De testmachine in deze reportage – de Merlo 50.35 S-Plus – is de trots van de firma Biemond & Lems; een absolute specialist als het gaat om verreikerverhuur. ‘We werken voor tal van bedrijven in de bouw, petrochemie en de railinfra en waren al geruime tijd op zoek naar een machine met meer bereik’, vertelt Jaco Biemond, samen met Cok Lems eigenaar. ‘Omdat we bij nieuwbouw- en renovatieklussen op steeds grotere hoogte moeten acteren. Op de negende verdieping gipsplaten of kozijnen door de gevel naar binnen schuiven is tegenwoordig heel normaal.’
Absoluut verrast
De grootste verreiker die Biemond & Lems heeft staan, was een Merlo met een tilhoogte van dertig meter. Een flinke machine, maar voor steeds meer klussen toch nét te klein. Op zoek naar een maatje groter, kwamen de vennoten uit bij de nieuwe 35-meter Merlo.
‘Toen deze machine begin 2019 op de markt kwam, was de keuze voor ons gelijk duidelijk’, vertelt Cok Lems. ‘We zijn daarop met Benelux-importeur De Lille en dealer Verreikercentrum Midden Nederland naar Italië afgereisd en hebben daar de nieuwste Merlo uitgebreid getest. We waren absoluut verrast. Deze machine staat heel stabiel en de mast buigt niet door als een vishengel. Wat ook in het voordeel van de Merlo 50.35 spreekt, is dat we al tal van Merlo’s hebben. Doordat deze allemaal dezelfde modulaire opbouw hebben, kunnen onze jongens zonder problemen op de verschillende machines draaien. Dat werkt wel zo snel en veilig.’ Biemond & Lems kreeg haar Merlo 50.35 S-Plus afgelopen zomer geleverd door dealer Verreikercentrum Midden Nederland.
Tekst gaat door onder de foto
Meer dan compleet
Met de nieuwe 50.35 S-Plus heeft Merlo een fraai staaltje verreiker-techniek geleverd. De machine – de grootste roterende verreiker in het gamma van de Italiaanse fabrikant – is werkelijk van alle gemakken voorzien: van een meer dan compleet uitgeruste, compleet nieuwe werkplek tot een aparte pomp voor het snel en precies zwenken van de bovenwagen en van een uitgebreid camerasysteem tot innovaties als een geautomatiseerd systeem voor het positioneren van de stabilisatoren.
Tekst gaat door onder de foto
Extreem stabiele en imposante verreiker
Testmachinist Jan-Jacob Bles staat vol bewondering bij de kolossale verreiker met een tilhoogte van 35 meter en laadcapaciteit van 5 ton te kijken. ‘Merlo heeft een extreem stabiele en imposante verreiker gebouwd, die op 35 meter nog 2 ton tilt. Met dank aan het imposant ogende onderstel.’ Hij wijst op de onderwagen, in verhouding tot de bovenwagen fors uitgevoerd. ‘De Italianen hebben hiermee duidelijk de basis gelegd voor een nieuwe serie, grote, roterende verreikers. Het zou heel logisch zijn als er straks ook nog een 40 of misschien wel 50 meter-versie op basis van deze onderwagen komt. Daar is hij helemaal klaar voor!’
Tekst gaat door onder de foto
Degelijkheid spat ervan af
Om de Merlo beter te leren kennen, loopt Jan-Jacob allereerst een rondje om de machine. De superlatieven zijn niet van de lucht. ‘De degelijkheid en de kracht straalt overal van af; stevige beplating, een smalle maar toch heel degelijk gebouwde giek, her en der extra verstevigingen, tweedelige stabilisatoren die ver uitgestempeld kunnen worden, twee hydrauliekpompen, een 170 pk sterke FPT-Iveco-motor… Daarnaast is alles erg netjes afgewerkt, je krijgt écht waar voor je geld.’
Tekst gaat door onder de foto
Over netjes afwerken gesproken; Jan-Jacob trekt de verschillende luikjes in de zijkant van de onderwagen open. Erachter gaan flinke opbergruimtes schuil. Handig. Ook handig is de bereikbaarheid van de motor, de filters en peilglazen, het ventielenblok, de accu, de AdBlue-tank, de dieseltank en de verschillende andere vloeistoffen. Het is een kwestie van kap omhoog en alles is direct in beeld. ‘Monteurs worden hier blij van, maar ook de machinist die goed voor zijn machine zorgt en regelmatig controleert weet zo’n indeling te waarderen.’
Flinke klim naar boven
Tijd om een verdieping hoger te gaan; richting de cabine. Dat is – zo merkt Jan-Jacob – een hele toer. De machine is hoog is en de cabine hangt precies boven het voorwiel; ideaal voor een goed zicht, maar minder handig voor de instap. De klim gaat via de verzonken treden in de onderwagen eerst recht omhoog, waarna je zijdelings de cabine instapt. Om de instap te vergemakkelijken kan de stoelhendel met joystick omhoog worden geklapt. Er ontstaat dan een zee aan instapruimte. De hendel kan ook opgeklapt blijven wanneer je er als machinist regelmatig in en uit moet; je bedient de machine dan met de rechterjoystick.
Luxe werkplek
In de cabine is het meer dan goed toeven. De stoel is luchtgeveerd en perfect verstelbaar. De verschillende knoppen, meters en schermen zijn heel logisch geplaatst en werken fijn. ‘Alles is super goed aangegeven, je weet als machinist gelijk waar alles voor is. Erg intuïtief.’ Opvallend is verder de goede materiaalkeuze en de prima afwerking. Jan-Jacob: ‘Vooral de nieuwe, multifunctionele armleuningen en joysticks zijn erg fijn. De arm heeft een goede ondersteuning en de joysticks liggen heel comfortabel in de hand, voelen ontzettend natuurlijk aan door de vorm en het zachte rubber.’
Tekst gaat door onder de foto
Comfortabel
Ook comfortabel: de uit twee delen bestaande deur, de airconditioning, de flessenhouder op de deur en de ruimte achter de stoel voor persoonlijke spulletjes. Ook comfortabel – en best wel exclusief – is dat de cabine maximaal 20 graden achterover kan kantelen voor een perfect en relaxed zicht op het werk op grotere hoogte. ‘Merlo heeft bij de ontwikkeling van deze nieuwe cabine duidelijk veel oog gehad voor gebruiksgemak en ergonomie. Zelfs de grote Nederlandse machinist heeft hier een perfecte werkplek.’
Tekst gaat door onder de foto
Goed zicht op het werk
Gezeten op de luxe stoel heb je als machinist een prima zicht op het werk dankzij het raam voor en het raam boven. ‘Netjes is ook dat de beveiliging buiten de cabine valt en niet erin’, vindt Jan-Jacob. Hij start de machine, stempelt hem af en draait de bovenwagen 360 graden rond. ‘Het uitstempelpaneel naast de rechterjoystick werkt mooi. Je kunt – afhankelijk van de situatie waarin je staat – kiezen voor de automaat of de handbediening. Op het paneel vind je ook de bediening van de parkeerrem en het differentieel. Heel logisch allemaal.’
Specificaties Merlo 50.35 S-Plus
Motor: 170 pk FPT NEF45
Hydrauliek: 2 pompen, samen 260 l/min
Rijklaar gewicht: 19.700 kg
Max. laadcapaciteit: 4.950 kg
Max. laadcapaciteit op max. hoogte: 2.000 kg
Max. tilhoogte: 34 meter
Max. rijsnelheid: 40 km/uur
Drie beeldschermen
In de cabine bevinden zich drie beeldschermen. Voor het stuur zit het display voor de diverse systeem-, rij- en motorfuncties. Een logische plek. Op het beeldscherm rechts voorin de cabine lees je heel overzichtelijk de hijsgrafiek en het gewicht van de last af. Je schakelt hier ook de werkverlichting in en uit. Links voorin de cabine bevindt zich het scherm waarop de beelden van de verschillende camera’s – links en rechts van de machine, achter de machine en helemaal bovenop de giek – worden weergegeven. Als machinist bepaal je zelf welk beeld of welke beelden je wilt zien.
Rijden en hijsen is een feest
Genoeg gekeken, tijd voor actie! Jan-Jacob rijdt een stukje met de 50.35 S-Plus, waarbij hij de keuze heeft uit twee hydrostatische versnellingen en kan kiezen uit tweewielbesturing, vierwielbesturing en hondengang. Bij het rijden is direct duidelijk dat er 170 paardenkrachten in de onderwagen actief zijn; de machine is vlot, maar laat zich ook heel rustig naar de juiste plek dirigeren. Voetje voor voetje manouveren gaat probleemloos, maar 40 kilometer in het uur is ook geen probleem.
Nooit een hapering of vertraging in het zwenken en hijsen
Jan-Jacob stempelt de onderwagen op de volle breedte af. Al zwenkend tilt hij de giek omhoog en schuift hij hem uit. Doordat de Merlo van een dubbel hydraulisch systeem met load sensing en flow sharing is voorzien, is er nooit een hapering of vertraging in het zwenken en hijsen merkbaar. Ook is de nauwkeurigheid groot. Jan-Jacob richt de giek op – deze kan bijna verticaal staan – en schuift hem volledig uit. De machine geeft dankzij de ultrastabiele onderwagen geen kik. Ook de giek blinkt uit in stabiliteit, ondanks het feit dat er een stevig briesje staat.
‘Wow, die giek staat stevig. En wat gaat het uitschuiven snel’, klinkt het verrast. ‘Merlo heeft een fraaie constructie gemaakt; een giek bestaand uit een vast en drie uitschuifbare delen met een gezette U-onderplaat en een gezette bovenplaat. Dankzij de opvulling tussen de giekdelen heb je een trekkend gedeelte en een samendrukkend deel. Dat zorgt bij een lange uitschuiving voor heel veel stabiliteit en weinig doorbuigen. En dat bij een laag gewicht. Knap ontworpen!’
Tekst gaat door onder de foto
Veilig werken voorop
Merlo koos ervoor de hydrauliekleidingen niet langs de giek, maar door de giek te laten lopen. Daardoor heb je een smallere giek en beschadig je de leidingen veel minder snel. Een stuk veiliger dus. Veilig is sowieso het credo bij de grootste Merlo.
‘Bij het uitschuiven van de giek en het zwenken houd je altijd 100 procent controle over de machine. Je ziet en voelt precies wat de machine doet en kan. En gaat bijvoorbeeld het uitschuiven wat schokkerig, dan pas je dat heel eenvoudig aan in het menu van de hydrauliek’, vertelt Jan-Jacob. ‘Met dat instellen van de hydrauliek kun je trouwens heel ver gaan. Moet je bijvoorbeeld in een krappe ruimte iets hoog wegzetten, dan zet je de percentages heel laag en kun je uiterst precies en heel bedeesd werken. Dat verwacht je niet direct bij zo’n stoere, grote machine met zo’n enorm bereik en is een compliment voor Merlo.’
Bekijk hier het BouwMachines Merkdossier over Merlo.
Dit artikel is gesponsord door Verreikercentrum Midden Nederland