Dat de sector het momenteel niet gemakkelijk heeft, heeft alles te maken met algehele economische omstandigheden. Hommes somt op: ‘Spullen zijn niet of moeilijk te krijgen. De logistiek is verstoord. Energieprijzen vliegen door het dak. De rente stijgt en er is krapte op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd zijn we als sector in transitie naar werken met uitstootarm of uitstootvrij materieel. Bij elkaar opgeteld is dat allemaal nogal wat.’
De Kennisdag wordt geopend door visionair en trendwatcher Richard van Hooijdonk. Hij zal de toekomst van de bouw- en materieelsector schetsen zoals deze zich volgens hem gaat ontwikkelen. Eén tipje van de sluier licht Van Hooijdonk alvast op: digitalisering gaat steeds belangrijker worden.
Arbeidsmarkt
Na de aftrap door Van Hooijdonk worden op de Kennisdag twee actuele onderwerpen verder uitgediept: de krapte op de arbeidsmarkt en het beperken van de uitstoot door materieel. Hommes: ‘Duurzaamheid gaat natuurlijk niet alleen over het milieu, maar ook over de levensvatbaarheid van bedrijven en de mensen die erin werken. Dan kom je automatisch ook uit bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt.’
Goed gekwalificeerde monteurs zijn al langer moeilijk of niet te vinden. ‘Techniek is niet sexy’, weet Jan Hommes. ‘Techniekonderwijs is helaas weinig populair en het vak van monteur mobiele machines is al helemaal onbekend. De algemeen heersende krapte op de arbeidsmarkt komt daar nu overheen. Bedrijven, maar ook sommige werknemers gaan shoppen. Instroom is een aandachtspunt, maar dit geldt ook voor het behoud van je goede mensen. En dan heb je nog te maken met de maatschappelijke werkelijkheid dat met name jongere mensen hun werkzame leven tegenwoordig anders willen inrichten dan we voorheen gewend waren. Zij hebben hun verplichtingen thuis, en trekken sneller expliciet een streep. Dat is een maatschappelijke trend die onze sector ook raakt.’
Emissiebeperking
Het tweede onderwerp dat tijdens de BouwMachines Kennisdag uitvoerig zal worden behandeld, is de door de overheid verlangde emissiebeperking. Steeds meer opdrachtgevers vragen om de inzet van uitstootvrije of emissiearme machines.
‘Maar pas nou op’, waarschuwt Hommes, ‘dat je niet zo hard gaat rennen dat je struikelt. De doelstellingen van de overheid zijn ambitieus, maar het moet allemaal wel kunnen, en het materieel moet er ook zijn. We hebben niet voor niets een tijdpad tot 2030 met elkaar afgesproken. Dan hebben we nog acht jaar de tijd om in ons land naar een emissievrij materieelpark toe te groeien. En over die hoge ambities: wordt daarmee ook rekening gehouden in financiële termen? Of blijven overheidsopdrachtgevers massaal gunnen op laagste prijs? Als dat zo is, komen we er niet. Want de investeringen in emissiearm of emissievrij materieel moeten natuurlijk wel worden terugverdiend.’
Lees ook de volgende artikelen over de BouwMachines Kennisdag: