Met de TB216 heeft Takeuchi destijds hoge ogen gescoord. De machine was en is een echte hardloper en doet het heel goed in dit segment. ‘Er zijn er heel veel van gebouwd, maar ondertussen gaan de ontwikkelingen door. We merken dat vooral in Duitsland, waar bijna alle machines met Powertilt worden uitgerust. Dan verlies je 20% opbreekkracht. Dat hebben we met de TB320 willen compenseren’, zegt Rob Slenders, productmanager Takeuchi bij importeur Verhoeven.
Om meer opbreekkracht en hijsvermogen te creëren heeft Takeuchi de hydrauliek aangepast, met onder meer zwaardere cilinders. De zwaardere cilinders vragen om meer flow en dus om meer pk’s uit dezelfde Yanmar motor als de TB216. De motor en het hydraulisch systeem ondergingen daarvoor enkele aanpassingen. Wat opvalt bij de test is dat de machine heel rustig draait. De variabele oliepomp zorgt voor de benodigde olieflow, terwijl de motor constante toeren blijft draaien.
Op de aanhanger
De aanduiding 320 staat voor een machine van 2,0 ton; dat is dus iets zwaarder dan de 1,8 ton van de TB216. ‘Met dit gewicht is de machine prima geschikt om op de aanhanger te zetten. Je kunt ook nog een trilplaat en bakken meenemen binnen het maximaal toegestane aanhangergewicht. Ook het vast zetten op de aanhanger van de kraan is een koud kunstje’, concludeert testmachinist Jan Jacob Bles.
De 3 staat voor de derde generatie, met behoorlijk wat vernieuwingen ten opzichte van de 2-serie. De machine is nu onder meer uitgerust met DAB+ radio, handsfree bellen en ledverlichting. Ook is aandacht besteed aan een ergonomische zitpositie door een stoel met hoge rugleuning, in hoogte verstelbare armleuningen en de mogelijkheid tot gewichtsinstelling.
Jan Jacob is wel te spreken over de cabine. ‘De cabine is knap ruim voor deze klasse kraan. Je hebt een ruime instap, wat mede komt doordat de console helemaal omhoog klapt. De cabine voldoet aan alle wensen die de machinist heeft, met veel ramen tot onder aan toe, die mooi open kunnen. Het zicht is prima. De stoel kun je in alle posities zetten. De radio is netjes weggewerkt in het geheel en is met handsfree bellen, bluetooth en DAB+ van alle gemakken voor de tegenwoordige tijd voorzien.’
Hydraulische functies
‘De ledverlichting is tegenwoordig bij de nieuwe generatie machines ook de standaard. Dat is super, vind ik. Daar heb je veel meer licht van als je ‘s avonds werkt. Verder heeft deze machine boven op de cabine twee hijsogen en een derde op de hoofdgiek, waardoor je de graafmachine gemakkelijk kunt ophijsen om bijvoorbeeld onder in een bouwput te zetten.’
Opvallend is verder dat het linker voetpedaal vervallen is en vervangen door een voetsteun. De hydraulische functies zijn overgebracht naar een joystick. Daar zijn ook de extra functies te vinden, waaronder één voor de snelwissel. De twee extra hydraulische functies zijn proportioneel te bedienen, wat de machine multifunctioneel maakt.
Langer en breder
Niettemin is de bovenwagen in basis gelijk aan de 216. De grote verschillen zitten in de onderwagen. Want voor extra hijsvermogen en opbreekkracht is een bijpassende onderwagen nodig met meer stabiliteit. Die is dan ook langer en breder en vertoont grote overeenkomsten met die van de TB219, die niet meer in productie is. De onderwagen is telescopisch in breedte verstelbaar van 98 cm tot 137. Het dozerblad is extra lang en hoog en is verstelbaar van de minimale tot de maximale breedte.
Met 98 cm past de machine nog mooi door tuinpoorten en dergelijke, terwijl het maximum van 137 cm net iets meer is dan van de 216. Dat zorgt voor meer stabiliteit, samen met het extra aangebrachte contragewicht aan de achterzijde. Dit contragewicht is van massief staal, wat dus tegen een stootje kan en niet zo maar beschadigt. De klep naar de motorruimte is om diezelfde reden iets naar binnen geplaatst. Jan Jacob: ‘Daarmee voorkom je schade als je bij het zwenken ergens tegen aan komt. Dat is wel een behoud van de machine.’
Voor iedereen
De machine wordt in de praktijk veel gebruikt in de verhuur en heeft vaak geen vaste machinist. ‘Iedereen moet er op kunnen stappen’, zeg Jan Jacob. En dat kan ook daadwerkelijk, geeft hij aan. De bediening is eenvoudig en wijst zichzelf. ‘Je gaat er op zitten en als je alles naar wens hebt ingesteld start je de machine en ga je draaien. Dit is een machine die wordt gebruikt door iedereen die maar zegt dat hij kan draaien. Hou het simpel dus en dat is het ook bij deze machine.’
‘Neem bijvoorbeeld de gashendel. Lekker makkelijk met een kabel in plaats van een draaiknop. Niks te veel elektronica; dat kan alleen maar verkeerd gaan bij deze machines die door jan en alleman wordt gebruikt. En het beeldscherm in de cabine is er alleen om dingen af te lezen. Dat kan bijna niet kapot gaan. Wel had ik een iets modernere uitstraling verwacht van het beeldscherm bij deze 3-serie, maar dat zegt meer iets over mijn verwachting. Het functioneert prima.’
De machine is hiermee dus zowel van buiten als van binnen behoorlijk hufterproof. Dat geldt ook voor de hefcilinder, die achter de giek geplaatst is om de kans op beschadigingen door de bak weg te nemen. Jan Jacob: ’De stalen leidingen langs de giek zien er ook keurig uit. Ook zijn alle slangen in een extra veiligheidshoes gelegd. Dat is wel netjes voor het voorkomen van uitdrogen en het eventueel beschadigen van de leidingen en slangen. Op de hefcilinder zit weer een bescherming voor eventuele kans op beschadigingen. En de slangbreukbeveiliging die op de hefcilinder en op de lepelsteel zit, zie je bij deze kleinere machines niet heel vaak.’
Goede afwerking
Jan Jacob stapt met veel genoegen in de machine en test tot het uiterste hoe veel de opbreekkracht en het hijsvermogen zijn toegenomen, met daarbij uiteraard volop aandacht voor de stabiliteit. ‘De machine staat als een huis, ook met een volle bak’, oordeelt Jan Jacob al snel na het uitgraven van zand uit de waterplas op de testlocatie. ‘Deze machine heeft mij enorm positief verrast, met name in het draaien. Dat gaat soepel en snel en heel beheerst. De machine is krachtig en je kan er goed mee afwerken, en dat in deze gewichtsklasse. De machine is daarbij ook super stabiel als de rupsen zijn uitgeschoven.’
Rob Slenders is vanuit importeur Verhoeven betrokken in het ontwikkelingsteam van Takeuchi. Die Nederlandse inbreng is bij de TB320 te merken, maar dat is eigenlijk al weer vele jaren zo, zegt Jan Jacob. De Nederlandse machinist is kritisch en wil een complete machine waar hij alles mee kan doen. ‘In de loop der jaren is de afwerking steeds beter geworden. De machines zijn beheersbaar en liggen rustig in de hand en met ingang van de 225 is de snelheid ook duidelijk omhoog gegaan. De Takeuchi is een beheerste draaier en is mooi rustig, zonder schokken ertussen. Bij deze TB320 is dat bijzonder goed. Hij is snel en ook heel soepel en beheerst. Je merkt dat hij hydrauliek genoeg heeft en dat er een grote pomp op zit. Ik vind het fijn draaien als de motor het makkelijk aankan en je hydrauliek voldoende is.’
Zeer stabiel
‘Doordat deze machine zo stabiel is zou je er nog een kantelstukje of misschien een draaikantelstuk aan kunnen doen, ook al omdat deze machine twee functies proportioneel kan bedienen. Dat is voor deze gewichtsklasse fantastische luxe. Ik heb de machine ook geprobeerd met de sorteergrijper. Je hebt veel gevoel bij de proportionele bediening zodat je het heel mooi soepel kunt doen.’
Jan Jacob bewees dat onder meer met het hijsen van drie blokken beton, met een gezamenlijk gewicht van 332 kg. De hiervoor gebruikte grijper had een eigen gewicht van 142 kg. Dat betekent dat de TB320 moeiteloos 500 kg verplaatst, zelfs zijdelings tot op grote afstand van de machine. Het betekent ook dat de machine probleemloos zware trilplaten van de stratenmaker op een aanhanger kan zetten, wat voor veel machines in dit segment een stap te ver is. Dat grote hijsvermogen is overigens ook de reden voor de (verplichte) slangbreukbeveiliging. Voor het hijsen is daarbij een gecertificeerde lasthaak op de hydraulische snelwissel gemonteerd.
Overzichtelijk voor onderhoud
Tot slot het onderhoud van de machine. Jan Jacob: ‘Het onderhoud is heel mooi te doen. Je kunt overal netjes bijkomen. Als je de achterste kap opent zie je direct alles en het geheel is heel overzichtelijk. Ook zijn de belangrijke smeerpunten met een gele kleur aangegeven. De vetspuit kun je netjes kwijt links van de machine bij de dieseltank. Daar kun je hem mooi opbergen op een speciale plaats. Zo houd je de cabine van binnen ook netjes. Verder zit er direct naast de dieseltank een meter zodat je kunt zien hoe vol de tank is.’
‘Mijn conclusie is dat dit een verrassend sterke en goede machine is, binnen de klasse die op de aanhanger mag. De TB320 is mooi breed op de onderwagen en ik had niet verwacht dat een machine met dit gewicht zo stabiel zou zijn.’
Dit artikel is gesponsord door Takeuchi Benelux.