De Kubota KX085-5 is bedoeld als opvolger van KX080-4a2, die vele tevreden gebruikers kent. De nieuwe machine moet zijn voorganger doen vergeten met meer geavanceerde functies, een verbeterde ergonomie en betere prestaties. Gaat het puur om het design, wordt het zelfs met een vergrootglas lastig om de verschillen te zien. Dringende veranderingen waren hier ook niet noodzakelijk, gezien de nog steeds eigentijdse uitstraling. De testmachine is uitgerust met een gelede giek, die het eigengewicht op 9.172 kg brengt, ruim 700 kilo meer dan de versie met een monogiek.
Tweedelig slangontwerp
Jan-Jacob loopt goedkeurend om de machine heen en wijst op de giekconstructie: ‘Dat ziet er professioneel uit, met mooi bevestigde en goed tegen beschadigingen beschermde hydraulische slangen. Kijk ook eens naar die hydrauliekcilinder aan de onderkant van de giek, keurig met een stevige beschermplaat eronder. Die voorkomt ook dat er rotzooi aan de hydrauliekstang blijft hangen. Snelkoppelingen voor extra functies zijn er genoeg, al is dat natuurlijk niet uniek voor Kubota, evenals slangbreukbeveiliging op zowel de giek als de arm. Een tweedelige slangconstructie maakt het vervangen een stuk gemakkelijker, dat schijnt 60 procent minder tijd te kosten dan bij een enkel ontwerp. De LED-werkverlichting kun je na het uitstappen nog 30 tot 120 seconden laten branden, zo kun je beter zien waar je loopt als je de werkplek verlaat.’
Voorlopig mag onze machinist nog even niet zijn droge, van airconditioning voorziene cabine in. Eerst maar eens kijken wat er tevoorschijn komt als we de grote centrale motorkap openen. De 3.331 cm³ viercilinder dieselmotor van eigen makelij is een oude bekende die bij 2.000 tpm goed is voor 49 kW/66,6 pk. De voor controles van belang zijnde onderdelen zitten volgens Jan-Jacob allemaal keurig binnen bereik. Uiterst links zit het luchtfilter, ernaast het roetfilter. Dat is pas na 6.000 uur toe aan een service-interval. De regeneratie van het roetfilter gebeurt automatisch tijdens de normale werkzaamheden.
Ruime cabine
De dieseltank zit achter een deur in de linkerflank en heeft een inhoud van 115 liter. Jan-Jacob constateert dat je er gemakkelijk bij kunt komen, ook als je eens een keer met een jerrycan moet bijvullen. ‘Dat is uiteraard niet de normale methode, dan doe je dat met de vulslang die er naast zit. De aan-/uitschakelaar voor de vulpomp zit boven de tank. De 3.331 cm³ viercilinder dieselmotor van eigen makelij is een oude bekende die bij 2.000 tpm goed is voor 49 kW/66,6 pk. De voor controles van belang zijnde onderdelen zitten volgens Jan-Jacob allemaal keurig binnen bereik.
Na het instappen blijkt al snel dat onze machinist geen onbeschreven blad is als we het over Kubota hebben. ‘Nou, dat valt meteen op, de cabine heeft in vergelijking met de KX080-4A2 een flinke update gehad! Net als bij z’n recente broertjes is er een royaal, goed afleesbaar LCD kleurenscherm gemonteerd. Je hebt verrassend veel ruimte; zodra je op de stoel zit - luchtgeveerd en op allerlei manieren verstelbaar - denk je dat je op een 24-tons machine aan het werk bent, zo veel ruimte en comfort heb je om je heen! De Japanners zijn kennelijk wel bezorgd over de veiligheid; als je de knaloranje gordel niet hebt vastgeklikt, klinkt er een doordringende pieptoon. De telefoonhouder zal iedere machinist waarderen. Daarmee voorkom je dat je moet improviseren met een houder die met zuignap tegen het raam zit, dat soort geklungel. Hij zit ook nog eens dicht bij het USB-oplaadpunt, daar is over nagedacht!’
Roterende keuzeknop
De inspectie is nog niet afgelopen… ‘Kijk eens, een bekerhouder en ruimte voor een waterfles. Achter de stoel is nog genoeg plek voor een koelbox. Ik heb de stoel nog lang niet in de achterste stand staan, in deze machine kun je ook lekker zitten als je wat langer bent’, constateert Jan-Jacob, die al snel ontdekt dat de beide joystickconsoles onafhankelijk van elkaar verstelbaar zijn, alvorens terug te komen op het het 7” display: ‘De bediening is heel handig, met een roterende keuzeknop schuin voor de rechter joystick. Je kunt via het scherm met het draaiknop allerlei functies instellen, werkdrukken regelen en ziet meteen wat je aan het doen bent, het werkt heel intuïtief. Op het scherm vind je ook nog allerlei zinvolle informatie, zo kun je aflezen hoe het zit met de onderhoudsintervallen.’
Jan-Jacob pakt de joysticks beet en knikt tevreden. ‘Ze voelen prettig aan, alsof ze me in de fabriek zijn aangemeten. Twee proportioneel te bedienen extra functies zijn standaard, de olietoevoer regel je simpelweg via het display, net als trouwens het openen en sluiten van de retourleiding. Op het rupswerk zitten twee snelheden, in te schakelen op de hendel voor het dozerblad.’
Tijd om de Kubota aan het werk te zetten. De deur van de cabine gaat dicht en terwijl we zelf proberen de camera enigszins droog te houden, duwt Jan Jacob de bak in het zand. Terwijl onze machinist zijn standaardrepertoire afwerkt, proberen we zelf tijdens de spaarzame droge momenten wat streepvrij plaatjes ‘in het kastje te krijgen’. Benieuwd wat we straks te horen krijgen.
Overdrukfilter
Het begint al goed: ‘Heb je het nog een beetje naar de zin Gert? Ik wel. Ondanks de regen is het zicht prima, met een grote voorruit die je gemakkelijk kunt openen. De constructie ziet er stevig uit en dat geldt ook voor de ruitenwisser die een flink wisvlak heeft. Over het zicht ben ik ik heel tevreden, hooguit zit het overdrukfilter rechts achterop een beetje in de weg. Ik snap het best wel, je kunt er gewoon niet omheen, zo’n filter kan nu eenmaal een hoge concentratie stof en giftige dampen absorberen, maar er wordt ook wel wat zicht geabsorbeerd. De standaard camera achterop maakt veel goed, daardoor kun je toch in de gaten houden wat er achter je gebeurt.’
Het past helemaal in deze tijd om zuinig om te springen met brandstof. Als de bedieningshendels meer dan vier seconden in de neutrale stand blijven, gaat de motor automatisch op stationair toerental draaien, met als resultaat een lager verbruik. Bij het bedienen van die hendels komt opnieuw het thema ‘besparen’ aan bod: ‘Kies je voor de ecostand, gaat het verbruik een stuk omlaag, maar dat kan natuurlijk niet bij alle werkzaamheden. Je merkt in die zuinige stand namelijk wel dat de kracht wat afneemt. Moet je echter een klusje doen waarbij het meer op precisie aankomt dan op kracht, zoals afwerken, gaat het prima. Dan kun je met een lager verbruik heel mooi voorzichtig draaien.’
Groot bereik giek
Duidelijke taal als Jan-Jacob over het werken in de standaardmodus begint. ‘Het kostte niet veel tijd om erachter te komen dat deze Kubota een echte krachtpatser is, een soepele en snelle machine waarmee je heel wat kuubs kunt verzetten. Je trekt de bak strak vol en gooit ‘m ook weer net zo gemakkelijk weg. Moet je een dumper laden, kun je er flink mee aan de bak om het zo maar eens te zeggen. De giek heeft een flink bereik. Veraf of heel dichtbij, het kan allemaal en dan kun je ook nog een behoorlijk eind de hoogte in, op die manier heb je een vrachtwagenbak zo vol. Zonodig kun je met deze giek ook nog heel goed verticaal graven. Over het rijwerk heb ik eveneens niets te klagen. Hij is lekker vlot in de tweede snelheid - 4,8 km/u maximaal - en niet te stuiten bij zandschuiven met het dozerblad.’
De KX085-5 mag dan een gespierde indruk maken, breed is hij beslist niet, met de cabine en giek in de rechtuitstand slechts 220 cm. Jan-Jacob: ‘De relatief bescheiden breedte leer je snel waarderen als het er op de werkplek krapjes aan toe gaat. De overhang is niet al te groot, zodat je achter de machine maar weinig ruimte nodig hebt tijdens het draaien van de bovenbouw. De achterbumper - zo noem ik ‘m maar even - is van gietijzer en kan tegen een stootje. Natuurlijk wil je ‘m heel houden, maar het ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje.’
Anti-diefstal en tracking systeem
Machines als de KX085-5 zijn helaas niet alleen geliefd bij degenen die ervoor willen betalen… Op het linker zijraam maakt een sticker melding van het merk-eigen anti-diefstalsysteem. Je kunt de machine alleen starten met een bij de machine passende voorgeprogrammeerde sleutel. Probeert iemand om de motor aan de praat te krijgen met een valse sleutel of een andere ongebruikelijke methode, maakt een irritant alarmsignaal duidelijk dat er een poging wordt gedaan de bezitsverhoudingen op illegale wijze te veranderen. Daarnaast is er nog het Kubota Tracking Systeem, dat permanent in de gaten houdt waar de machine zich bevindt, hoe ermee wordt gewerkt en wanneer het tijd is voor onderhoud.
Jan-Jacob weet inmiddels voldoende en slaat de cabinedeur achter zich dicht. ‘Fijne machine, krachtig, compleet uitgerust en met veel comfort voor de machinist. En je zit er lekker droog in, dat ook nog!’ Het valse lachje hebben we maar niet gefotografeerd.
Dit artikel is gesponsord door Meerman Machines.