Het inmiddels 77-jarige Van Werven, met de hoofdvestiging in Oldebroek (Gld.), omschrijft zichzelf als een dienstverlener in infra en recycling en is op die en ook andere vlakken met recht een gevestigde naam. Iedereen heeft wel eens één van de rode vrachtauto’s zien rijden of een geelgroene afvalcontainer in zijn woonplaats gespot. Wellicht zelfs eentje gehuurd. Dan weet je ook dat het bedrijf er alles aan doet om zijn klanten tevreden te stellen en om eventuele problemen zo goed en zo snel mogelijk op te lossen. ‘Van onze leveranciers verwachten we precies hetzelfde’, zegt Cor van Werven.
‘Onze feedback wordt actief opgepakt’
Zoals elke relatie kende ook de relatie tussen Van Werven en Komatsu naast ups ook wel eens downs. ‘Daar ontkom je ook niet aan. Zolang de ‘ups’ maar de boventoon voeren en de ‘downs’ zo goed mogelijk opgelost worden. ‘In mijn jeugd’, vervolgt Van Werven, ‘werkten we op ons bedrijf al met Komatsu-rupskranen en ik herinner me dat al onze machinisten altijd enorm veel schik hadden met die machines. De turbulente situatie rond het importeurschap zorgde destijds echter voor een wat bekoelde relatie. Zoals ik al aangaf is vertrouwen in een leverancier voor ons van cruciaal belang en ik vind het ook belangrijk dat er een stabiele en professionele organisatie achter een product staat. Dat gevoel heb ik bij BIA. Er waait een frisse wind en er staat een stevig bedrijf dat niet alleen goede producten en goede service levert maar ook onze feedback actief oppakt.'
Mooie compacte machines
Van Werven vertrouwt niettemin allerminst op één merk en vindt het belangrijk om met meerdere merken ervaring op te blijven doen. ‘Ik wil niet met één merk getrouwd zijn. Een mix van merken vind ik het mooiste en past ons het beste.’
Voor de recente vervanging van enkele rupskranen vroeg Cor daarom offertes op voor drie verschillende merken. ‘Bepalend voor onze keuze waren een goed product, een goede prijs en vanzelfsprekend een goed gevoel bij het merk en bij de importeur.’
Rupsgraafmachines bij Van Werven
Inmiddels draaien er naast een mobiele Komatsu-graafmachine ook twee nieuwe Komatsu PC210LC-11 en twee nieuwe PC240LC-11 rupsgraafmachines alsook een jong gebruikte PC490LC-10 sloopkraan. De rupsgraafmachines hebben ten tijde van ons bezoek net hun 500-uren beurt gehad.
‘De mobiele machine, de sloopkraan en de PC240LC-11 draaien echt super. Ze zijn keurig opgebouwd en afgeleverd en ik vind de rupskranen mooie, goede en compact gebouwde machines. Het zicht naar achteren is mede daardoor ook goed en dat zie je niet zo vaak meer bij dergelijke rupsgraafmachines. De PC210LC-11’s doen het ook goed maar daarvan vinden onze machinisten de bediening nog iets te zwaar. Ze komen van een ander merk af en willen de bediening daardoor graag iets lichter. En ik moet zeggen, BIA doet er echt alles aan om dat voor ons op te lossen. Arjan van Gangelen en zijn collega’s zitten er echt bovenop.’
Direct contact
‘Wat ik ook zeer waardeer is dat onze machinisten een directe contactpersoon hebben die ze bij vragen kunnen bellen. Dat levert ons zoveel gebruiksgemak en tijdswinst op! Er waren ook vlakken waarop onze organisaties eerst nog even aan elkaar moesten wennen. Zo liep de levering van onderdelen aanvankelijk wat stroever dan we gewend zijn maar na een open en eerlijk gesprek in Apeldoorn heb ik ook op dat vlak het volste vertrouwen in een professionele en langdurige samenwerking’, benadrukt Cor van Werven.
‘We voeren weliswaar veel onderhoud en reparaties uit in onze eigen werkplaats maar bepaalde onderdelen zoals bijvoorbeeld een voorruit voor de PC490LC-10 sloopkraan hebben we gewoonweg niet op voorraad. Dan wil je bij pech snel zo’n voorruit geleverd hebben zodat het aangenomen werk zo snel mogelijk weer verder kan gaan.’
Verschillen in brandstofverbruik
Wat eventuele verschillen in brandstofverbruik tussen merken betreft, neemt Cor alle kenmerkende scepsis met één opmerking weg: ‘Dat zit ‘m vooral in de machinist. Als je bij hem of haar bewustwording creëert kunnen ze met vergelijkbare machines van elk merk met een Stage V-motor bijna even zuinig draaien.’
Dit artikel is gesponsord door BIA Nederland