Dat Doosan DL420-7 aan de Stage V-eisen voldoet en een lager brandstofverbruik biedt is niet het enige goede nieuws van de Koreaanse fabrikant. Het belang van het nieuwe, meer afgeronde design en een hele reeks andere verbeteringen mogen we ook niet onderschatten. De metamorfose die de (bijna) 24-tonner heeft ondergaan, heeft geruime tijd op zich laten wachten. Na de overname door Daewoo in 2005 zijn bij Doosan eerst de graafmachines onderhanden genomen. Nu die de concurrentie weer volledig aankunnen, zijn de shovels aan de beurt; de Doosan DL420-7 wordt in december gelanceerd. De Doosan DL550-7 en Doosan DL580-7 zijn ook in aantocht, al heeft Covid- 19 voor enige vertraging gezorgd.
Goede bereikbaarheid
Specificaties Doosan DL420-7
Motor: DC 13 12.700 cm³ zescilinder turbo-diesel, 257 kW/345 pk, DOC, DPF, SCR, EGR
Transmissie: vijftraps powerlift
Hydrauliek: zuigerpompen met variabele opbrengst
Gewicht:23.437 - 23.570 kg (+ 585 kg voor High Lift)
Max. graafdiepte:145 - 165 cm (+ 119 cm bij High Lift)
Max. snelheid:40 km/u
Het nieuwe design pleziert niet alleen het oog, maar heeft ook praktische voordelen. Een groter glasoppervlak geeft de machinist een beter uitzicht. Een tot de standaard-uitrusting behorende achteruitrijcamera maakt het beeld ook letterlijk compleet. De cabine heeft een veiligheidskooi die extra veiligheid biedt bij een koprol, aan bescherming tegen vallende objecten is eveneens gedacht.
Voor een fabrikant van hoogwaardige modelmachines moet de nieuwe Doosan een droomvoorbeeld zijn: voor gemakkelijker onderhoud zijwaarts scharnierende spat-borden, allerlei kleppen die open kunnen, een reling die het beklimmen van de achtersteven gemakkelijker maakt, daar kun je je op uitleven als je naar perfectie in miniatuur streeft. In één op één is het echter ook een fraai gezicht, al die opengeklapte onderdelen, waarbij Jan Jacob al snel tot de conclusie komt dat je overal erg goed bij kunt. Daar laat hij het niet bij: ‘Je ziet dat over alles grondig is nagedacht, heel veel controlepunten zijn vanaf de grond bereikbaar, zonder dat je op de machine moet klimmen. Verder valt me op dat koellucht niet over de motor heen stroomt, maar via de zijkant de radiateurs binnenkomt, die lucht is veel koeler. De gasolietank zit achterop, je kunt hem gemakkelijk vullen. Adblue bijvullen doe je ook vanaf de grond, net als olie aftappen, je kunt zo bij de aftappluggen.’
Scania zescilinder
Daarmee zijn we aangeland bij de 12.700 cm³ Scania-zes- cilinder. ‘Helemaal niks mis met een goede viercilinder,’ vinden de aanwezigen, ‘maar wat loopt zo’n zescilinder toch mooi!’ Het Zweedse krachtpakket is uitgerust met de nieuwste editie van het SAT2 (Situation Awareness Technology) energiebeheersysteem. Dat analyseert permanent het gebruik van de machine in alle facetten, met als aangename ‘bijvangst’ een 7 procent lager brandstofverbruik. Het vermogen bedraagt 257 kW/345 pk bij 1.800 tpm en het maximum koppel mag met 2.196 Nm bij 1.100 tpm ook gezien worden. De gunstiger uitstootwaarden zijn mede bereikt door selectieve katalysatorreductie, een dieseloxidatiekatalysator en een dieselpartikelfilter. Bij dat DPF is de reinigingscyclus verruimd tot meer dan 6.000 uur. De boordcomputer houdt dat, net als alle andere onderhoudstermijnen, keurig bij. DoosanCONNECT is erg handig om langs digitale weg overzicht te houden op de prestaties van de machines. Het is tevens ideaal om preventief onderhoud te plannen en bovendien een extra diefstalbeveiliging.
Keuze
De krachtbron is gecombineerd met de vertrouwde vijftraps powershift transmissie, die de machinist keuze biedt tussen volledig automatisch of handmatig schakelen en semi-automatisch, met de mogelijkheid de kickdown te gebruiken als extra trekkracht is vereist. Koppel je de transmissie even los door het rempedaal in te drukken, wordt het volle motorvermogen naar het hydraulisch systeem gestuurd.
Het hefsysteem is ontwikkeld voor zwaar gebruik en heeft een Z-kinematiek, waardoor de bak bij het heffen onder dezelfde hoek blijft staan en na het lossen weer in de uitgangspositie terugkeert. Over bakken gesproken: af fabriek is er keuze tussen 4,3 en 4,5 kuub ‘Ecobuckets’ tot 4,4, 4,5, 4,7 en 4,9 kubieke meter opslokkende ‘Performance’ versies.
Keyless Entry
Jan Jacob klimt op de machine en is niet zuinig als het om complimenten voor de ‘commandopost’ gaat. ‘Ik kom heel gemakkelijk boven, er zijn genoeg handgrepen en uitsteeksels om je aan vast te houden. Hier houd ik het wel een dagje vol, de stoel heeft volop instelmogelijkheden en met de zit is ook niks mis. De folder heeft het over business-class-comfort en dat is niet overdreven, met ook zijdelingse vering, een verstelbare lendensteun en ingebouwde verwarming. Een koelkastje is standaard, best fijn om ‘s zomers een paar blikjes koel fris op voorraad te hebben. Tegen meerprijs kun je zelfs een compressor met een luchtspuit bestellen, handig als je de cabine wilt schoonblazen.’
De bediening is volgens Jan Jacob logisch en overzichtelijk: ‘Je voelt je snel vertrouwd hier, alles is, ehhh... hoe zeg ik het... helemaal machinist-gericht. Het gewone stuur heeft voorrang op alles, maar dat is niet onlogisch bij een machine als deze, waarmee je met 40 km/u over de weg kunt rijden. De Comfort Drive Control-besturing activeer je via een knop in de linker armleuning.’
Aanraakscherm
Het aanraakscherm heeft met 8” een mooi formaat, vindt onze machinist. ‘Je regelt er allerlei instellingen mee, maar dat spreekt voor zich. Verder worden de beelden van de achteruitrijcamera erop weergeven en gebruik je het scherm om de radio en klimaatbeheersing te bedienen. Een weegsysteem is een optie; op het scherm kun je dan zien hoeveel je in de bak hebt’, aldus Jan Jacob. ‘Met de elektronische sleutel in je broekzak start je de motor via een druk op de knop. Diezelfde knop gebruik je om hem uit te zetten, handig als je het werk even kort moet onderbreken. De cabinedeur openen en afsluiten gaat op afstand, “keyless entry” heet dat in de autowereld. Dat is bij een machine met deze hoogte extra handig. Stel je voor dat je bovenop het trapje staat met in de ene hand een tas, terwijl je met de andere een sleutel in het slot moet zien te prutsen. Dan is dit toch een uitkomst? Elektrisch afstelbare spiegels zijn trouwens een optie, ik verbaas me zo langzamerhand nergens meer over. Maar mag ik nu aan de slag, dan praten we straks wel verder!’
Uitstekende geluiddemping
Jan Jacob start de zescilinder om een enorme zandberg te lijf te gaan. Het sturen en graven lijkt hem uiterst gemakkelijk af te gaan, met zwierige bewegingen gaat de Doosan door het zand heen en weer. Was dit een video-opname, zou een walsje van het orkest van André Rieu er prima bij passen.
We vragen Jan Jacob maar niet of hij die muziek ook heeft gehoord als hij een uur later weer op aarde terugkeert, maar zijn blik verraadt dat hij het naar de zin heeft gehad. ‘Ik had al snel door dat je met zo’n DL420-7 fijn kunt werkent. Je zit er heel relaxt in. De motor hoor je amper, er is zorg besteed aan de geluiddemping, al denk ik dat je het nog wel zult horen als er iets niet in orde is en dat moet ook. Wat betreft het zicht valt er ook al niks te klagen, dat glas tot aan de vloer is erg fijn.
Je kunt de CDC-besturing instellen op drie verschillende standen. Ik heb ‘m al vrij gauw op de snelste stand gezet. Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar ook dan doet de machine werk heel rustig en blijft goed beheersbaar, terwijl je toch veel werk kunt verzetten. Vergeet niet dat we het hier wél over een 24-tons machine hebben, het is verbazingwekkend hoe soepeltjes hij zich laat voortbewegen! Die souplesse blijft onder alle omstandigheden voelbaar; ik ramde even met volle bak door over de rijplaten, maar niets aan de hand, hij gedroeg zich keurig.’
Tot twaalf led-werklampen
De bandenspanning van de Doosan is volgens onze machinist eigenlijk te hoog voor de bodemgesteldheid in de zandput. ‘Eigenlijk zou ik voor een betere tractie minder druk op de banden willen hebben, maar dat heeft mijn respect voor de machine eigenlijk alleen maar vergroot. Ik heb flink in de zandberg zitten duwen met een dikke vierkuubs bak erop, maar geen spoor van protest. En dat met een eigenlijk te hoge bandenspanning! De machine spéélt met die bak. Je tilt ‘m op hoogte bij een zandauto, leegt de bak en zet ‘m weer schokvrij aan de grond. Het is handig dat je daarbij zowel de hoogte vooraf kunt instellen als de bakafslag.
Details
We lopen nog een keer om de machine heen, wat bij deze meer dan negen meter lange en bijna drie meter brede gigant aardig op een wandeling gaat lijken. Links en rechts vallen nog niet eerder geziene details op, zoals de led- werkverlichting, met standaard vier lampen voor en vier achter, optioneel uit te breiden tot in totaal twaalf. En dan zijn er nog al die fraai geconstrueerde opstapjes, hand- grepen en ‘leuningen’, die het beklimmen aanzienlijk vergemakkelijken.
Jan Jacob krijgt als expert en man van de praktijk het laatste woord: ‘Ik vind het een geweldige machine, boven mijn verwachtingen bijna. Noem het maar gerust een grote vriendelijke reus, ontzettend soepel qua bediening en werking, maar ondertussen ook beresterk!’
Dit artikel is gesponsord door Anema /Staad Groep