De kindertijd komt even bovendrijven. Een mooie zandbak, een plastic kiepauto, een graafmachine van hetzelfde materiaal en je kon de hele dag zoet zijn. Het lijkt vandaag dezelfde kan op te gaan, met het verschil dat het nu niet om speelgoed gaat maar om echte machines en de zandbak groot genoeg is om alle kinderen van Nederland te
laten spelen. Spelen mag ook testmachinist Jan Jacob, die echter gewoontegetrouw eerst maar eens om de EW65 heenloopt.
‘Ziet er goed uit. Een centraal stuurblok houdt de slangen kort. Daardoor gaan ze langer mee en je hebt ook minder vermogensverlies. De slangen zitten ook allemaal in een beschermhoes, dat is goed voor de levensduur, zeker als de zon er zo hard op brandt als vandaag. En kijk eens, het is voorzien van een verstelgiek. Dat maakt de machine multifunctioneler en praktischer om mee te werken in zelfs de kleinste ruimtes. Zo heb je meer bewegingsvrijheid en een extra scharnierpunt. Je kunt daarmee de lepel ook dichter tegen het chassis of het schutbord trekken, soms is dat handig.
Specificaties Wacker Neuson EW 65
Motor: 42 kW/57,1 pk 2.216 cm³ turbodiesel
viercilinder met DPF
Transportgewicht: 6.472 - 7.720 kg
Max. losbreekkracht: 50,7 kN
Rijsnelheid: max. 30 km/u
De giek zit ook precies op de goede plaats, daar is over nagedacht. Ik zag al in de brochure dat je kunt kiezen tussen een standaard en een verlengde lepelsteel, dat hangt natuurlijk ook van het werk af wat je ermee wilt doen. Dat laatste geldt ook voor de aanschaf van een draai-kantelstuk of andere aanbouwdelen. De brochure leert verder dat de EW65 met verstelgiek en een standaard lepelsteel een graafdiepte heeft van 360 cm.
Kantelcabine
Bij onderhoud en controles wordt het je niet moeilijk gemaakt als we onze machinist mogen geloven. ‘Alle kappen kun je ver openzetten, zodat ze niet in de weg zitten bij servicewerk en reparaties. De motor is goed bereikbaar en ook de filters zitten op een handige plek. Het is ook een voordeel dat deze machine in het 6,5 tons-segment valt en daardoor nog onder de grens blijft waarbij je aan zeer zware milieu-eisen moet voldoen. Daardoor blijft de techniek overzichtelijk, er zijn niet al te veel extra filters, slangen, leidingen en andere extra onderdelen die de bereikbaarheid verslechteren. Dat is niet alleen voor de monteur plezierig, maar ook voor de eigenaar die minder arbeids-uren op de rekening ziet. Een extra pluspunt is de kantelcabine’, legt onze Friese expert uit. ‘Dat is ideaal als je aan de techniek onderin moet werken, het maakt het sleutelen een stuk gemakkelijker.’
Vermogen aanpassen
De Wacker Neuson EW65 wordt aangedreven door een 2.216 cm³ diesel die met dieselpartikelfilter (DPF)
42 kW/57, 1 pk levert en voldoet aan de Stage V-normen. De Load Sensing Hydrauliek met last-onafhankelijke doorstroomverdeling, simpelweg LODV, maakt het mogelijk om het vermogen op eenvoudige wijze aan te passen aan de werksituatie.
Tot de optionele mogelijkheden behoort onder meer de montage van een schuifbord. Stempels zijn er in allerlei uitvoeringen, bord- of steunpoten, vóór, achter of aan beide kanten, het kan allemaal.
Qua bandenkeuze zijn de mogelijkheden eveneens groot, dubbel lucht, hoog, laag, iedere bedrijfstak heeft zo zijn specifieke behoeften. Van geheel andere aard is Equipcare, een controlesysteem dat niet alleen informatie biedt over de locatie waar een machine zich bevindt, maar ook over de looptijden, technische fouten en te verwachten onderhoudswerk.
Vernuftige voorruit
Genoeg theorie, Jan Jacob gaat de cabine inspecteren. ‘De machine staat naar verhouding laag bij de grond, de hoogte bedraagt 278 cm. Die relatief bescheiden hoogte is niet alleen handig als je onder een lage doorgang door moet, maar vergemakkelijkt ook de instap - voet op het trapje en je klimt zo naar binnen. Het interieur maakt meteen al een heel solide indruk. Alles is goed afgewerkt en er zijn mooie materialen gebruikt. De bedieningselementen zitten op de juiste plek. Als je iets beetpakt heb je ook werkelijk het gevoel dat je iets vasthoudt. Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar laat ik het oude cliché Duitse degelijkheid maar weer eens uit de kast halen. De stoel heeft voldoende verstelmogelijkheden, even wat heen en weer schuiven en ik zit goed. Luchtvering is leverbaar tegen meerprijs. Met de ruimte is ook niets mis, ook lange mensen komen hier niet in de knel.’
Onze machinist buigt het hoofd naar rechts om het scherm en de diverse knoppen uit te proberen. ‘Het display biedt veel informatie. Die grote draaiknop maakt het heel gemakkelijk om door het menu heen te scrollen. Elke machinist heeft hierbij zijn eigen voorkeuren en ook het soort werk maakt keuzes noodzakelijk, denk maar aan bijvoorbeeld het gebruik van een sloophamer. Complimenten, het zit er allemaal in en je vindt snel de weg in het menu.’
Een blik rondom leidt tot een goedkeurende knik. ’Wat een goed zicht zeg! Dat is bij deze machines echt het vermelden waard, want ze zijn geliefd bij stratenmakers en dan is het letterlijk van levensbelang dat je de grondwerkers om je heen niet uit het oog verliest. De tweedelige voorruit is wel een heel knap stukje vernuft en niet alleen vanwege de ventilatiemogelijkheden. Het bovenste kun je onder het cabinedak schuiven, de onderste kan er ook nog bij, maar je kunt die ook laten staan als een soort spatscherm. Je kunt ‘m ook alleen achter de bovenste schuiven, dat kan handig zijn als je even moet overleggen met je collega’s op de grond.’
Eco en Power+
Hoogste tijd om wat zand te gaan verzetten! Aan het werk dus en dat geldt ook meteen voor de fotograaf en voor Geert Bosscher. In het dagelijks leven is hij senior account manager bij Wacker Neuson, maar vandaag is hij graag bereid om de plaatjes nog wat sfeervoller te maken met een DV100 dumper. Het kiepwagentje is superwendbaar dankzij de knik- en pendelconstructie en hobbelt op zijn enorme banden en hydrostatische aandrijving moeiteloos door het rulle zand. Vooruit of achteruit rijden is voor Geert een rekbaar begrip gezien de op een 180 graden draaibare console geplaatste stoel en besturing.
Onze machinist en de Wacker Neuson EW65 hebben inmiddels ook hun draai gevonden en de eerste bak zand is inmiddels in het kiepertje beland. ‘Je hebt verschillende standen, waaronder Eco’, legt Jan Jacob uit. ‘Daarmee draai je heerlijk rustig en de machine pakt ook lekker aan. Ik heb wel het gevoel dat de machine op de lepelsteel nog wel wat meer pompopbrengst zou kunnen verdragen. Ik voel nu iets van wat ik voor het snelle begrip maar een “dood stukje” noem. Dit zeg ik wel met een slag om de arm, want de machine komt kersvers uit de fabriek, ik sluit niet uit dat het nieuwigheid is in het ventielenblok. Als je namelijk met het volle toerental draait, heb je er geen last meer van, vandaar mijn reserve.’
De EW65 maakt een stevige klim, om een meter of zes hoger de tanden weer in het zand te zetten. Jan Jacob: ‘Het mooie van deze machine is dat je op verschillende manieren kunt werken met de toeren en zo ook het brandstofverbruik kunt beïnvloeden. Dat niet alleen als je kiest voor de Eco-stand, maar ook in de modus Power+. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat meer power ook een hoger brandstofverbruik betekent, maar de machine draait ook dan heel fijn.’
Breed met brede banden
Het valt Jan Jacob op dat de EW65 veel kan tillen en stabiel op de onderwagen staat. ‘Die stabiliteit is goed te verklaren. De machine is vrij breed en heeft ook nog eens brede banden. Ik heb enkele kilometers over de weg gereden en ik moet eerlijk zeggen, hij rijdt lekker door! Je zet de giek in de wegpositie, drukt op de schakelaar en rijden maar! Je rijdt met een enkel pedaal traploos naar de maximum snelheid van 30 km/u; daarmee zijn ook wat grotere afstanden goed te doen. Het rijden gaat met een dieplader sneller en het veilig vastmaken is ook geen probleem met zes sjorogen, maar je verliest dan wel weer tijd met op- en afrijden. Bovendien is er nog het kostenplaatje als je het transport moet uitbesteden. Kwestie van rekenen dus.
Een aanhangerkoppeling voor het trekken van een kieper is een optie. Dat kan voor sommige bedrijven echt een
uitkomst zijn, het geeft toch een stukje onafhankelijkheid wanneer je zelf zand of andere materialen kunt mee-
nemen.’
Jan Jacob loopt nog eens om de Wacker Neuson heen en laat zijn blikken over allerlei details glijden. ‘De EW65 is een mooie machine met een breed inzetbereik. Een sloop-sorteerfunctie, Powertilt, een draai-kantelstuk, een trekhaak, giekdemping, spatborden, extra verlichting, het zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden voor extra uitrusting op de EW65. Zo kun je deze mobiele graver helemaal naar persoonlijke behoefte laten uitvoeren, hij is écht veelzijdig. Als ik echter aan één potentiële klantenkring in het bijzonder moet denken, is dat de stratenmaker. Die zal met de Wacker en Neuson EW65 super uit de voeten kunnen!’
Dit artikel is gesponsord door Wacker Neuson.