Vooroordelen over Chinese machines zijn er legio. Volgens Dennis Houweling van Heus Tractors uit Mijnsheerenland is dat nergens voor nodig als het gaat om de elektrische shovel van XCMG. ‘We hebben volop ingespeeld op de kritische Nederlandse markt, met name in grondverzet en infra. Wij zorgen er samen met XCMG voor dat de machines op alle fronten voldoen aan hun wensen.’
XCMG had de elektrische shovels oorspronkelijk vanuit een klantvraag ontworpen als pure wielladers, gericht op het grovere werk van laden en lossen. Deze eerste exemplaren waren dus minder geschikt om een baan te maken. De bediening was niet heel fijngevoelig, remmen ging abrupt en ze maakten vrij veel herrie. ‘Maar inmiddels is deze elektrische shovel door onze samenwerking met XCMG een compleet andere machine geworden.’
Hydrauliek en besturing
Heus Tractors heeft onder meer het ventielenblok aangepast voor meer precisie. Tevens werd de pomp vervangen door een stille plunjerpomp, wat 25 dB scheelt in de cabine. Voor de besturing werden eigen controllers gebruikt. Optioneel zijn sturen met joystick en flipperbesturing in plaats van een kruishendel.
‘De kracht is dat elke machinist de machine aan zijn eigen voorkeur kan aanpassen. Daar is onze software op ingericht en als ze een uitleesapparaat hebben, kunnen ze zelf allerlei instellingen aanpassen’, zegt Houweling.
De machine is standaard al voorzien van een rijke basisuitrusting, zoals airco/climate control standaard, radio en achteruitrijcamera’s. Ook een snelwissel is standaard, waarbij de klant keuze heeft uit verschillende merken en systemen. Overdruk en een luxere stoel zijn optioneel. De bandenkeuze is aan de klant.
Twee rijmotoren
De XC968-EV is een 19 ton shovel met een hefvermogen van 5800 kg. De shovel wordt geleverd met een accupakket van 282 of 423 kW, van 600 Volt. Met de batterij van 423 kW moet de machine een hele dag kunnen draaien. Door de grootte van het pakket krijgt de shovel dan wel een iets langere achterkant. Met het kleinere pakket zal tussendoor bijladen veelal noodzakelijk zijn. De shovel wordt standaard geleverd met een 160 kW lader, maar kan ook snelladen met 240 kW. Doordat de XC968-EV af-fabriek als elektrische shovel ontworpen is, is deze voorzien van twee rijmotoren van elk 100 kW direct op de aandrijfassen. Daarnaast is er een aparte hydromotor van 70 kW.
Overzichtelijk
Voordat Jan Jacob Bles gaat testen, maakt hij eerst een rondje om de machine. ‘Het is een grote machine met opvallende blauwe opstappen en handgrepen. Rondom zit overal ledverlichting. Als je de motorkap achterop de machine openklapt, zie je de accu’s en computers en dergelijke. Daar kun je als machinist beter niet aankomen. Een visuele controle is voldoende. Wat je wel ziet is dat alles netjes en overzichtelijk is weggewerkt. De coolers voor het hydraulische systeem zitten achter de cabine. De centrale smering zit daarnaast. Die kun je goed zien als je een rondje om de machine doet.’
Verder zijn er de drie motoren. ‘De twee rijmotoren zijn met elkaar verbonden met een tussenas, die er voor zorgt dat de assen dezelfde snelheid draaien bij het rijden. De motor voor het hydraulische gedeelte zit onder de cabine, dicht bij de hydrauliektank. De trap naar de cabine gaat over de hydrauliektank heen. Als je de machine instapt, kun je die niet missen. De hydrauliek is een van de belangrijkste dingen op zo’n machine en om daar een visueel beeld aan te geven vind ik wel handig bedacht.’
Ruime cabine
Na zijn visuele inspectie stapt de testmachinist in. ‘Als je instapt via de blauwe leuningen, kom je in een ruime cabine. Dit is bijna een kantoor. Het geheel is overzichtelijk en uiteraard is alles digitaal in deze machine. Het display zit rechts aan de zijkant. De plek waar die nu zit, neemt wat zicht weg op de spiegel. Heus wil die nog in de dwarsstijl plaatsen, wat slim zou zijn om meer zicht te creëren. Voor het overige heb je wel goed zicht, ook op de bak. Je kunt niet de hak van de bak zien, maar je ziet het blad wel heel mooi. Verder zit er in de cabine een luchtgeveerde stoel die je kunt instellen zoals je zelf wilt. Dat er climate control op zit, is ook erg prettig.’
Nadat alles is gecontroleerd en de stoel is ingesteld, is het tijd om de machine te starten met de sleutel. ‘Zolang de airco nog uit staat, hoor je helemaal niets. Ook als je het knopje omzet voor de hydrauliek, hoor je niets. Ik vind de machine erg stil. Eigenlijk hoor je in stilstand alleen de airco. Een geluid dat normaal is, maar dat nu pas opvalt doordat de machine verder zo stil is.’
Joystickbesturing
De shovel die Jan Jacob test, is voorzien van de optionele flippers en van besturing per joystick. Heus wijst erop dat deze nog prototypes zijn en dat er wordt gewerkt aan verbetering. Jan Jacob: ‘De joystickbesturing voor het stuur is supersimpel in te schakelen door de hendel naar beneden te doen en op het rechter knopje te drukken. Hij mag wel iets soepeler, maar aan de instelling daarvan wordt gewerkt.
Je ziet ondertussen ook het stuur draaien. Dat mag wat mij betreft wel stilstaan. Het overnemen van het stuur zou nog wat soepeler mogen gaan. Als je op je joystick rijdt en er gebeurt iets onverwachts, dan grijp je toch naar het stuur. Dat is de veilige vertrouwde weg. Dat moet dan wel perfect reageren’, geeft hij als tip mee aan Heus voor de verdere ontwikkeling.
‘Ook aan de schakelaar voor vooruit en achteruit wordt nog gewerkt. Die kan wat comfortabeler. De flippers om alles te bedienen, werken fijn en voelen goed. Deze kun je ook totaal naar eigen smaak instellen. Dat kan heel makkelijk vanuit het kantoor. Heus kan inloggen in de machine en de machine helemaal naar de wens van de machinist instellen. Dat is natuurlijk wel super.’
Krachtige overbrenging
Over de kracht van de machine is Jan Jacob zeer tevreden. ‘De twee elektromotoren zorgen voor een heel krachtige overbrenging. Bij het rijden met de machine merk je hoeveel power die heeft. Dat komt natuurlijk door het giga-koppel. Als je van geknikt weer naar volgas vooruit gaat, komen de voorbanden bijna los van de grond. Zo groot is de power en het koppel.’ Kracht heeft de machine ook in de hydrauliek. ‘Ik heb ermee gedraaid in de zandbak. Dat ging superlekker met veel power. Daarbij kun je de power goed instellen, met de standen eco, normaal en power. Je moet daar uiteraard wel even goed over nadenken, want hoe meer je van de machine vraagt, hoe sneller ook de batterij leeg is.’
Interessante machine
In zijn eindoordeel is Jan Jacob dan ook zeer positief. ‘Een XCMG machine is best nieuw in Nederland en dan ook nog elektrisch. Het is zeker een interessante machine. Heus is goed bezig met de doorontwikkeling, samen met de kieskeurige Nederlandse machinist. Er blijkt in dat opzicht heel veel mogelijk te zijn. Heus kan veel aanpassen en heeft ook de wil om dat te doen om het de machinist
volledig naar zijn zin te maken in de cabine. Ik ben dan ook positief gestemd.’
Wie nu een shovel XC968-EV koopt bij Heus Tractors heeft die aangepaste machine vrijwel direct in huis omdat deze uit voorraad leverbaar is. Heus heeft ruime voorraad machines ingekocht en aangepast. De machines die Heus uit China laat komen, zijn deels af-fabriek aangepast en worden verder door Heus aangepast. ‘We hebben dat berekend en dat kan uit. XCMG is een van de grotere Chinese fabrikanten en er rollen daar in hoog tempo machines van de band. Daardoor kunnen ze concurrerend produceren en is er voor ons nog ruimte om de diverse aanpassingen door te voeren.’
Naast de XC968 levert Heus Tractors ook de XC975-EV. Die wordt met zijn gewicht van 23 ton echter over het algemeen te zwaar bevonden voor infra en grondverzet en wordt vooral in de recycling ingezet, met gebruik op harde ondergronden. Er is tevens nog de kleinere shovel XC918-EV, van 6,7 ton. Binnenkort zullen ook de XE215EV en XE270EV elektrische graafmachines van XCMG leverbaar zijn.
Dit artikel is gesponsord door De Heus Tractors.