Een jaar geleden leverde PV-E Crane haar eerste volledig elektrische 160-tons vakwerkkraan af. ‘Naast deze 160-tonner, zijn eveneens 80, 90, 100, 135 en 250-tons vakwerkgiekkranen en 70, 80 en 120-tons rupstelescoopkranen leverbaar’, zegt Rob van den Boogaard. Hij is algemeen directeur van PV-E Crane in Oosterhout (N.-Br.).
‘Op basis van onze ervaringen kunnen we zeggen dat zorgen over voldoende capaciteit om één of anderhalve dag te draaien, echt niet nodig zijn. De eerste kraan draait nu bijna een jaar probleemloos bij VolkerWessels. Het accuvermogen is voldoende om een volle werkdag van zo’n 10 uur te kunnen draaien. En dat met beweegbare jib. Door zelf te investeren in een verhuurvloot kunnen we gebruikers zowel qua techniek als qua kosten ontzorgen. Tegelijkertijd geeft het ons de mogelijkheid om de techniek op basis van ervaringen van onze huur-klanten door te ontwikkelen.’
Verhuurders zetten ons aan het denken
Van den Boogaard geeft aan dat met name de behoeftes van kraanverhuurbedrijven hem aan het denken hebben gezet. ‘Met PVE Cranes & Services zijn we specialist in de verhuur van rupshijskranen aan kraanverhuurbedrijven. We merken dat zij onder andere interesse hebben in elektrische machines, maar opzien tegen de hogere aanschafkosten en dus de hogere verhuurprijs. Dan kunnen wij wel elektrische machines willen verkopen, maar als onze klanten te maken hebben met een lagere bezettingsgraad vanwege een hogere verhuurprijs, dan trekken we die markt niet vlot. Daarom gaan wij van elk type vakwerk- en telescoopkraan in elke belangrijke gewichtsklasse, diverse machines in onze verhuurvloot opnemen. Om te beginnen in de gewichtsklassen tussen 80 en 160 ton. Dat zijn de meest gevraagde modellen in Nederland.’
Accu’s én netaansluiting
Dankzij de inmiddels opgedane ervaring, weet PV-E Crane als geen ander hoe ze klanten het beste kunnen ontzorgen. Van den Boogaard: ‘We werken al met verwisselbare accu’s van 130 kWh. Omdat wisselen van de accuboxen niet altijd mogelijk is op het werk, is er de mogelijkheid om te werken en te laden via netstroom of via een energiebox door middel van een stekkeraansluiting in de onderwagen. Naast het feit dat de PV-E kranen volledig elektrisch zijn, zijn ze ontwikkeld vanuit het perspectief van de gebruiker.’
De fabrikant heeft al een 80-tons elektrische vakwerkkraan in de verhuur en voegt daar dit jaar nog een 160-tons uitvoering aan toe. En voor eind 2023 zit er ook een 70-tons elektrische telescoopkraan in de verhuurvloot.
Dit artikel is gesponsord door PV-E Crane