Digitalisering in de bouw: van BIM tot zelfsturende machines

Digitalisering in de bouw: van BIM tot zelfsturende machines

Het heeft een tijdje geduurd voor de digitalisering in de bouwsector écht op gang kwam, maar nu volgt de ene ingrijpende evolutie de andere op. We spraken met Carsten Frantzen, Construction Business Development Manager voor Topcon Europa en Oost-Afrika, over de huidige tendensen én de toekomst.

De digitalisering is volgens Frantzen al zo’n vijf à zes jaar aan de gang binnen Topcon.

'Alles is begonnen met Building Information Modelling (BIM)', steekt hij van wal. 'Om de BIM-cirkel te sluiten is het essentieel om in realtime gegevens te kunnen raadplegen en ze te vergelijken met het BIM-model. En dat vereist nu eenmaal dat alle processen op het bouwterrein gedigitaliseerd en gelinkt zijn. Bovendien moeten de gecapteerde data in de cloud opgeslagen worden en verspreid worden naar controlling-tools als RIB iTwo', gaat hij verder.

De producten van Topcon zijn al sterk afgestemd op de BIM-werkwijze, maar het belang ervan zal volgens Frantzen alleen nog maar toenemen.

De weg naar geautomatiseerde bouwmachines

'Als ik kijk naar de Bauma 2019, waaraan ook wij hebben deelgenomen, merk ik dat geautomatiseerde en zelfsturende bouwmachines geen verre toekomstmuziek meer zijn. Net zoals in de robot- en autosector gaat die vooruitgang razendsnel', zegt Frantzen. Al maakt hij meteen een kanttekening. 'De automatisering zal nooit volledig doorgetrokken worden en is zelfs vaak overbodig, bij kleine projecten bijvoorbeeld. Bovendien brengt die evolutie een nieuwe uitdaging met zich mee: hoogopgeleid personeel vinden. De standaardchauffeurs maken plaats voor mensen die slimme machines en computers kunnen besturen.'

Of de huidige medewerkers in de bouwindustrie dan moeten vrezen voor hun job? Frantzen gelooft van niet. 'Je moet de digitalisering juist zien als een kans om je vaardigheden bij te schaven.'

De digitalisering van de bouw

Topcon investeert niet alleen in aangepaste chauffeurstrainingen, maar is ook volop bezig met productinnovatie. Frantzen geeft duiding: 'We zijn betrokken bij heel wat nationale en Europese projecten. Meer dan tien jaar geleden waren we al bezig met zelfsturende machines. Maar dat is nu vooral een kwestie van de veiligheid van de mensen rondóm de machines waarborgen en bouwterreinen daarop afstellen. Daarnaast verkennen we voortdurend nieuwe afzetgebieden voor onze producten: onze 3D-gps-systemen worden ondertussen al ingezet voor mijnbouw, goud- en diamantontginning, renovatie van landingsbanen op luchthavens, en ga zo maar door.'

Dit artikel is gesponsord door Topcon.

Van de buitenkant is amper te zien dat de Liebherr R920 is omgebouwd naar elektrische aandrijving.

Nijhuis Engineering bouwt tweede elektrische Liebherr voor...

Aannemersbedrijf Van Roon is actief in de Railinfra en investeerde eerder al in een door Nijhuis Engineering geëlektrificeerde Liebherr A922 spoorkraan. Na het succes van deze eerste elektrische Liebherr heeft van Roon nu ook een Liebherr R920 laten ombouwen. De railinfra branche werkt met zeer specialistische machines, net als in de GWW is elektrificering van het materieel nog niet wijdverbreid. Als het aan Nijhuis Engineering ligt komt daar verandering in.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

De bouwsector is een dynamische en veeleisende industrie waar dagelijks met complexe projecten en zwaar materieel wordt gewerkt. Dit brengt niet alleen technische uitdagingen met zich mee, maar ook aanzienlijke risico's op het gebied van aansprakelijkheid. Schade aan derden, ongevallen op de bouwplaats en beroepsfouten kunnen leiden tot hoge kosten en juridische complicaties.

Elektrische Volvo FMX 8x4 maakt indruk in Limburgs landschap

Elektrische Volvo FMX 8x4 maakt indruk in Limburgs landschap

Besix Infra Nederland boft. Als partner van H.J. Beaujean Transport & Grondverzet BV uit Hoensbroek kan de kennisgedreven wegenbouwaannemer één van de nieuwste Volvo-trucks inzetten: de 100% elektrische FMXE 8x4V. Met vijf accupakketten heeft deze vierasser 450 kWh aan capaciteit beschikbaar, voldoende voor de dagelijkse ritten in het heuvelachtige Limburgse landschap.

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Drukke tijden, inclusief beëindiging van een succesvolle samenwerking. Nee, de afgelopen jaren waren niet altijd even makkelijk bij De Schans uit Hedel, een toonaangevende machineleverancier onder stratenmakers, hoveniers en bouw- en constructiebedrijven. Maar de onrustige periode is nagenoeg voorbij en heeft uiteindelijk ook iets moois opgeleverd: de RELLY, een volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De ambitie: nog voor 2030 minstens duizend RELLY's per jaar verkopen.