Sany SY215E: Elektrische Sany maakt sterke indruk

Sany SY215E: Elektrische Sany maakt sterke indruk

In de markt is vraag naar een elektrische 23 ton rupsgraafmachine. DNL speelt daar op in met de Sany SY215E. De machine is van Chinese makelij, vervaardigd volgens de standaarden van de Europese markt. DNL liet hem uitgebreid testen.

Testmachinist Jan Jacob Bles zag uit naar deze machine. ‘Ik had nog niet eerder op een Sany gedraaid, behalve eventjes op de TKD. Ik was er nieuwsgierig naar en dit was dus mijn kans, en dan ook nog eens op een elektrische machine.’ Het eerste wat hem daarbij opvalt, is dat het een grote machine is in een opvallende blauwe kleur. Dit is de kleur die Sany af-fabriek standaard hanteert voor het elektrische materieel. ‘Een bijzondere kleur, maar daar zou ik wel aan kunnen wennen’, zegt hij met vertrouwen.

Importeur DNL Machines & Equipment timmert behoorlijk aan de weg met Sany. Ook de elektrische machines van Sany vinden inmiddels volop hun weg naar de markt. De machines zijn al af-fabriek elektrisch, wat de kosten van ombouw bespaart. Daarnaast zet de Chinese fabrikant zich in om een machine te ontwikkelen die geschikt is voor de Nederlandse markt. ‘Het bedrijf wil duidelijk voet aan de grond krijgen, ook in Nederland. Het luistert daarom goed naar wat wij aangeven’, zegt directeur Diederik van Hattem van DNL Machines & Equipment. ‘Wij hebben rechtsreeks contact met de afdeling engineering en daar reageren ze heel snel op onze vragen en wensen.’

De vloeistofgekoelde elektromotor levert nominaal 150 kW en heeft een piekvermogen van 250 kW.
De vloeistofgekoelde elektromotor levert nominaal 150 kW en heeft een piekvermogen van 250 kW.

Onderwagen en cabine

De 23 tonner is dan ook af-fabriek zoals DNL die graag wilde hebben. ‘Dat is bijvoorbeeld met een andere, grotere onderwagen dan Sany oorspronkelijk had. Maar dat is voor hen geen probleem; onze diesels in deze klasse hebben ook al diezelfde onderwagen.’ Ook de cabine is ­anders dan die in China is. ‘Sany heeft al een heel groot aantal elektrische machines in het assortiment, tot en met zelfs 80 ton, maar die zijn nog niet allemaal voor ­Europa. Sany past ze daarvoor eerst aan. Het bedrijf werkt voor het ontwerpen van deze cabines samen met Duitse ontwerpbureaus.

Wat Sany qua elektrische graafmachines via DNL inmiddels in Nederland levert, is een 2-tonner, een 4-tonner, een shovel van 20 ton en dus de 23 ton rupsgraafmachine SY215E. ‘In 2025 komen er een elektrische mobiele graafmachine van 18 ton en een elektrische rupsgraafmachine van 38 ton bij.’

Batterijpakket

De SY215E is een elektrische machine met een batterijpakket van 423 kWh. Bij normale/gemiddelde werkzaamheden kun je daar een dag mee draaien, zegt Van Hattem. En anders moet er tussendoor geladen worden. Dat kan tegelijk met twee laders van elk 100 kW/h. De machine is beveiligd tegen een te laag batterijpercentage en gaat dan in noodloop. Dan is het alleen nog mogelijk om de giek te laten zakken en te rijden, om zo tijdig bij een oplaadpunt te komen.

Elke machinist kan zijn eigen code krijgen, waarmee alle voorinstellingen worden geladen. Daarmee is de machine in één keer ingesteld naar wens van de machinist’ ”

Sany installeert een vast, niet-verwisselbaar batterijpakket. ‘Sany kiest daar bewust voor vanwege veiligheid. Bij wisselen heb je ook de risico’s van slecht weer en de vraag is wat er op den duur gebeurt met de kabels en dergelijke.’ Sany werkt met batterijpacks van elk circa 50 Volt, die in serie worden geschakeld tot in totaal 618 Volt. Stekkers van het accupakket zijn beveiligd; als er één los wordt
getrokken, schakelt de spanning gelijk uit. De airco op de machine zorgt niet alleen voor koeling en verwarming van de cabine, maar ook van het accupakket, dat bij voorkeur op 30 graden Celcius functioneert. De vloeistofgekoelde elektromotor levert nominaal 150 kW en heeft een piekvermogen van 250 kW.

Bij het starten gaan de koelers gedurende twintig seconden omgekeerd blazen, wat eventjes behoorlijk geluid maakt.
Bij het starten gaan de koelers gedurende twintig seconden omgekeerd blazen, wat eventjes behoorlijk geluid maakt.

Visuele controle

Jan Jacob: ‘Als je rond de machine loopt, merk je dat je maar een paar dingen hebt die je moet controleren. Dat is onder meer de pomp, die je vanaf de grond goed kunt zien. Een beetje verstopt achter de pomp zit de hydrauliekolietank. Ook die is goed te controleren. Verder is het natuurlijk van belang dat alle elektrische componenten en kabels goed zitten. Dat zul je niet heel vaak hoeven te controleren maar een visuele inspectie is altijd goed. Je kunt dat heel makkelijk zien als je de kap bovenop de machine opent. Wil je bij de accu’s zelf komen – wat een machinist in principe niet hoeft te doen – dan kun je de zijkant openmaken. Daar zie je dan ook gelijk dat het pakket uit allemaal verschillende secties bestaat.’

Het is een vast batterijpakket dat je dus niet even kunt wisselen. ‘Aan de ene kant is dat misschien jammer, maar misschien is het ook juist slim. Slim is in ieder geval wel het oplaadpunt dat direct onder de deur van de cabine is geplaatst. Als je instapt, zul je dus nooit vergeten dat je de kabels nog moet loskoppelen.’

Het batterypack is eventueel bereikbaar vanaf de zijkant. Bij het openen van de klep valt direct op dat het totale pakket bestaat uit meerdere, in serie geschakelde batterypacks.
Het batterypack is eventueel bereikbaar vanaf de zijkant. Bij het openen van de klep valt direct op dat het totale pakket bestaat uit meerdere, in serie geschakelde batterypacks.

Persoonlijke code

Na dat rondje om de machine is het tijd om in te stappen en de cabine te verkennen. ‘Je ploft in de stoel. Dat is een comfortabele stoel, van alle gemakken voorzien. Als je zo gaat zitten, valt het op dat er bijna geen knoppen te vinden zijn en niet eens een sleutel. Er is een drukknop voor het starten en dat is het eigenlijk wel. Als je die indrukt, komt er op het beeldscherm een modus om een code in te voeren. Elke machinist kan zijn eigen code krijgen, waarmee gelijk alle voorinstellingen worden geladen. Daarmee is de machine in één keer ingesteld naar wens van de betreffende machinist. Het werkt makkelijk om alles in één zo’n scherm te hebben. Je moet wel elke keer half uit de stoel om dingen in te toetsen als je wat wilt veranderen, maar je hebt alles centraal. Het is een touchscreen zoals een iPad, wat super werkt. Je kunt bijvoorbeeld heel gemakkelijk de liters instellen. Het is ook overzichtelijk, met alle hoofdfuncties op het scherm. Je hoeft daardoor niet heel diep in allerlei menu’s te graven. Het werkt heel intuïtief. Zelf heb ik toch liever nog een paar handige knoppen voor als je snel iets moet instellen. Maar je kunt naar wens ook verschillende dingen op de hendels krijgen.‘

Koelers schoonblazen

Bij het starten was het ‘even schrikken’ voor de test-machinist. ‘Als je de machine start, gaat het even met geweld.’ Dat komt omdat de ventilatoren twintig seconden omgekeerd draaien om de koelers schoon te blazen. ‘In een stille buurt weet je dan gelijk dat de machine aan gaat. Die koelers gaan echt even vol gas om alle stof weg te blazen. Gelukkig duurt het maar kort en daarna is het weer stil. Doe je dan de veiligheidshendel omhoog, dan gaat de pomp aan en hoor je alleen de hydrauliekpomp. Het is verder heerlijk stil. Dat is ook voor de mensen die rond de machine werken een genot.’

Lekker draaien

Als Jan Jacob gaat draaien, wijst DNL erop dat de betreffende demomachine nog niet helemaal naar wens geconfigureerd is, zoals de productiemachines dat wel zijn. Onder meer de joystickbesturing is in de productiemachines gevoeliger en soepeler. Van Hattem: ‘Er is volop vraag naar demonstraties van de SY215E. Daardoor is de machine bijna continu op pad en hebben we deze nog niet kunnen aanpassen.’

Het is een supermachine. Sany is in opkomst en ze kunnen snel schakelen. Ik blijf dus nieuwgierig naar dit merk.”

Jan Jacob stelt de machine op de proef in de zandbak. ‘Even lekker draaien. Dan ligt de machine fijn in de hand. Als je precies gaat afwerken, dan moet ik zeggen dat de machine super stabiel is en het heel mooi oppakt. Je kunt ook verschillende modussen draaien met het veranderen van pompverhouding en druk. Bij het draaien zelf viel me op dat als je teveel tegelijk wilt, er dan een functie niet mee werkt. Dat vind ik toch een beetje jammer. Maar dat was dus wat DNL al aangaf: de demo was anders dan de productiemachines. Ik ben daar wel heel benieuwd naar. Als ik tijd heb, kunnen ze me wel verwachten op hun werf om dat uit te proberen.’

Het eindoordeel van Jan Jacob is dan ook zeer positief. ‘Het is een supermachine. Sany is in opkomst en ze kunnen snel schakelen bij de fabriek. Ik blijf dus wel nieuwgierig naar dit merk.’

Jan Jacob: ‘Bij het draaien ligt de machine fijn in de hand.’
Jan Jacob: ‘Bij het draaien ligt de machine fijn in de hand.’

Rijk uitgerust

De Sany SY215E is standaard af-fabriek een rijk ­uitgeruste machine, geeft Van Hattem aan. DNL zorgt aanvullend standaard voor onder meer blindering van de ruiten en voegt klantspecifieke accessoires toe zoals lange ­treeplanken, automatische vetsmering, werkverlichting, een gereedschapskist aan de voorzijde, een gps-kast aan de achterzijde en een volautomatische snelwissel naar keuze.

Van Hattem wijst er nog op dat Sany werkt met onderdelen van gerenommeerde merken voor vrijwel alle onderdelen, zoals batterijen, (diesel)motoren en pompen. ‘De pompen zijn bijvoorbeeld van Kawasaki, maar Sany gebruikt ook onderdelen van Deutz en Bosch Rexroth en dergelijke. Sany heeft een onderdelenmagazijn in Duitsland en Frankrijk, maar deze onderdelen zijn ook gewoon in Nederland verkrijgbaar. We hebben echter heel weinig problemen met deze machines. We hebben bijvoorbeeld nog nooit grote componenten hoeven te repareren of vervangen, terwijl er toch al meer dan driehonderd machines rondrijden in Nederland.’

Tekst: Henk Wind, foto’s: Michel Velderman

Dit artikel is gesponsord door DNL Machines & Equipment.