Anita Dalmolen is manager P&O bij GroeNoord. Al voelt zij zichzelf niet direct een ‘manager’. Het liefst bevindt zij zich op de vloer, tussen de medewerkers. ‘Als afdeling voor personeelszaken moet je toegankelijk en binnen het bedrijf zichtbaar zijn, vind ik. Wij willen de afstand zo klein mogelijk houden, en zijn altijd op zoek naar de menselijke maat.’
DNA familiebedrijf
Dalmolen heeft de oprichting en groei van GroeNoord van nabij meegemaakt. Het bedrijf bestaat sinds 2011, en is voortgekomen uit een samengaan van drie familiebedrijven. Dit was destijds vooral ingegeven door een nieuwe strategie van John Deere, dat samenwerking met grotere dealers nastreefde. Na diverse overnames en een gestage groei in de afgelopen elf jaar, telt GroeNoord inmiddels driehonderd werknemers, verspreid over negentien vestigingen in zes provincies. John Deere heeft in Nederland nu twee dealers. GroeNoord is verantwoordelijk voor Noordoost-Nederland. Dan gaat het om de provincies Groningen, Friesland, Flevoland, Drenthe, Overijssel en Gelderland.
Eén ding is in al die jaren bij GroeNoord niet veranderd, zegt Dalmolen: ‘Wij willen een familie zijn. De in de loop der jaren bij ons aangesloten bedrijven hebben ook allemaal het DNA van een familiebedrijf. Dat willen wij heel graag zo houden. We zijn enorm gegroeid, maar willen ons toegankelijke en menselijke karakter behouden.’
Fijne werkgever
GroeNoord is gespecialiseerd in de verkoop, de reparatie en het onderhoud van materieel voor de landbouw, en tuinen en parken. Hierbij richt het mechanisatiebedrijf zich uitsluitend op A-merken. John Deere is het hoofdmerk. Op de komende BouwMachines Kennisdag, die op donderdag 1 december wordt gehouden op het Bouw- & Infra Park in Harderwijk, vertelt Anita Dalmolen wat GroeNoord doet om zijn personeel te behouden. Het ‘familiegevoel’ binnen het bedrijf is hierbij leidend, zegt ze.
‘Hoe ik dit het beste kan samenvatten? Wij zijn een premiumbedrijf en willen ook premium omgaan met onze mensen. We willen onze mensen een familiair gevoel geven, ondanks dat we zo groot zijn. Medewerkers moeten het gevoel hebben: Wat is GroeNoord een fijne werkgever. Dan is onze missie geslaagd.’
Anita Dalmolen wil hierin nog wel een stapje verder gaan: ‘Onze medewerkers en onze klanten komen op 1. Pas daarna komen de cijfertjes. We gaan niet voor zilver of brons, onze medewerkers zijn ons goud. We doen er echt ons uiterste best voor om dat zo te houden.’
Lees ook de volgende artikelen over de BouwMachines Kennisdag:
- Grootste emissievrije infrawerk tot nu toe voor Heijmans
- Nederland kompas voor fabrikanten bij bouw emissievrije machines
- Uitstoot verminderen? ‘Niet zo hard rennen dat je struikelt’
- SOMA: ‘Jongeren én zij-instromers zijn hard nodig’
- Avitec groeit, mede dankzij BBL'ers en zij-instromers
- BouwMachines Kennisdag: Perspectief op een duurzame toekomst