Opvallend genoeg steeg de omzet in Zuid-Amerika en Azië, maar daalden de verkopen in Europa en Noord-Amerika. Volgens Volvo CE komt dat ‘grotendeels als gevolg van toegenomen geopolitieke- en markt onzekerheid’. Hoewel de machineverkoop in het eerste kwartaal is gedaald, steeg de verkoop van diensten (service).
Voor het eerste kwartaal was de totale machinemarkt vlak vergeleken met het voorgaande jaar. De vraag in Europa daalde met 18% doordat de vraag van eindklanten verzadigd was. In Noord-Amerika daalden de verkopen met 14% als gevolg van herpositionering van vloten en onzekerheid over de marktvooruitzichten.
Groei in Zuid-Amerika en Azië
De groei in Zuid-Amerika (12%) werd voornamelijk gedreven door Brazilië, maar ook door een verbeterd bedrijfssentiment in Argentinië en Chili. De Chinese markt verbeterde met 42% dankzij overheidsbeleid om de vastgoed- en bouwsegmenten te stimuleren. In Azië, buiten China, steeg de markt licht (1%) dankzij groei in Indonesië en Zuid-Korea.
In het eerste kwartaal van 2025 daalde de netto-omzet met 8% naar zo’n 19,3 miljard euro (Q1 2024: 20,8 miljard). Gecorrigeerd voor wisselkoersbewegingen daalde de netto-omzet van machines met 10% en nam de serviceverkoop toe met 2%. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2024 werd een negatieve merk-, markt- en productmix deels gecompenseerd door hogere volumes, lagere materiaalkosten en een verbeterde serviceactiviteit.
Melker Jernberg, hoofd van Volvo CE: "Als wereldwijd bedrijf worden we begrijpelijkerwijs beïnvloed door deze turbulente tijden, maar we hebben veerkracht getoond ondanks de onzekerheid en vandaag een solide prestatie neergezet, terwijl we in de juiste richting bewegen voor morgen. De transformatie van onze sector gaat misschien langzamer dan we zouden willen, maar onze toewijding blijft sterk terwijl we blijven investeren in het bouwen van een betere wereld voor iedereen – zoals aangetoond door ons baanbrekende 100% emissievrije assortiment op de recente Bauma-show."