PARTNERTEST | Hitachi ZX140W-6: Mister Betrouwbaar

PARTNERTEST | Hitachi ZX140W-6: Mister Betrouwbaar

Als de nieuwe Hitachi ZX140W-6 één ding uitstraalt, is het wel betrouwbaarheid. Met deze Japanse bandenkraan weet je precies wat je koopt, kom je niet voor verrassingen te staan en heb je de garantie voor jarenlang onbezorgd graafplezier. Maar Mister Betrouwbaar heeft volgens onze testmachinist Jan Jacob Bles ook nog andere karaktertrekjes die niet onvermeld mogen blijven. 'Het is vooral ook een hele fijne kraan die je helemaal naar je hand kunt zetten.'

Voor de test van de Hitachi ZX140W-6 reizen we vandaag naar het Brabantse Oosterhout, waar zich de Europese domicilie van het Japanse merk bevindt. Hier worden de mini’s geproduceerd, bevindt zich een immens onderdelenmagazijn en zitten de kantoren en werkplaats van de Nederlandse importorganisatie. Hier schroefden de monteurs een flinke berg extra op de bandenkraan die we vandaag testen. De ZX140W-6 rolt namelijk als standaardmachine uit de fabriek en wordt in het Brabantse helemaal naar wens van de klant opgebouwd.

Tekst gaat door onder de foto

De Hitachi ZX140W-6 rolt als standaardmachine uit de fabriek en wordt in Oosterhout bij Hitachi Nederland helemaal naar wens van de klant opgebouwdDe Hitachi ZX140W-6 rolt als standaardmachine uit de fabriek en wordt in Oosterhout bij Hitachi Nederland helemaal naar wens van de klant opgebouwd.

Hitachi ZX140W-6 met alles-erop-en-eraan

De ZX140W-6 waar Jan Jacob vandaag in een door de regen doorweekte zandbak mee mag ‘spelen’ is er één met alles-erop-en-eraan. Zo is hij uitgerust met – houd je vast – enkel lucht, stalen spatschermen, led-verlichting, centrale smering, overdrukvoorbereiding, een afneembaar bordes aan de cabinezijde, trekhaak en gaffel, een ergonomische stoel, een SMP draaikantelstuk, load tension, extra hydraulische functies, machinebesturing van Exidor en nog veel meer…

Indrukwekkende opbouw

Testmachinist Jan Jacob Bles staat naast de machine met zijn oren te klapperen als hij hoort wat de importeur allemaal op de machine bouwt. ‘Indrukwekkend hoor. En in het optieboek zie ik nog tal van andere opties. De keuze is écht reuze!’ Terwijl de regendruppels massaal neervallen, besluit Jan Jacob om binnen in de werkplaats eerst de machine en de verschillende opties maar eens beter te leren kennen. De wandeling begint met een stevige klim omhoog, naar de viercilinder Deutz-motor van 105 kW met turbo, intercooler en gekoelde EGR. Nu heeft de ZX140W-6 nog de Stage IV-status, maar per 1 januari 2020 rolt hij – dankzij een aanpassing in de software – als Stage V van de band.

Tekst gaat door onder de foto

De Hitachi is een hoge machine met een grote bodemvrijheid.De Hitachi is een hoge machine met een grote bodemvrijheid.

Veilig gevoel

Tijdens de klim naar boven zorgen de stevige reling, vele kleine opstapjes en de geprofileerde vloerplaten voor een veilig gevoel. Fijn bij zo’n voor een bandenkraan flinke hoogte. Onder een donkergrijze ‘bult’ ligt de krachtbron diep verscholen onder stevige stalen beplating. Erboven slangen, buizen en het expansievat voor de koelvloeistof. Links ernaast – onder een tweede stalen deksel – ligt het roetfilter. De verhoging op de machine is er duidelijk niet voor niets; de motorruimte zit – net als bij veel andere mobiele kranen – werkelijk bomvol techniek.
Rechts van de motor, onder een klein langwerpig luik, zit de radiateur. Voor de radiateur, aan de buitenzijde, zit een rooster met gaas dat de grofste rommel tegenhoudt. Je trekt het rooster er simpel uit om schoon te blazen of te vegen. Direct achter de giek zitten de zwenkmotor en het ventielenblok. Het opbouwen van extra functies op deze kraan is wel een kwestie van puzzelen.

Hoge machine, hoge bodemvrijheid

Dan de onderwagen. De machine staat op brede Tianli-banden met daarboven stalen spatschermen die verlengd zijn ten opzichte van de standaard schermen. Opvallend is de hoge bodemvrijheid. Een blik onder de onderwagen leert dat de transmissie boven de assen is geplaatst, waardoor de schade minder groot is wanneer je met de onderkant van de machine onverhoopt wat raakt.

Tekst gaat door onder de foto

De motor is van Deutz. Rechts de radiateur, met ervoor een rooster dat je gemakkelijk kunt verwijderen.De motor is van Deutz. Rechts de radiateur, met ervoor een rooster dat je gemakkelijk kunt verwijderen.

Tussen de wielen bevindt zich de opstap naar boven met drie tredes. Tussen de tweede en derde trede zit een afsluitbare, voldoende diepe gereedschapskist. Links en rechts ervan zijn wielkeggen vastgeklemd. Aan de andere kant van de machine is het van hetzelfde laken een pak; drie tredes met ertussen een afsluitbare kist. Op het schuifblad zijn een trekhaak en een gaffel gemonteerd. De stroomaansluiting bevindt zich aan de onderzijde van de bovenwagen. Goedkoper dan een aansluiting op de onderwagen en prima natuurlijk, zolang er mét aangekoppelde bakkenwagen maar niet gezwenkt wordt. Wel even een aandachtspuntje voor de machinist.

Motorruimte is vol maar overzichtelijk

De bovenwagen. Achter de cabine zit een stevige deur met dikke scharnieren. Bij het openen komen de radiateurs voor motorkoeling, intercooler en hydrauliek tevoorschijn. Ervoor zit het gaas, dat je van bovenaf kunt verwijderen en reinigen. Voor het koelpakket hangt de koeler van de airco. Verder in deze ruimte: de accu’s, het luchtfilter, de AdBlue-tank met handig kijkglas, de vetpot van de centrale smering, de nodige elektronica van de machinebesturing en aan de deur het ruitenvloeistofreservoir. Jan Jacob: ‘De ruimte zit vol, maar voor de dagelijkse controle is het allemaal wel overzichtelijk en goed bereikbaar. Fijn is ook dat je overal goed bij kunt, ondanks dat de machine best hoog is. Om het luchtfilter te vervangen, hoef ik in elk geval niet op mijn tenen te gaan staan.’

Tekst gaat door onder de foto

In de cabine is het luxe wat de klok slaat, met als kers op de taart een wel heel erg comfortabele stoel.In de cabine is het luxe wat de klok slaat, met als kers op de taart een wel heel erg comfortabele stoel.

Hydraulische keuken

Via de achterzijde met de nieuwe led-verlichting en de camera bovenop het contragewicht bereiken we de andere zijde van de machine. Achter wederom een stevige plaatstalen deur mét isolatie plaatste Hitachi de hydraulische keuken en de diverse filters. Ook hier zit alles op een logische plek voor een efficiënte controle. Waar de engineers goed over hebben nagedacht: de filters zitten mooi bij elkaar.

Zo’n beetje de hele rechterzijde van de machine is gereserveerd voor de hydrauliek. Voorin de machine, onder de opstapjes naar boven, zit namelijk de rest van de hydraulische keuken: het ventielenblok met de daarbij behorende slangen-spaghetti. Het is vol, maar georganiseerd. In deze machineruimte zit ook de aansluiting voor de brandstofvulslang. Van de slang echter geen spoor. Daarvoor is simpelweg geen ruimte. Jan Jacob heeft hem echter inmiddels gespot; in de gereedschapskist van de onderwagen. ‘Waar ik wel van onder de indruk ben, is dat je bij een geopende deur heel gemakkelijk de machine op loopt. Achter de deur gaan namelijk een opstapje en twee beugels schuil die je helpen om veilig boven te komen. Slim!’

Tekst gaat door onder de foto

In de cabine zit alles op de juiste plek. De bediening van de knoppen is fijn, goede materialen zetten de toon.In de cabine zit alles op de juiste plek. De bediening van de knoppen is fijn, goede materialen zetten de toon.

Diverse gieken en lengtes

Hitachi rustte deze machine uit met een tweeledige giek. De ZX140W-6 is echter ook verkrijgbaar met monogiek. En bij beide gieken en lepelstelen is ook weer keus uit diverse lengtes. Aan het oog onttrokken maar wel nieuw aan deze machine, is dat de giek versterkt is. Zo zijn de bussen van duurzamer materiaal gemaakt, waardoor ze nog beter bestand zijn tegen de zware belastingen die de machine moet ondergaan.

Pladdet SMP ST15

En dan komen we aan het eind van de lepelsteel bij het hydraulische hoogstandje van deze machine; er gaan slechts twee 3/8 inch slangen naar het draaikantelstuk. Deze ZX140W-6 is de eerste Hitachi die met dit systeem is uitgerust. ‘Hoe werkt dit dan?’ Jan Jacob volgt de slangen en komt bij een klein ventielenblok dat op de blauwe door Pladdet geleverde SMP ST15 zit. ‘Dit ventielenblok stuurt dus alle cilinders van tiltrotator en aanbouwdelen aan. Van die enorme berg hydrauliek die Hitachi af-fabriek in de machine plaatst, kan de helft er dus wel uit!? Als ik dit kleine blokje zie, ben ik héél benieuwd of de cilinders wel genoeg olie en druk krijgen. We gaan het straks zien.’

Tekst gaat door onder de foto

Op het schuifblad zitten een trekhaak en een gaffel. De stroomaansluiting zit op de bovenwagen.Op het schuifblad zitten een trekhaak en een gaffel. De stroomaansluiting zit op de bovenwagen.

Luxe cabine met dito stoel

Dat de drie tredes op de onderwagen geen overbodige luxe zijn, wordt duidelijk als Jan Jacob de cabine in klimt. ‘Wat is deze machine hoog!’ Eenmaal binnen wordt de klim echter rijkelijk beloond met een ergonomische stoel van Trone Seating. ‘Hier zeg je u tegen’, concludeert Jan Jacob. ‘Werkelijk alles is verstelbaar; van rugleuning tot zijwangen en zitvlak. De bediening is volledig elektrisch, met de mogelijkheid voor persoonlijke instellingen, een ‘nu-moet-je-even-uit-je-stoel-komen’-alarm, rijgedragmonitoring en een trillingsmodule. ‘Hij zit in elk geval heerlijk.’

Exidor-machinebesturingssysteem

Wat bij deze maatwerk-ZX140W-6 anders is dan bij een standaardmachine is het Exidor-machinebesturingssysteem dat compatible is met de draaikantelstukken van SMP en andere merken. Het systeem vervangt de af-fabriekmachinebesturing, die overigens nog gewoon aan boord zit maar is overruled. Jan Jacob: ‘Voor dit besturingssysteem zijn de standaardjoysticks vervangen door exemplaren van Exidor. Deze zijn aanzienlijk uitgebreider. In combinatie met het extra scherm dat in de cabine is geplaatst, kun je aan de joysticks de meest uiteenlopende functies toewijzen. Denk aan rijbesturing tot 20 km/uur, powerboost, zwenksmoring, claxon, ruitenwisser, radiovolume, draaikantelen op de joysticks en verschillende extra hydraulische functies. Daarnaast kun je met het Exidor-systeem ook de cilinders helemaal naar eigen wens instellen; hoeveel druk en liters wil je ze geven? Moet de bediening soepel of juist agressief zijn? Kortom, maatwerk in optima forma.’

Tekst gaat door onder de foto

Handig; de filters netjes bij elkaar.Handig; de filters netjes bij elkaar.

Drie verschillende schermen

Wat opvalt in de cabine is de overzichtelijkheid. Alles zit op de juiste plek, de bediening van draai- en drukknoppen is fijn, kwalitatief goede materialen zetten de toon. Wel zitten in de cabine drie verschillende schermen; naast het standaard Hitachi-scherm en het Exidor-scherm hangt in de verste hoek ook nog een scherm voor het projecteren van de camerabeelden; 270 graden. ‘Dat grote scherm is geen overbodige luxe aangezien je niet heel veel zicht op de omgeving hebt door de hoge bovenwagen en de bult bovenop. Wat wel winst zou zijn, is dat Hitachi de drie verschillende schermen in één groot scherm zou combineren.’

Starten moet veilig

Jan Jacob zet de stoel en de armleggers in de juiste positie. Voordat de machine kan worden gestart, moeten wel verschillende instellingen in de juiste stand staan. ‘Even zoeken, maar veiligheid gaat wel voor alles. Ik stoor me hier dan ook totaal niet aan’, vindt Jan Jacob. Hij begint in de standaard powermodus te graven. De motor laat zich goed horen, maar in de cabine blijft het aangenaam rustig. Terwijl Jan Jacob in hoog tempo grond verzet, knikt hij instemmend. ‘Gaat heel mooi. Hij pakt snel op, zwenkt vlot en heeft meer dan voldoende liters en druk wanneer je meerdere cilinders tegelijk belast. Je kunt er perfect kuubs mee scheppen.’

Tekst gaat door onder de foto

De ruimte met het ventielenblok. Met de deur open is het bovendien een handige opstap naar bovenDe ruimte met het ventielenblok. Met de deur open is het bovendien een handige opstap naar boven.

Dezelfde exercitie in een economischere modus levert ook positieve reacties op. ‘Voelbaar minder vermogen, maar je hebt constant een goed gevoel bij de acties die je uitvoert. Hij is geen moment traag of irritant.’ Waar Jan Jacob ook complimenten over geeft, is de giekverhouding. ‘Die is écht perfect.’ Jan Jacob typeert de ZX140W-6 als een werkpaard dat je niet verrast. ‘Het voelt allemaal heel solide, degelijk en vertrouwd aan. De uitstraling die de machine heeft, klopt helemaal met de praktijk.’

Tweeslangensysteem in praktijk

Tijd om een stukje talud af te werken. Hoe gaat dat met de tweeslangenaansluiting op het draaikantelstuk? Jan Jacob gaat aan de slag. Hij draait de tiltrotator en kantelt hem tegelijk. ‘Als ik veel olie vraag, merk ik dat de aanvoer te beperkt is. Ik heb geen continue olieflow, het voelt alsof de rem erop staat. Dit is de eerste machine met dit systeem. Ik denk dat met iets dikkere slangen de werking al heel anders is. Dan heb je altijd wat capaciteit over. Maar het systeem ademt wel heel veel potentie. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je een groot deel van de hydrauliek achterwege kunt laten en daarmee de prijs van de machine omlaag zou krijgen.’

Tekst gaat door onder de foto

Uniek: het ventielenblok voor de tiltrotator en de aanbouwdelen zit op de tiltrotator.Uniek: het ventielenblok voor de tiltrotator en de aanbouwdelen zit op de tiltrotator.

Specificaties Hitachi ZX140W-6

Motor: 4-cilinder Deutz met 105 kW bij 2.000 rpm
Hydrauliek: 2 axiale plunjerpompen, 234 l/min opbrengst
Bedrijfsgewicht: 14.600 kg
Max. opbreekkracht aan bak: 104 kN
Inhoud brandstoftank: 250 liter
Max. rijsnelheid: 35 km/uur

Na een paar uur stoeien in een natte zandbak gaat het weer richting werkplaats. Mobiele kranen maken veel kilometers over de weg, hoe houdt de machine zich? Jan Jacob is er meer dan tevreden over. ‘Hij rijdt voortreffelijk. De Hitachi is opvallend vlot op snelheid, stuurt heel erg direct en voelt solide aan. Wel goed dat Hitachi op beide cilinders het load tension systeem heeft gemonteerd. Dat maakt de rit een stuk comfortabeler.’

Terwijl de klinkers onder de machine doorrollen, maakt Jan Jacob zijn eindoordeel op. ‘Een super-fijne bandenkraan, die universeel heel goed inzetbaar is. Maar waar hij bij mij toch écht hoge ogen mee gooit, is zijn degelijke en betrouwbare karakter. Hij zal je niet in de steek laten en teleurstellen.’

Bekijk HIER een video van deze test.

Dit artikel is gesponsord door Hitachi Construction Machinery.

Zie HIER het BouwMachines Merkdossier over Hitachi.

De Hitachi ZX490LCH-7in actie met de driedelige sloopgiek. Deze kan nog worden verlengd met een tussenstuk van 3 meter. Foto: Peter Roek.

Hitachi graafmachine omgebouwd tot alleskunner

Een machine die alles kan, van slopen op een hoogte van 28 meter tot en met slopen van een fundering en uitvoeren van grondwerk. Dat was wat Aannemingsbedrijf Sagro vroeg aan Pladdet. Het werd een Hitachi ZX490LCH-7 met vele aanpassingen, zoals een hydraulisch kantelbare cabine, een hydraulisch verstelbare onderwagen, een hydraulische wissel tussen driedelige sloopgiek en graaffront en een watersproeisysteem.

Nieuw gespot sloopmaterieel: een 'top 8' in beeld

Nieuw gespot sloopmaterieel: een 'top 8' in beeld

Nieuwe machines en nieuwe tools komen met regelmaat voorbij in in de mailbox van BouwMachines en op de verschillende social media kanalen. Ook als het gaat om nieuw spul in de sloopbranche. We maakten een selectie van wat er zoal voorbij kwam. Een kort doorkijkje naar opmerkelijk materieel dat dit jaar voor het eerst is ingezet. 

Nieuw 120-tons vlaggenschip met hergebruikte triplegiek voor DDM

Nieuw 120-tons vlaggenschip met hergebruikte triplegiek voor DDM

Internationaal sloop- en demontagebedrijf DDM in De Meern bouwde afgelopen winter haar bestaande Hitachi ZX890 om tot 120 tons sloopmachine met 24 meterse triple-giek. "Als je kijkt wat voor techniek er allemaal op zit, ja dan is deze machine wel écht het vlaggenschip van ons machinepark. We zijn supertrots op het resultaat."

Test noemt Hitachi rupskraan een compact luxepaard

Test noemt Hitachi rupskraan een compact luxepaard

Hitachi heeft een opvolger voor de ZX85-6 in de startblokken staan. De nieuwe ZX95-7 is een slagje zwaarder maar bovenal veel luxer dankzij de compleet vernieuwde cabine en bediening. Resultaat is een 9-tons rupskraan die voor een breed publiek interessant kan zijn, want de machine is naar keuze te krijgen met een vaste giek (US), of met een zwenkgiek (USB). Een kennismaking.