Op de hoofdvestiging van Geert-Jan de Kok in het Brabantse Esbeek zijn de ambities met Yanmar helder. Dat blijkt al zonder dat we een stap binnen de deur hebben gezet; een enorme rij Yanmar-wielladers staat direct achter het hek te glimmen. Fonkelnieuwe voorraad. In de showroom nóg meer van hetzelfde. Indrukwekkend. En op dit moment hebben we de hal met nieuwe minigravers en nóg een rij shovels nog niet eens gezien. Om snel te kunnen leveren aan eigen vestigingen en dealers, en uiteindelijk natuurlijk aan klanten, is er groot ingekocht. Zo anticipeert men ook slim op de oplopende levertijden bij de fabriek. De Yanmar B95W is het paradepaardje voor de importeur, en men zet er dan ook vol op in om deze machine in de markt te zetten. Het marktaandeel groeit.
Tekst gaat door onder de foto
Yanmar investeert fors in Europa
Specificaties Yanmar B95W
Motor: 101 pk Deutz TCD3.6
Hydrauliek: Rijpomp 112 l/min, hoofdpomp 142 l/min, zwenkpomp 38 l/min. 120 l/min extra functie
Eigen gewicht: 9.500 kg
Max. opbreekkracht aan bak: 42,6 kN
Inhoud brandstoftank: 160 liter
Max. rijsnelheid: 36 km/uur
Yanmar kennen we allemaal, zeker van de motoren. Wereldwijd is het ook een topnaam in de minigravers, en met de overname van de voormalige Schaeff-fabrieken in Duitsland groeit Yanmar door. Bijvoorbeeld met de knikladers en zwenkladers die Yanmar nu in Duitsland bouwt en levert onder eigen merknaam. De Schaeff-fabriek is indertijd overgenomen door Terex. Onder deze naam zijn ook veel van deze mobiele graafmachines verkocht in Nederland. Het produceren onder Terex-naam is nu gestopt, en Yanmar nam afscheid van de meeste rupsgraafmachines uit de Terex-stal. Die bouwt Yanmar immers zelf al in Japan. Enkel de SV120 en SV85 bouwt Yanmar nog in Duitsland.
De Japanners ontwikkelen door en dat betekent dat de Deutz-motoren langzaamaan plaats maken voor de eigen Yanmar-motoren. In de Yanmar B95W die we testen, ligt nog wel een Deutz-blok. Geert-Jan de Kok was altijd al Yanmar-importeur, nu zijn de mobiele graafmachines erbij gekomen. De importeur beseft maar al te goed, dat dit een compleet andere markt is dan de rupsgraafmachines of wielladers, die veelal in standaarduitvoering naar de koper gaan. Stephan Rops: ‘Als importeur hebben we hier veel tijd en energie in gestoken. Klanten die een mobiele graafmachine kopen, hebben een heel ander eisenpakket en er hangt een ander prijskaartje aan. In Nederland zien we dat ze high-spec opgebouwd worden. Met trekhaken, giekvering, een draaikantelstuk, spatborden en brede banden.’
Tekst gaat door onder de foto
Voorzien van alle opties
Nu er inmiddels diverse mobiele Yanmars zijn verkocht en afgeleverd, hebben de monteurs goede ervaring in het naar wens van de klant opbouwen van de nieuwe machines. Dat zie je ook terug aan de machine die we vandaag testen en die van alle genoemde opties is voorzien; de B95W is zo écht een dikke machine om te zien. Geert-Jan de Kok zet trouwens niet alleen in op verkoop, maar ook op verhuur. Zo zijn er twee Yanmars B95W beschikbaar voor verhuur, wat tegelijk een mooie kans is om zo'n machine echt te leren kennen in je eigen werk.
Qua bereik doet de machine niet veel onder voor een 14-tonner. Qua hefkracht natuurlijk wel, dat is logisch. Met een verlenggiek eraan is de 9,5-tons Yanmar een mooie maat om mee te maaikorven of met een klepelbak eraan. Dankzij de extra functie is er genoeg olie om zulke uitrustingsstukken ook goed aan te drijven en tegelijk te rijden.
Tekst gaat door onder de foto
10 kilometer over de weg
Tijd voor actie. Testmachinist Jan Jacob Bles krijgt de sleutels, maar voordat we kunnen gaan graven staat hem een rit van zo'n 10 kilometer te wachten. We testen de machine in het even verderop gelegen Reusel, waar de importeur een volledig nieuwe vestiging optrekt. Omdat de bestrating nog niet is gelegd kunnen we daar mooi wat graven. Hoe de machine zich onderweg gedraagt, is uiteraard ook van belang voor een mobiele kraan en kan per merk nogal verschillend. Die rit is daarom helemaal niet zo verkeerd.
De Yanmar slaagt met vlag en wimpel, aldus Jan Jacob: ‘Rijden op de weg is een aardigheid. Met een knop verander je de functie van het gaspedaal in een rijpedaal. Hij loopt ook lekker door met 35 kilometer per uur.’ Het comfort is onderweg ook prima dankzij de door de importeur keurig opgebouwde giekontlasting. ‘Deze is goed uitgerust doordat hij ook veilig is. Als je de joystick aanraakt of gaat bedienen dan valt automatisch de giekvering uit wat natuurlijk een goed idee is.’
Tekst gaat door onder de foto
De giek is netjes afgewerkt en opgebouwd. Ook over de slanggeleiding is op z'n Duits nagedacht. Slangen die elkaar passeren bij de knikgiek hebben een extra bescherming, wat de levensduur ten goede komt. Na een tijd gedraaid te hebben constateert Jan Jacob wel dat de giekverhouding en de plek van de lepelsteelcilinder een beetje apart zijn: even wennen.
Koelbox achter je stoel
Jan Jacob: ‘De cabine is heel groot, je koelbox kan makkelijk achter de stoel en dan heb je nog wel ruimte voor andere dingen. Je kunt mooi ruim zitten op de luchtgeveerde stoel met veel verstelmogelijkheden, om zo gemakkelijk de juiste houding te hebben in de cabine. Met ook voldoende beenruimte.’ Doordat de linker console opklapt, is de instap erg ruim. Dit maakt de machine makkelijk toegankelijk; handig in werk waarbij je veel moet op- en afstappen. Nadeeltje is dat je daadwerkelijk telkens de hele console op moet klappen, merkt Jan-Jacob op, maar hiermee creëer je zoals gezegd wel veel ruimte.
Tekst gaat door onder de foto
De forse nieuwbouw die Geert-Jan de Kok in Reusel neerzet, dient als vervanging voor de uit z'n jasje gegroeide locatie in Bladel. Het pand krijgt al aardig vorm. Op het buitenterrein liggen enkele vrachten gebroken puin die we kunnen afvoeren. Naast de Yanmar hebben we de beschikking over een John Deere met Krampe-kipper. Twee andere merken die De Kok vertegenwoordigt ofwel zelf importeert. Jan Jacob werkt intussen een gedichte sleuf af direct naast de fonkelnieuwe gevelbekleding. ‘Achterop zit een camera. Het beeldscherm geeft de beelden helder weer als je aan het draaien bent. Je kunt ook veel dingen zelf instellen, tot en met de werkdrukken aan toe.’
Zekeringenkast is grandioos
Maar wat zit er nu ónder die ronde kap? Eerst maar eens een rondje om de machine. Over de manier waarop je het dagelijkse onderhoud doet, blijkt goed nagedacht door Yanmar. De zekeringen zijn bijvoorbeeld perfect bereikbaar via een lade die je achter de cabine tevoorschijn tovert. Jan Jacob: ‘Echt alle zekeringen mooi bij elkaar en vanaf de grond bereikbaar, veilig en overzichtelijk. Wel een grandioos idee van Yanmar!’
Tekst gaat door onder de foto
Ook lof voor de trap die je uit kunt klappen. Deze tref je aan na het openen van de kap. Zo kun je veilig op de machine klimmen om goed naar de brandstoftank te komen. Ook dit blijkt in detail uitgedacht. Jan-Jacob: ‘Als je de trap naar beneden hebt, dan kan je de cabinedeur nog wel openen. Een extra steuntje dat automatisch uitklapt, voorkomt dat de deur de trap raakt.’ Op de brandstoftank zit een peilglas, zodat je heel makkelijk kan zien wanneer de tank bijna vol is. De motor is via de rechterzijde ook goed bereikbaar voor onderhoud. Jan Jacob wijst op de vrije ruimte die daar nog is. ‘Voor machinaal straten kun je daar een vacuümunit opbouwen.’
Tekst gaat door onder de foto
Alle functies tegelijk
Intussen is Jan Jacob weer ingestapt om de machine verder aan de tand te voelen. Het grote bereik valt in praktijk echt op. Keerzijde is volgens Jan Jacob dat je niet héél dichtbij de machine kunt werken. ‘Het bereik is verbazend omdat de giek helemaal rechtuit kan. Bijna iets té voor je gevoel. Liever zou je willen dat de giek dichtbij beter bereik had, de stand van de lepelsteelcilinder zou dan iets anders moeten.’ Rijden, zwenken, strekken. We zetten even een stap opzij, want Jan Jacob doet nu van alles tegelijk. ‘Je hebt alle controle en veel hydrauliek. Elke functie heeft z'n eigen pomp zodat de machine helemaal tot zijn recht komt wanneer je van alles tegelijk wilt doen. Hier is de machine erg goed in!’ Dankzij de aparte maaikorffunctie zou zelfs bijvoorbeeld een klepelmaaier geen invloed hebben op de snelheid van de machine.
Tekst gaat door onder de foto
Allround klusjesman
Yanmar heeft een overtuigende machine in de markt gezet, en het is duidelijk dat de ambities van zowel fabrikant als importeur hoog liggen. Hierop investeren ze beiden ook fors, zoals we vandaag hebben mogen zien. Bovendien is er een landelijk dekkend dealernetwerk voor de Yanmar-machines. Jan Jacob heeft intussen z'n eindoordeel gesmeed: ‘Het is een allround klusjesman, zo kan ik de machine misschien het beste omschrijven. Je hobbelt er zo het land mee in. Waar een grote mobiele kraan vaak te zwaar is om ergens te komen, rijdt deze heel makkelijk overal heen. Tegelijk kan hij serieus veel verzetten en is hij toch compact.’
Dit artikel is gesponsord door Geert Jan de Kok BV
Bekijk het BouwMachines Merkdossier over Yanmar