PARTNERTEST | Volvo ECR58: Kleine grote jongen

PARTNERTEST | Volvo ECR58: Kleine grote jongen
De Volvo ECR58

'Een kleinere versie van de grote jongens uit Zweden', is de eerste indruk van testmachinist Jan Jacob Bles bij het zien van de Volvo ECR58. 'Deze machine maakt meteen al een professionele, zeer solide indruk en lijkt bergen werk te kunnen verzetten. Al is dat natuurlijk pas echt met zekerheid te zeggen na een stevige test!' Leef je uit, Jan Jacob...

Bij het ontwikkelen van de ECR58 heeft Volvo niet alleen naar de concurrentie gekeken, maar ook naar de ‘mannen van de praktijk’ geluisterd. Tijdens de ontwikkelingsfase is voortdurend rekening gehouden met veelgehoorde wensen van machinisten en bij het testen van prototypes kregen ervaren gebruikers gelegenheid hun mening te geven. Wat er volgens de Zweedse fabrikant toe heeft geleid dat deze 6-tonner de ‘beste van de klas’ mag worden genoemd en topprestaties levert bij een groot aantal toepassingen. De ECR58F is leverbaar met een uitgebreide reeks aanbouwdelen die perfect op deze machine zijn afgestemd en gemakkelijk kunnen worden vervangen. Het programma met toebehoren omvat bakken, sloophamers en de nieuwe kantel-snelwissel met een kantelhoek van maximaal 2 x 90 graden.

Hier hou ik het wel even vol, zoveel ruimte verwacht je niet bij een machine van dit formaat”

Tot 10 procent zuiniger

Bij de gebruikelijke ‘verkenningsronde’ toont Jan Jacob zich enthousiast over het doordachte ontwerp van deze compacte rupsgraver. ‘De techniek is goed toegankelijk, achter de cabine vind je de accu en het ventielenblok. De brandstofvulpomp zit achter de cabine en wordt afgedekt door een klep. Volvo’s gepatenteerde retourfilter herken je meteen. Je ziet met een enkele blik het oliepeil en de verkleuring van de hydrauliekolie. De vulslang van de dieselpomp is wat mij betreft een beetje aan de korte kant, maar dat is gemakkelijk op te lossen als je het storend vindt. Wel goed dat de tank mooi is weggewerkt, een dieseldief - met de huidige prijzen kun je alles verwachten - moet met een flinke trechter komen als hij een jerrycan wil vullen. Links onder de cabine zit een afsluitbaar opbergvakje voor klein gereedschap en een vetspuit, altijd handig.’

Het ventielenblok ligt achterin, rechts de schakelaar van de brandstofvulpomp en de vulopening.
Het ventielenblok ligt achterin, rechts de schakelaar van de brandstofvulpomp en de vulopening.

Brandstof besparen

De ECR58 is uitgerust met een 2,6 liter viercilinder dieselmotor die 35,5 kW/57 pk levert bij 2.200 toeren per minuut en een maximum koppel van 174 Newtonmeter bij 1.500 tpm. Brandstof besparen wordt tegenwoordig ook in de bouwmachinewereld met een hoofdletter geschreven, niet alleen vanwege de enorm gestegen dieselprijzen, maar ook vanwege het beperken van de uitstoot. Volvo probeert dat onder meer te bereiken met een eco-modus en een start-stopsysteem. Daarbij worden niet-gewerkte uren niet geregistreerd voor de onderhoudscyclus, alleen het werkelijk gebruik telt mee. Het hydraulische systeem met last-detectie en debietverdeling draagt eveneens een steentje bij. Al deze maatregelen kunnen resulteren in een tot 10 procent lager brandstofverbruik.

De 2,6 liter viercilinder dieselmotor is aan de rechterkant naast de cabine gemonteerd.
De 2,6 liter viercilinder dieselmotor is aan de rechterkant naast de cabine gemonteerd.

Afwerking op hoog niveau

De testmachine is volledig in standaarduitvoering en uitgerust met een monogiek. Jan Jacob wijst op de leidingen, die vrijwel allemaal keurig zijn verlegd. De slangen zijn voorzien van protectiehulzen, wat de kans op uitdrogen drastisch verkleint. Helemaal niets te mopperen dus, Jan Jacob? ‘Veel is er niet veel mis met deze machine, maar als je er dan toch over begint, heb ik nog wel een kleinigheid. De slangen op de lepelsteel zijn flexibel bevestigd en schuiven over de lak als de giek beweegt. Ik zou een stuk folie op het metaal plakken om te voorkomen dat die slangen op den duur op de lak gaan schuren. De slangen zelf zijn wel goed beschermd, daar zal niks mee gebeuren. Bij de grotere Volvo’s zitten ze strakker tegen de lepelsteel aan, daar heb je dat probleem niet.’

Altijd handig, zo’n opbergvak onder de cabine.
Altijd handig, zo’n opbergvak onder de cabine.

Volvo CareTrack

Controle op afstand begint steeds meer gemeengoed te worden. Volvo CareTrack maakt het niet alleen mogelijk om op de thuisbasis te controleren of de machine wordt gebruikt, maar ook hoe het zit met het brandstofverbruik en of de techniek in goede conditie verkeert. Informatie over een veilig gebruik is ook op te roepen. Uiteraard wordt ook de onderhoudscyclus bijgehouden, met als interessante (en voordelige…) nieuwe ontwikkelingen dat de onderhoudsintervallen zijn verdubbeld en enkele taken uit het onderhoudsschema zijn geschrapt.

Iemand die hier voor het eerst op komt te zitten, zal heel gemakkelijk zijn weg vinden”

Ruim en comfortabel

Instappen kan niet eenvoudiger: je zet een voet op de rups en de andere op de cabinevloer en bent binnen. Jan Jacob gaat zitten en schuift de stoel in de gewenste positie. ‘Hier hou ik het wel even vol, zoveel ruimte verwacht je niet bij een machine van dit formaat. De stoel zit comfortabel en is op allerlei verschillende manier in te stellen. Groot of klein, iedereen kan hier comfortabel zitten. De joystick zit precies waar je ‘m graag wilt. Je hebt nooit het gevoel dat je een onnatuurlijke beweging maakt. De rijpedalen zijn robuust uitgevoerd. Ik doe zelf gewoonlijk mijn klompen uit als ik werk - die kun je links op de vloer prima kwijt - maar in dit soort machines wordt vaak met de schoenen aan gewerkt en dan zijn die grote rijpedalen best fijn.

Het gaat er in de cabine opvallend ruim aan toe. Natuurlijk gaan die klompen uit, links op de vloer is nog plek genoeg.
Het gaat er in de cabine opvallend ruim aan toe. Natuurlijk gaan die klompen uit, links op de vloer is nog plek genoeg.

Zicht

Het zicht rondom is uitstekend’, constateert onze Friese routinier. ‘Het voorraam kun je volledig open klappen. Dat is niet alleen lekker in de zomermaanden, maar ook handig als je een klus hebt waarbij je vaak moet overleggen met collega’s die op de grond werken. Rechts kun je dicht langs de machine kijken omdat de beplating daar schuin omlaag loopt. Dat scheelt zo weer een meter zicht’, aldus Jan Jacob, die eraan toevoegt dat de uitvoering degelijk, maar ook heel simpel is. ‘Dat past ook helemaal bij dit soort machines, waar vaak minder ervaren machinisten op werken. Iemand die hier voor het eerst op komt te zitten, zal heel gemakkelijk zijn weg vinden, geen tientallen schakelaars waarbij je jezelf afvraagt waar die allemaal voor dienen. Maar, de uitrusting mag dan wel simpel zijn, ik zie wel enkele 12 Volt- en USB-aansluitingen. Dat is dan toch wel weer netjes, net als de handige opbergbakjes.’

Het voorraam kan volledig open. De uitvoering van de cabine degelijk en zeer overzichtelijk. Ook minder ervaren machinisten zullen hier gemakkelijk wegwijs raken.
Het voorraam kan volledig open. De uitvoering van de cabine degelijk en zeer overzichtelijk. Ook minder ervaren machinisten zullen hier gemakkelijk wegwijs raken.

Eenvoudige bediening

Op het 5” LCD-kleurendisplay kun je via een handige draaiknop menu’s oproepen, Nederlandstalig. Jan Jacob heeft het in een mum van tijd in de vingers: ‘Je scrolt heel gemakkelijk die menu’s door, daar hoef je geen geleerde voor te zijn. Eigenlijk kun je weinig verkeerd doen. Als je kort op de werkmodusknop drukt, open je een menu waarin je de machine-instellingen kunt afstemmen op het aanbouwdeel dat je hebt gemonteerd. Je kunt op die manier twintig hulpstukken in de bibliotheek aanmaken. De parameters kun je telkens aanpassen, om zaken als hydrauliek en de gewenste reactiesnelheid optimaal af te stemmen op de gekozen toepassing. Verder heb je bij deze machine een eco-knop en volgas, maar dat zal geen verdere uitleg behoeven, denk ik.’

5” LCD-kleurendisplay
5” LCD-kleurendisplay

Soepel en rustig

Tijd voor het echte werk, waarvoor we het testterrein van SMT in Emmeloord ter beschikking hebben. ‘Ik verval in herhaling, geloof ik’, zegt Jan Jacob, ‘maar deze machine kwam bij mij meteen over als het kleine broertje van Volvo’s grote jongens. Je stapt erop en kunt er al gauw mee lezen en schrijven. Het is een machine die zich heel gemakkelijk laat controleren. Hij draait soepel en rustig, ook iemand met minder ervaring zal er snel mee leren werken. Ik had het net al even over die grote pedalen, waarop je gemakkelijk je schoenen kwijt kunt, maar dat is niet het enige voordeel: door dat royale formaat heb je tevens het rijwerk heel goed onder controle!’

Volgens onze testmachinist is de Volvo ECR58 een wendbare binnendraaier waarmee je bergen werk kunt verzetten.
Volgens onze testmachinist is de Volvo ECR58 een wendbare binnendraaier waarmee je bergen werk kunt verzetten.

Wendbare binnendraaier

Jan Jacob vertelt dat je het dozerblad kunt bedienen door middel van een servohendel. ‘Dat gaat weer heel handig en doordacht, je kunt het blad op die manier bij wijze van spreken met de pink sturen. Met een druk op de knop kun je het in de sleepstand zetten. Dat gebeurt volledig drukloos, het bord zakt naar beneden door de zwaartekracht, simpeler en energiezuiniger kan het niet. De bovenbouw staat wel tamelijk hoog op de onderwagen. Dat geeft een iets hoger zwaartepunt en dat voel je ook wel een beetje. Je hebt zo echter wel het voordeel van meer grondspeling, dat vind ik ook niet onbelangrijk, want met zo’n machine werk je nu eenmaal bijna altijd in het zand.’

Bergen werk verzetten

Volvo beloofde bij de introductie dat de ECR58 een geringere geluidsproductie, we zijn benieuwd of dat bij deze praktijktest merkbaar is: ‘Eerlijk gezegd heb ik zijn voorganger niet zo goed meer in mijn hoofd, maar je hebt in de cabine niet te klagen, het is geen lawaaischopper. Ik vind het een fijne, vlotte machine, een wendbare binnendraaier waarmee je onder krappe omstandigheden goed uit de voeten kunt. Met deze Volvo kun je echt bergen werk verzetten. Je voelt zelfs dat hij nog reserve heeft. Het zou me niet verbazen als hij het ook goed zou doen met een mooi draaikantelstukje erop, want daarmee is de machine ook leverbaar. Dat soort gedachten krijg je vanzelf als je aan het werk gaat met de kleinere broer van de grote jongens.’

Dit artikel is gesponsord door SMT.

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

Voor Jan Jacob is de eerste kennismaking met de Doosan DL85-7 een aangename verrassing: 'Hier staat écht een volwassen machine, groter dan ik verwachtte!' Onze testmachinist staat te popelen om de machine te starten. Hoewel we zijn geduld niet al te lang op de proef willen stellen, eerst wat uitleg over deze sinds begin dit jaar leverbare wiellader in het midi-segment.

PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

Na in 2021 de 19-tons ZW220-7 te hebben gepresenteerd, heeft Hitachi onlangs de vier ton lichtere, sterk verwante ZW180-7 uitgebracht. In beide gevallen is niet alleen veel aandacht geschonken aan de veiligheid, maar ook aan bedieningsgemak en comfort voor de machinist. Jan Jacob Bles maakt kennis met de nieuwe wiellader op het testterrein van de Hitachi-fabriek in Amsterdam.

PARTNERTEST | JCB 245XR: Machinist als middelpunt

PARTNERTEST | JCB 245XR: Machinist als middelpunt

Met de afgelopen jaar gepresenteerde 245XR keert JCB terug in het segment van de 25-tons binnendraaiers, na een afwezigheid van enkele jaren. Jan Jacob Bles mag uitproberen wat het zwaarste model uit de X-reeks in zijn mars heeft. En waar kan dat beter dan in de uitgestrekte zand- en grintgroeve van Hendrik Bedrijven in Brunssum?

PARTNERTEST | Merlo eWorker: Het groene monster

PARTNERTEST | Merlo eWorker: Het groene monster

Het Italiaanse Merlo heeft een rijke traditie als het om opmerkelijke ontwikkelingen gaat. Het nieuwste wapenfeit is de Merlo eWorker, een elektrische verreiker die brede inzetmogelijkheden combineert met uitstekende milieuprestaties. Bij importeur DeLille in het West-Vlaamse Lendelede laat testmachinist Jan Jacob Bles zich verrassen door dit in meerdere opzichten groene werkpaard.