Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Drukke tijden, inclusief beëindiging van een succesvolle samenwerking. Nee, de afgelopen jaren waren niet altijd even makkelijk bij De Schans uit Hedel, een toonaangevende machineleverancier onder stratenmakers, hoveniers en bouw- en constructiebedrijven. Maar de onrustige periode is nagenoeg voorbij en heeft uiteindelijk ook iets moois opgeleverd: de RELLY, een volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De ambitie: nog voor 2030 minstens duizend RELLY's per jaar verkopen.

Goedlachs, opgewekt en vol energie, dat is oprichter en eigenaar Reinoud van der Schans van De Schans deze doordeweekse ochtend. Het gaat Firma De Schans – vooral bekend geworden als importeur van de in België geproduceerde Rollmops en Knikmops - voor de wind. Niet in de laatste plaats vanwege het succes van de in 2022 geïntroduceerde RELLY, volgens eigen zeggen ‘het resultaat van alles wat we in de markt zijn tegengekomen, gecombineerd in één machine’.

Even terug naar de drukke tijden. Reinoud praat er open over, het heeft geen zin modder te gooien en wil die drukke tijd het liefst voorgoed achter zich laten. "De gebroeders Geens hebben de samenwerking eenzijdig opgezegd. Tussen ons liep al jaren een discussie over kwaliteit en verdere ontwikkeling van machines en hoe dit beter zou kunnen lopen binnen onze jarenlange samenwerking. Met de jaren liepen de gedachten daarover steeds verder uit elkaar," aldus Reinoud.

Het gevolg is dat de distributieovereenkomst op 1 juli 2023 officieel beëindigd is. Door de jarenlange bijdrage in ontwikkeling van de Knikmops - zowel technisch als commercieel - hebben de gebroeders Geens echter de verplichting gekregen een groot aantal Knikmopsen na te leveren. Reinoud: "Hierdoor kan De Schans voor 2024 en 2025, en vermoedelijk langer, alle typen blijven leveren. Voor onze Knikmopsklanten blijven we natuurlijk reparaties en onderhoud uitvoeren. Onderdelen en aanbouwdelen leveren we als vanouds. Ook blijven we Knikmopsen verhuren."

Reinoud is een autodidact en een ‘hands on’ man. Als kind had hij al een grote fascinatie voor alles wat met techniek te maken had. Hij heeft de MAVO afgerond, koos voor de MTS, maar haakte af. Als ‘hands on’ jochie van zestien ging hij aan de slag bij Ahlmann in Ammerzoden. Hij leerde zichzelf sleutelen, maar bovenal nadenken over techniek. Na een paar jaar besloot hij bij het stratenmakerbedrijf van zijn toenmalige schoonvader te gaan werken. Daar kreeg Reinoud steeds meer zicht op de werkwijze van stratenmakers en hun behoefte aan goede hulpmiddelen. Met zijn fascinatie voor techniek ging Reinoud in 1993 terug naar Ahlmann. "Ik had contact met Arjan van den Oord, die intussen de leiding bij Ahlmann had. Maar ik was ook tot de conclusie gekomen dat ik voor mezelf wilde beginnen. Arjan belde me op een doordeweekse avond rond etenstijd op en zei: je kunt ons importeurschap van Rollmopsen overnemen, maar dan moet je nu naar België rijden om een startmotor bij de gebroeders Geens op te halen en die vervolgens afleveren bij een klant."

De Rollmops was een tweewiel aangedreven machine, maar die bleef volgens Nederlandse stratenmakers steken in het zand. De oplossing: een vierwiel aangedreven Rollmops. De Gebroeders Geens zagen er niets in, dus is Reinoud zelf aan de slag gegaan. De opgedane kennis van grondverzetmachines bij Ahlmann en zijn werkervaring als stratenmaker leverde uiteindelijk de eerste vierwiel aangedreven stratenmakermachine op: de moeder aller Knikmopsen, zou men nu zeggen. Uiteindelijk zagen de gebroeders Geens het gelijk van Reinoud, vervolgens hebben zij de door Reinoud ontwikkelde en gebouwde 4WD Rollmops in serieproductie genomen.

Vanaf dat moment hield Reinoud de markt goed in de gaten. Hij merkte een toenemende vraag naar een ‘mini-shovel’: een (bouw)machine die meer kon dan louter straatklinkers vervoeren. Reinoud: "Stratenmakers wilden een bouwmachine die ook geschikt was voor ander grondwerk, of die puin op een aanhanger kon kieperen. Kortom, er was behoefte aan een machine met een bredere toepassing." Uiteindelijk heeft Reinoud - samen met de gebroeders Geens - een prototype gemaakt. In 1997 is de eerste Knikmops 90 gepresenteerd, een jaar later ging de serieproductie van start.

De zaken gingen goed. Intussen was firma De Schans - binnen de samenwerking met Geens door hun commerciële inspanningen voor het merk Knikmops - ook dealer voor Knikmops geworden in onder meer Scandinavië en Duitsland.

In 2018 had het bedrijfsleven al een aantal jaren te maken met de CO2 prestatieladder, eigenlijk de start van emissievrij werken voor alle branches. Vanuit die situatie benaderde een grote klant De Schans met de vraag of de Knikmops op korte termijn ook elektrisch te leveren zou zijn. Reinoud: "Het ging om een van de grootste verhuurbedrijven van het land. We gingen in overleg met de gebroeders Geens, ze zeiden dat het goed kwam."

De firma Geens liep in korte tijd echter technisch vast met de ontwikkeling van deze elektrische variant. De Schans heeft in overleg met de firma Geens besloten ‘lege’ Knikmopsen bij Geens te kopen. Met toelevering door het Nederlandse bedrijf UMS is de elektrische Knikmops bij De Schans ontwikkeld. De resultaten waren positief. De Gebroeders Geens hadden echter geen interesse om een kleiner type elektrische Knikmops in de markt te zetten. Reinoud: "Vanuit die situatie is het idee ontstaan om zelf aan de slag te gaan met de verdere ontwikkeling en bouw van de elektrische mini-shovel. Dat is gelukt, de eerste (elektrische) RELLY 1.0e was geboren. Al snel kwam de vraag van onze klanten of wij deze machine ook in diesel konden leveren. In 2020 zijn de eerste stappen gezet om ook aan die vraag tegemoet te komen."

De RELLY’s zijn voor Knikmopsklanten herkenbare machines in een moderne uitvoering, met de daarbij behorende voordelen, vervolgt Reinoud. "De ontwikkeling en bouw van RELLY-machines vragen een heel andere aanpak. CAD-ontwikkel- en tekensystemen vervangen de handmatige schetsen. Laptop en software voeren de afstelling van machines uit, wat voorheen gebeurde met een schroevendraaier en steeksleutel. De Schans heeft hiervoor tussen 2018 en 2022 de technieken, de kennis en de daarbij behorende mensen in huis gehaald. Het personele bestand is in deze jaren verdubbeld: we zitten nu op 40 fte’s."

Het oude pand was niet meer toereikend voor al deze activiteiten, geeft Reinoud aan. Maar na enkele flinke verbouwingen beschikt De Schans anno 2024 over een prachtige productiehal, kantoren, opslagruimte en een showroom van ruim 230 vierkante meter.

Op naar de volgende dertig jaar. Reinoud: "Het gaat goed met De Schans, de groei zet door. We gaan meer RELLY’S bouwen de komende jaren. Na een gedegen onderzoek hebben we onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend met Delwi Groenink, een voor alle door ons gevraagde werkzaamheden uitgeruste machinefabriek in Enschede. Samen met De Schans gaat Delwi Groenink stapsgewijs de RELLY’s produceren. De ontwikkeling en bouw van protomachines en ‘specials’ blijven we in eigen huis doen, net als het logistieke deel en alle commerciële activiteiten."

De commerciële activiteiten hebben ertoe geleid dat tot nu toe ongeveer 400 RELLY’S verkocht zijn. "De uitbreiding van ons commerciële apparaat moet ertoe leiden dat wij in 2028-2030 op 1000 machines per jaar uitkomen, waarvan 70% bestemd voor de buitenlandse markt."

Naast alle technische en commerciële activiteiten richt De Schans zich op de continuïteit voor de toekomst, aldus Reinoud. "Het overzicht over alle activiteiten binnen het bedrijf kan niet meer bij één man liggen. We zijn deze aan het onderbrengen bij drie medewerkers: zij krijgen een managementfunctie. Mijn eigen rol zal ook veranderen. Mijn zoon Ad rondt op dit moment zijn commerciële studie af. Het is de bedoeling dat hij intern begeleid gaat worden, om samen met mij en de managers stap voor stap het mede aansturen van dit bedrijf op zich te nemen."

Dit artikel is gesponsord door De Schans.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

De bouwsector is een dynamische en veeleisende industrie waar dagelijks met complexe projecten en zwaar materieel wordt gewerkt. Dit brengt niet alleen technische uitdagingen met zich mee, maar ook aanzienlijke risico's op het gebied van aansprakelijkheid. Schade aan derden, ongevallen op de bouwplaats en beroepsfouten kunnen leiden tot hoge kosten en juridische complicaties.

Bouwmachines smeren: hoe doe je dat duurzaam en milieu verantwoord?

Bouwmachines smeren: hoe doe je dat duurzaam en milieu verantwoord?

Een van de thema's van de komende Infra Relatiedagen op 6, 7 en 8 februari is duurzaamheid. Hoe kan het momenteel ook anders. Hoewel velen daarbij in eerste instantie denken aan geëlektrificeerde machines, gaat duurzaamheid veel verder dan dat. Heeft u bijvoorbeeld wel eens gedacht aan duurzame biologisch afbreekbare smeermiddelen? Die geëlektrificeerde machines moeten tenslotte ook gesmeerd blijven lopen.

Develon DX165W Electric: Ook emissievrij ijzersterk

Develon DX165W Electric: Ook emissievrij ijzersterk

Met de zelf ontwikkelde DX165W Electric bindt Staad de strijd aan met de nog steeds door dieselmotoren beheerste markt van mobiele graafmachines. Een gemakkelijk wisselbare 400 Kw Powerbox 400 batterij moet een gebruiksduur van 9 tot 14 uur mogelijk maken. Aan Jan-Jacob Bles de taak te ontdekken welke mogelijkheden schuilgaan in deze emissievrije machine.

Takeuchi TB395W: Alleskunner die vooruitdenkt

Takeuchi TB395W: Alleskunner die vooruitdenkt

Jarenlang genoot de TB295W als Takeuchi's enige mobiele graafmachine een hoge waardering. Als er dan een opvolger komt in de vorm van de TB395W moet zo'n nieuwe telg heel wat in huis hebben om zijn voorganger te doen vergeten. Er is maar één manier om te ontdekken of dat het geval is en dat is een grondige test, een taak die Jan-Jacob Bles graag voor zijn rekening neemt.