Emissievrije rupshijskranen in elke gewichtsklasse

Emissievrije rupshijskranen in elke gewichtsklasse
100% emissievrije rupshijskranen in elke gewichtsklasse.

Door te investeren in een verhuurvloot met elektrische rupshijskranen wil PV-E Crane de inzet ervan aantrekkelijk maken. Aannemers kunnen zo 100% emissievrije rupshijskranen inzetten op werken zonder zelf direct te hoeven investeren. Dat kan zowel voor korte als langdurige projecten. Diverse modellen tussen 80 en 160 ton zijn of komen beschikbaar.

Een jaar geleden leverde PV-E Crane haar eerste volledig elektrische 160-tons vakwerkkraan af. ‘Naast deze 160-tonner, zijn eveneens 80, 90, 100, 135 en 250-tons vakwerkgiekkranen en 70, 80 en 120-tons rupstelescoopkranen leverbaar’, zegt Rob van den Boogaard. Hij is algemeen directeur van PV-E Crane in Oosterhout (N.-Br.).

‘Op basis van onze ervaringen kunnen we zeggen dat zorgen over voldoende capaciteit om één of anderhalve dag te draaien, echt niet nodig zijn. De eerste kraan draait nu bijna een jaar probleemloos bij VolkerWessels. Het accuvermogen is voldoende om een volle werkdag van zo’n 10 uur te kunnen draaien. En dat met beweegbare jib. Door zelf te investeren in een verhuurvloot kunnen we gebruikers zowel qua techniek als qua kosten ontzorgen. Tegelijkertijd geeft het ons de mogelijkheid om de techniek op basis van ervaringen van onze huur-klanten door te ontwikkelen.’

Verhuurders zetten ons aan het denken

Van den Boogaard geeft aan dat met name de behoeftes van kraanverhuurbedrijven hem aan het denken hebben gezet. ‘Met PVE Cranes & Services zijn we specialist in de verhuur van rupshijskranen aan kraanverhuurbedrijven. We merken dat zij onder andere interesse hebben in elektrische machines, maar opzien tegen de hogere aanschafkosten en dus de hogere verhuurprijs. Dan kunnen wij wel elektrische machines willen verkopen, maar als onze klanten te maken hebben met een lagere bezettingsgraad vanwege een hogere verhuurprijs, dan trekken we die markt niet vlot. Daarom gaan wij van elk type vakwerk- en telescoopkraan in elke belangrijke gewichtsklasse, diverse machines in onze verhuurvloot opnemen. Om te beginnen in de gewichtsklassen tussen 80 en 160 ton. Dat zijn de meest gevraagde modellen in Nederland.’

PV-E Crane EC 90 met verwisselbare accuboxen.
PV-E Crane EC 90 met verwisselbare accuboxen.

Accu’s én netaansluiting

Dankzij de inmiddels opgedane ervaring, weet PV-E Crane als geen ander hoe ze klanten het beste kunnen ontzorgen. Van den Boogaard: ‘We werken al met verwisselbare accu’s van 130 kWh. Omdat wisselen van de accuboxen niet altijd mogelijk is op het werk, is er de mogelijkheid om te werken en te laden via netstroom of via een energiebox door middel van een stekkeraansluiting in de onderwagen. Naast het feit dat de PV-E kranen volledig elektrisch zijn, zijn ze ontwikkeld vanuit het perspectief van de gebruiker.’

De fabrikant heeft al een 80-tons elektrische vakwerkkraan in de verhuur en voegt daar dit jaar nog een 160-tons uitvoering aan toe. En voor eind 2023 zit er ook een 70-tons elektrische telescoopkraan in de verhuurvloot.

Dit artikel is gesponsord door PV-E Crane

Duitse leveranciers bundelen krachten voor waterstofmotor

Duitse leveranciers bundelen krachten voor waterstofmotor

Nu de transportsector streeft naar minder uitstoot, verschuift de aandacht steeds meer naar zware bedrijfsvoertuigen en mobiele machines buiten de openbare weg. In Duitsland bundelen meerdere partners van naam hun krachten in het PoWer-project, met als doel waterstofaandrijvingen te onderzoeken voor toepassingen in de bouw en landbouw.

De route naar emissieloos van GMB: 'Je wilt koploper zijn daar waar het ertoe doet'

De route naar emissieloos van GMB: 'Je wilt koploper zijn daar waar...

Aannemers elektrificeren 'en masse' hun bouwmachinevloot. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de grootste uitdagingen? Serie van vijf interviews met materieelmanagers van grote en middelgrote bouwers over de dilemma's en keuzes waar zij voor staan. Deze keer: Gerard van der Veer, manager verduurzaming materieel GMB. "Voorlopig zitten we nog met een onrendabele top en blijft het werken met emissieloos materieel duurder."

Van Oord investeert in ultrazuinig baggeren

Van Oord investeert in ultrazuinig baggeren

Baggeren kan met minder milieuhinder en brandstofverbruik als natuurlijke processen een handje helpen. Van Oord bouwde er twee nieuwe hybride waterinjectieschepen voor.

Foto: Staad B.V.

Het nut van drie jaar testen in proeftuin voor elektrische machines

In 2021 is De Bouwplaats van Morgen in het leven geroepen door de RVO: een proeftuin om elektrische machines in verschillende omstandigheden te testen. 5 Vragen over wat deze proeftuin oplevert. "Op het moment dat we begonnen, wisten we echt nog niet hoe die machines precies in het veld zouden functioneren."