Het was één van de engineers van Trioliet die opperde om bepaalde hydraulische persfilters bij IPAR te betrekken nadat de leverancier van onder meer zelfrijdende voermengwagens problemen ervoer met de koude start van die voertuigen.
Marc Peeters herinnert het zich nog goed: ‘Die engineer was bekend met onze kwaliteit filters vanwege zijn voorgaande werkgever. Toen hij bij Trioliet te maken kreeg met filters met een te grote weerstand, een te grote delta P, adviseerden wij kwalitatief betere filters te monteren waarmee ze het koude startprobleem wisten op te lossen. Dat was de aanzet voor een inmiddels langjarige relatie.’
Raamcontracten
Richard Roël, inkoper bij Trioliet, weet nog hoe het contact tot stand kwam.
‘De eerste opdrachten heb ik extra nauwlettend gevolgd en dat gaf snel vertrouwen. Vanaf dat moment zijn we gaandeweg meer componenten zoals luchtfilters voor de inlaat, vervangingsfilters voor de AdBlue-doseerinrichtingen, oliefilters en ook accu’s af gaan nemen. Een afspraak met IPAR staat en er komen geen verrassingen halverwege. Mocht de afnameperiode ondanks zorgvuldige planning toch korter of langer duren, dan wordt daar flexibel mee omgegaan. Vooral voor langlopende raamcontracten is dit erg van belang.’
Buffer
‘In 2021 hebben we te maken gehad met een gebrek aan materiaal- en productiecapaciteit bij onze leveranciers en met dermate beweeglijke prijzen die ik in 30 jaar nog nooit heb meegemaakt. Wij streven ernaar om dat te ondervangen met eigen tussenvoorraden zodat we klanten die kleinere volumes afnemen toch op het juiste moment kunnen leveren. En met zo’n buffer kunnen we ook prijscorrecties opvangen voor onszelf en voor onze klanten. Aan prijsstijgingen ontkomen we niet, maar zo kunnen we wel tijdig anticiperen en communiceren’, geeft Peeters aan.
Beschikbaarheid
Dat die strategie goed uitpakt merkt ook Roël: ‘Beschikbaarheid en prijzen zijn momenteel wel ‘een dingetje’. Prettig is dat IPAR ons goed op de hoogte houdt als er iets dreigt te veranderen. Ze zijn echt een partner, denken mee in oplossingen en gaan goed om met logistieke uitdagingen. Voor een product dat bijvoorbeeld niet tijdig geleverd kon worden door de producent, zijn we in overleg met onze engineers en IPAR uitgeweken naar een alternatief product. Ook daar blijkt IPAR geen dozenschuiver te zijn, maar een partner met kennis en kunde.’
Strak en betrouwbaar
Mocht er toch iets misgaan met een product, dan ziet Richard Roël dat de toeleverancier daar efficiënt en professioneel mee omgaat. ‘Of we nu iets terugsturen of onder garantie afwikkelen, ik weet gewoon dat het zowel logistiek als administratief goed en snel wordt afgehandeld. ’t Is allemaal heel strak en betrouwbaar geregeld, van communicatie tot product.’
Dit artikel is gesponsord door LKQ IPAR.