De roodgekleurde generatoren zijn een bekend gezicht op evenementen, bouwplaatsen en langs snelwegen waar gewerkt wordt. Sinds 1937 voorziet Bredenoord talloze locaties en opdrachtgevers van tijdelijke en mobiele stroomoplossingen en al lang niet meer alleen in Nederland. Maar tijden veranderen en het bedrijf verandert mee. Zo was het de eerste aanbieder van een aggregaat op waterstof en was de zogenoemde ESaver (nu BB 15 genaamd) de eerste mobiele batterijoplossing voor de kleinere stroomvraag. Het bedrijf is ondertussen al meer dan 20 jaar bezig met verduurzaming en beschikt vandaag de dag over meer dan 100 batterijsystemen verdeeld over zeven verschillende types. De eerste batterijsystemen deden zelfs ruim 10 jaar geleden al hun intrede.
Stage V: meer dan 95% reductie
Een dieselaggregaat is een dieselaggregaat zou je zeggen en die heeft de schijn ondertussen wat tegen gekregen. Toch is er op dat vlak in korte tijd enorm veel gebeurd. Het is namelijk nog maar zeven jaar geleden dat Bredenoord aggregaten met Stage III-motoren introduceerde en inmiddels is Stage V de norm.
‘Stage V-aggregaten zijn een hele goede, betrouwbare en schaalbare oplossing om NOx emissies te beperken. Daarvan hebben we momenteel twee typen vermogens op de markt en dit jaar komen er meer types bij’, zegt Toon Bruining. Hij is CCO (chief commercial officer) bij Bredenoord. ‘Stage V-motoren hebben zich bewezen in de markt en als je deze laat draaien op de alternatieve brandstof HVO, dan beperk je ook de CO2-uitstoot fors. De focus ligt momenteel sterk op emissieloos maar is dat haalbaar en schaalbaar? De betrouwbaarheid van de stroomoplossing is voor ons erg belangrijk. Als werken met batterijen aangesloten op het net niet mogelijk is, gaan we liever in realistische stappen naar 95 procent reductie. Daar kan een Stage V-aggregaat onderdeel van zijn als je die laat werken op HVO. Wanneer je ook nog kiest voor een hybride oplossing met een batterij, kun je ook nog veel brandstof besparen.’
Hybride potentie
Inmiddels is het aanbod van de blauwgekleurde Battery Boxen sterk uitgebreid en zijn ze leverbaar met capaciteiten van 15 kW (34 kWh) voor de kleine BB 15 tot 600 kW (665 kWh) in de BB 600. Bruining: ‘Op bouwplaatsen heeft een netaansluiting onze prioriteit als klanten een emissieloze stroomvoorziening willen. De netaansluiting hoeft echter niet altijd toereikend te zijn. Zo maten we samen met Bouwbedrijf De Nijs de energiebehoefte van hun torenkraan en kwamen tot de conclusie dat die kraan nog geen 30 minuten per uur actief draait. Dat was reden om te volstaan met een kleinere netaansluiting en de pieken in stroombehoefte op te vangen (zogenoemd peakshaving) met een Battery Box van 150 kW. De Nijs was hiermee uiteindelijk voordeliger uit’, aldus Bruining.
Bruining ziet sowieso dat zijn werkgever steeds eerder wordt betrokken bij projecten. ‘Het gebeurt steeds vaker dat opdrachtgevers voor het inschrijven voor een opdracht of tender bij ons aankloppen voor kennis en oplossingen voor emissiearme of -loze energievoorzieningen. En dat is prettig, want dan kunnen wij hen het beste faciliteren. Het is mooi om te zien dat we worden gevraagd bij de voorbereiding, maar ook bij de uitvoering kunnen we met onze servicemonteurs en ons transport direct toegevoegde waarde leveren.’ Ook op festivals en evenementen zijn de Battery Boxen graag geziene ‘gasten’ omdat ze geluidloos hun werk doen en bezoekers zo optimaal kunnen genieten van muziek en theater.
Logistiek is een uitdaging
Bruining is zelf erg enthousiast over alternatieve brandstoffen zoals waterstof, methanol en biogas maar ziet momenteel ook praktische bezwaren. ‘Wij willen wel, maar dé schaalbare oplossing is er nu nog niet. Dat zie je ook bij machinefabrikanten die verschillende keuzes maken. Distributie en logistiek van alternatieve brandstoffen is niet eenvoudig en nog onvoldoende opgeschaald en kostenefficiënt. Dat neemt niet weg dat wij ook op dat vlak volop innoveren en oplossingen paraat hebben. Zoals een waterstofaggregaat en een aggregaat dat op methanol draait. Deze methanol brandstofcel aggregaat voorzag onder andere de lichtmasten van VIOSS van duurzame stroom tijdens werkzaamheden aan de snelwegen A1 en A58. Een andere innovatie die binnenkort de praktijk ingaat is een aggregaat op biogas gemaakt uit rioolwater/-slib. Dat doen we in samenwerking met Powercrumbs en de logistiek van biogas is wél goed te organiseren. Daarnaast is Bredenoord bezig met andere
innovatieve oplossingen waarover later dit jaar meer bekend wordt.’
Data als verbindende factor
Data worden volgens Bruining steeds meer de verbindende factor tussen opdrachtgever, aannemer/uitvoerder en verhuurder. ‘Alle energiesystemen zenden binnenkort hun inzet- en verbruiksdata naar ons IoT-portaal waardoor we inzicht hebben in de benutting en het verbruik ervan. De stroombehoefte komt zo letterlijk in beeld en op basis daarvan kunnen we klanten steeds beter en gerichter adviseren.’ Hij haalt de stroomvoorziening van het VUE Openlucht Filmfestival in Stadspark Berg & Bos in Apeldoorn, midden op de Veluwe, aan. ‘Op basis van data en prognoses wisten we dat de netaansluiting te klein was maar wel groot genoeg om een BB 300 te laden. Daar is het stroomnet gebruikt om de batterij overdag op te laden waarna de batterij het festival de hele avond van stroom voorzag. De verbruiksdata van afgelopen jaar gebruiken we om dit jaar de meest geschikte Battery Box te adviseren.’
Met elkaar in gesprek gaan
Bruining nodigt bedrijven uit om voorafgaand aan het inschrijven voor een opdracht of tender al met Bredenoord in gesprek te gaan. ‘Willen we met elkaar de emissiebesparingsdoelstellingen halen, dan moeten we de verdieping met elkaar aangaan. Samen komen we nu eenmaal tot betere, effectievere en duurzamere oplos-singen. Wij denken graag mee en blijven tegelijkertijd realistisch als het gaat om haalbare en schaalbare stroomvoorzieningen!’
Dit artikel is gesponsord door Bredenoord.