Wegenonderhoud kan sneller, beter en goedkoper met Smoothride

Wegenonderhoud kan sneller, beter en goedkoper met Smoothride

Onderhoud aan wegen gebeurt in Nederland al decennialang op dezelfde manier. Vakmanschap speelt daarbij een belangrijke rol. De uitdagingen worden echter steeds groter. Technologie kan daarvoor de oplossing zijn.

Een beetje aannemer kan het proces van wegonderhoud dromen; de weg handmatig inmeten met dwarsprofielen (meestal om de twintig meter), een ontwerp maken waaruit blijkt hoeveel van de weg moet worden gefreesd, die cijfers op de weg spuiten, de machinist van de freesmachine aan het werk zetten die het frezen veelal op basis van ervaring doet en vervolgens asfalteren en walsen. Het klinkt als een geolied proces, maar het levert niet altijd een egale, voor het verkeer comfortabele weg op. Bijvoorbeeld omdat er tussen die dwarsprofielen toch ergens een gat bleek te zitten. Of omdat het tijdens het frezen heel slecht weer was en de bestuurder de gemarkeerde cijfers niet goed kon zien.

Uitdagingen

Naast dat het mensenwerk blijft, loopt de aannemerij tegenwoordig tegen meer problemen aan. Bijvoorbeeld dat de deadlines korter worden. “Wegonderhoud levert overlast op voor het verkeer”, zegt Sjoerd Stoové, teammanager 3D Paving bij Topcon. “Hoe korter de afsluiting, hoe beter het is.”

Het ontwerpproces slaan we als het ware over, dat gebeurt live op de freesmachine”

Daarnaast is het steeds lastiger om gekwalificeerd personeel te vinden. Er is weinig jonge aanwas. “De gemiddelde leeftijd van een asfalteringsploeg is rond de 50 jaar”, zegt Jan Mennink, senior productmanager Paving bij Topcon.

Topcon Smoothride

In de nacht

Ook een dingetje: de grote onderhoudsprojecten moeten veelal ’s nachts en in het weekend worden gedaan. Het vaste, gekwalificeerde personeel van de aannemer werkt dan vaak niet, die hebben doordeweeks hun werkuren al gemaakt. Het gevolg is dat de aannemer is aangewezen op de inhuur van personeel. Mennink: “Zo’n crew is dan niet altijd helemaal op elkaar ingespeeld.”

Verder spelen de kosten natuurlijk een rol: het is prettig die binnen de perken te houden en niet tijdens de uitvoering voor verrassingen komen te staan.

Uitdagingen wegnemen

Net als in vele andere sectoren kan technologie ook in de aannemerij veel werk uit handen nemen. Bijvoorbeeld de tool Smoothride van Topcon, die uitdagingen bij wegonderhoud kan wegnemen en daarnaast nog veel meer voordelen heeft. Ten eerste kan Smoothride de complete weg inmeten: elk kuiltje, dipje, hobbeltje is zichtbaar. En snel ook: “Een kwestie van één keer over een rijstrook heenrijden en je hebt een puntenwolk met miljoenen punten”, zegt Stoové.

Fluitje van een cent

Het ontwerp van de nieuwe weg maken is daarna een fluitje van een cent, net als het frezen. Dat wordt namelijk geheel digitaal aangestuurd. “Smoothride vergelijkt de bestaande situatie van de scan met het ontwerp en weet zo precies hoeveel millimeter van de asfaltlaag moet worden afgefreesd”, legt Stoové uit. “Dat gaat dus helemaal automatisch, de bestuurder hoeft alleen maar te rijden. En omdat Smoothride veel werk uit handen neemt, kan het hele proces sneller.”

Topcon Smoothride

Volledig vlak

Het resultaat na het frezen? Een volledig vlak wegdek, een heerlijk bedje voor een verse laag asfalt. En omdat het wegdek egaal is, kan er een homogene laag asfalt op, die na het walsen vlak en overal keurig even dik is. “In Nederland geldt dat een aannemer een laag asfalt moet aanbrengen die na het walsen een bepaalde minimale dikte moet hebben”, zegt Mennink. “Veel aannemers gaan daar ruim boven zitten, zodat ze bij hobbels niet te dun asfalteren. Doordat je met Smoothride zo egaal kunt frezen en dus heel precies de laagdikte kunt voorspellen, kun je een kleinere marge aanhouden. Bij een grote oppervlakte – en dat is een weg – scheelt dat al snel tienduizenden euro’s aan asfalt.”

Ook maakt Smoothride wegonderhoud voorspelbaarder, doordat het uitrekent hoeveel ton van de weg wordt gefreesd en hoeveel ton nieuw asfalt erop moet. “Tot op een paar ton nauwkeurig”, zegt Stoové. “Die voorspelbaarheid is voor aannemers heel prettig.”

Topcon Smoothride

Ontwerpen en frezen

Pasgeleden heeft Topcon een nieuwe functionaliteit voor Smoothride geïntroduceerd: Virtual Ski. De scan van de weg wordt direct ingeladen in de freesmachine. Stoové: “Het ontwerpproces slaan we als het ware over, dat gebeurt live op de freesmachine. Het frezen gebeurt dankzij de virtuele sensoren van Virtual Ski heel nauwkeurig.

Door de bocht kijken

Bovendien kijkt de machine ‘door de bocht’. Mennink: “Bij een gewone ski kan dat niet, die kijkt vooruit, dus de bocht uit. Maar omdat we dankzij Smoothride het alignment van de weg kennen, kent Virtual Ski die ook.” Ook zonder deze toepassing kan een aannemer heel snel werken met Smoothride. Stoové: “We kunnen ’s morgens de weg inmeten, ’s middags is het ontwerp klaar en ’s nachts kun je de uitvoering in. De volgende ochtend ligt er een nieuw wegdek.”

Dit artikel is gesponsord door Topcon.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

De bouwsector is een dynamische en veeleisende industrie waar dagelijks met complexe projecten en zwaar materieel wordt gewerkt. Dit brengt niet alleen technische uitdagingen met zich mee, maar ook aanzienlijke risico's op het gebied van aansprakelijkheid. Schade aan derden, ongevallen op de bouwplaats en beroepsfouten kunnen leiden tot hoge kosten en juridische complicaties.

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Drukke tijden, inclusief beëindiging van een succesvolle samenwerking. Nee, de afgelopen jaren waren niet altijd even makkelijk bij De Schans uit Hedel, een toonaangevende machineleverancier onder stratenmakers, hoveniers en bouw- en constructiebedrijven. Maar de onrustige periode is nagenoeg voorbij en heeft uiteindelijk ook iets moois opgeleverd: de RELLY, een volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De ambitie: nog voor 2030 minstens duizend RELLY's per jaar verkopen.

Bouwmachines smeren: hoe doe je dat duurzaam en milieu verantwoord?

Bouwmachines smeren: hoe doe je dat duurzaam en milieu verantwoord?

Een van de thema's van de komende Infra Relatiedagen op 6, 7 en 8 februari is duurzaamheid. Hoe kan het momenteel ook anders. Hoewel velen daarbij in eerste instantie denken aan geëlektrificeerde machines, gaat duurzaamheid veel verder dan dat. Heeft u bijvoorbeeld wel eens gedacht aan duurzame biologisch afbreekbare smeermiddelen? Die geëlektrificeerde machines moeten tenslotte ook gesmeerd blijven lopen.

Develon DX165W Electric: Ook emissievrij ijzersterk

Develon DX165W Electric: Ook emissievrij ijzersterk

Met de zelf ontwikkelde DX165W Electric bindt Staad de strijd aan met de nog steeds door dieselmotoren beheerste markt van mobiele graafmachines. Een gemakkelijk wisselbare 400 Kw Powerbox 400 batterij moet een gebruiksduur van 9 tot 14 uur mogelijk maken. Aan Jan-Jacob Bles de taak te ontdekken welke mogelijkheden schuilgaan in deze emissievrije machine.