Jan Jacob was vanmorgen extra vroeg uit de veren. Hij kon niet meer slapen. Omdat hij vandaag de nieuwe Liebherr R924 aan de tand mag voelen? Hij lacht breeduit. ‘Ik heb hem op de Bauma gezien en was – eerlijk is eerlijk – onder de indruk. Mooie machine, werkelijk alles erop en eraan, heel compleet en doordacht. Toen ik gisteren mijn appgroep berichtte dat ik vandaag met de R924 op pad zou gaan, wensten de mannen van de andere merken me Hals und Beinbruch. Van de Liebherr-mannen kreeg ik dikke duimpjes. Maar we gaan het zien. De praktijk is de beste maatstaf!’
Tekst gaat door onder de foto
Generatie 8
Specificaties Liebherr R924
Motor: viercilinder FPT met 175 pk
Hydrauliek: 2 variabel regelbare pompen, maximaal 420 l/min bij een druk van 380 bar
Bedrijfsgewicht: 23.900 kg
Uitbreekkracht: 173 kN
Trekkracht: 236 kN
De nieuwe Liebherr R924 is van de achtste generatie en vervangt de gelijknamige machine die in 2013 op de markt kwam. Opvallend is dat het merk in de tussenliggende jaren nooit wat wijzigde aan de machine. De reden? Liebherr pakt in de regel een nieuwe emissienorm als ‘natuurlijk’ moment om een nieuwe versie te introduceren. Nu is er zo’n moment: van Stage IV naar Stage V.
Feedback vanuit de markt
In de tijd tussen twee machines zaten de ingenieurs van Liebherr natuurlijk niet stil. Ze verzamelden constant feedback vanuit de markt; gebruikers, maar ook dealers en importeurs konden hun wensen en verbeterpunten kenbaar maken. Vervolgens gingen de technici ermee aan de slag. Wat ze precies met de voorstellen vanuit de praktijk hebben gedaan, wordt duidelijk als de nieuwe machinegeneratie het daglicht ziet. Dealer/importeur Wynmalen & Hausmann zag bij deze Generatie 8 in elk geval heel veel van haar aanbevelingen terug. Ook klanten reageerden bij de aflevering van de eerste machines zeer positief op de nieuwkomers.
Optisch weinig verschil
Wynmalen & Hausmann heeft de R924 keurig opgepoetst klaarstaan voor onze testmachinist Jan Jacob Bles. Die gaat er even goed voor staan. ‘De gelijkenis met de vorige R924 is duidelijk, maar er zijn ook flinke verschillen. Zo zie ik de grotere luchtinlaat, het hogere ballastgewicht met de uitlaatgas-nabehandelingssystemen, de forse uitlaat en de gewichtsbesparende uitsparing in het eindstuk van de giek. Qua cabine en onderwagen zie ik eigenlijk geen uiterlijke verschillen. Maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat er onderhuids van alles anders is…
Jan Jacob heeft gelijk. Onderhuids staat hier vergeleken met de vorige generatie een compleet geëvolueerde 24-tonner. Maar daarover later meer, eerst het traditionele rondje om de machine.
Koeling
Pal achter de cabine bevinden zich achter een dikke kunststof deur het luchtfilter, de accu’s en de elektronica, waaronder enkele ‘computers’ met dikke koelribben. Dat belooft wat… Volgende stop is de koeling, ook weer achter een stevige deur met degelijk gegalvaniseerd hang- en sluitwerk. De koelers zijn verticaal opgesteld en hangen in rubbers. Slim uitgevoerd is de wegklapbare aircokoeler. Schoonmaken van het geheel wordt zo een stuk simpeler. Boven onze hoofden zit één van de camera’s van het 360 graden camerasysteem. Netjes beschermd door robuust plaatwerk.
Tekst gaat door onder de foto
Ruim en altijd netjes afgewerkt
Via het contragewicht – 500 kg zwaarder dan dat van de voorganger – met in een fraai afgewerkte uitsparing de camera, komen we bij de ruimte voor de hydrauliekpompen en de filters. Ruimer dan ruim en héél netjes afgewerkt. Kabels en leidingen liggen netjes in beschermende hoezen, zitten in klemmen met rubber en worden goed bij elkaar gehouden.
Bovenin de ruimte ligt het roetfilter, netjes op een gegalvaniseerd schap. ‘Wat mij opvalt, is dat je dwars door de machine heen kunt kijken’, wijst Jan Jacob naar de motor die inderdaad goed zichtbaar is en opvallend vrij ligt. ‘Ideaal voor een goede controle, maar ook goed omdat de motor zijn warmte prima kwijt kan.’
Tekst gaat door onder de foto
Twee aparte tanks
Tussen dit vak en de volgende ruimte zitten achtereenvolgens de hydrauliek- en de brandstoftank. Wat Liebherr onderscheidt van menige concurrent is dat het niet één tank is met een tussenschot, maar écht twee aparte tanks. ‘Dat snap ik wel’, vertelt Jan Jacob. ‘Bij een tussenschot wordt de diesel door de hete hydrauliekolie opgewarmd, wat een slechtere verbranding en dus hoger verbruik tot gevolg kan hebben.’ Onder de opstap aan de voorzijde van de machine zit de vetpot voor de centrale smering, en achter een schutbord de AdBlue-tank. Even verderop nog een afsluitbaar vak voor bijvoorbeeld kettingen of ander klein materiaal. ‘Duidelijk handiger dan een bak op de onderwagen, die vaak vol modder zit en van binnen nat wordt.’
Tekst gaat door onder de foto
Comfortabel, veilig, duurzaam
Voordat Jan Jacob richting de motor gaat, wijst hij nog even op de onderwagen. ‘Gegalvaniseerde opstappen en kettinggeleiders. Chic hoor, maar natuurlijk ook duurzaam.’ De reis gaat nu naar boven. Handig is de extra trede aan de zijkant van de bovenwagen. In combinatie met de vele handgrepen en de beschermende reling is de reis naar de motor een veilige. Jan Jacob passeert allereerst de AdBlue-vuldop met daaronder een praktisch peilglas. Vanaf de grond perfect te controleren en handig bij het voorkomen van een overstromend reservoir bij het vullen.
Tekst gaat door onder de foto
Overzichtelijke viercilinder motor
Een treetje hoger zit de brandstofvuldop, mooi uitgespaard in het anti-slipplaatwerk. Helemaal boven bevindt zich tussen twee verhogingen de stalen, degelijke motorkap. Jan Jacob trekt hem open, gevolgd door een verbaasde 'oh'. In een zee van ruimte ligt onder hem de overzichtelijke viercilinder motor… Het is een FPT-motor (Fiat Powertrain Technologies); klein maar fijn, want de compacte dieselaar levert 175 pk bij 1.800 toeren. ‘Dat geef je die motor niet als je hem zo ziet’, concludeert Jan Jacob. 180 graden de andere kant op ligt de zwenkmotor met daarvoor het ventielenblok.
Giek
Dan de giek. Liebherr levert gieken en lepelstelen in alle soorten en maten. De klant vraagt, Liebherr levert. Af-fabriek wordt GPS-voorbereiding geleverd door op het metaal de bevestigingen voor de 3D GPS-sensoren te lassen voor de merken Topcon, Leica of Trimble. Met een kunststof dopje worden ze netjes tegen weersinvloeden beschermd. Wat verder opvalt aan de giek, zijn de keurig met rubber manchetjes bevestigde hydrauliekleidingen én de uitsparing in het uiteinde van de giek. Waarom een opening? Allereerst om gewicht te besparen, maar volgens Liebherr vooral om tot een betere verdeling van krachten te komen. Verder te vinden op de giek: led-verlichting, what else… ‘Wat de grondwerker trouwens erg fijn zal vinden, is dat de led-verlichting dimbaar is.’
Nieuwe innovatieve bediening
Op naar de cabine. Met enkele stappen is Jan Jacob boven. Handig is dat onder de cabine verlichting zit, zodat je in het (schemer)duister weet waar je je voet neer moet zetten. In de cabine is het vooral ruim en luxe. ‘Een luchtgeveerde stoel die heel comfortabel verticaal en horizontaal dempt. Even wennen, maar wel fijn. En achter de stoel veel ruimte; voor de tas en de koelbox. Want ondanks dat Liebherr ze maakt, vind je hier geen koelkast’, grinnikt Jan Jacob. Hij gaat op de stoel zitten en constateert dat de armleggers en daarmee de console nu zijdelings verstelbaar zijn. Verder: een goed zicht rondom, aparte ruitenwissers voor de grote voorruit en het kleinere ruitje beneden, airconditioning en kwaliteitsmaterialen waar je ook kijkt.
Bediening niet zo complex
Helemaal nieuw is dat de verschillende functies van de machine zijn verdeeld over een langwerpig paneel in het verlengde van de rechter joystick en een 7 inch touchscreen dat weer in het verlengde daarvan ligt. ‘Wow, als ik al die knopjes zie, schrik ik wel even’, vertelt Jan Jacob. ‘Maar zo complex als het eruit ziet, is de bediening niet, merk ik. Het wijst zichzelf heel snel. Op het scherm kun je de verschillende vloeistofpeilen zien, maar stel je ook de machinefuncties tot in detail in. Meer druk op de hefcilinder, met een paar klikken is het klaar. Je kunt helemaal je eigen touch aan de machine geven. Top!’ Op het bedieningsdisplay wordt ook het beeld van de camera’s weergegeven.
Verrassende bediening
Jan Jacob trekt de deur in het slot en draait de sleutel om. De computer controleert alles, waarna de machine met een druk op de knop kan worden gestart. De radio staat nog zachtjes aan. Jan Jacob zet hem uit. ‘Ik heb het idee dat de motor niet loopt, maar ik hoor hem toch wel. Hoe stil!’ Hij tilt de giek op en kantelt de bak. Verrast kijkt hij naar de joysticks. ‘Dit is geen servo-bediening, maar elektronisch. Supersnel en héél soepel, apart.’ Hij klikt enkele keren op het touchscreen om de olieopbrengst richting de cilinders te vergroten. ‘Nu reageert hij een stuk agressiever. Bijzonder gevoel dit.’
Tekst gaat door onder de foto
Geen enkel knikje of stootje
Jan Jacob past de instellingen aan op zijn wensen en gaat er goed voor zitten. Hij strekt de giek volledig en haalt hem vervolgens in één beweging weer naar zich toe. ‘Wow, geen enkel knikje of stootje. Zo soepel en snel lukt het me met servobesturing niet snel.’ Wat blijkt; de elektronische besturing van de hydrauliek maakt onderdeel uit van de compleet nieuwe machinebesturing die Liebherr voor de Generatie 8 ontwikkelde. Naast deze machine worden ook zijn kleinere broer R922 en de grotere R926, R930, R934 en R938 hiermee uitgerust.
Gas erop!
Na een zeer korte gewenningstijd wordt het nu tijd voor actie. Jan Jacob zet de R924 flink aan het werk; in hoog tempo kuubs verzetten. De ‘kleine’ viercilinder achterin geeft geen krimp en levert meer dan voldoende vermogen aan de hydrauliekpompen. Geen moment komen de cilinders tekort en ontstaat er een hapering in het werk. ‘Toen ik de motor zag, had ik dit niet verwacht. Eerlijk gezegd verrast hij me ontzettend. Zojuist haalde ik met het graven de lepelsteel naar me toe en dan voel je gewoon dat hij aan de machine trekt. Monsterachtig!’
Tekst gaat door onder de foto
Dondersfijne machine
Tijd voor een conclusie. Maakt de hagelnieuwe Liebherr de hooggespannen verwachtingen volgens Jan Jacob waar? ‘Deze R924 heeft me ontzettend verrast. Ik draai regelmatig op Liebherr-machines, maar deze zit qua niveau toch een heel stuk hoger: dankzij de bediening, de elektronische besturing van de hydrauliek, maar zeker ook doordat de motor een stukje zwaarder is dan zijn voorgangers en de hydrauliekpomp aanzienlijk meer vermogen levert. Ik vind het een dondersfijne machine met veel graafkracht en een snelle zwenk. En oh ja, hij verraste me ook nog met zijn brandstofverbruik. Wat ik op de metertjes voorbij zag komen zag er heel netjes uit.’
Dit artikel is gesponsord door Wynmalen & Hausmann
Bekijk het BouwMachines Merkdossier over Liebherr