Hé, da’s mien merk! Wie kent de uitdrukking intussen niet. En jazeker; John Deere is een wereldmerk met een heel breed leveringsprogramma, en dat is vrij bijzonder in de markt. Zo kan het groen-gele merk een trekker leveren die qua uitvoering en budget precies past bij jouw wensenlijst.
Stephan Rops werkt bij John Deere-dealer Geert-Jan de Kok en legt het graag uit: ‘We kunnen een trekker leveren met traploze transmissie die helemaal full options is uitgevoerd, maar ook eentje met een powershift-transmissie en mechanische ventielen. Bijvoorbeeld de 6195M, ruim 200 pk, die kan prima voor een tandemasser kipper. Zoekt iemand een trekker voor erbij of voor een waterwagen, dan is deze 6M daar ook ideaal geschikt voor. Werk je alleen af en toe met een veegmachine in de fronthef, dan hoeft die geen elektrische regeling te hebben en kun je volstaan met een veel eenvoudigere en goedkopere mechanische bediening.’
Tekst gaat door onder de foto
Over het dagelijks onderhoud is goed nagedacht. De motorkap opent in één geheel, en alles is prima bereikbaar.
Luxe John Deere 6R is pure verwennerij
Specificaties John Deere 6175R
Motor: 6,8 liter zescilinder John Deere met 175 pk + 40 pk boost
Hydrauliek: 2 pompen, samen 260 l/min
Rijklaar gewicht: 8.300 kg
Wielbasis: 2,80 meter
Max. hefvermogen achter: 8.500 kg
Transmissie: naar keuze powershift of traploos
Max. rijsnelheid: 50 km/uur
De trekker die we vandaag testen, zit aan de andere kant van het spectrum. Verwennerij voor een vaste chauffeur die hier de hele week mee op pad mag. De 6175R is voorzien van alle opties; tot en met de meest complete set led-werklampen rondom. En dan ook letterlijk rondom, want ze zitten voorop, achterop en boven in de dakrand. Ze schijnen zelfs opzij naast de trekker. Zo heb je dus écht 360 graden licht. Rops: ‘Deze 6175R is het lichtste type uit de large-frame modellen in de 6-serie. Dat is ideaal voor een gronddumper, want voor bijvoorbeeld een grote tandemasser wil je wel een beetje massa hebben. En met z’n 175 pk plus de boost gaat hij toch door de 200 pk heen.’
De trekker staat voor de deur, dus maken we gelijk een rondje. Testmachinist Jan Jacob Bles: ‘De cabine is ruim, de instap is heel fijn vanwege de hoek en de tree-afstand. Je draait zo de stoel in en die is ook van alle opties voorzien.’ In combinatie met een eerst volle en later lege dumper maken we een flinke rit. Jan Jacob: ‘Zelf vind ik de zijwaartse vering van de stoel nog wat lastig, misschien omdat ik dat niet gewend ben. In een bocht bij een rotonde voelt het alsof je wegschuift. Maar in het land en voor het lichaam is het wel perfect, die extra vering vangt de klappen op. Je zit er toch de hele dag op.’ De zijdelingse vering is – als je dat wilt – overigens gemakkelijk te blokkeren.
Tekst gaat door onder de foto
Jan Jacob lacht na het starten: ‘Je ziet direct de motor even heen en weer schudden. De machine heeft weer zin om te werken.’
Comfortabele nieuwe bediening
Over de bediening is Jan Jacob helder. Alles is overzichtelijk, zoals je dat gewend bent van John Deere. ‘De standaarddingen die je graag wilt zien zitten onder het stuur. Aan de linkerkant bij het stuur heb je de shuttle om vooruit en achteruit te rijden. Verder is het stuur goed instelbaar. Aan de rechterkant heb je de computer waar je heel veel op kunt doen; radio, telefoon, gps, hydrauliek, motorcondities. Hier vind je ook de joysticks voor de bediening van de machine.’
Command Pro
De 6175R beschikt over de allernieuwste joystick van John Deere: de Command Pro. Het is de luxe variant van de bediening met het schuifje met scrollwiel. De werking is te vergelijken met de Vario-rijhendel. Jan Jacob: ‘Er zitten veel knoppen op waar je van alles achter kunt programmeren. Wat ik persoonlijk wel wat jammer vind, is dat van de hydrauliek-joysticks de functies weer op verschillende plaatsen zitten. 1 en 2 zitten verstopt voor en 3 en 4 weer vrij achteraan. Dit moet je even weten als je er nog niet bekend mee bent.’ Onze testmachinist noemt de vele stroomaansluitingen in de cabine als een pluspunt. Ook het onderhoud is heel mooi te doen. ‘Je kunt overal netjes bijkomen; je doet de kappen open en je ziet direct alles. En het is overzichtelijk!’
Tekst gaat door onder de foto
De 6175R beschikt over de allernieuwste joystick van John Deere: de Command Pro. Jan Jacob: ‘Er zitten veel knoppen op waar je van alles achter kunt programmeren.’
John Deere garandeert verbruik
Kijk je in de markt rond, dan zullen alle fabrikanten hun trekkers zuinig noemen. Zo werkt dat nou eenmaal. Toch kun je daar als koper niet zoveel mee. John Deere pakt dat duidelijk anders aan. De fabrikant geeft vooraf exact aan hoeveel liter de trekker die je gaat kopen op uurbasis zal verbruiken in een bepaald werk. En garandeert dat ook!
Rops: ‘John Deere is de enige trekkerleverancier met een zogenaamd brandstofgarantieprogramma. Dit garandeert een bepaald brandstofverbruik tijdens een bepaald soort werk.’ Om een voorbeeld te noemen: John Deere garandeert dat het verbruik maximaal 22 liter per uur is in transportwerk. Valt het verbruik hoger uit, dan compenseert de fabrikant de extra brandstofkosten. Dankzij telemetrie, John Deere noemt dat JD-Link, kun je de trekker continu volgen en wordt ook het verbruik bijgehouden. Rops: ‘John Deere wil klanten stimuleren om zuinig te rijden. Dus als het je lukt om mínder te verbruiken, dan word je dubbel gecompenseerd.’
Je kunt overal netjes bijkomen; je doet de kappen open en je ziet direct alles. En het is overzichtelijk!
Als koper krijg je elke maand een keurig overzicht hoeveel de trekker verbruikt. Ook Geert-Jan de Kok krijgt dit overzicht als dealer zijnde, en zal meedenken om het verbruik te verlagen. Bijvoorbeeld door in samenspraak even kritisch naar de ballastering of de bandenspanning te kijken. ‘Dat doen we samen met de chauffeur. Die heeft veel meer invloed dan de trekker zelf.’
Tekst gaat door onder de foto
De John Deere is een frametrekker. Dat wil zeggen dat er een zwaar chassis van vooras tot achterbrug loopt, hierin hangen de motor en de transmissie.
Zware dumper geen probleem
Intussen is de dumper weer geladen en kunnen we ons opmaken voor een nieuwe rit. Jan Jacob draait de sleutel nog eens om. Hij lacht: ‘Je ziet direct de motor even heen en weer schudden; de machine heeft weer zin om te werken.’ Rijden is vervolgens erg makkelijk door de omkeerhendel onder het stuur te gebruiken, ofwel de joystick een tikje naar voren te geven. Wil je een klein stukje manoeuvreren dan kun je het beste even je rijbereik aanpassen. ‘Zo kan je hem goed afstellen met de reactie die je verwacht. Met de knop op de multihendel kun je ook de agressiviteit snel instellen. Je kunt bovendien de hendels en hydrauliek bedienen met deze joystick en de juiste liters en drukken ingeven.’ Intussen zijn we op weg. ‘Hij wil er ondanks een grote dumper vol met puin goed vandoor. De trekker redt zich er prima mee. Je kunt ook met het optrekken en werken met de machine de juiste dingen te doen om brandstof te besparen.’
Tekst gaat door onder de foto
De Krampe-dumper is een zogenoemd Halfpipe-model. Doordat de bak in het chassis ligt, is het zwaartepunt laag en dat komt de stabiliteit ten goede.
Trekker stuurt zelf mailtje
We noemden al even dat de trekker zijn verbruik exact bijhoudt. Ook in onderhoud kan de dealer vergaand via telemetrie de John Deere monitoren. Als het luchtfilter bijna dicht zit of het motoroliepeil te laag staat, dan registreert de trekker dat en stuurt deze zelf een mailtje naar de chef werkplaats van de dealer. Rops: ‘Hij zal dan de klant bellen om te overleggen of de chauffeur er zelf even naar kan kijken of om een onderhoudsbeurt in te plannen. Het gaat zelfs zover dat John Deere nu bezig is met software die de trekker zelf laat voorspellen wanneer er iets stuk zou kúnnen gaan.’
John Deere garandeert een bepaald brandstofverbruik tijdens een bepaald soort werk
Een mooi voorbeeld hiervan is de turbo op de motor. Als de vuldruk en oliedruk afwijken, dan zal het systeem een zogenoemde ‘Expert’-melding sturen. De software voelt feitelijk aan dat het niet lekker gaat met de turbo, nog voordat die echt stuk loopt. Zo kan de werkplaats een afspraak maken om de turbo even te checken en indien nodig daadwerkelijk te vervangen, nog voordat je als koper plotseling stilstaat. Rops: ‘Dat wil je niet, want dan staat niet alleen de trekker maar ook de kraan stil op een werk. Deze techniek komt een beetje uit de vrachtwagenwereld. John Deere gaat steeds meer kijken hoe ze de klant kunnen ontzorgen om de kosten laag te houden. Dat is ook de reden dat het marktaandeel echt groeit, in de landbouw maar ook in de aannemerij. Totale operationele kosten zijn belangrijk.’
Tekst gaat door onder de foto
Via JD-link kun je met een app op de telefoon je trekker en het verbruik volgen. Bijzonder: John Deere garandeert het brandstofverbruik. Is het verbruik hoger, dan volgt compensatie. Ben je zuiniger? Een éxtra beloning.
Hardox-dumper van Krampe
Specificaties Krampe HP20
Onderstel: 32-tons parabool geveerd
Leeggewicht: 6.000 kg
Bakinhoud: ca. 16 kuub met kop
Laadvermogen: 25 ton
Max. hefvermogen kipcilinder: 26 ton
Bodem: 6 mm Hardox
Max. rijsnelheid: 50 km/uur
De Kok is ook importeur van de Duitse kipperbouwer Krampe. Logisch dus dat we vandaag een rode Hardox-dumper van dit merk in de kogeltrekhaak hebben hangen. Voor de Nederlandse markt zijn vierkante bakopbouwen vaak de standaard, vooral omdat we dat hier zo gewend zijn of omdat er soms rijplaten geladen moeten worden.
Krampe bouwt ook zogenoemde Halfpipe-dumpers. Deze hebben een afgeronde bakopbouw. Rops: ‘Er zijn goede redenen om toch met zo’n halfpipe te gaan rijden. Die zijn lichter van bouw en het zwaartepunt ligt lager, doordat de bak deels in het chassis ligt. Ook zit de cilinder vooraan de bak; dat is sterker dan midden onder de bak. Bij zware lasten kun je altijd gewoon kippen. Omdat de kipper lichter trekt en de treklijn gunstiger is, scheelt het gewoon een paar liter brandstof per uur. Zit je de hele dag in de grondrace, dan is deze HP-kipper helemaal zo gek niet.’ De kipper toont zich tijdens de test stabiel en het onderstel heeft een goede bodemaanpassing. Jan Jacob: ‘Je merkt echt dat het zwaartepunt laag is. Jammer dat deze geen gedwongen besturing heeft, dat zou het helemaal afmaken.’
Tekst gaat door onder de foto
Intussen is de dumper weer geladen en kunnen we ons opmaken voor een nieuwe rit. Jan Jacob draait de sleutel nog eens om.
30 John Deere-trekkers te huur
Geert-Jan de Kok zet niet alleen in op verkoop, ook op verhuur. Naast de grondverzetmachines van groot tot klein is er een verhuurvloot van zo’n 30 John Deere-trekkers. Deze trekkers zijn ook te koop en zo is er continue verversing. Belangrijk voor Geert-Jan de Kok is dat deze verhuurvloot jong blijft. Ook het span uit deze test, dus trekker met dumper, is voor een dag, een maand of een jaar te huur.
Dit artikel is gesponsord door Geert-Jan de Kok.