De Sennebogen 355 mag er zijn, het is reeds op het eerste gezicht een zowel markante als imposante verschijning, Jan Jacob Bles loopt er goedkeurend omheen. Voor een ras-techneut als onze machinist is het echter de techniek die de meeste nieuwsgierigheid opwekt.
Na het openen van de motorkap valt de blik op op een Cummins B4.5 dieselmotor, die dankzij het Stage V-predikaat aan de meest actuele milieu-eisen voldoet en daarmee breed inzetbaar is. De 4,5 liter viercilinder is goed voor 123 kW/167 pk bij 2.200 toeren per minuut, 20 kW meer dan de tot dusverre toegepaste Fiat Power Train-motor. Het maximum koppel mag er ook zijn, met 763 Newtonmeter, tegenover 636 Nm voorheen. Dieselmotor en hydraulische pomp worden door de machinist elektronisch bediend. ‘Drive bij wire’ heet dat in de autowereld.
Techniek gemakkelijk bereikbaar
Specificaties Sennebogen 355E
Motor: 3 kW/167 pk 4.500 cm³ diesel viercilinder
Hydrauliek: variabele pomp
Bedrijfsgewicht: 11.800 kg
Hefvermogen: 5.500 kg
Hefhoogte: 8.500 centimeter
Rijsnelheid: max. 20/30/40 km/u
De Sennebogen Compact Drive, een elektronisch gestuurde combinatie van een hydraulische en een mechanische transmissie, maakt een soepele bediening mogelijk. Het overbrengingssysteem stuurt naar behoefte vermogen naar de wielen voor een snelle voortbeweging of zorgt voor extra koppel bij het nemen van een steile helling of voor het tillen van een zware last.
Gezamenlijke unit
De radiatoren van het koelsysteem, de tussenkoeler van de turbo, de olie van het hydraulische systeem en de airco zijn gecombineerd in een gezamenlijke unit. Die kan voor onderhoudswerkzaamheden gemakkelijk naar voren worden geklapt, dat bespaart tijd. De techniek is op doordachte wijze in de machinekamer ondergebracht, zodat de koellucht, die wordt aangezogen vanuit het koele achterste gedeelte van de motorkap, uitstekend kan circuleren. Draait de omkeerventilator in tegengestelde richting, blaast hij de radiatoren schoon. Normaliter gebeurt dat automatisch, maar in een stofrijke omgeving kan dat ook op commando van de machinist.
Jan Jacob merkt op dat de onderdelen die je dagelijks moet controleren, goed bereikbaar zijn. ‘Dat is mooi, ook als je op de grond staat, kun je overal goed bij, je hoeft niet op de machine te klimmen. Vuil voor de radiator haal je ook heel gemakkelijk weg en het luchtfilter achterop heb je in een mum van tijd schoongemaakt. De gasolietank achter de cabine kun je gemakkelijk vullen, de AdBlue-tank zit ernaast. Heel praktisch allemaal, dat kun je die Duitsers wel toevertrouwen!’
Machinist op sokken
Jan Jacob zoekt even naar de handigste manier om in de cabine te klimmen. ‘Ik moest even de juiste hoek vinden, maar nu ik die heb gevonden gaat het ook heel gemakkelijk. Ach, als je dagelijks met zo’n machine werkt, hoef je daar niet meer bij na te denken. Er is gelukkig veel ruimte bij het instappen, je hoeft je niet in rare bochten te wringen. De cabine is niet bijzonder breed, maar wel ruim genoeg. Er is nog genoeg plek om je heen om je helm en wat andere spullen kwijt te raken, onder andere achter de stoel. Ik werk graag op sokken en dan heb je een plekje nodig voor je schoenen of klompen. Ja lach maar, ik ben zeker niet de enige machinist die zijn schoenen uitdoet!
Ik zit trouwens erg lekker. Noem het maar gerust maatwerk; de stoel is op alle mogelijke manieren verstelbaar. Een verwarmde stoel met luchtvering is een optie. Het zicht rondom is ook uitstekend, maar je kunt het nog verbeteren met een optionele camera. Alle bedieningselementen zijn overzichtelijk gerangschikt en zitten keurig binnen handbereik, dat hebben ze goed voor elkaar bij Sennebogen.’
Het valt Jan Jacob op dat de vorm van de hendels ook is verbeterd. ‘Ze voelen nu veel lekkerder aan en lijken helemaal naar de vorm van je handen te zijn gemaakt. Je kunt de instellingen perfect aanpassen aan je eigen voorkeur. Ik herinner me nog dat bij het vorige model de keuzeschakelaar voor voor- of achteruitrijden op het stuur zat. Nu hebben ze die naar de rechter joystick verplaatst, dat werkt veel prettiger. De bediening maakt het ook gemakkelijke meerdere dingen tegelijk te doen, fijn zo!
Ik merk dat de software flink onderhanden is genomen. Je kunt veel meer instellen en dat nieuwe computerschermpje is dan heel handig. Het heeft een mooie, duidelijke lay-out en als je iets wilt aanpassen zie je meteen wat je hebt gekozen. Ook voor de controle van de techniek is het handig. Storingen bijvoorbeeld kun je zo heel gemakkelijk boven water krijgen, dat kan moeizaam zoekwerk voorkomen.’
Overslagwerk in een hal
Jan Jacob vertelt dat dit soort machines dikwijls wordt ingezet voor overslagwerk in een hal. ‘Vaak zijn ze daarvoor voorzien van overdruk en dat leidt nog wel eens tot een rommelige aanblik. Dat systeem hebben ze bij SMT heel mooi weggewerkt, het is volledig in het cabineframe meegenomen, klasse! Onze machinist start de machine op, met de blik op het computerscherm. ‘Hier, kijk eens, het begint direct over de rijstijl die je wilt. Heb je er eentje gekozen dan moet je dat bevestigen, zodat de machine zich niet anders gedraagt dan je bedoeling was. En kijk eens wat een mogelijkheden je qua besturing hebt: hondengang, alleen de voorste as stuurbaar en dan ook nog vierwielbesturing. Dat vind ik ontzettend handig, het maakt de machine superwendbaar, hij draait dan, een beetje overdreven, bijna om zijn eigen as!’
Vierwielbesturing
Gezien de brede grijns op zijn gezicht heeft Jan Jacob er plezier in wanneer hij de verschillende stuurmogelijkheden demonstreert en afsluit met een rondje vierwielbesturing. Geen woord teveel gezegd, met de vierwielen in de uiterste stand bedraagt de draaicirkel slechts acht meter, bij een eigen lengte van 563,5 cm (van snelwisselaar tot ballastblok). Overigens reikt de giek tot 8,5 meter hoogte, de storthoogte is 7,5 meter. En nu we toch met cijfertjes bezig zijn: we praten over een maximale draagkracht van 5,5 ton, daar blijft met de telescopische giek in de hoogste stand 4.850 kg van over. Bij maximaal naar voren uitgeschoven giek wordt het 2.400 kg.
Jan Jacob heeft de 355E snel in zijn vingers. Normaal is het tempo afgeregeld op 30 km/u, maar desgewenst kan de begrenzing worden verlegd naar 40 km/u. Dat laatste is uiteraard prettig wanneer flinke afstanden over de weg moeten worden afgelegd.’
Cabine met hoogteregeling
Tijd voor wat precisiewerk, wat vergemakkelijkt wordt door een uitstekend uitzicht rondom. Onze ‘testpiloot’ is enthousiast over de giek, die vanuit het hart van de machine scharniert. ‘Die centrale lagering maakt ‘m heel stabiel. Je voelt dat de giek enorme krachten aan kan bij het vullen van de bak. Zeg maar gerust typisch een staaltje van Duitse degelijkheid. De binnenbalk van de telescoop heeft afgeschuinde hoeken, zodat de krachten altijd optimaal en gelijkmatig worden verdeeld. Heel doordacht is ook de Z-Kinematik, zoals Sennebogen dat noemt. Je drukt simpelweg een knop in waarmee je een parallel- systeem activeert dat de bak of een palletvorkenbord onder dezelfde hoek houdt zonder dat je dat zelf nog bij moet regelen. Bij overslagwerk is zo’n parallelgeleiding echt onmisbaar, je kunt je daardoor volledig concentreren op andere dingen die je ook in het oog moet houden.’
Ideale oplossing
De cabine met hoogteregeling noemt Jan Jacob voor sommige werkzaamheden een ideale oplossing. ‘Bij het laden van walking floor trailers bijvoorbeeld breng je de cabine omhoog, zodat je heel goed in de bak kunt kijken. Iemand van gemiddelde lengte zit dan op een kijkhoogte van 425 cm en ziet precies waar de lading terechtkomt. Als je met de cabine omhoog rijdt, is dat in het begin even wennen omdat de boel toch een beetje beweegt. Je hebt dan in het begin het gevoel dat de machine wat instabiel wordt, maar het vertrouwen komt snel en dan rijdt het heel comfortabel daarboven. Dat komt voor een deel door een stikstofbol onderin die de klappen opvangt als je over oneffenheden rijdt, dat werkt ontzettend goed.’
Minder extreme oefeningen
Weer op de begane grond keert Jan Jacob terug tot de orde van de dag met wat minder extreme oefeningen. ‘Ik vind dat de machine zowel bij het laden als bij echt stevige werkzaamheden heel subtiel werkt, hij laat zich heel fijntjes besturen. De bediening is ook absoluut niet zenuwachtig, waardoor je rust in de cabine houdt en dus ook rust bij jezelf. Maar ik ben nog niet helemaal klaar...’ We zien pretoogjes en dan blijkt dat onze machinist nog iets in petto heeft: ‘Ik wil de machine graag nog even op asfalt proberen met meer snelheid. Volgens Sennebogen moet de 355E ook niet uit balans raken als het harder gaat, zelfs niet met de cabine omhoog, al zul je dat in de praktijk niet zo gauw doen. Maar als ze zo iets beloven, wil ik het weten ook!’
Hoog tempo op niveau
Voor het fraaie pand van importeur SMT ligt een overzichtelijke brede asfaltweg, waar nauwelijks verkeer is. Er is dan ook geen enkele reden om Jan Jacobs testneigingen de kop in te drukken. Eerst houdt hij de cabine nog even op de normale rijhoogte, maar dan zie je hem stijgen naar de ‘uitkijkstand’... Het is een mooi, maar ook ietwat vreemd gezicht om de felgroene, zeer imposante telescooplader met de bestuurder vier meter van de grond de hoek om te zien blazen...
Wanneer Jan Jacob uitstapt is verdere toelichting amper nodig, zijn gezicht spreekt boekdelen: ‘De wielophanging en het gunstige zwaartepunt zorgen voor een stabiel weggedrag en dankzij de traploze transmissie kom je vlot en volledig schokvrij op snelheid. Maar met de cabine zo ver omhoog de bocht om, dat heb ik nog niet eerder gedaan. Ik ben onder de indruk, deze machine is écht stabiel! Max Verstappen zal vast nog sneller de hoek om gaan, maar gegarandeerd niet op zo’n hoog niveau!’
Dit artikel is gesponsord door SMT Netherlands, Sennebogen