Uitstoot verminderen? 'Niet zo hard rennen dat je struikelt'

Uitstoot verminderen? 'Niet zo hard rennen dat je struikelt'
BMWT-directeur Jan Hommes: ‘We hebben in de markt te maken met heel veel onvoorspelbare factoren.’ (Foto: BMWT/Koos Groenewold)

'Perspectief op een duurzame toekomst.' Zo luidt het thema van de zevende BouwMachines Kennisdag, die donderdag 1 december wordt gehouden op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. BouwMachines organiseert het evenement opnieuw in samenwerking met bracheorganisatie BMWT. 'We hebben in de markt te maken met heel veel onvoorspelbare factoren. Alle aanleiding dus, om als sector met elkaar in gesprek te gaan', meent BMWT-directeur Jan Hommes.

Dat de sector het momenteel niet gemakkelijk heeft, heeft alles te maken met algehele economische omstandigheden. Hommes somt op: ‘Spullen zijn niet of moeilijk te krijgen. De logistiek is verstoord. Energieprijzen vliegen door het dak. De rente stijgt en er is krapte op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd zijn we als sector in transitie naar werken met uitstootarm of uitstootvrij materieel. Bij elkaar opgeteld is dat allemaal nogal wat.’ 

De Kennisdag wordt geopend door visionair en trendwatcher Richard van Hooijdonk. Hij zal de toekomst van de bouw- en materieelsector schetsen zoals deze zich volgens hem gaat ontwikkelen. Eén tipje van de sluier licht Van Hooijdonk alvast op: digitalisering gaat steeds belangrijker worden. 

Arbeidsmarkt 

Na de aftrap door Van Hooijdonk worden op de Kennisdag twee actuele onderwerpen verder uitgediept: de krapte op de arbeidsmarkt en het beperken van de uitstoot door materieel. Hommes: ‘Duurzaamheid gaat natuurlijk niet alleen over het milieu, maar ook over de levensvatbaarheid van bedrijven en de mensen die erin werken. Dan kom je automatisch ook uit bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt.’ 

Techniekonderwijs is helaas weinig populair en het vak van monteur mobiele machines is al helemaal onbekend”

Goed gekwalificeerde monteurs zijn al langer moeilijk of niet te vinden. ‘Techniek is niet sexy’, weet Jan Hommes. ‘Techniekonderwijs is helaas weinig populair en het vak van monteur mobiele machines is al helemaal onbekend. De algemeen heersende krapte op de arbeidsmarkt komt daar nu overheen. Bedrijven, maar ook sommige werknemers gaan shoppen. Instroom is een aandachtspunt, maar dit geldt ook voor het behoud van je goede mensen. En dan heb je nog te maken met de maatschappelijke werkelijkheid dat met name jongere mensen hun werkzame leven tegenwoordig anders willen inrichten dan we voorheen gewend waren. Zij hebben hun verplichtingen thuis, en trekken sneller expliciet een streep. Dat is een maatschappelijke trend die onze sector ook raakt.’ 

Emissiebeperking 

Het tweede onderwerp dat tijdens de BouwMachines Kennisdag uitvoerig zal worden behandeld, is de door de overheid verlangde emissiebeperking. Steeds meer opdrachtgevers vragen om de inzet van uitstootvrije of emissiearme machines. 

De doelstellingen van de overheid zijn ambitieus, maar het moet allemaal wel kunnen, en het materieel moet er ook zijn”

‘Maar pas nou op’, waarschuwt Hommes, ‘dat je niet zo hard gaat rennen dat je struikelt. De doelstellingen van de overheid zijn ambitieus, maar het moet allemaal wel kunnen, en het materieel moet er ook zijn. We hebben niet voor niets een tijdpad tot 2030 met elkaar afgesproken. Dan hebben we nog acht jaar de tijd om in ons land naar een emissievrij materieelpark toe te groeien. En over die hoge ambities: wordt daarmee ook rekening gehouden in financiële termen? Of blijven overheidsopdrachtgevers massaal gunnen op laagste prijs? Als dat zo is, komen we er niet. Want de investeringen in emissiearm of emissievrij materieel moeten natuurlijk wel worden terugverdiend.’ 

Lees ook de volgende artikelen over de BouwMachines Kennisdag:

Boudewijn Warbroek

Boudewijn Warbroek

Hoofdredacteur

Dit was de Kennisdag 2023: samen realistisch veranderen

Dit was de Kennisdag 2023: samen realistisch veranderen

Donderdag 7 december was de achtste editie van de BouwMachines Kennisdag. Dat het onderwerp 'laadinfra: nieuwe energie op de bouwplaats' actueel is bleek uit de opkomst: ruim 250 geïnteresseerden kwamen luisteren naar en praten over alles wat deze transitie met de sector doet. Een recordaantal.

Anita Dalmolen: ‘Onze medewerkers zijn ons goud.’ (Foto: GroeNoord)

Hoe houd je je werknemers tevreden?

Het mechanisatiebedrijf GroeNoord, bekend als dealer van John Deere, doet alles wat in zijn vermogen ligt om zijn werknemers tevreden te houden. Juist in deze tijden van schaarste is personeelsbehoud belangrijker dan ooit. 'Wij geven onze medewerkers graag het gevoel dat ze in een warm bad zijn beland.'

Avitec heeft drie Syriërs en een Somaliër in dienst. ‘Het is integratie ten voeten uit.’ (Foto's: Avitec)

Avitec groeit, mede dankzij BBL'ers en zij-instromers

Krapte op de arbeidsmarkt? Aannemer Avitec heeft een manier gevonden om zijn personeelsbestand stukje bij beetje succesvol uit te breiden. Dat is nodig ook, want Avitec groeit. Mede dankzij de inzet van BBL'ers en zij-instromers kan het bedrijf de toenemende hoeveelheid werk goed aan.

(Foto: SOMA/Thea Rozendaal)

SOMA: 'Jongeren én zij-instromers zijn hard nodig'

Om de tekorten op de arbeidsmarkt te lijf te gaan, is nieuwe instroom van personeel nodig. Het SOMA College en SOMA Bedrijfsopleidingen zijn voortdurend op zoek naar mogelijkheden om hieraan een bijdrage te leveren. 'Er is niet één oplossing, we moeten het met elkaar doen', zegt Koen Stephan, voorzitter van het college van bestuur van SOMA College en SOMA Bedrijfsopleidingen.