Voordelen van een 10x4 ten opzichte van een truck met vier aangedreven assen zijn een lager brandstofverbruik, lagere onderhoudskosten, minder eigen gewicht en, niet onbelangrijk, een lagere aanschafprijs. Geen wonder dus dat de 10x4 populair is, want daarmee kan binnen de in Nederland toegestane maximale massa (GVW) van vijftig GVW meer lading vervoerd worden.
Aangezien gewichten tot vijftig ton op slechts vijf assen een typisch Nederlands verschijnsel is betekent dat werk voor de ombouwers. In deze test is er slechts één voertuig dat af- fabriek zo geleverd werd, namelijk de Mercedes-Benz Arocs met sleepas. Dat is dan ook meteen de truck met het laagste GVW van 47 ton. De rest van de trucks zijn goed voor 49 ton en in twee gevallen zelfs 50 ton.
Als locatie voor deze 10x4 Kippertest maken we gebruik van de gastvrijheid van Van der Heiden in Markelo. Een perfecte locatie die helemaal aansluit bij de dagelijkse inzet van de trucks. Ideaal is de weeginstallatie op de wiellader, waardoor we de trucks nauwkeurig konden beladen voor de weging. Uitgenodigd voor deze test zijn alle truckmerken die 10x4 trucks leveren. DAF, Mercedes-Benz, Iveco, Ginaf, Renault Trucks, Scania en Volvo gingen op onze uitnodiging in, sommige zelfs met meerdere trucks.
De test
Voor de test is een compleet team bezig met het vergaren van allerlei data. Zo worden de trucks gemeten, gewogen, wordt de draaicirkel gemeten en worden de interieurs grondig geïnspecteerd. Comfort is, zeker in deze tijden van chauffeurstekorten, ook een belangrijk aspect. Verder werden alle technische gegevens gecontroleerd en genoteerd, en worden de verschillende concepten vergeleken. Grofweg zijn de trucks op te delen in de categorie 8x4 met een tussen gebouwde midlift as, trucks met een extra naloopas en voertuigen met een Wide Spread gestuurd, aangedreven tandemstel.
Uiteraard vergelijken we het eigen gewicht en het laadvermogen, want daar draait het tenslotte om. Daarvoor hebben we niet alleen het lege gewicht genoteerd, maar ook het chassisgewicht. Dit om het verschil in gewicht van de verschillende merken kippers te elimineren.
De uitkomsten
Allereerst een opmerking over enkele reductie of naafreductie. Enkele reductie betekent relatief lichte assen en weinig inwendige weerstand. Dat rolt lichter- en dus zuiniger. Het nadeel is echter de grote ‘klok’ die de bodemvrijheid beperkt. Naafreductie heeft als groot voordeel dat er minder kans is op schade als het voertuig vast komt te zitten. Gebroken steekassen bijvoorbeeld. Iets om in het achterhoofd te houden bij de keuze van een truck.
Wat ons verder opviel is dat er maar twee trucks zijn met een dode hoek camera, namelijk de DAF en de Volvo van Vrijbloed. Dat is, zeker voor trucks die dagelijks in de stad rijden eigenlijk onvoorstelbaar. Zo'n camera zou eigenlijk standaard op alle trukcs moeten zitten.
Ook de bediening van de opbouw roept een meer algemene vraag op. Die is namelijk bij alle trucks anders. Soms zijn er duidelijke symbooltjes op de schakelaars, maar vaak ook helemaal niet. Dat vraagt om standaardisering, want bedieningsfouten kunnen gevaarlijk zijn.
De Winnaars
Wat betreft de resultaten komen er uit deze test 3 winnaars naar boven drijven
- De stilste en tevens ruimste truck: Scania P420
- Hoogste laadvermogen en een mooie kleine draaicirkel: DAF CF 10x3 van VT
- Combinatie van laadvermogen, rijkwaliteit en draaicirkel: Volvo FM XLight
Maar daarmee staan de andere trucks zeker niet buitenspel. Eigenlijk is de ideale 10x4 de truck die het beste past bij de gewenste inzet, en daarvoor vormt de data van deze test een mooi overzicht.