‘De sector is enorm in beweging en uitermate innovatief en vooruitstrevend, terwijl ze op een bepaald aspect anders acteert dan andere sectoren zoals intern transport’, zegt BMWT-directeur Jan Hommes.
‘Het bezit van eigen machines en materieel in bedrijfskleuren met de bedrijfsnaam erop wordt nog altijd erg belangrijk gevonden in onze sector. Zeker als je nu al kunt laten zien dat je emissieloos werkt. Tegelijkertijd drukt eigenaarschap enorm op de balans. Dat kan een uitdaging vormen als de gunning voor een bepaald project de aanleiding was voor aanschaf en het project ten einde komt. Soms kunnen aangeschafte machines ook vernieuwing in de weg staan.’
‘De ontwikkelingen op vooral motorisch en elektrisch vlak gaan zo snel dat er binnen de afschrijvingstermijn alweer nieuwe generaties machines op de markt zijn gekomen. Als je huurt of leaset, kun je vaak profiteren van jong en modern materieel met de laatste stand der techniek. Of huren interessanter is dan leasen of andersom, hangt vooral af van de contracten en contractduur. Het is primair een financiële afweging die ook directe gevolgen heeft voor je balans. Paradoxaal is wel dat bezit van eigen emissieloze machines soms juist een troef is bij inschrijvingen op aanbestedingen.’
Duurzaamheid samen vormgeven
‘Wil je niettemin innoveren en de uitdagingen waar we nu voor staan aangaan, dan moet je toch ook serieus kijken naar huur en lease. Door elkaars materieel te gebruiken kunnen we duurzaamheid samen vormgeven en met zo weinig mogelijk spullen zoveel mogelijk doen.
Op die manier betalen naar gebruik, komt ook de financiële huishouding van gebruikers ten goede. En vanuit de totale duurzaamheidsfilosofie maken we minder gebruik van grondstoffen. Je ziet deze tendens inmiddels overal, in de wegenbouw, het grondverzet en in de utiliteitsbouw.’
Andere sectoren
Verwijzend naar andere sectoren als voorbeeld: ‘Bij intern transport met heftrucks, agv’s, reachtrucks en robots zijn huur en lease al geruime tijd de standaard. Van eigendom, bezit, is helemaal geen sprake meer. Of in de landbouw, waar loonbedrijven de grote klussen zoals de graan- en grasoogst doen voor akkerbouwers en veehouders.’
‘Tegelijkertijd kun je je terecht afvragen of dat model zoals bij intern transport wel werkt in de bouw en in het grondverzet. In magazijnen, warehouses, is sprake van 24 op 7 gebruik. Bij ons niet. Er is echter geen wetmatigheid die bepaalt welke investeringsvorm het meest interessant is.’
Geen versnelde milieuwinst
‘Huren en leasen kan bijdragen aan verduurzaming in de sector doordat de meerkosten van emissieloos materieel beter behapbaar worden voor gebruikers. Dit kan de inzetbaarheid ten goede komen, maar het versnelt de zo gewenste transitie niet. Het is immers niet zo dat de productiecapaciteit voor emissieloze machines opeens toeneemt. De beschikbaarheid en de levertijden blijven hetzelfde. Wel is het zo dat je via een huurovereenkomst sneller, vaak binnen enkele dagen, kunt beschikken over machines zonder uitstoot. De huidige lange levertijden op nieuwe machines zijn dan geen issue.’
Jonge generatie kent niet anders
De BMWT-directeur is ervan overtuigd dat de komst van jongere generaties in de werkplaatsen, cabines en directies invloed gaat hebben hoe bedrijven tegen bezit en gebruik van bouwmachines en -materieel aankijken. ‘Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld geen tv-abonnement meer, maar kijken online wanneer ze willen. Voor hen en andere jongeren is mobiliteit prioriteit, niet het bezitten van een scooter of een auto. En op kantoren zijn flexplekken de norm geworden. Wordt dan de cabine van een bouwmachine ook een flexplek? Dat denk ik niet.’
‘Het lastige van de afweging tussen aanschaf en inhuur van machines en materieel is dat diverse factoren een rol spelen. En we kunnen de invloed daarvan nog niet zo goed inschatten. Je ziet allerlei voorbeelden in de praktijk, maar het type bedrijf en de bedrijfsvisie zijn bepalend voor de keuzes die gemaakt worden.’
Dit artikel is gesponsord door BMWT.