Het is ook in de autowereld een bekend fenomeen: een aansprekend design zorgt ervoor dat je met een glimlach op je gezicht instapt. En dat doet Jan Jacob, nadat hij de TB370 uitgebreid heeft bekeken. ‘Knappe machine’, is de eerste reactie. ‘Je zegt meteen “typisch Takeuchi”, maar hij heeft toch wel een nieuw gezicht, ondanks de herkenbare look. De machine maakt al op het eerste gezicht een degelijke en doordachte indruk. Kijk maar eens naar die stalen leidingen die langs de giek zijn gemonteerd, het lijkt gemaakt voor de eeuwigheid. Dankzij die leidingen heb je korte slangen, die ook nog eens in beschermhoezen zitten. Goed tegen uitdroging en minder kans op beschadigingen, goed gedaan!'
Slangbreukbeveiliging
Specificaties Takeuchi TB370
Motor: 42,4 kW/57,6 pk 2.615 cm³ common-rail diesel Viercilinder, Stage V
Hydrauliek: variabele plunjerpomp, LS geregeld
Transportgewicht: 6.710 (Monoboom) - 7.065 kg (Two Piece Boom)
Max. graafdiepte: 408,5/411 cm (Mono/Two Piece)
Rijsnelheid: 2,5/4,7 km/u
'Slangbreukbeveiliging is standaard, las ik in de brochure. De twee aan weerskanten geplaatste cilinders maken de giek stabieler dan een enkele cilinder eronder. Bovendien geeft dat onder de giek iets meer ruimte, handig als je over een muurtje of hek heen moet graven. En kijk eens, zes led-werklampen, die wil je niet missen als je wel eens in het donker werkt. De uitstapverlichting is ook erg handig. Heb je het contact afgezet, blijft het licht nog even branden. Dat moet zijn bedacht door iemand die wel eens in het donker op een bouwplaats heeft gelopen!’
Kantelcabine
Jan Jacob Bles constateert tijdens de ‘walk around’ dat essentiële onderdelen niet alleen goed zichtbaar, maar ook prima bereikbaar zijn. ‘Alles is heel overzichtelijk en mooi geordend. De kantelcabine vind ik een groot pluspunt en dan spreek ik meteen namens de monteur; je creëert zo veel meer ruimte om onderhoud en reparaties te verrichten. Je draait twee schroeven los en klapt dan de cabine naar voren. Veel kracht kost dat niet, dankzij ondersteunende gasdrukveren. Zo heb je in een handomdraai het hele ventielenblok binnen bereik en kun je ook veel beter bij de zwenkmotor die midden op de kraan zit. Nieuw is ook de brandstofvulpomp die bij de kraan zit, dat werkt erg fijn. De pomp heeft een automatische afslag, dat beperkt het risico van knoeien.
Oprolmechanisme verborgen
'Dit vind ik ook goed bedacht,’ vervolgt Jacob. ‘De vulslang met een oprolmechanisme is verborgen achter een afsluitbaar klepje. Je zit niet met een slang te hannesen, maar trekt ‘m gewoon naar buiten tot je de gewenste lengte hebt bereikt en laat ‘m weer terugrollen als je klaar bent. Het ruitensproeierreservoir kun je heel gemakkelijk bijvullen en het controleren van het peil van de koelvloeistof doe je bijna automatisch, want je ziet het niveau meteen als je de klep opent om te tanken.’
De 2.615 cm³ common rail dieselmotor levert 42,4 kW/57,8 pk bij 2.000 toeren per minuut. De viercilinder is voorzien van een dieseloxidatiekatalysator en een actief diesel-
partikelfilter en voldoet aan de Stage V-normen.
Verbaasde Japanners
De TB370 is zowel verkrijgbaar met Mono Piece Boom als met Two Piece Boom, op zijn Nederlands respectievelijk een monogiek en een verstelgiek. Rob Slenders, product manager van Takeuchi Benelux in Maarheeze, vertelt dat ze bij de fabriek in Japan in eerste instantie verbaasd reageerden bij het verzoek om een verstelgiek bij een machine in dit segment. Slenders: ‘We hebben een uitstekend contact met de Japanners en ze luisteren altijd heel aandachtig naar ons, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar Nederland is toch een typische markt met heel specifieke wensen, in veel opzichten anders dan andere Europese landen. Ze konden eerst niet geloven dat er Nederlandse klanten zijn die in dit lichtere segment behoefte hebben aan een verstelgiek. Maar inmiddels weten ze wel beter, nu een derde van de machines met een verstelgiek wordt uitgeleverd.’
Allerlei mogelijkheden voor opties
De koper van een TB370 heeft allerlei mogelijkheden voor opties, waaronder een Steelwrist X07 tiltrotator. Slenders: ‘De X07 is geschikt voor machines tot en met 7 ton eigengewicht. Hij heeft een 2 x 45 graden kantelhoek, door middel van een dubbel- werkende cilinder met een lasthoudventiel. Er is een rotatiemogelijkheid van 360 graden, met een vetgesmeerde wormwieloverbrenging in een gietstalen huis. De ophanging is volledig ontworpen voor de betreffende machine, zodat de passing altijd optimaal is, inclusief “Expander Pin”. Er zit een CW10 hydraulische snelwissel op en aan de bovenkant is een lasthaak aangebracht. Een doorvoer ten behoeve van een extra functie ontbreekt ook niet’, aldus Slenders. Jan Jacob luistert aandachtig, al verraadt zijn blik dat het zo langzamerhand tijd wordt om dit alles maar eens in de praktijk te testen.
Groot glasoppervlak
Met een vlotte beweging stapt onze machinist in de cabine, om daar snel een comfortabele werkplek te vinden. Dit met dank aan de in talloze posities verstelbare, luchtgeveerde stoel, die standaard van verwarming is voorzien. ‘Ik zit uitstekend en ben verbaasd over de ruimte, dat had ik niet verwacht toen ik de machine van buiten bekeek. Ik hoef vast niet uit te leggen dat ik een uitstekend zicht rondom heb, je hebt hier meer glas om je heen dan in zo’n ouderwetse telefooncel! Er zijn diverse mogelijkheden om de ramen open te zetten, aan ventilatiemogelijkheden geen gebrek. De boordcomputer is netjes ingebouwd. Je kunt er heel veel dingen op instellen, zoals de benodigde olieflow en werkdrukken van de eerste en tweede extra hydraulische functie.
Uitrustingsstukken
Daarnaast kun je allerlei uitrustingsstukken invoeren, de computer neemt je behoorlijk wat denkwerk uit handen. Het bijbehorende 8” scherm is nieuw en goed afleesbaar. Als ik het vergelijk met het vroegere systeem van Takeuchi is het veel gemakkelijker geworden om instellingen aan te passen, het is behoorlijk intuïtief allemaal. Ook de bediening is prettig, met keuze tussen een draaiknop en touchscreen. De klimaatbeheersing regel je eveneens via het scherm, heel overzichtelijk!’
Geen aparte mute-knop op radio
Over de radio zegt Jan Jacob gewoonlijk niet zoveel, maar vandaag is dat anders. ‘Dit apparaat is helemaal bij de tijd, met storingsvrije DAB+ ontvangst, Bluetooth en AUX-, USB- en microfooningangen. Wel jammer dat er geen aparte mute-knop op zit. Als ik het geluid snel wat zachter wil hebben, bijvoorbeeld om even met een collega op de grond te praten, moet dat via de volumeregeling, een eigen knop zou handiger zijn.’
Instelmogelijkheden bediening
Jan Jacob start de motor, de TB370 mag zijn tanden laten zien. Hij legt zijn handen om de joysticks, maar de echte actie laat nog even op zich wachten. De deur gaat een stukje open en met een verontschuldigende grijns vertelt hij dat het links en rechts niet helemaal werkt zoals hij dat gewend is. Rob Slenders lacht: ‘O ja, jullie machinisten hebben natuurlijk je eigen voorkeuren, uiteraard kunnen we dit naar wens instellen. Vijf minuten, dan is het geregeld!’ Een collega van Rob plugt een laptop in, terwijl Jan Jacob uitlegt dat het leeuwendeel van de Nederlandse machinisten qua bediening dezelfde voorkeurinstellingen heeft als hijzelf. ‘Maar het is wel een pluspunt dat je de bediening tot in detail kunt aanpassen aan de behoefte van de machinist, bij de meeste dingen kan dat trouwens gewoon via het display. Die verschillende mogelijkheden zijn helemaal handig als je de enige gebruiker bent en vaak speciale handelingen verricht. Dan kun je alles helemaal naar eigen voorkeur inregelen.’
Als de laptop is dichtgeklapt, kan Jan Jacob echt aan de slag. Een half uur lang is er amper communicatie, maar zijn gezicht verraadt dat onze machinist zich goed amuseert, wat later wordt bevestigt als hij zijn mening laat horen: ‘Ik ben aangenaam verrast, deze machine is soepel, snel en sterk. Een Takeuchi ken ik als een beheerste draaier, mooi rustig, zonder schokken. Deze kraan is ook weer heel soepel en perfect beheersbaar, maar hij is ook snel. Je merkt voortdurend dat hij hydraulisch genoeg reserve heeft, de grenzen komen niet gauw in beeld. De nieuwe, grotere pomp doet het uitstekend en de motor kan het allemaal heel gemakkelijk aan.’
Gebruiksvriendelijk
Het valt Jan Jacob op dat de TB370 niet alleen voldoende kracht heeft, maar dat je er ook heel fijn mee kunt afwerken. ‘Voor een machine in deze gewichtsklasse vind ik de mogelijkheden een aangename verrassing. Hij is heel gebruiksvriendelijk, iedereen met een beetje ervaring stapt er zo op en trekt er na een paar minuten een strakke bak mee. Bij het echt zware werk moet hij er wel wat harder aan trekken, maar je voelt goed dat hij daar niet bang voor is. Het mooie is dat je er onder krappere omstandigheden eveneens goed mee uit de voeten kunt, terwijl in- en uitstappen heel gemakkelijk gaat. Dat vergroot het inzetbereik van deze Takeuchi aanzienlijk, het is een ideale machine voor uiteenlopende werkzaamheden. Mijn duim gaat ook omhoog voor het optionele draaikantelstuk. Daarmee vergroot je de mogelijkheden nog aanzienlijk, dan kun je met deze Takeuchi helemaal alle kanten op!’
De eindconclusie ligt voor de hand: de Takeuchi TB370 is als 7-tons ‘tussenmodel’ van alle markten thuis en bovendien heel gebruiksvriendelijk. Een heel harmonische machine, perfect in balans.
Dit artikel is gesponsord door Verhoeven, Takeuchi Benelux