Geen karakteristiek dieselgeluid meer, maar een nagenoeg stille rijervaring. Algemeen Directeur Guido Beaujean van Beaujean BV is overduidelijk een echte liefhebber van robuuste en stoere trucks, maar hij gaat ook met zijn tijd mee. Vandaar dat hij vorig jaar al met één van zijn grote klanten in gesprek raakte over de aanschaf van een elektrisch aangedreven truck. Die klant is Besix Infra Nederland uit het Noord-Limburgse Herten, die als wegenbouwaannemer ook actief is in rioleringsaanleg, milieusanering, de aanleg van publieke ruimtes en een eigen asfaltcentrale bezit. Veel activiteiten vinden plaats in stedelijke of anderszins kwetsbare omgevingen en dat maakt de keuze voor een schone, stille, maar ook compacte truck een voor de hand liggende. Zeker nu bij aanbestedingen steeds vaker emissieloos moet worden gewerkt.
Voorsprong voor Volvo in elektrificatie trucks
In de oriëntatiefase werd het Guido al snel duidelijk dat Volvo een flinke voorsprong heeft in de elektrificatie van vrachtauto’s. De hele truckrange is met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar - ook de speciaal voor de bouw ontwikkelde FMX. Een proefrit lag daarom voor de hand. In overleg met Besix en na een bezoek aan de Zweedse Volvo-fabriek, is besloten om een vierasser aan te schaffen.
De FMX Electric-bakwagen van Beaujean heeft drie elektromotoren, die samen 490 kW vermogen leveren, een tridem-asconfiguratie met een gestuurde voorloopas en een hefbare achteras. Deze volledig elektrisch aangedreven FMXE 8x4V is onlangs in Hoensbroek afgeleverd door de Nebim Groep, Volvo Trucks-dealer uit Weert, Elsloo en Venlo. Het chassis is door Hiab-Elsloo voorzien van een opbouw met een Ultima 21S Multilift haak-containersysteem en Hiab X-Hipro 192 laadkraan. Voor de aandrijving van de opbouw is gekozen voor zowel een versnellingsbak-PTO, als een mechanische E-PTO. Guido is zeer te spreken over de oplossingen van opbouwer HIAB, zoals de hydrauliektank die gedeeltelijk om het haaksysteem heen is gebouwd.
Elektrisch rijden is een nieuwe ervaring
Rijden in een elektrische truck is een heel nieuwe ervaring. “Dat zit ‘m in het geluid en in de wendbaarheid en soepele bediening”, zegt Guido. “Door Volvo Dynamic Steering is heel secuur manoeuvreren mogelijk en dat is erg prettig in smalle straten. Doordat de truck zo stil is, zijn alle veiligheidswaarschuwingen nu goed te horen. En waar je normaal gewend was op het geluid van de motor te rijden, moet je nu een nieuwe referentie van snelheid en vermogen vinden. Dat is een kwestie van wennen.” Mooi vindt Guido, dat niet alleen een geluidssignaal wordt gegeven bij het naar achter rijden, zoals gebruikelijk, maar nu ook bij het naar voren rijden. Volvo denkt echt goed mee over veiligheid.
Elektrificatie is nieuwe manier van denken
Bedrijfsmatig vergt het inzetten van full-electric materieel een omschakeling, zowel voor de machinist of chauffeur, als voor de inrichting van het bedrijventerrein en de werklocatie. “Een uitdaging zit in de stroomvoorziening voor het opladen van de accupakketten; het stroomnet is er in onze regio nog niet volledig op ingericht”, zegt Guido. “De investering in deze elektrische truck is daarnaast groter dan bij een dieseltruck en het is nog onbekend wat de afschrijvingstermijn is. Normaal schrijven we een truck in 10 tot 12 jaar af, maar bij elektrische trucks weten het nog niet precies. Maar we hebben deze stap samen met onze opdrachtgever Besix gezet en gaan er vol voor.”
Dit artikel is gesponsord door Volvo Trucks.