Merlo liet twee jaar geleden al de vierwiel aangedreven versie van de eWorker testen (EW25.5-90). Met de tweewiel versie staat er echter in functionaliteit een duidelijk andere machine. Merlo koos voor de zogenaamde 0-turn, wat betekent dat de achterwielen bijna haaks om kunnen. Onze testmachinist Jan Jacob Bles probeerde het uit en zag dat de machine inderdaad volledig rond draait om zijn voorwiel, dat op één vaste plek blijft staan. Dat betekent maximale wendbaarheid in kleine ruimtes. Merlo zorgde er wel voor dat de snelheid van de machine bij zo’n manoeuvre begrensd wordt, zodat de veiligheid altijd gewaarborgd is.
En per ongeluk wegrijden met de wielen in de verkeerde stand, hoeft je bij deze verreiker niet te overkomen. Op het digitale scherm – dat volledig nieuw is en ook bij de vierwiel versie zijn intrede zal doen – wordt de stand van de wielen duidelijk weergegeven. Een mooie functie, vindt Bles. ‘Dat is een handige hulp als je weer achteruit gaat rijden. Op een heftruck zie je dat nooit. Ik vind het een hele soepele machine. Bedienen gaat lekker vlot en zonder horten en stoten.’
Meer dan een heftruck
Met de maximale wendbaarheid, maar ook met de verschillende opties in uitrustingsniveau, gaat de nieuwe EW25.5-60 onder meer – misschien wel vooral - de concurrentie aan met een heftruck. De machine kan wat een heftruck in deze gewichtsklasse kan, maar kan veel meer dan dat. ‘Met een heftruck moet je altijd dichtbij een stelling staan. Door de telescopische giek van de verreiker kun je ook van een afstandje spullen op een stelling neerzetten. Ook bij het lossen van een vrachtwagen heeft dat voordelen. Je kunt vanaf één kant ook de materialen lossen die aan de andere kant van de vrachtwagen staan. Met dat korte sturen en die uitschuifgiek is het echt wel een vervanger van een heftruck. En met deze machine durf ik het verharde terrein ook nog wel een keer te verlaten, wat je met een gewone heftruck zeker niet kunt’, geeft Bles aan. De eWorker heeft een bereik van 4,8 meter bij een maximaal gewicht van 2,5 ton. De machine zelf weegt vijf ton.
‘Instappen gaat ook heel gemakkelijk doordat deze machines dicht bij de grond liggen. Je kunt de stoel op vering instellen en vooruit en achteruit schuiven. Verder heb je in de cabine heel veel zicht rondom de machine. Voor de beginnelingen die net op de machine stappen, zit er aan de rechterkant tegen het raam een uitgebreide eenvoudige handleiding over de machine.’
Degelijk gebouwd interieur
Jan Jacob: ‘In de cabine is alles robuust gebouwd; ook het interieur is degelijk en ziet er sterk uit. De indicator van het gewicht zit goed in het zicht aan de rechterkant bij het voorraam, en als je over het gewicht heen gaat geeft de machine een alarm. Wat een beetje jammer is, is dat het knopje van de Parkeerstand - dat je elke keer wel moet gebruiken - op een wat apart plekje zit, bij de knie en net naast het stuur. Ik had het knopje liever meer binnen handbereik gezien.’
‘Als je alles naar wens hebt ingesteld, draai je de sleutel om. Dan gaat er een groen lichtje branden en hoor je een licht gezoem. Daarna moet je de machine van het parkeerslot doen en kun je hem in de vooruit zetten. Het rijdt echt super simpel.’
Multi-inzetbaar
De eWorker is multi-inzetbaar, middels een groot aantal verschillende tools. Van bezem tot laadbak en van manbak tot hijsoog. De verreiker is ook goedgekeurd om op de openbare weg een aanhanger te trekken – van maximaal 2000 kg - en kan daarvoor worden voorzien van de benodigde aansluitingen. Af-fabriek zijn verschillende uitrustingsniveaus mogelijk. Zelfs – goedgekeurd – gebruik als hoogwerker is mogelijk. De machine kan worden voorzien van bediening die het mogelijk maakt om te rijden met besturing vanuit de bak, wat uniek genoemd mag worden door dit soort verreikers. Dit kan overigens alleen af-fabriek en is niet meer achteraf in te bouwen.
‘Veel bedrijven hebben meerdere heftrucks en bijvoorbeeld ook machines voor vegen en voor een laadbak. De verreiker kan het allemaal en kan dus misschien wel drie machines vervangen’, zegt Arno van den Brink van Merlo-dealer Verreiker Centrum Midden-Nederland, waar we deze eWorker testen. Jan Jacob Bles probeert ondertussen allerlei uitrustingsstukken uit. Wisselen gaat snel en gemakkelijk. En van de speciale eWorker laadbak met extra functie is hij best onder de indruk. ‘Dat is een serieuze bak. Die heeft een behoorlijke inhoud en gaat ook niet zo maar kapot.’ Als hij met de bak aan de slag gaat met grondverzet, is hij daarbij ook nog zeer tevreden over de duwkracht die de eWorker weet te realiseren.
Giekvering voor beter comfort
De eWorker die we testen is vrij basic uitgevoerd, juist om zo dicht mogelijk bij een heftruck in de buurt te blijven. Er zijn wel allerlei opties mogelijk, zoals een volledig gesloten verwarming en dergelijke zinvol is. Ook buiten de cabine zijn er opties. Daarbij is er een die Jan-Jacob echt mist op deze machine. ‘Dat is giekvering. Die vind ik echt onmisbaar, ook als je over verhard terrein rijdt. Dat scheelt zo veel in comfort.’ Arno van den Brink is dat eigenlijk wel met hem eens. ‘Dat is een optie die ik zelf ook altijd aan klanten zal aanbevelen.’ De eWorker kan worden uitgerust met BSS hydropneumatische vering op de giek, die automatisch uitschakelt bij snelheden onder de 3 km/u. Dat zorgt voor maximale nauwkeurigheid en verplaatsingskracht.
Waar Jan Jacob zeer positief over is, is de mogelijkheid om eenvoudig de accu te wisselen. ‘Je kunt er makkelijk bij met een heftruck en zou het zelfs met een pompwagen kunnen doen. Dat zie je niet bij een heftruck.’ Laden kan gewoon onboard, maar wisselen is dus ook mogelijk. De capaciteit van het accupakket is meer dan voldoende om een hele dag te werken, maar voor wie bijvoorbeeld meerdere ploegen achter elkaar wil draaien is de wisselmogelijkheid mooi meegenomen. Uiteraard is dan wel de aanschaf van een tweede accupakket nodig. Wisselen is binnen tien minuten gedaan.
De eWorker is voorzien van 48V accu’s. Er is dus geen sprake van hoogspanning, met alle extra veiligheidsmaatregelen die daarvoor nodig zijn. De accu’s zijn laag geplaatst, zodat ze tevens het contragewicht vormen. In eerste instantie had de eWorker loodzuur-accu’s, maar inmiddels is er ook de lithium-accu (type LiFePo4). Die is iets lichter zodat daar wel extra ballast bijgeplaatst wordt. In theorie is de capaciteit van de lithium-accu met 840 Ah (43 kWh) enigszins lager dan die van de loodzuur-accu (960 Ah, 46 kWh), maar in de praktijk zal het aantal draaiuren hetzelfde zijn doordat er aan een lithium-accu meer stroom kan worden onttrokken. Met een driefasenlader kan in ongeveer twee uur tot 300 Ah of van 0 tot 80% worden geladen.
Drie elektromotoren
De accu zorgt voor aandrijving van drie elektromotoren: een voor de hydrauliek en twee voor de beide aangedreven wielen. Voor de hydrauliek gebruikte Merlo zoals altijd, zo veel mogelijk standaard componenten. Dat maakt eventuele reparatie eenvoudiger, terwijl er minder onderdelen op voorraad hoeven te zijn. Jan Jacob Bles: ‘Je kunt heel makkelijk overal bij: een paar kappen open en je hebt alles in het zicht. En de verschillende aansturingen voor de rijmotoren en de giek zitten mooi naast elkaar.’
Met het nieuwe digitale scherm is de hydrauliek gemakkelijk instelbaar. De liters zijn in stapjes van 5 % in te stellen, waardoor de bediening per machinist en per tool eenvoudig kan worden aangepast naar eigen voorkeur. Daarnaast kan de machine worden ingesteld op Eco (max 19 km/u), Normal (max 22 km/u) en Power (max 25 km/u), wat tevens de batterijduur verlengt.
Met de goede ledverlichting rondom, de grote spiegels en de luxe cabine is het plaatje eigenlijk compleet. En is het oordeel van Jan Jacob dat hij een hele mooie machine onderhanden heeft gehad, die met zijn mogelijkheden ver uit stijgt boven de heftruck. Een aanrader dus.
Dit artikel is gesponsord door De Lille Merlo.