden; de standaard gemonteerde airco, die te bedienen is via een draaiknop, houdt de temperatuur comfortabel. Jan Jacob opent de voorruit en knikt tevreden: ‘Je maakt het raam heel gemakkelijk open en de constructie ziet er heel solide uit. In feite geldt dat voor de hele machine, die meteen al een zeer professionele indruk maakt. Je ziet dat over elk onderdeel en over iedere functie is nagedacht. Leidingen bijvoorbeeld zijn netjes weggewerkt en de hydrauliekslangen zitten in hoezen, zodat ze onder invloed van de zon minder gauw uitdrogen. De Kubota’s van de -5 serie zijn standaard voorzien van slangbreukbeveiliging op hef en knik.’
Bereikbaarheid van de techniek
Tijd voor een rondgang om de machine. Het valt Jan Jacob op dat bij de constructie van het plaatwerk goed is nagedacht over de bereikbaarheid van de techniek: ‘Als machinist moet je regelmatig controles uitvoeren en ze weten bij Kubota dat het dan prettig is wanneer alles wat je moet controleren binnen bereik zit. Het is ontzettend gemakkelijk bij deze machine, je gooit drie kleppen open en hebt alles in het zicht. Het ventielenblok is ook goed bereikbaar, dat zal de monteur waarderen als hij eraan moet werken! Verder is het heel doordacht dat de slangen van de dozercilinder tweedelig zijn, daardoor kun je ze veel sneller vervangen.’ Kubota claimt overigens een tijdsbesparing van 60 procent - arbeidsuren zijn kostbaar. Om het transport te vergemakkelijken, zijn op het bovenframe vier sjorogen aangebracht.
Onderhoudsinterval roetfilter verdubbeld
Kijken we naar de motor, kom je bijna automatisch terecht bij het milieu-aspect. De direct ingespoten doorwerken in de avonduren niet tot een vaag avontuur. Het uitschakelen Het motorcompartiment is vol, maar wel overzichtelijk. De 35 kW/47,6 pk Kubota-diesel (Stage V) met linksonder het roetfilter, met gehalveerde onderhoudsinterval van 6.000 uur. Kubota-diesel voldoet aan de Stage V-regeling en biedt 35 kW/47,6 pk. De roetfilter is onderhanden genomen. Het was al een automatisch regenererend systeem, zodat je nooit stil komt te staan met een verstopt filter. Tot dusverre moest de machine bij dat regenereren echter volgas draaien. Nu is iets hoger in de toeren draaien afdoende, dat is comfortabeler voor de machinist en bespaart bovendien brandstof. De onderhoudsinterval voor het filter (een ruilsysteem) is verdubbeld van 3.000 naar 6.000 uur.
Elektrische brandstofopvoerpomp
We lopen verder om de machine en komen bij de elektrische brandstofopvoerpomp, die is met een auto-stopfunctie om het risico van morsen te verkleinen. Jan Jacob: ‘De slang is heel gemakkelijk te hanteren. Bij het tanken hoef je alleen maar op de knop naast de vulopening te drukken. Tijdens het tanken hoor je een piepsignaal dat steeds sneller klinkt naarmate de tank voller loopt, dat voorkomt geknoei.’ Naast de cabine stopt onze ‘testpiloot’ even om een brede klep in de onderbouw te openen. ‘Fijn, zo’n opbergvak, bergruimte heb je nooit teveel. Je kunt er goed bij zo, al wordt dat minder als je treeplanken op de machine schroeft, dat zie je in Nederland nog wel eens. Mooi, er zit ook nog een vetspuithouder in, handig, dan rolt zo’n ding niet heen en weer.’
Krachtige led-werkverlichting maakt doorwerken in de avonduren niet tot een vaag avontuur. Het uitschakelen kun je vertragen van 30 tot 120 seconden nadat de machine is uitgeschakeld, zodat je als machinist het werkterrein niet op de tast hoeft te verlaten.
Snel, soepel en stiller
Jan Jacob wrijft in zijn handen: ‘Ik wil nu eindelijk wel eens weten hoe de machine werkt. Even lekker muziekje op de radio zoeken - goh, klinkt niet verkeerd met die twee speakers - en gáán!’ Na een uitgebreide reeks ‘standaardoefeningen in de zandbak’ opent de machinist de deur om zijn tevredenheid te uiten. ‘Ik herken veel van de KX057-4, maar proef ook vooruitgang. Ik heb het gevoel dat het binnen wat stiller is, naar het schijnt is de bodemplaat dikker geworden voor een betere geluidsisolatie. Het nieuwe bedienings- en infosysteem werkt erg goed. De bedieningselementen zijn heel intuïtief, je hebt de machine in een mum van tijd in de vingers.
De hydraulische bediening werkt lekker en de grotere bewegingsvrijheid door die ruimere cabine is ook erg fijn. Snel en soepel is het kenmerk van deze Kubota’s en met deze nieuwe versie is daar nog weer een schepje bovenop gedaan. Het rupswerk heeft twee snelheden, het auto-shiftsysteem zorgt voor een automatische overschakeling tussen de eerste en tweede rijsnelheid, afhankelijk van de tractie en het terrein, met als resultaat soepeler draaien en dozeren. Hij graaft lekker weg en als je dikke bakken wilt trekken, moet deze machine dat ook heel goed aankunnen.'
Nerveus
'Het valt me wel op dat de machine wat nerveus wordt als je hem met plankgas gebruikt, maar dat is geen ramp. Je moet gewoon de eco-stand kiezen of ietsje minder gas geven, dan kun je heel soepeltjes afwerken en is de machine heel rustig in de bediening. Dingen tegelijk doen is ook geen probleem, ik denk dat de KX060-5 ook prima overweg kan met een draaikantelstuk. Nieuw is verder de bediening van de retourleiding als je gebruik maakt van de hamerfunctie, dat doe je nu via het display. Bij de vorige machine moest je daarvoor nog uitstappen en een kraan omzetten onder de motorkap, dit is veel praktischer.’
Diefstalbeveiliging
Met alle verbeteringen moet Kubota’s nieuwe minigraafmachine een begerenswaardig object zijn voor mensen die discutabele opvattingen hebben over het verkrijgen van bezit. Daar heeft de Japanse fabrikant rekening mee gehouden; de machine is beschermd door een hoogwaardig antidiefstalsysteem. De motor is alleen te starten met een originele voorgeprogrammeerde sleutel, probeer je het op een andere manier, wordt het alarm geactiveerd. Iets minder indringend is het alarm dat de machinist hoort wanneer hij na het gebruik van de machine vergeet de sleutel te verwijderen. Is de sleutel uit het slot, licht een led-alarm op en kan de machinist de deur met een goed gevoel achter zich sluiten. Lekker gewerkt vandaag, morgen weer!
Dit artikel is gesponsord door Meerman