KOMAT-voorzitter juicht digitalisering toe, maar ziet ook een keerzijde

KOMAT-voorzitter juicht digitalisering toe, maar ziet ook een keerzijde

De opkomende digitalisering brengt bedrijven veel goeds. Maar meer standaardisering en uniformiteit zou welkom zijn, meent Harry Hertsenberg. Bovendien vraagt hij zich af of er niet veel meer mogelijk is met de huidige technologie.

Harry Hertsenberg is in het dagelijks leven algemeen directeur bij Volker Stevin Materieel. Daarnaast is hij voorzitter van de KOMAT, de Adviesgroep Materieel van Bouwend Nederland. In die hoedanigheid is hij betrokken bij de BouwMachines Kennisdag, die in november 2018 'digitalisering' als thema heeft.

'Heel sterk het gevoel dat we er niet het maximale uithalen'

‘Ik ben een groot voorstander van digitalisering, en van de opkomst van slimme machines’, zegt Hertsenberg. ‘Ik heb alleen heel sterk het gevoel dat we er niet het maximale uit halen. Graag zou ik een slag dieper willen.’

Als voorbeeld noemt hij de behoefte aan een intelligent smeerolie- en filtersysteem. ‘Er wordt nu altijd gesproken over een 1000-urenbeurt, inclusief de bijbehorende onderdelen. Meer maatwerk zou heel erg welkom zijn. Het moet toch mogelijk zijn om preventief onderhoud te plegen, afhankelijk van het gebruik van een machine? De ene machine wordt intensiever en anders gebruikt dan de andere. Ook de omgeving is van invloed. Zo’n 1000-urenbeurt houdt helemaal geen rekening met dat soort factoren.’

Inloggen op vijf portals: elke fabrikant doet zijn eigen ding

Daarnaast vindt Hertsenberg dat fabrikanten zouden moeten streven naar standaardisering.

‘Volker Stevin Materieel is het grootste aan een aannemer gelieerde materieelbedrijf van Nederland. Wij hebben machines van een groot aantal merken. Als onze monteurs met vijf machines van vijf verschillende merken aan het werk willen, moeten ze inloggen op vijf portals. En die portals moeten wij dan allemaal weer koppelen aan onze eigen systemen. Elke fabrikant doet zijn eigen ding. Allemaal willen ze zo nodig het wiel opnieuw uitvinden. Veelal bieden fabrikanten de ontsluiting van hun systemen tegen meerprijs aan, terwijl we eigenlijk in deze wereld van digitalisering in een heel ander model komen met elkaar.’

Soms lijkt het alsof fabrikanten de markt afhankelijk willen houden

Hertsenberg noemt het ‘de keerzijde’ van de technologische vooruitgang. ‘Meer uniformiteit zou ons heel erg kunnen helpen. Nu kost het ons heel veel tijd en energie. Ik heb ook weleens tegen een leverancier gezegd: laat de fabrikant zijn software open-source maken, zodat het voor ons als gebruiker gemakkelijker wordt. Maar dat willen ze niet. Soms lijkt het erop alsof ze ons afhankelijk willen houden.’

‘Omarm Nederland, als early adapters’

Fabrikanten en leveranciers zouden meer met hun klanten in gesprek moeten gaan, vindt Hertsenberg. Hij beaamt dat Nederland maar een heel kleine markt is in het internationale speelveld waarop de meeste fabrikanten zich bewegen.

‘Ja, het gaat misschien om kleine aantallen. En Nederland is een veeleisende markt. Maar Nederland is óók een heel innovatieve markt. Daarom zou ik tegen de fabrikanten willen zeggen: omarm ons, als early adapters. Luister goed naar onze wensen en behoeften, en doe daar je voordeel mee.’

Voordat je aan een klus begint op afstand de diagnose stellen

Het ideaalplaatje voor Hertsenberg? ‘Dat onze monteurs kunnen inloggen en de machine volledig zelf kunnen uitlezen. Dan bedoel ik: echt helemaal. Zodat je, voordat je aan een klus begint, op afstand kan bekijken welke onderdelen nodig zijn om een storing te verhelpen. Dat zou het werken voor ons echt gemakkelijker en efficiënter maken.’

‘Het doel moet zijn dat we als branche verder komen hiermee en dat vergt in deze tijd van technologische ontwikkelingen volgens mij een meer ketengerichte aanpak. Want voor alle partijen in de wereld van het zware materieel zijn de kansen erg groot.’

BEKIJK HIER het BouwMachines Dossier over innovaties en praktische toepassingen van digitalisering.

Boudewijn Warbroek

Boudewijn Warbroek

Hoofdredacteur

Kom ook naar de BouwMachines Kennisdag: 'Zonder emissie of nog niet?'

Kom ook naar de BouwMachines Kennisdag: 'Zonder emissie of nog niet?'

4 December is in Harderwijk voor de negende keer de BouwMachines Kennisdag. Samen met BMWT organiseren we ook dit jaar weer de meest relevante Kennisdag voor de hele branche. Zero emissie is waar het in Harderwijk om draait, maar niet ten koste van alles.

Emissievrij: Nu investeren of straks achteraan lopen 'Ontkennen heeft geen zin'

Emissievrij: Nu investeren of straks achteraan lopen 'Ontkennen heeft...

In samenwerking met brancheorganisatie BMWT verzorgt BouwMachines op woensdag 4 december de BouwMachines Kennisdag op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Thema van deze dag: 'Het MKB en de missie naar zero-emissie: een pragmatische aanpak met perspectief voor de ondernemer'. Diederik van Hattem directeur van DNL Machines & Equipment - importeur van grondverzet- en wegenbouwmachines van het Chinese merk SANY - is een van de sprekers. "Qua energietransitie adviseer ik al mijn klanten aan te haken."

Foto: Staad.

Staad wacht niet tot morgen en introduceert 'energy as a service'

In samenwerking met brancheorganisatie BMWT verzorgt BouwMachines op woensdag 4 december de BouwMachines Kennisdag op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Thema van deze dag: 'Het mkb en de missie naar zero-emissie: een pragmatische aanpak met perspectief voor de ondernemer'. Sijmen Staadegaard - commercieel directeur bij Staad BV - is een van de sprekers. "Waarom wachten tot morgen, als het vandaag al kan?"

Familiebedrijf Sterk in 2035 volledig emissievrij: 'Geld verdienen staat niet op één'

Familiebedrijf Sterk in 2035 volledig emissievrij: 'Geld verdienen...

De toekomst is emissievrij, daar zijn veel ondernemers van overtuigd, maar transitie is zeker geen gelopen koers. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de uitdagingen? Serie interviews met managers van grote en middelgrote bouwers over de dilemma's en keuzes waar zij voor staan. Dit keer Peter van Halteren, technisch directeur bij Sterk.