Jan Jacob Bles draait als machinist dagelijks op tal van machines in allerlei soorten en maten. Ook de TB290 – de voorganger van de midigraver die we vandaag in het zand hebben staan – kent hij goed. ‘Een fijne en goede machine. En dat ik niet de enige ben die dat vindt, bewijzen de verkoopcijfers wel. Op elke spreekwoordelijke hoek van de straat draait er wel één.’
Gewijzigde kleurstelling op de kont
Staand voor de nieuwe TB290-2 en met de brochures van zowel het oude als het nieuwe model in de hand, zoekt hij naar de verschillen. ‘De afmetingen van onderwagen, bovenwagen en cabine zijn gelijk. Het enige verschil dat ik op het eerste oog zie, is de gewijzigde kleurstelling op de kont van de machine. Moderner vooral, ik vind het wel geslaagd zo. Oh ja, en de led-lampen die de halogeen-stralers vervingen. Als je meer verschillen ziet, ben je wel heel goed uitgeslapen.’
Onderhuidse aanpassingen
Specificaties Takeuchi TB290-2
Motor: 4-cilinder met 70 pk
Hydrauliek: 3 pompen, opbrengst 224 l/min, druk 27,5 Mpa
Rijklaar gewicht: 8.750 kg
Uitbreekkracht: 59,1 Nm
Max. hellingshoek: 35 graden
Rijsnelheid: max. 5 km/uur
Ondanks dat de verschillen niet heel opzichtig zijn, zijn ze er wel degelijk. Ze zitten allereerst onder de beplating van de bovenwagen. Jan Jacob trekt de grote, hoog openende motorkap open. Daar ligt ingeklemd tussen het – nieuwe – roetfilter en de koeling een 70 pk sterke Yanmar-motor. Het is dezelfde krachtbron als we in de TB290 vinden, alleen sleutelde Takeuchi flink aan de software van de viercilinder.
Resultaat is dat de dieselaar van Stage IV naar Stage V promoveerde en qua emissie helemaal bij de tijd is. Een grotere update zit echter dieper in de machine verstopt; de grotere hydrauliekpompen. ‘Die hadden voorheen een capaciteit van 160 liter per minuut en pompen nu elke minuut maar liefst 240 liter weg. Wow! Ik ben wel benieuwd wat dat met de capaciteit van de machine doet!’
Tekst gaat door onder de foto
Jan Jacob vervolgt zijn rondje om de machine. Hij is zichtbaar in zijn nopjes met de bereikbaarheid van de verschillende componenten. ‘Je doet de kappen open, kunt overal perfect bij en ziet dankzij de rode kleurtjes direct waar je op moet letten. Die goede bereikbaarheid is niet alleen ideaal voor de dagelijkse controle door de machinist, maar zeker ook voor de monteur. Die kan vlot werken, wat weer scheelt in de onderhoudskosten van de machine.’ En passant wijst Jan Jacob nog even op de plek van de vetspuit; op een schutbord naast de koeler. ‘Perfect bereikbaar en handig in een houder waar je hem zo uitpakt. In dat soort praktische oplossingen is Takeuchi erg goed.’
Tekst gaat door onder de foto
Optioneel op brede stalen sloffen
Volgende stop is de onderwagen. Standaard wordt de machine geleverd met rubberen tracks, maar Verhoeven kan de TB290-2 ook uitrusten met een breder stalen rijwerk – eventueel met rubberen pads – voor minder bodemdruk. Waardevol is dat de tracks met 10 tot 12 bar hydraulische druk automatisch worden gespannen, zodat de slijtage minimaal is. Het systeem is volledig onderhoudsvrij. Verder heeft het rijwerk vijf onderrollen met dubbele flenzen.
Tekst gaat door onder de foto
Dan de giek. Deze TB290-2 is voorzien van een tweeledige zwenkgiek, door Takeuchi zelf als two piece boom aangeduid. Net als bij de TB290 is er naast deze giekversie ook een enkele giek oftewel monoboom leverbaar. Opvallend aan de giek is de meer dan robuuste en cleane afwerking. Zo stroomt de hydrauliekolie door stalen leidingen langs de giek. Hoezen om de rubberen leidingen op de knik- en draaipunten zorgen ervoor dat ze beter beschermd zijn en minder snel uitdrogen. De pennen en bussen hebben een grote diameter en een breed draagvlak.
Twee cilinders aan weerszijden van de giek
‘Wat ik écht een dikke plus vindt’, vindt Jan Jacob, ‘zijn de twee cilinders aan weerszijden van de giek. Ze maken de giek heel stabiel, maar zorgen vergeleken met één cilinder ook voor veel meer ruimte onder de giek. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld over een muurtje heen moet graven en in krappe ruimtes moet werken. En ook hier trouwens weer oog voor detail; stevige stalen beschermstrippen onder beide cilinders maken dat je de cilinderstang niet direct beschadigt wanneer je onverhoopt ergens tegenaan komt.’ Zowel de hef-, arm- als de zwenkcilinder hebben een einddemping.
Ruimte, ruimte, ruimte
We komen aan bij de cabine. Zoals Jan Jacob al concludeerde, is de opvallend grote werkplek van buiten niet zichtbaar gewijzigd. Takeuchi sleep slechts enkele hoekjes en randjes bij en verving zoals door Jan Jacob goed opgemerkt de halogeenlampen door led. Jan Jacob: ‘Die cabine was qua ruimte en zicht op het werk al top. Je stapt gemakkelijk naar binnen, mede doordat de console helemaal omhoog kan worden geklapt. Voor en links opzij heb je ramen van onder tot boven. Verder zijn de stijlen mooi dun gehouden. Ze ontnemen je ook nauwelijks zicht. Rechts heb je ook een goed overzicht op de ruimte naast de machine, doordat de ramen ver naar onderen doorlopen, en de beplating boven het ventielenblok bij deze machine mooi laag is gehouden.’
Tekst gaat door onder de foto
Engineersbezem er flink doorheen
Achter de brede deur voltrok zich wel een ware revolutie ten opzichte van voorganger TB290. Hier is de engineersbezem flink doorheen geweest. Het dashboard wijzigde, verschillende functies zijn toegevoegd. Jan Jacob zet zich op de heerlijke luxe stoel die optimaal verstelbaar is; elke machinist ongeacht postuur en favoriete werkhouding kan hier zijn optimale werkplek vinden.
‘Als we naar het dashboard kijken, vind ik de verschillende druk- en draaiknoppen van goede materialen gemaakt en fraai gepositioneerd. Wat bij elkaar moet zitten, zit ook bij elkaar. Je grijpt nooit mis en het klikt en draait heel mooi. Wat ik persoonlijk fraai vindt, is de integratie van de radio in het dashboard en de USB-ingang, zodat je ook je eigen muziek kunt draaien. En dikke plus zijn ook de standaard airco en de vele luchtuitstroomopeningen.’ Content is Jan Jacob ook over de ergonomisch gevormde joysticks. ‘Ze zien er comfortabel uit, maar liggen ook écht lekker in de hand en werken uiterst precies. Niets mis mee.’
Tekst gaat door onder de foto
Luxe, geïntegreerde boordcomputer
Nieuw in de TB290-2 is de integratie van de boordcomputer in het dashboard. Jan Jacob vindt razendsnel de weg in het systeem dat met een rij drukknoppen onder het schermpje wordt bediend. ‘Heel intuïtief allemaal. Dikke plus vind ik dat je de kleur van het scherm kunt aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Het is daarnaast perfect afleesbaar en het scherm zit je niet in het zicht tijdens het werk.’ Op de lcd-kleuren boordcomputer zijn tal van zaken af te lezen; denk aan de temperatuur van de motor, maar ook de resterende inhoud van de brandstoftank. Ook de achteruitrijcamera projecteert er zijn beelden op. Via de boordcomputer kunnen daarnaast ook de liters van de drie extra hydraulische functies die de machine heeft, ingesteld worden.
Takeuchi Safety Guard; ongevallen voorkomen
In het kunststof onder de boordcomputer zitten twee opvallende zilverkleurige knoppen met daarin lampjes. Ze maken deel uit van het optionele Takeuchi Safety Guard-systeem (TSG) dat op deze midikraan is gebouwd. Jan Jacob: ‘Daar waar je als machinist geen zicht hebt op de omgeving – achter en rechts van de machine – zijn sensoren in het chassis geplaatst. Wanneer iemand bij de machine in buurt komt of wanneer je met de machine te dicht bij een obstakel draait, begint één van de knoppen te knipperen.
Komt de persoon of het obstakel écht dichtbij, dan schakelt de machine direct de hydrauliek uit. De motor blijft lopen, maar je kunt niet meer draaien of rijden. Pas als de kust veilig is, kun je na een druk op de knop verder. Sta je onverhoopt pal naast een voorwerp dat niet even is te verplaatsen, dan heb je na het intoetsen van de knop 20 seconden om weg te komen.’
Minder kans op ongevallen
Het TSG-systeem maakt dat machinisten minder schade rijden, maar verkleint vooral de kans op ongevallen. Wanneer overigens dicht langs bijvoorbeeld een muur moet worden gewerkt, kan het systeem handmatig worden uitgeschakeld. Wordt de machine uitgezet en weer gestart, dan wordt het systeem automatisch weer geactiveerd. Naast het TSG-systeem is de machine overigens ook voorzien van het optionele SCM-goedgekeurde Takeuchi Security System (TSS). Zonder de geprogrammeerde sleutel is de machine niet te starten.
Volop power door hogere olieopbrengst
Genoeg gekeken, tijd om te draaien! Jan Jacob start de TB290-2, die is voorzien van een startstop-systeem. Hij rupst een eindje en begint te graven. ‘Wow, die hogere olieopbrengst merk je wel’, concludeert hij gelijk. ‘De machine is aanzienlijk sterker en sneller dan zijn voorganger. Maar hij laat zich tegelijk ook heel soepel bedienen.’ Jan Jacob zoekt met het uitvoeren van meerdere handelingen tegelijk de grenzen van de hydrauliekpomp op, maar de Takeuchi geeft geen kik. Motor en hydraulieksysteem hebben meer dan voldoende capaciteit, ook bij een laag toerental. ‘Hij is ook geen moment schokkerig. Welke opdrachten je de machine ook geeft, alles blijft beheerst en soepeltjes gaan.’
Tekst gaat door onder de foto
Na een half uur intensief graven en afwerken maakt Jan Jacob de eerste balans op. ‘Deze streep 2 verrast mij écht. Wat is hij gegroeid vergeleken met zijn voorganger, terwijl dat al een topmachine was. Hij heeft volop productiekracht, zwenkt supersnel, tilt best, maar je werkt er ook heel mooi en secuur mee af. Het rijden gaat ook heel soepeltjes en zonder veel herrie. Hellingen pakt hij ook zonder problemen, en met het schuifblad weet hij ook perfect raad. Verder is hij heel comfortabel dankzij de goed uitgedachte bediening, de heerlijk ruime en luxe cabine en het lage geluidsniveau. Met deze TB290-2 gaat Takeuchi heel wat machinisten bij aannemers-, grondverzet- en sloopbedrijven blij maken! Maar als je het niet erg vindt, ga ik nog heerlijk een stukje draaien. Haha, ik heb nu de kans.’
Tekst gaat door onder de foto
Dit artikel is gesponsord door Verhoeven
Bekijk het BouwMachines Merkdossier over Takeuchi