PARTNERTEST | Merlo eWorker: Het groene monster

PARTNERTEST | Merlo eWorker: Het groene monster

Het Italiaanse Merlo heeft een rijke traditie als het om opmerkelijke ontwikkelingen gaat. Het nieuwste wapenfeit is de Merlo eWorker, een elektrische verreiker die brede inzetmogelijkheden combineert met uitstekende milieuprestaties. Bij importeur DeLille in het West-Vlaamse Lendelede laat testmachinist Jan Jacob Bles zich verrassen door dit in meerdere opzichten groene werkpaard.

Bedrijven met een meer dan honderd jaar historie zijn dun gezaaid. Tot dit selecte gezelschap behoort ook Merlo, gevestigd in Cuneo en in 1911 opgericht door Giuseppe Amilcare Merlo. Aanvankelijk heeft zijn voor ijzerbewerking ingerichte werkplaats een oppervlak van slechts 25 vierkante meter, maar dat is voldoende om werkzaamheden voor derden uit te voeren, zoals de vervaardiging van machineonderdelen. Het bedrijf verhuist in 1953 naar een nieuwe 2.000 vierkante meter grote locatie in een buitenwijk. Giuseppes dochter Natalina en zoon Amilcare zijn dan al vijf jaar bij de bedrijfsvoering betrokken en dat zorgt voor nieuwe impulsen in de bedrijfsvoering en groei.

Opmerkelijke vernieuwingen

In 1964 is opnieuw een verhuizing noodzakelijk, nu naar faciliteiten met een oppervlak van maar liefst 40.000 vierkante meter. Het bedrijf bevindt zicht nog steeds in de buurt van Cuneo, niet ver van de Franse grens. De ambities gaan inmiddels verder dan de fabricage van onderdelen voor derden. Aldus rollen in 1966 de eerste compacte dumpers en rijdende betonmixers de nieuwe fabriek uit.

Met zo’n verreiker werk je vaak in een drukke omgeving en dan wil je ogen aan alle kanten hebben”

Wereldprimeur

In 1981 presenteert Merlo zijn eerste verreiker, de geavanceerde SM30, met onder meer hydrostatische transmissie, vierwielaandrijving en een karakteristieke cabine met een afgeronde voorkant. Vijf jaar later zorgen de Italianen voor een wereldprimeur met de XS verreiker. De motor die bij deze machine aan de rechterkant is gesitueerd, maakt het mogelijk om op de achterkant van het chassis een scharnierende giek te plaatsen. Bijkomend voordeel is een uitstekend uitzicht rondom, zoals dat ook voor de latere modellen kenmerkend zal worden. In 1991 verschijnt de Roto 25.11 XS, een verreiker die met zijn draaiende bovenbouw nieuwe wegen inslaat. Vanaf 1996 wekt de Turbo-farmer de interesse van de agrarische sector.

De eWworker heeft een maximale hefhoogte van 4,8 meter en kan dan 1,5 ton tillen.
De eWworker heeft een maximale hefhoogte van 4,8 meter en kan dan 1,5 ton tillen.

Volledig nieuw ontwerp

De nieuwste machine die het bedrijf presenteert, past geheel in de traditie van Merlo. De Merlo eWorker is namelijk gebouwd volgens een nieuw recept, en niet alleen qua uiterlijk. De machine is niet afgeleid van een reeds bestaande verreiker, maar vanaf de basis nieuw ontworpen. Op die manier kon de machine zo efficiënt mogelijk rondom de elektrische tractie worden geconstrueerd. De drie of vier elektromotoren (afhankelijk van de uitvoering) worden gevoed door een 48 Volt loodzuuraccu met 46kWh aan capaciteit die aan de rechterkant van de machine is geplaatst.

Prijsverschil

De loodzuuraccu is een zeer bewuste keuze, om de simpele reden dat deze duizenden euro’s goedkoper is dan een Lithium-ion-accu. Dat prijsverschil gaat extra zwaar wegen bij een (uiteraard optionele) extra accu. Het wisselen van de accu’s kost nauwelijks meer dan vijf minuten.

De elektrische installatie zit deels achter een doorschijnende kap. Met 48 Volt is er geen sprake van hoogspanning, dus speciale stringente maat-
regelen bij onderhoud zijn niet nodig. Onderin de snel verwisselbare accu.
De elektrische installatie zit deels achter een doorschijnende kap. Met 48 Volt is er geen sprake van hoogspanning, dus speciale stringente maat- regelen bij onderhoud zijn niet nodig. Onderin de snel verwisselbare accu.

Energie terugwinnen

Volgens de testnorm voor heftrucks kan de eWorker met een volle lading acht uur vooruit. In de praktijk blijkt dat meestal rond de tien uur te zijn, waarbij het ook helpt dat energie kan worden teruggewonnen door regeneratief remmen. Het opladen van een lege accu vergt acht á negen uur. Anders dan met een Li-ion accu wordt tussendoor laden afgeraden.

Twee elektromotoren

De eWorker 2WA heeft voor het rijden twee elektromotoren die samen 44 kW/60 pk leveren, voor elk voorwiel één. Bij de 4WA verzorgt een derde (identieke) motor de tractie van de achterwielen. Een simpele optelsom leert dat aan de wielen dan 66 kW/90 pk beschikbaar is. Daarnaast is er, afhankelijk van het aantal aangedreven wielen, nog een derde of vierde elektromotor voor de aandrijving van het hydraulische systeem.

In een compartiment linksachter zit de derde of vierde 
elektromotor (al naar gelang 2WD of 4WD) voor de aandrijving van het hydraulisch systeem. Ernaast het verdeelblok.
In een compartiment linksachter zit de derde of vierde elektromotor (al naar gelang 2WD of 4WD) voor de aandrijving van het hydraulisch systeem. Ernaast het verdeelblok.

Brede collectie werktuigen

De vierwielaandrijver is, uiteraard met terreinbanden, ideaal voor gebruik op bouwplaatsen en in de agrarische sector. Voor gebruik op een verharde ondergrond is de eWorker verkrijgbaar met minder extreem geprofileerde straatbanden. De klant heeft keuze uit een brede collectie werktuigen, die gemakkelijk te wisselen zijn dankzij het eigen Merlo-vorkenbord.

Alles is heel robuust gebouwd en lijkt gemaakt voor de eeuwigheid”

Robuuste constructie

Testmachinist Jan Jacob Bles knikt goedkeurend als hij om de eWorker heen loopt. ‘Daar hebben we dan het Groene Monster.’ Zijn blik verraadt dat dit als een compliment is bedoeld. ‘Alles is heel robuust gebouwd en lijkt gemaakt voor de eeuwigheid. Het is geen hoge machine, waardoor je vanaf de begane grond overal bij kunt. Ik ben nieuws-gierig naar wat er achter de deksels en deurtjes zit.’

Accupakket direct bereikbaar

Met een paar simpele bewegingen komt de techniek in beeld. Bles: ‘De regelaars voor de rijmotoren en de giek
zitten mooi naast elkaar en ook het accupakket is direct bereikbaar. We hadden het er net al over dat de accu
gemakkelijk verwisselbaar is. Ideaal voor bedrijven waar zo’n machine 24 uur per dag moet draaien. Ik zie dat het hydraulische systeem direct achter de cabine zit. Het wordt aangedreven door een elektromotor, maar in feite is dat ook het enige verschil met een fossiel aangedreven machine.’

Een fraai vormgeven werkplek waar je alles keurig binnen handbereik hebt, met een uitstekend 
uitzicht rondom.
Een fraai vormgeven werkplek waar je alles keurig binnen handbereik hebt, met een uitstekend uitzicht rondom.

Lage zithoogte

De expert zit in een oogwenk achter het stuur. ‘Door de lage zithoogte stap je erin alsof het een SUV is. Handig, want bij dit soort machines moet je heel vaak in- en uitstappen. De stoel zit lekker en geeft ook de rug voldoende steun. Je kunt de vering instellen en ‘m naar voren of naar achteren schuiven. Prima zo. Complimenten voor het zicht. Merlo heeft in dat opzicht een reputatie hoog te houden. Met zo’n verreiker werk je vaak in een drukke omgeving en dan wil je ogen aan alle kanten hebben. Het portierraam kun je naar achteren klappen, handig als je frisse lucht wilt happen of vaak moet overleggen met de collega’s om je heen. Voor de echte beginneling zit er rechts tegen het raam een simpele, maar wel uitgebreide handleiding die je op weg helpt met de machine.’

Drie transmissiestanden

Met het numerieke display rechts op het dashboard kan de bestuurder snel overweg. Het geeft alle noodzakelijke informatie, uiteraard ook over de batterijreserve. ‘Het is allemaal heel overzichtelijk, herkenbaar en logisch’, zegt Bles. ‘Zo moet het ook bij dit soort machines. Je moet geen uitgebreide cursus nodig hebben om ermee te leren werken.'

Het opbergvak rechtsachter is bedoeld voor de acculader.
Het opbergvak rechtsachter is bedoeld voor de acculader.

Power-stand

Het display leidt je door de diverse instellingen, waaronder die van de transmissie. 'Die biedt een drietal mogelijkheden. Om te beginnen is er de Power-stand, voor gebruik onder zwaardere terreinomstandigheden, waarbij een maximum snelheid van 25 km/u bereikbaar is. Datzelfde tempo is haalbaar bij Normal, een stand die je onder meer gebruikt voor het rijden op de openbare weg, waarvoor de eWorker is gehomologeerd. Wil je er een aanhanger aan vastkoppelen, kan dat ook. Die mag inclusief belasting twee ton wegen. Tenslotte is er ook nog de Eco-stand, waarbij het tempo is begrensd op 19 km/u.’

Parkeerstand

Om zich heen kijkend wijst de testpiloot op de gewichts-indicator: ‘Kijk, die zit perfect in beeld, de blik valt er vanzelf op wanneer je rechts door het voorraam kijkt. Minder geslaagd vind ik de plek van de knop van de parkeerstand. Die zit niet goed in het zicht, zo bij de knie, naast de stuurkolom, onder de contactsleutel. Ik zag trouwens in de brochure dat de machine leverbaar is met een elektrische verwarming die meteen op gang komt als je ‘m inschakelt. De voorruit is standaard elektrisch verwarmd, fijn als je last hebt van condens, om nog maar te zwijgen over ijsvorming in de winter.’

Het bovenste deel van het portier kan naar achteren scharnieren, prettig voor ventilatie en communicatie.
Het bovenste deel van het portier kan naar achteren scharnieren, prettig voor ventilatie en communicatie.

Groene monster gaat los

Bles draait de contactsleutel om zoals hij dat gewend is bij een fossiele machine. Geen dieselgeronk, wel het zachte gezoem van een elektromotor en een groen lampje op het dashboard om je eraan te herinneren dat de aandrijving actiebereid is. Nog even het portier sluiten en lós gaat het Groene Monster.

Gemakkelijk van start

Afgaande op zijn brede grijns heeft de machinist er overduidelijk plezier in, wat ook blijkt als de ‘oefeningen’ erop zitten en Bles zijn oordeel velt. ‘Het gaat allemaal zó gemakkelijk: contactsleutel omdraaien, de machine van het parkeerslot halen, in de vooruit zetten en je kunt gasgeven. Trap het pedaal niet te diep in, want hij wil er echt wel vandoor. Een elektromotor heeft nu eenmaal altijd koppel, ook bij lage toerentallen.'

De achterwielen hebben een riante uitslag, wat de machine extreem wendbaar maakt.
De achterwielen hebben een riante uitslag, wat de machine extreem wendbaar maakt.

Soepele machine

De bediening is supersimpel. 'Wil je de giek heffen, dan vraagt dat om hydraulische kracht. Je hoort de pompen even wat gaan, maar voor de rest is er amper geluid. Het is een heel soepele machine. Vooruitrijden, achteruit; alles wat je doet gaat lekker vlot en zonder schokken, hokken of stoten. Opmerkelijk is ook de giek; die daalt op zwaartekracht, dus niet hydraulisch. Zwaartekracht kost immers geen energie, dus dat is mooi meegenomen. Actieve BSS hydropneumatische giekvering is een optie en heel nuttig als je vaak met een kwetsbare lading rijdt, al is het ook comfortabeler voor de machinist.’

Tot de keuzemogelijkheden behoren onder meer terreinbanden zoals op de linker machine gemonteerd als straatbanden. Naast vorken zijn er nog talloze andere werktuigen verkrijgbaar.
Tot de keuzemogelijkheden behoren onder meer terreinbanden zoals op de linker machine gemonteerd als straatbanden. Naast vorken zijn er nog talloze andere werktuigen verkrijgbaar.

Scherp manoeuvreren

Het kost Bles weinig moeite zijn bevindingen in een paar woorden samen te vatten: ‘Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit niet had verwacht. Ik ben aangenaam verrast door het bedieningsgemak, de rust en de kracht van deze machine. Hij stuurt op de achteras en de wielen hebben een enorm grote uitslag, waardoor je ontzettend scherp kunt manoeuvreren, net als bij een heftruck. Wie wel eens in een vol magazijn werkt, weet hoe belangrijk dat is. Daarbij heb je ook nog goede LED werk- en rijverlichting. Er is werkelijk aan alles gedacht. Het is een machine waar iedereen heel snel op kan leren rijden en bovendien een machine die door zijn emissievrije aandrijving helemaal in deze tijd past.’

Dit artikel is gesponsord door De Lille.

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

Voor Jan Jacob is de eerste kennismaking met de Doosan DL85-7 een aangename verrassing: 'Hier staat écht een volwassen machine, groter dan ik verwachtte!' Onze testmachinist staat te popelen om de machine te starten. Hoewel we zijn geduld niet al te lang op de proef willen stellen, eerst wat uitleg over deze sinds begin dit jaar leverbare wiellader in het midi-segment.

PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

Na in 2021 de 19-tons ZW220-7 te hebben gepresenteerd, heeft Hitachi onlangs de vier ton lichtere, sterk verwante ZW180-7 uitgebracht. In beide gevallen is niet alleen veel aandacht geschonken aan de veiligheid, maar ook aan bedieningsgemak en comfort voor de machinist. Jan Jacob Bles maakt kennis met de nieuwe wiellader op het testterrein van de Hitachi-fabriek in Amsterdam.

PARTNERTEST | JCB 245XR: Machinist als middelpunt

PARTNERTEST | JCB 245XR: Machinist als middelpunt

Met de afgelopen jaar gepresenteerde 245XR keert JCB terug in het segment van de 25-tons binnendraaiers, na een afwezigheid van enkele jaren. Jan Jacob Bles mag uitproberen wat het zwaarste model uit de X-reeks in zijn mars heeft. En waar kan dat beter dan in de uitgestrekte zand- en grintgroeve van Hendrik Bedrijven in Brunssum?

PARTNERTEST | Komatsu WA475-10: Stuurloos de beste?

PARTNERTEST | Komatsu WA475-10: Stuurloos de beste?

Overweldigend, dat is het eerste wat in je opkomt bij de aanblik van de twee Komatsu WA475-10 wielladers die op het testterrein bij de Komatsu-fabriek in Hannover op ons wachten. De eerste van het duo heeft conventionele besturing, een stuurwiel dus, nummer twee hou je op koers met de nieuwe AJSS joystickbesturing. Een leuk technisch speeltje of een belangrijke sprong voorwaarts?