Dankzij het OilQuick snelwisselsysteem wisselt de machinist vanuit zijn cabine binnen enkele seconden van uitrustingsstuk, inclusief het aan- en afkoppelen van de benodigde hydrauliekslangen. Demarec is de officiële en exclusieve importeur in Nederland, direct verbonden aan de OilQuick fabriek.
Tekst gaat door onder de foto
Investering in de toekomst
In Nederland heeft Demarec een flink aantal OilQuick snelwisselsystemen voor graafmachines en wielladers geleverd en opgebouwd. De grootste groep gebruikers zijn nu nog sloopbedrijven, maar inmiddels is ook een aantal systemen verkocht aan grondverzetbedrijven. Al deze bedrijven kijken dus veel verder dan het initiële prijskaartje, maar zien de aanschaf van OilQuick duidelijk als investering in de toekomst. Want met dit systeem kan een bedrijf geld verdienen, een rendementsverbetering van 30 procent is haalbaar.
Breed leveringsprogramma
Kenmerken OilQuick
- De absolute #1 in de wereld
- Snel en efficiënt wisselen
- Tot 30 procent sneller de (sloop)klus geklaard
- Hoogste kwaliteit
- 10.000 uur zekerheid op een spelingvrij systeem
- Horizontale koppeling van ventielblokken voorkomt trilling bij hamergebruik
- Veilig wisselen
- Altijd het juiste uitrustingsstuk voor het werk
- Betere (arbeids)omstandigheden voor de machinist en zijn uitrustingsstuk
- Minder machines nodig voor hetzelfde werk
- Meer kosteneffectief
- Milieuvriendelijke lekvrije hydrauliekkoppelingen
- Draagt bij aan uw MVO Beleid, geen olie morsen tijdens het wisselen
Van alle spelers in de markt heeft OilQuick het meest uitgebreide leveringsprogramma, en staat vooraan bij alle ontwikkelingen op het gebied van automatisch snelwisselen. Het leveringsprogramma omvat allereerst de OQ-systemen voor graafmachines (negen modellen voor machines van 2-120 ton). Ook heeft OilQuick een systeem ontwikkeld voor wielladers OQL (vier modellen voor wielladers van 5-33 ton). Tevens is er een oplossing voor heftrucks OQT (vier modellen voor heftrucks van 1-9 ton), en OQ Rail is het systeem dat leverbaar is voor spoorwegmachines. Ook uniek in de markt is het OQC-systeem speciaal voor overslagmachines (twee modellen met hefcapaciteit tot 30 ton).
Rekensom
Uitgangspunt voor het investeren in OilQuick is een rekensom die iedereen kan maken. Stel een machinist wisselt vier keer per dag van uitrustingsstuk. Dat kost hem steeds een kwartier. Gerekend over 200 werkdagen komt dat neer op 200 uur per jaar. Uitgaande van een uurprijs van 100 euro kost dat 20.000 euro per jaar. OilQuick bespaart ook slangbreuk.
Stel, elke maand heb je een slang kapot. Op basis van twaalf maanden zijn dit twaalf hydrauliekslangen. Uitgaande van een prijs van ongeveer 100 euro per stuk kost dat 1200 euro per jaar. En tot slot staat een machine met OilQuick minder stil. Stel je hebt per maand minimaal 2 uur minder stilstand. Op basis van twaalf maanden is dit 24 uur. Uitgaande van een uurprijs van 100 euro kost dat 2.400 euro per jaar. In totaliteit bespaar je dus in dit voorbeeld 23.600 euro per jaar. En dan hebben we het dus over slechts één machine.
Veel voordelen
Maar er is nog veel meer winst te behalen. Vanzelfsprekend wordt door gebruik te maken van het juiste uitrustingsstuk, passend bij de werkzaamheden, de productiviteit verhoogd. Doordat altijd het juiste uitrustingsstuk aangekoppeld kan worden, gaat het werk sneller en treden minder onnodige schades op. Doordat slangbreuk bijna uitgesloten is, wordt er veel bespaard op reparatiekosten en stilstand van de machines. De eerdergenoemde rendementsverbetering van 30 procent is dus geen verkooppraatje.
Tekst gaat door onder de foto
Efficiënter werken
Een klant van Demarec had zonder OilQuick twee weken nodig om een windmolen te slopen. Mét OilQuick wist het bedrijf in drie weken vier windmolens te slopen. Dat zegt dus heel veel. Er kan veel efficiënter gewerkt worden. Een machine die vrachtwagens staat te laden, moet tussendoor nog wel eens een kwartier wachten op de volgende truck. Met een automatisch snelwisselsysteem kun je tussendoor in no-time de vergruizer aan de machine hangen in afwachting van de volgende vrachtwagen.
Nog een ander voorbeeld: een klant kocht, met het oog op de te realiseren rendementsverbetering als gevolg van OilQuick, niet zeven maar zes nieuwe machines. Dat is een gigantische en concrete besparing. Bedrijven die zijn overgestapt, ervaren op alle fronten voordelen. Zij kunnen zich een wereld zonder automatisch snelwisselsysteem niet meer voorstellen.
Demarec State of the art equipment
Demarec (sinds 2006 onderdeel van de Kinshofer Groep) is één van de topfabrikanten van equipment voor de sloop- en recyclingindustrie. Het complete leveringsprogramma van Demarec omvat onder andere sloop- en sorteergrijpers, betonvergruizers, schrootscharen, Multi-Quick Processors, multischaren, railknippers, poliepgrijpers, hydraulische hamers, tiltrotators en betonfrezen. Met meer dan 25 jaar ervaring in de branche is het Demarec gelukt om marktkennis en techniek perfect met elkaar te combineren. Alle producten worden met een duidelijke visie ontwikkeld, waarbij gunstige exploitatiekosten, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, unieke prestaties, servicevriendelijkheid, design en lage onderhoudskosten centraal staan.
Lager brandstofgebruik
Duurzaamheid staat binnen Demarec ook hoog op de prioriteitenlijst. De ontwikkeling van een speciale cilindertechniek, het DemaPower-System, is hier het ultieme voorbeeld van. Dit systeem met 20 procent meer kracht en extreem snelle cyclustijden garandeert een lager brandstofgebruik dan traditionele systemen. De tweede generatie DemaPower cilinders (2.0) levert maar liefst 25 procent meer kracht. Naast financieel gewin spaart deze techniek dus ook het milieu. De betrouwbaarheid en lange levensduur van de producten completeert de stelling: ‘Investeren in Demarec producten is investeren in duurzaamheid.’ Het bedrijf, dat is gevestigd in Cuijk, ontwikkelt haar producten buiten de gebaande paden. Out of the box-denken en het toepassen van niet eerder toegepaste technieken en constructies maken van Demarec een unieke speler op de markt.
Tekst gaat door onder de foto
DemaTrade-leveringsprogramma
Dat wordt ook bewezen door het feit dat Demarec OilQuick jaren geleden in het DemaTrade-leveringsprogramma heeft opgenomen. Verder levert Demarec echte toegevoegde waarde door de manier van opbouwen van de OilQuick snelwissel. Dit gebeurt bij de eigen Demarec producten altijd met de hydrauliekslangen ‘binnendoor’ waarbij er geen risico is op slangbreuk. Bij andere merken gebeurt dit waar mogelijk ook.
OilQuick: hoe werkt het en wat zijn de voordelen?
OilQuick is leverbaar voor graafmachines in diverse modellen voor machines van 1 tot 120 ton en voor wielladers van 5 tot 33 ton. Het snelwisselsysteem koppelt in één cilinderbeweging de slang-connectors en het uitrustingsstuk. Dit gebeurt pas nadat het uitrustingsstuk volledig in positie is. Spieën zorgen voor de achterste penvergrendeling. De spiecilinders staan continu onder maximale machinedruk, zodat het aanbouwdeel veilig aangekoppeld blijft.
Tekst gaat door onder de foto
Voordeel 1 Snel en efficiënt
Met het OilQuick snelwisselsysteem kan de machinist snel wisselen tussen de verschillende mechanische en hydraulische hulpstukken vanuit de cabine. Als gevolg daarvan heeft hij altijd het juiste uitrustingsstuk voor het werk in elke situatie. En kan er dus sneller en efficiënter gewerkt worden.
Voordeel 2 Hoogste kwaliteit
Adapterplaten zijn van de hoogste kwaliteit en garanderen een perfecte passing op het OilQuick snelwisselsysteem. De OilQuick snelwissel vergrendelt het uitrustingsstuk dat voorzien is van originele OilQuick adapterassen onder volle machinedruk. In samenspel met de conische werking van het OilQuick snelwisselsysteem en de adapterplaat wordt speling voorkomen en is een lange levensduur gegarandeerd. 10.000 uur spelingvrij is geen probleem. Horizontale koppeling van ventielblokken voorkomt trilling bij hamergebruik.
Voordeel 3 Veilig wisselen met OilQuick
OilQuick snelwisselsystemen worden beschouwd als de veiligste op de markt. De H-cilinder is uitgevoerd met dubbele terugslagkleppen. De spiecilinders staan continu onder de maximale machinedruk. Dit garandeert dat het uitrustingsstuk veilig is en blijft aangekoppeld. Voor het wisselen dienen altijd twee handelingen te worden verricht en treedt er tijdens het wisselen een waarschuwingssignaal op. Veiligheid staat tenslotte voorop.
Voordeel 4 Betere (arbeids)omstandigheden voor de machinist en zijn uitrustingsstuk
Bij het wisselen van uitrustingstukken hoeft de machinist niet uit zijn cabine. Dit is niet alleen veel efficiënter, maar ook veel veiliger. Denk hierbij ook aan plaatsen waar sprake is van (grond)verontreiniging, aanwezigheid van asbest of andere gevaarlijke situaties.
Voordeel 5 Kosteneffectief
Snel volledig hydraulisch wisselen van uitrustingsstukken en daardoor efficiënt gebruik maken van de graafmachine verhoogt de productiviteit. De (sloop)klus tot 30 procent sneller geklaard is beter voor het uitrustingsstuk en daarmee voor de portemonnee van de klant. De ervaring leert dat indien er met OilQuick gewerkt wordt, er minder machines op het werk benodigd zijn of dat het werk simpelweg sneller klaar is. Doordat slangbreuk bijna uitgesloten is, wordt er veel bespaard op reparatiekosten en stilstand van de machine.
Voordeel 6 Ecologisch vriendelijk
Alle OilQuick snelkoppelingen zijn voorzien van lekvrije oliesnelkoppelingen, die milieuvriendelijk zijn. Doordat er handmatig geen slangen meer gewisseld hoeven te worden aan de machine, is er geen gevaar van morsen van olie.
In de praktijk
Nu er een duidelijk beeld is geschetst van alle mogelijkheden en voordelen is het tijd om te werken met het OilQuick systeem in de praktijk. Machinist Jan Jacob Bles is te gast bij een sloopproject van de firma Laarakkers in het Duitse Essen. Laarakkers is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van Nederlands grootste en meest toonaangevende aannemers van sloopwerken. Inmiddels staat met Wiljan en Marcel de derde generatie Laarakkers aan het roer. Samen met ruim 100 eigen medewerkers - en circa 40 externe via onderaannemers - wil Laarakkers een betrouwbare partner zijn voor medewerkers en opdrachtgevers. Jaarlijks worden ruim 600 projecten op een vakkundige en veilige manier afgerond.
De machine die aanwezig is op locatie is een 50-tons KMC 400 machine met sloopgiek van 21 meter, uitgevoerd met OilQuick OQ80-systeem. De aanwezige uitrustingsstukken zijn een Demarec Multi-Quick Processor MQP-30, een Demarec starre vergruizer DSP-30 en een Demarec sloop- en sorteergrijper DRG-36-DN, evenals een aantal puinbakken.
Veel tijdwinst
Jan Jacob heeft al bij diverse klanten gewerkt met het OilQuick systeem. Jan Jacob: ‘Ik vind het echt een groot voordeel dat je er tijdens de sloop niet uit hoeft om de slangen te wisselen. Dat levert veel tijdwinst op. Ook in het straatwerk werken veel klanten van mij met OilQuick, bijvoorbeeld aan de mobiele kraan even stenen bijzetten en daarna met de bezem de opritten schoonmaken. Vervolgens het laatste muurtje nog even kort en klein slaan met de sloophamer. Daarna even het houtwerk opruimen met de sorteergrijper zonder dat je uit de kraan hoeft."
Tekst gaat door onder de foto
"Tijdens het werken met de KMC 400 machine van Laarakkers merkte ik nog eens hoe makkelijk alles gaat. De Demarec sorteergrijper is aangekoppeld, deze wissel ik snel en eenvoudig met de starre vergruizer en vervolgens weer met de Multi-Quick-Processor. En bij het koppelen kun je je eigenlijk niet vergissen, het gaat zo simpel. Koppeling van de hydrauliekblokken vindt namelijk pas plaats als de kopplaat in de juiste positie is. Eerlijk gezegd dacht ik dat OilQuick heel gevoelig was voor stof, maar dit is geen probleem. De snelwissel is eenvoudig schoon te maken en de hydrauliekkoppelingen worden tijdens het werken automatisch afgesloten door een stofklep. Dat zie ik bij automatische snelwisselsystemen van andere merken niet terug’.
Verreweg meeste gezien bij klanten
Jan Jacob trekt de conclusie: ‘OilQuick zie ik verreweg het meeste bij klanten. Ik werk er vaak mee en ben altijd blij als ik zie dat het op de kraan zit. Het werkt snel, simpel en bespaart gewoon heel veel tijd en dus geld. En als machinist kun je fijn in je cabine blijven zitten als je uitrustingsstukken moet wisselen. Heel fijn, zeker in de winter of bij slecht weer’.
Dit artikel is gesponsord door Demarec