In de serie compacte graafmachines van Volvo is de EC37 de laatste die volledig vernieuwd is, samen met de ECR40. Eerder al waren dat de ECR58 en de ECR50. Met deze vernieuwing is eigenlijk de F-serie geboren, maar die F laat Volvo tegenwoordig achterwege op de machine zelf. In de documentatie is die nog wel terug te vinden, om verwarring te voorkomen.
De EC37 is met 3,7 ton de lichtste van de vier machines, maar bevindt zich wel in het voor SMT – en haar Compact dealers - belangrijke segment van rond de 3,5 ton. Machines in dit gewicht zijn echte alleskunners die veelzijdig worden ingezet. Hoveniers werken er mee, maar ook bij kabelwerk is de machine inzetbaar en zelfs voor slopen van kleine bouwwerken in bijvoorbeeld achtertuinen zijn ze zeer geschikt.
Ruime cabine met veel zicht
De vernieuwing van de EC37 betreft onder meer een volledig nieuwe cabine, die behoorlijk ruim is, zo valt ook Jan Jacob Bles direct op. De instap is gemakkelijk en de breedte meer dan voldoende. ‘Je stapt de cabine makkelijk in en uit en hebt genoeg grip op de onderkant van de vloer. Verder is de cabine van binnen heel groot voor zijn soort. Je hebt veel opbergruimte en ook een mooi plekje voor de mobiel en voor flessen water. Wat je ook ziet is dat de machine robuuste rijpedalen heeft. Je zit in dit soort machines toch vaak met schoenen aan. Dat gaat prima met deze pedalen. Zelf draag ik klompen, maar die stonden mooi netjes langs de deur. De stoel zit comfortabel en is op veel verschillende standen in te stellen.’
‘De ramen van de cabine bieden goed zicht. Ook bij de deur heb je veel raam en aan de achterzijde heb je een goede kijk op de machine. Het voorraam kun je volledig wegklappen zodat je de hele voorzijde zicht hebt. Dat wegklappen is in de zomermaanden ook wel lekker. En als je in heel krappe ruimtes werkt, kun je zelfs gemakkelijk via dat voorraam uit de machine komen.’
Bediening dozerblad
Het interieur van de EC37 is volledig nieuw. Even wennen: de bediening van het dozerblad is naar voren geschoven. Die zit niet meer weggedrukt naast de stoel, waar die in veel machines te vinden is, maar naast de joystick. Daarmee is het dozerblad veel soepeler te bedienen, met ergonomische ondersteuning van de onderarm door de armsteun. ‘In het begin grijp je nog wel eens mis’, vertelt Jan Jacob Bles. Maar uiteindelijk werkt het inderdaad prima en laat het dozerblad zich hier heel rustig en soepel bedienen. Wat meewerkt is de goede vorm van het dozerblad, waarbij het materiaal mooi blijft rollen.
Het interieur is uiteraard voorzien van een beeldscherm waarop alle functies eenvoudig te vinden zijn. Het is een duidelijk beeldscherm, dat ook bij zoninval goed afleesbaar is. De bediening is intuïtief en er is een vrij te programmeren knop. De voertaal daarbij is Nederlands. ‘Voor compacte machines is het recept voor alles om het eenvoudig te houden. Dat zie je hier heel goed terug komen. Met een scroll-knop kun je makkelijk door het menu bladeren. Dat alles in het Nederlands is, is voor de meeste gebruikers ook supermakkelijk! Je kunt weinig verkeerd doen. Je hebt bij deze machine ook een eco-knop en volgas, wat uitwerkt in het toerental.’
De cabine is voorzien van een radio met DAB+, bluetooth en twee USB-aansluitingen. De bedieningsconsoles zijn aan de stoel bevestigd en veren dus mee met de stoel. Er zijn in de cabine diverse toevoeropeningen gemaakt voor ventilatielucht, zodat de luchtcirculatie optimaal is.
Ledverlichting
De EC 37 is standaard voorzien van ledwerkverlichting. ‘Wat mij betreft is dat op deze kleinere machines ook wel een must have’, zegt Jan Jacob. Onder de cabine bevindt zich een ruim opbergvak voor onder meer vetspuit en klein gereedschap. Een optie die steeds vaker voorkomt, is een automatisch vetsmeersysteem. Andere opties zijn onder meer een camera achterop, een brandstofvulpomp, airco en slangbreukventiel op de bakcilinder. Op de twee andere cilinders heeft Volvo dat al standaard gemonteerd vanwege de hefcapaciteit van de machine. Het hijsen valt overigens in de categorie ‘hijsen aanvullend op grondwerk’. Daaronder valt bijvoorbeeld het leggen van buizen na het graven van een sleuf.
De onderwagen van de EC37 is 5 cm langer dan die van de oude EC35D en meet 1654 mm. Daarmee is de machine zeer stabiel. Aan de achterzijde kan eventueel een extra ballastplaat van 170 kg worden gemonteerd. Volvo kiest daarin voor eenheid want dezelfde ballastplaat kan ook op de EC40, 50 en 58 worden gemonteerd.
Hydrauliek
Waarin Volvo zich onderscheidt van andere merken is onder meer het ventielenblok. Dat is vernieuwd bij de EC37, maar het principe is nog steeds hetzelfde: flowsharing. Eén pomp zorgt voor de opbrengst, terwijl het ventielenblok dat over de verschillende functies verdeeld. Dat werkt dermate goed dat het mogelijk is om meerdere functies tegelijk soepel uit te voeren, zoals rijden en het bedienen van de giek en de bak.
De hydraulische leidingen op de giek zijn aan de bovenkant gemonteerd zodat ze zo beschut mogelijk liggen. Ze liggen dicht op de giek. Die compactheid verkleint de kans op beschadigingen. De kop van de giek heeft een open uitvoering zodat de slangen daar beschermd doorheen kunnen worden gevoerd. Onder de cilinders is een beschermplaat gemonteerd. Jan Jacob: ‘Het is een monogiek en helemaal standaard. De leidingen zijn keurig boven langs de giek gewerkt zodat er geen beschadigen optreden als je per ongeluk ergens langs zwenkt of tegen een tak aan komt. De leidingen zijn ook vrijwel allemaal netjes vanaf de kraan ingepakt tegen uitdrogen. Dat is super meegenomen!’
Offsetcilinder voor zwenkgiek
Waar Volvo uniek in is, is de offsetcilinder die de giek zijdelings laat draaien. Met deze horizontaal geplaatste cilinder is het mogelijk de giek helemaal tegen de cabine aan te draaien zonder dat er uitstekende delen zijn. ‘Dat de cilinder van de zwenkgiek onder de cabine zit en niet er naast, is een zeer goed punt bij Volvo. Als je volledig zwenkt, heb je geen klein elleboogje wat nog net wel buiten de machine valt. Dat heeft als groot voordeel dat je daar dus niet op hoeft te letten.’
De Stage V Volvo motor van de EC37 is geschikt voor diesel, maar ook voor HVO100 en GTL100. Volvo heeft de motor qua emissie zelfs gecertificeerd op deze verschillende brandstoffen die een goed alternatief zijn voor de gangbare EN590 dieselbrandstof. HVO en GTL geven een snellere en betere verbranding en een aanmerkelijk lagere uitstoot van o.a. NOx en roet. Bij HVO wordt tevens de CO2-uitstoot gereduceerd.
Bereikbaar voor onderhoud
In het motorcompartiment zijn alle service-onderdelen overzichtelijk en gemakkelijk bereikbaar. ‘Onderhoud aan de machine is heel simpel te doen. Je klapt de kappen open en je hebt alles mooi in het zicht. Bij de motor is alles mooi overzichtelijk geplaatst. Je kunt alles makkelijk zien en overal goed bij. Dat geldt ook voor de accu voor en het ventielenblok achter de cabine.’ In de situering van deze onderdelen wijkt Volvo overigens af van andere machinebouwers. De motor is namelijk aan de zijkant gelegd, terwijl het ventielenblok zich aan de achterzijde bevindt.
SMT levert de EC37 met een bak van 224 liter en een lange arm van 1,70 meter. Er is ook een korte arm van 1,40 meter beschikbaar, waaraan een draaikantelstuk kan worden gemonteerd. In Nederland wordt de EC37 standaard geleverd met CW-snelwissel, maar inmiddels is ook bij deze machines de S-koppeling in opkomst.
Grote opbreekkracht
Jan Jacob is zeer tevreden over zijn praktijktest. ‘De machine is zeer sterk en heeft veel opbreekkracht. Ik mag er graag op draaien. De machine ligt me lekker in de hand. Als er werk verzet moet worden zet je hem even in de power modus en dan kun je er heel goed mee scheppen. Als je rustig moet werken kan dat ook. Ook dat gaat heel soepel en fijn, eigenlijk net zo als de grotere machines van Volvo.’
‘Ik vind de machine sterk in bulldozerwerk. Maar als er op zijn haasje (volgas) te veel kracht komt, moet de machine automatisch naar ‘het slakje’ gaan. Ik heb het zelf niet ondervonden maar er zou een kickdown op de aandrijving zitten.’
Jan Jacobs algemene oordeel over de machine is dan ook zeer positief. ‘De EC37 ziet er bij de eerste aanblik zeer professioneel uit. Een kleine variant van de grote jongens van Volvo. Ook de vormgeving is professioneel. De diverse kappen zitten mooi en goed en openen en sluiten uitstekend. Het is een soepele en snelle machine. Ook daarin is het echt een klein broertje van de grote jongens. Je stapt er op een je draait er op. Ik vind het een fijne machine om mee te werken. Je kunt er lekker vlot mee werken en dan direct een strakke bak halen!’
Dit artikel is gesponsord door SMT Volvo.