Robert Tans: 'Oranje is het nieuwe groen'

Robert Tans: 'Oranje is het nieuwe groen'
Duurzaamheid raakt al sinds 1977, toen Boels in Sittard werd opgericht, aan de kern van de bedrijfsvoering.

Nu gemeenten en andere overheidsopdrachtgevers bij tenders steeds vaker vragen om emissieloos werken, profileert Boels Verhuur zich steeds meer als partner voor duurzame huuroplossingen. Met investeringen in schonere machines en een efficiëntere logistiek door het uitgebreide netwerk, kan het verhuurbedrijf een flink steentje bijdragen aan klimaatneutraal bouwen. Sales director Robert Tans legt graag uit hoe de belofte 'Oranje is het nieuwe groen' in de praktijk wordt ingevuld.

Klimaatneutraal bouwen wordt dé uitdaging van het komende decennium. Bij Boels zijn ze daar al langer van doordrongen. Duurzaamheid raakt al sinds 1977, toen Boels in Sittard werd opgericht, aan de kern van de bedrijfsvoering. Bij verhuur is immers per definitie sprake van een zo efficiënt mogelijk gebruik van materieel en grondstoffen.

‘Je kunt volger zijn of voorloper en wij kiezen voor dat laatste,’ zo begint Robert Tans zijn betoog. ‘De reden is simpel: streven naar een zero emissie bouwplaats in 2030 lijkt ver weg, maar is dat niet. Aangezien veel machines in 8 tot 10 jaar worden afgeschreven moeten nu al de juiste keuzes worden gemaakt.’

Continu investeren

Boels Verhuur heeft er daarom voor gekozen om proactief te werk te gaan. Door groots in te kopen en continu te investeren in zero emission machines maakt Boels werken met emissieloze machines voor iedereen toegankelijk. ‘In sommige gevallen kan dat grootscheepse investeren inderdaad een risico inhouden, vooral bij gebruik van nieuwe technologieën,’ zo beaamt Robert, ‘maar het is ook een leertraject waar we uiteindelijk met zijn allen beter van worden.’

Het is een leertraject waar we uiteindelijk met zijn allen beter van worden”

Mede om die reden sloot Boels Verhuur zich vorig jaar aan bij Stichting ENI (Emissieloos Netwerk Infra). In die stichting bundelen Nederlandse bouwbedrijven, aannemers en leveranciers de krachten. De leden hebben een nóg ambitieuzer doel dan het Klimaatakkoord van Parijs, namelijk om niet pas in 2030, maar al in 2026 grotendeels emissieloos te kunnen werken.

Want, zo is de gedachte, wanneer intensief wordt samengewerkt moet het mogelijk zijn om op rendabele wijze te verduurzamen.

Vijftal bouwstenen

Als ‘voorloper in groen’ heeft Boels Verhuur een vijftal bouwstenen neergelegd ter fundering van die zero emission bouwplaats. De eerste bouwsteen is een bekende: huren is milieuvriendelijker dan bezitten en dat heeft volgens Robert alles te maken met de bezettingsgraad van machines en apparatuur. Door een optimale bezetting en efficiënte inzet is met huren 30% tot 50% minder CO2-uitstoot te realiseren.

Bouwsteen 2 is de keuze die Boels biedt uit een groot assortiment zero emission machines, aangevuld met hybride alternatieven. ‘Wanneer die niet geschikt zijn hebben we ook nog de nieuwste Stage V brandstofmachines in ons assortiment en kunnen alternatieve, uitstootarmere brandstoffen zoals GTL en Aspen worden ingezet,’ aldus Robert, die meteen een derde bouwsteen aanreikt: Als marktleider in Europa heeft Boels namelijk bij machinefabrikanten direct toegang tot nieuwe machines, prototypes en co-ontwikkeling. ‘Hierdoor kunnen we als eerste de nieuwste duurzame machines aanbieden en zo dus voorop blijven lopen.’

Door groots in te kopen maakt Boels werken met emissieloze machines voor iedereen toegankelijk.

Efficiëntere logistiek en advisering

De vierde bouwsteen is er eentje die de bouw zelf ook aan het invoeren is: efficiëntere logistiek. Het blijkt dat daarmee het meest valt te besparen op de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. Robert: ‘Met meer dan 130 Boels-vestigingen in Nederland zijn we altijd dichtbij de klant. Ons grote netwerk van vestigingen en hubs maakt dat de transportafstanden altijd kort en efficiënt zijn. Daarbij combineren we de aan- en afvoer van machines zoveel mogelijk omdat we ook daarmee de CO2-uitstoot tijdens het transport fors kunnen beperken.’

De laatste van de vijf bouwstenen is misschien nog wel de belangrijkste: advies en oplossingen op maat. Robert: ‘Alleen wanneer we de juiste machine voor het juiste werk kunnen verhuren en een optimaal gebruik daarvan tot minder uitstoot leidt, zijn we op de goede weg. Anders gezegd: duurzame oplossingen zijn vandaag de dag vaak maatwerk en daar zetten we graag onze jarenlange ervaring en expertise in de verhuur van machines bij in.’

Dit artikel is gesponsord door Boels Verhuur. 

Foto's: Matthijs Verhagen

Duitse elektrische grader met een Nederlands tintje: schuiven zonder...

Op de Bauma in 2022 verraste de Duitse graderfabrikant HBM-Nobas met een volledig elektrische grader; de 16 tons BG120 TA-E. Graders vormen in ons land een kleine markt: elektrische graders zijn dus helemáál een bijzonderheid. Drenth Groep in Emmen (Drenthe) heeft inmiddels een jaar ervaring met de elektrische HBM. Hoe bevalt dat in praktijk?  

'Als je pioniert, moet je ondersteuning bieden'

'Als je pioniert, moet je ondersteuning bieden'

Al veertig jaar is Geba actief in de verhuur van materieel en vakmensen voor de wegenbouw. Omdat de energietransitie in die sector naar zijn idee te langzaam ging, richtte directeur Wilfred Sleijffers Green Road Equipment op, dat als eerste ter wereld conventionele wegenbouwmachines ombouwt naar volledig emissievrij materieel. .

Duitse leveranciers bundelen krachten voor waterstofmotor

Duitse leveranciers bundelen krachten voor waterstofmotor

Nu de transportsector streeft naar minder uitstoot, verschuift de aandacht steeds meer naar zware bedrijfsvoertuigen en mobiele machines buiten de openbare weg. In Duitsland bundelen meerdere partners van naam hun krachten in het PoWer-project, met als doel waterstofaandrijvingen te onderzoeken voor toepassingen in de bouw en landbouw.

Pladdet al 80 jaar toonaangevend in aanbouwdelen

Pladdet al 80 jaar toonaangevend in aanbouwdelen

Als specialist in aanbouwdelen en grondverzetmachines, heeft Pladdet zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler in de markt. Het familiebedrijf produceert jaarlijks ruim zevenduizend aanbouwdelen voor graafmachines en wielladers, en levert aan klanten in meer dan twintig landen wereldwijd.