Met VIDEO: New Holland W170D, echt een machine voor loonwerkers

Met VIDEO: New Holland W170D, echt een machine voor loonwerkers

Het merk New Holland is voortgekomen uit diverse merken, waarvan vier grote partijen nog altijd zijn terug te vinden in het huidige logo. Het blauwe van Ford, en het gele van Clayson. De naam New Holland is afkomstig van de fabriek in het gelijknamige dorpje in Pennsylvania, en de aar die men kan herkennen komt uit het logo van de Fiat Agri. Fiat is overigens voor de volle 100 procent eigenaar van het huidige New Holland.

Bekijk de video onder aan dit artikel.

New Holland is in Nederland een bekende naam dankzij zijn landbouwproducten, maar in mindere mate door het constructiegamma. Dit terwijl het merk toch al geruime tijd verkrijgbaar is op de Nederlandse markt. Daarom is er nog veel markt te veroveren voor New Holland. Die ambitie heeft men ook. Dat het ernst is, blijkt wel uit het feit dat men dit jaar voor het eerst heeft deelgenomen aan de TKD. De verdeling van de bouwmachines verloopt nu via het New Holland landbouw-dealernetwerk, dat op dit moment zo’n veertig dealers groot is, en tevens via de zeventig servicepunten die het merk heeft in Nederland. Dit grote landelijke netwerk is hét sterke punt van New Holland.

Sales Zone Manager Hiels Beugelink licht dit toe: ‘De veeleisende landbouwer wil een betrouwbare partij met kennis van zaken die bij voorkeur binnen een straal van 20 kilometer gevestigd is in verband met service. En dat is precies wat onze dealers ook kunnen bieden aan de klanten van het constructiegamma.’

Met deze wiellader moet New Holland marktaandeel kunnen winnen.

Naast het compacte materieel zoals minigravers, compacte wielladers en schrankladers levert New Holland ook grotere machines via haar netwerk. We richten ons hier specifiek op de grote wielladers aangezien we in die categorie gaan testen. Hiels Beugelink vertelt verder: ‘De nieuwste  wielladers van de D-serie bieden nog meer, dankzij een geheel nieuw ontwikkelde cabine die een uitstekend zicht en comfort garandeert. De New Holland wielladerlijn bestaat uit de vier types, de W110D, W130D, W170D en de nieuweW190D. Qua eigengewicht lopen ze uiteen van 11 tot ruim 19 ton. En als we gaan kijken naar de afnemers van onze wielladers, zien we veel grootschalige landbouwbedrijven, loonwerkers, compost- en biogasbedrijven en bedrijven actief in de recycling.’

Met de kap open een zee van ruimte.
Met de kap open een zee van ruimte.

Stoere wiellader en een cabine met een gigantisch glasoppervlak

New Holland heeft BouwMachines uitgenodigd bij een gewaardeerde klant, Loonbedrijf Rap uit Harskamp. Daar staat de testmachine, een New Holland W170D met een bedrijfsgewicht van ruim 15 ton, al klaar. Machinist Jan Jacob geeft zijn eerste indruk weer: ‘Ik vind het een erg stoere wiellader. Wat me meteen opvalt, is het gigantische glasoppervlak van de cabine.’

We starten weer met de ‘walkaround’ en beginnen aan de voorzijde. We zien de standaard heavy duty-giek met Z-kinematiek. Optioneel is ook een long reach-versie leverbaar met een hogere uitstorthoogte. Effectief bijvoorbeeld bij het laden van vrachtwagens. Verder zien we giekvering op de hoofdcilinder en de heavy duty-snelwissel voor het snel en efficiënt aankoppelen van een grote diversiteit aan aanbouwdelen. Vervolgens gaan we naar de linkerzijde van de wiellader. Daar zien we de goed gepositioneerde led-verlichting, en verder naar beneden het zwaar uitgevoerd knikpunt. Het knikpunt is uitgerust met een zwaar uitgevoerd kokerontwerp dat veel sterker is dan één plaat met een bus. De stuurcilinders zijn hoog  gemonteerd en daardoor goed beschermd tegen mogelijke schade door botsingen of terreinomstandigheden. Verder zien we geen losse leidingen door het knikpunt geleid, waardoor ze niet afgekneld kunnen raken.

Load and carry gaat prima.
Load and carry gaat prima.

Eenvoudig te vervangen cabinefilter

Verder naar links komen we bij de cabine waar we een kleine servicedeur openen. Daarachter zit het eenvoudig te vervangen cabinefilter. Dit combineert hoge filtratieniveaus met een overvloedige capaciteit, zodat het minder vaak hoeft te worden vervangen. Men heeft de keuze tussen de standaard Cat 2 HVAC of de Cat 3 HVAC met actieve koolstoffilter.

Verder naar beneden, net achter de cabinetrap, zien we in een stalen omhuizing het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof. Verder naar beneden zien we de wat klein bemeten gereedschaps- of opbergkist. Positief zijn we over het gigantische glasoppervlak van de cabine. Jan Jacob: ‘Ik zie veel cabines bij de diverse machines, maar dit rondomzicht valt ten positieve op.’ Achter de cabine aan de zijkant zien we de koelers achter een fijnmazig gaas. Dan zijn we bij de imposante achterzijde van de wiellader aangekomen. Daar zien we bovenop de grote uitlaat met iets verder naar beneden de standaard achteruitkijkcamera.

De wiellader is voorzien van diverse sjorogen.
De wiellader is voorzien van diverse sjorogen.

Verder naar beneden zijn de achterlichten geplaatst. Deze zijn verzonken binnen het frame van het contragewicht, waardoor ze goed beschermd zijn. Onder het contragewicht zien we aan weerszijden sjorogen om de wiellader vast te zetten bij het transport. Aan de rechterzijde, net achter het contragewicht, opent Jan Jacob een klein luikje. Hierachter zitten de bedieningsschakelaar  van de elektrische motorkap, de massaschakelaar en accuklemmen gegroepeerd. Vervolgens wordt de ééndelige kap geopend.

Je merkt meteen dat deze machine veel vermogen heeft en dat de hydrauliek ook lekker meewerkt.

Starthulp met grote accupolen

Jan Jacob: ‘Als de kap in z’n geheel is geopend, heb je echt een zee van ruimte, als machinist of monteur kun je overal goed bij.’ Aan de linkerzijde van de wiellader zien we het oliefilter, de oliepeilstok en de vuldop van de brandstoftank.  Iets meer naar achteren, tegen het contragewicht aan, zit de vulopening van de AdBlue-tank.

Vervolgens gaan we weer naar rechterzijde van de W170D en zien we het goed te wisselen luchtfilter, dat in een compacte kunststof behuizing zit. Hierachter het reservoir voor de koelvloeistof. Jan Jacob maakt de balans op voor wat betreft de  servicevriendelijkheid van deze wiellader: ‘Het dagelijks onderhoud is aan deze machine goed te doen. Je opent de elektrische kap en je kunt alles vanaf de grond doen. Voor de monteur is er goed over nagedacht. Alle aftappunten zitten mooi naast elkaar en zijn ook heel makkelijk bereikbaar.

De bak voldrukken ging echt heel makkelijk.
De bak voldrukken ging echt heel makkelijk.

Wat ook een mooi dingetje is bij deze machine, is de starthulp met grote accupolen die achter op de machine zit. Je kunt zo overstarten, erg handig hoor.’ Vervolgens lopen we terug naar de cabine, het is tijd om die eens goed van binnen te bekijken. Jan Jacob stapt de trap op en ziet dat daaronder zich de pomp van de centrale vetsmering bevindt. Hij opent de cabinedeur, stapt in en maakt een opmerking over het zicht: ‘De cabine is uitgerust met een gebogen voorruit waardoor je als machinist onbelemmerd zicht hebt op de laderarm, met prima zicht naar voren wanneer de giek omhoog is. Het zicht over de schouder, naar opzij en de verste punten is uitstekend, zodat je ook in nauwe ruimtes goed kan manoeuvreren.’

Joystick en uitgebreid knoppenpaneel onder handbereik.
Joystick en uitgebreid knoppenpaneel onder handbereik.

Cabineklimaat

Vervolgens neemt Jan Jacob plaats op de luxe, luchtgeveerde en verwarmde stoel die is voorzien van verstelbare armleuningen. Ook de joystick is netjes geïntegreerd aan het uiteinde van de stoel. Links van de stoel is er ruimte voor een koelbox van 30 liter. Voor de machinist zien we het stuur met daarachter dertien uitstroomopeningen die een goed cabineklimaat voor de bestuurder garanderen. Ook blijven zo de cabineruiten helder bij regenachtige of  vochtige weersomstandigheden. Handig is ook de rechter zijruit die in volledig geopende stand kan worden vastgezet. Zo kan er vlot worden gecommuniceerd met collega’s op de grond.

Rechtsboven op de A-stijl is het digitale 8-inch lcd-kleurendisplay gepositioneerd. Het display is voorzien van navigatieknoppen die toegang geven tot machinegegevens, onderhoudsinstellingen en herinneringen. Verder kunnen hier diverse werkparameters worden ingesteld zoals startversnelling, doorstroomhoeveelheden en motormodi. Wanneer de achteruitversnelling wordt geselecteerd, toont het display automatisch het beeld van de achteruitkijkcamera. Jan Jacob: ‘Wat ik fijn vind, is dat het display mooi op ooghoogte zit, ook vind ik het beeld mooi scherp met veel contrast.’

Kleurcodes

Iets meer naar beneden zien we een grote console met binnen handbereik een duidelijk knoppenpaneel zodat de machinist overal makkelijk bij kan. De knoppen zijn van kleurcodes voorzien en in groepen onderverdeeld. De knoppen zijn voorzien van lampjes om aan te geven of de functie actief is. Verder is de console voorzien van met rubber beklede opbergbakjes, twee bekerhouders en een opbergnet. Remote AUX- en USB-stekkerbussen en 12-Volt stroomaansluitingen zijn standaard. Jan Jacob: ‘Daar ben ik blij mee als machinist, zo kan ik mijn telefoon aansluiten en mijn eigen muziek opzetten tijdens het werk.’ Rechts aan de bovenkant van de cabine zijn de radio en bediening van de airconditioning geplaatst.

De standaard achteruitkijkcamera.
De standaard achteruitkijkcamera.

Motormodi

Het is tijd voor de praktijk dus Jan Jacob start de 6-cilinder NEF-motor, ontwikkeld door Fiat Power Train (FPT). Deze motor heeft een inhoud van 6,7 liter en levert 197 pk bij 2000 tpm. Jan Jacob ziet dat hij de keuze heeft uit een viertal verschillende motormodi, zodat het uitgangsvermogen van de motor exact is afgestemd op de betreffende werkzaamheden: Eco voor maximale brandstofefficiëntie, Standaard voor normale laad- en transportwerkzaamheden, Max voor agressief duw- en klimwerk en Auto voor een snel reagerend uitgangsvermogen van de motor. Hij wil flink gaan duwen dus hij zet de modus in de Max-positie en geeft gas.

Jan Jacob vertelt over zijn bevindingen: ‘De bak voldrukken ging echt heel makkelijk. Je merkt meteen dat deze machine veel vermogen heeft en dat de hydrauliek ook lekker meewerkt. En als je toch nog een keer extra power nodig hebt, activeer je de ‘kickdown’ via een knop op de joystick. Met deze functie wordt snel omgeschakeld naar een lagere versnelling, voor optimaal vermogen bij klimmen of duwen.’ De W170D is standaard uitgerust met een 45 km/u powershift-transmissie met vijf versnellingen en een lock-up vanaf de tweede versnelling vanaf een rijsnelheid van 8 km/h, met automatische of manuele schakeling tussen de versnellingen.

Snel en soepel

Hierna gaan we in een paar cycli wagens laden. Dan kunnen we testen hoe snel en soepel je met de wiellader kunt werken en hoe deze zich houdt qua stabiliteit en zaken als uitstorthoogte. Jan Jacob: ‘Deze 15-tonner is behoorlijk rap met rijden, dat gaat snel en soepel. Om laadcycli te versnellen, is het mogelijk om de wiellader te stoppen door het rijpedaal los te laten, zonder de remmen te gebruiken. Zelfs op hellingen rolt de machine dan niet terug en als de rem wordt ingetrapt, gaat het volle motorvermogen naar het hydraulische systeem. Dit is perfect voor het laden, daar is door New Holland echt goed over nagedacht. Heel fijn!’

De W170D is snel en soepel.
De W170D is snel en soepel.

Tot slot gaan we nog even schuiven met de New Holland. Zoals al een beetje was te verwachten na de andere werkzaamheden, ging dit ook prima. De wiellader gedraagt zich beheerst en je kunt er soepel mee werken. Jan Jacob: ‘En ook het geluidsniveau staat mij bijzonder aan. Voor nog meer comfort werd de cabine op speciaal ontworpen isolatieblokken gemonteerd om geluid en trillingen te beperken. Het resultaat is een geluidsniveau van slechts 68 dBA en dat merk je.’

New Holland W170D: een complete sterke en goed afgewerkte wiellader

Conclusie is dat de New Holland W170D een complete, sterke en goed afgewerkte wiellader is. Hiermee moet men marktaandeel kunnen winnen. Jan Jacob concludeert: ‘Ik vind het persoonlijk een echte loonwerkersmachine. Mooi op de maisbult, en op de kuil hij heeft veel vermogen.’

Dit artikel is gesponsord door New Holland Commercial Benelux

Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus is gevallen. Het boek is ook verkrijgbaar in de losse verkoop. Klik HIER voor meer informatie.

Bekijk hieronder de testvideo van de New Holland W170D.

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

Voor Jan Jacob is de eerste kennismaking met de Doosan DL85-7 een aangename verrassing: 'Hier staat écht een volwassen machine, groter dan ik verwachtte!' Onze testmachinist staat te popelen om de machine te starten. Hoewel we zijn geduld niet al te lang op de proef willen stellen, eerst wat uitleg over deze sinds begin dit jaar leverbare wiellader in het midi-segment.

PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

Na in 2021 de 19-tons ZW220-7 te hebben gepresenteerd, heeft Hitachi onlangs de vier ton lichtere, sterk verwante ZW180-7 uitgebracht. In beide gevallen is niet alleen veel aandacht geschonken aan de veiligheid, maar ook aan bedieningsgemak en comfort voor de machinist. Jan Jacob Bles maakt kennis met de nieuwe wiellader op het testterrein van de Hitachi-fabriek in Amsterdam.

PARTNERTEST | JCB 245XR: Machinist als middelpunt

PARTNERTEST | JCB 245XR: Machinist als middelpunt

Met de afgelopen jaar gepresenteerde 245XR keert JCB terug in het segment van de 25-tons binnendraaiers, na een afwezigheid van enkele jaren. Jan Jacob Bles mag uitproberen wat het zwaarste model uit de X-reeks in zijn mars heeft. En waar kan dat beter dan in de uitgestrekte zand- en grintgroeve van Hendrik Bedrijven in Brunssum?

PARTNERTEST | Merlo eWorker: Het groene monster

PARTNERTEST | Merlo eWorker: Het groene monster

Het Italiaanse Merlo heeft een rijke traditie als het om opmerkelijke ontwikkelingen gaat. Het nieuwste wapenfeit is de Merlo eWorker, een elektrische verreiker die brede inzetmogelijkheden combineert met uitstekende milieuprestaties. Bij importeur DeLille in het West-Vlaamse Lendelede laat testmachinist Jan Jacob Bles zich verrassen door dit in meerdere opzichten groene werkpaard.