Hitachi Construction Machinery Nederland (HCM NL) is op de beurs in München aanwezig met machines uit de eigen stal, maar ook met de merken Bell en HSC Cranes, waarvan Hitachi in Nederland importeur is. Nieuws genoeg dus van het veelzijdige merk dat allereerst de eigen Hitachi ZX55U-6EB voor het voetlicht wil brengen.
Internationale primeur op Bauma
De nieuwe elektrische 5-tons graafmachine werd voor het Nederlandse publiek al onthuld tijdens de open dag die Hitachi hield op 17 september, maar de internationale primeur vindt plaats op de Bauma. De compacte graver kan van stroom worden voorzien door middel van een 39 kWh-accu, of middels een kabel gekoppeld aan een CEE 400 volts energiebron. Door beide methoden te combineren kan de ZX55U-6EB de hele dag draaien zonder dat er tussentijds moet worden geladen.
Overigens is Hitachi in München ook nog met een aantal andere elektrische machines present.
Andere nieuwkomer: ZX400MC-7
Een andere nieuwkomer bij Hitachi is de ZX400MC-7, waarbij de letters MC staan voor multicarrier. Het gaat hier om een modulaire machine voor sloopwerkzaamheden op basis van de Hitachi ZX350LC-7 die naar gelang de aard van de sloopwerkzaamheden kan worden uitgevoerd met onder andere een monogiek, een tweedelige verstelgiek of een sloophulpstuk met een bereik van maximaal 24 meter.
Alleskunner
Hiermee is de ZX400MC-7 een alleskunner die het werk van verschillende machines kan uitvoeren. Het verwisselen van de giek gebeurt vanuit de cabine en duurt, afhankelijk van het soort giek, slechts enkele minuten. Ook op andere fronten is de ZX400MC-7 voor de specifieke vereisten van sloopwerk aangepast ten opzichte van de originele machine.
Voor een verhoogde stabiliteit is het rupsbandframe langer en is de onderwagen verlengbaar. De ramen van de cabine zijn extra verstevigd en de machine is uitgerust met een lastmomentindicator en een alarmsysteem.
Zwaargewichten op dieet
De merken Bell en HSC, die beiden door Hitachi in Nederland worden geïmporteerd, mogen in München ook rekenen op een mooie plek op de beurs. Het Zuid-Afrikaanse merk Bell wil zijn Europese marktaandeel uitbreiden met onder andere een aantal nieuwe rups- en knikdumpers. Die laatste categorie zien we in Nederland al regelmatig op de bouwplaats verschijnen, rupsdumpers zijn nog relatief zeldzaam. Als het aan Bell en Hitachi ligt, gaat dat veranderen.
Lagere wieldruk
Het grote voordeel van rupsdumpers ten opzichte van een traditionele wiellader, te weten de lagere wieldruk, maakt hem uitermate geschikt voor gebruik in natuurgebieden, waar verdichting van de bodem door zware machines ongewenst is.
TC11A van Bell
Op de Bauma toont Hitachi de TC11A, met een laadcapaciteit van respectievelijk 5,25 kuub. De bekende Bell B30E knikdumper is eveneens te zien op de Bauma, maar dan in afgeslankte vorm. Bell zette de machine op dieet en bracht de totale breedte terug van ruim 3,2 meter naar iets minder dan 3 meter, waardoor het toegestaan is om de B30E te gebruiken op de openbare weg.
Elektrische rupskraan
Hijskraanfabrikant HSC Cranes tenslotte, timmert aan de weg met twee nieuwe kranen. De SCX800A-3 is een volledig elektrische rupskraan met een hefcapaciteit van 8 ton, terwijl de SCX1800A-3 is uitgerust met de ieuwe stage V-motor. Deze zware jongen is daarmee in zijn soort een pionier op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie.
Dit artikel is gesponsord door Hitachi CM Nederland