De grote voordelen van de knikladers zijn hun wendbaarheid, de eenvoudige en makkelijke bediening en hun multi-inzetbaarheid. De brede inzetbaarheid van de machines is met name te danken aan de grote diversiteit aanbouwdelen die beschikbaar is. Bij Knikmops-leverancier De Schans uit Hedel zijn dit er zo’n 80, variërend van onder meer bakken, grijpers, borstels en klemmen tot complete vacuümsystemen. Dus eigenlijk is geen kniklader hetzelfde in uitvoering en toepassingsgebied. Bij 95 % van de uitgeleverde knikladers worden er in meer of mindere mate klantspecifieke wensen verwerkt in de configuratie.
De knikmops heeft geen remmen nodig dankzij het hydraulisch afremmen in de rijmotoren.
Leveringsprogramma van dertien modellen
Het leveringsprogramma van Knikmops bestaat inmiddels uit dertien modellen met een eigen gewicht van 820 kg tot 2570 kg. Deze modellen zijn leverbaar in de drie varianten S (standaard), H (met verhoogd laadframe) en T (met telescoopgiek). Jan-Willem Slegh, verantwoordelijk voor de verkoop bij De Schans, vertelt: ‘De Schans bestaat in 2019 precies 25 jaar. Gelijktijdig viert men volgend jaar in de Knikmops-fabriek in België het 30-jarig bestaan. Firma De Schans heeft met Knikmops een stevige positie verworven in de markt van het bouwmaterieel. Met name in Nederland maar tevens via ons uitgebreide distributienetwerk in het buitenland. We nemen deel aan vrijwel alle bekende vakbeurzen om bestaande en potentiële nieuwe klanten te ontmoeten.
Vandaar dat we uiteraard aanwezig waren op de TKD 2018 in Almere, deze keer met deze vernieuwde Knikmops KM 250 als beursprimeur. De KM 250 met een eigen gewicht van 2400 kg is al ruim acht jaar een succesnummer in het Knikmops-gamma. Met het doorvoeren van diverse aanpassingen is de kniklader klaar voor de toekomst.’
Vervoeren op aanhanger van 3,5 meter
Voordat machinist Jan Jacob Bles de kniklader aan de tand gaat voelen, weet Jan Jacob het volgende te melden over de KM 250: ‘Deze shovel heeft een nieuwe look en is weer wat moderner geworden qua uitstraling. Verder heeft de KM 250 een mooie maatvoering, hij is namelijk nog precies te vervoeren op een aanhanger van 3,5 meter.’
Vervolgens bekijken we de kniklader wat nauwkeuriger. Zo komen de eerder genoemde modificaties vanzelf aan bod. Het eerste wat opvalt als je de machine bekijkt, is de compacte en degelijke uitstraling. In tegenstelling tot veel concurrenten heeft Knikmops de filosofie om geen kunststof te gebruiken bij de productie van hun shovels. Men werkt met uitsluitend stalen delen. Direct voordeel is de sterkte van de gehele constructie in combinatie met een laag eigengewicht.
Grote stabiliteit
We staan bij de voorzijde van de minishovel: de giek is compact waardoor de bak kort aan de machine hangt, met als resultaat een grote stabiliteit. Aanbouwdelen hangen aan de standaard hydraulische snelwissel. Verder zien we een instelbaar differentieel lock voor een betere overbrenging van het motorvermogen en betere prestaties in het terrein. Op de giek zien we twee dubbelwerkende hulphydrauliekfuncties. De snelkoppelingen zijn voorzien van rode of groene stofkap. Hierdoor kunnen er (bijna) geen vergissingen worden gemaakt bij het aansluiten van de aanbouwdelen. Verder is de KM 250 uitgevoerd met dubbele slangbreukbeveiliging met het oog op maximale veiligheid.
Voldoende en goed bereikbare smeerpunten
De Knikmops heeft een nette geleiding van de hydrauliekslangen. Deze zijn rond de giek voorzien van een goede bescherming. En de machine is voorzien van voldoende en goed bereikbare smeerpunten. De Knikmops-shovels worden standaard geleverd op brede banden waarbij optioneel alle typen en merken banden in diverse breedtes verkrijgbaar zijn. Jan-Willem Slegh licht toe: ‘We hebben de bandenkeuze nog groter gemaakt voor onze klanten aangezien ze zo’n grote diversiteit aan werkzaamheden en dito werkomgeving hebben. Daarom hebben we nu ook optioneel gelaste spatborden leverbaar, behorendebij bepaalde bandenkeuzes.’
Meer bodemvrijheid met Knikmops KM 250
Knikmops werkt met vier aparte rijmotoren waardoor meer bodemvrijheid ontstaat door het wegvallen van cardan en aandrijfassen in de aandrijflijn. Door deze keuze is er maar een gering vermogensverlies, waardoor de machine extra krachtig is. Bij de KM 250 is gekozen voor een hoog-laagschakeling. Kijken we verder naar het dashboard. Jan Jacob stapt via de uitstekend gepositioneerde en ruime opstap op de kniklader. Naast de urenteller zien we bij deze vernieuwde versie ook een duidelijk afleesbare brandstofmeter.
Dubbele stuurciliner voor absolute robuustheid
Aan het stuur een schakelaar voor de bediening van het voor- en achteruit rijden. Optioneel kan de machine ook worden uitgerust met joystickbesturing. Het stuur is niet in lengte of hoogte verstelbaar met reden. Jan-Willem Slegh legt uit: ‘Onze knikladers worden vaak door veel verschillende machinisten gebruikt waarbij vrijwel iedereen automatisch het stuur vastgrijpt bij het opstappen van de machine. Ook in het geval van de stuurkolom werkt fabrikant Knikmops liever met staal dan kunststof. De dubbele stuurcilinder is tevens een bevestiging van onze visie op absolute robuustheid en degelijkheid van de machine.’
Jan Jacob heeft over de opstap en met name de ruimte nog het volgende te vertellen: ‘Het op- en afstappen is bij de nieuwe 250 makkelijker gemaakt omdat je meer ruimte hebt gekregen bij het zijpaneel. Ook de stoel is vernieuwd en meer naar achteren geplaatst, waardoor je niet het idee hebt dat je bijna op het stuur zit. Zo is deze shovel veel toegankelijker voor langere mensen.’
Rechts van de stoel zien we drie bedieningshendels: de grote voor de giekbediening en twee kleine hendels voor aansturing van de hydraulische functies. Aan de linkerzijde treffen we de hydraulische handrem. Jan Jacob: ‘De plaats en vorm van de bedieningshendels zijn intuïtief en geven het juiste gevoel aan de machinist. Je hebt altijd maximale controle over deze kniklader.’
Machinist Jan Jacob staat elke keer weer versteld van de enorme duw- en trekkracht.
Geen remmen nodig
De Knikmops is standaard uitgerust met een zogenaamd ‘inching-pedaal’. Deze ontkoppelt de aandrijflijn van de motor, waardoor het volle motorvermogen beschikbaar is voor de hydrauliek. De Knikmops heeft dus geen remmen nodig aangezien hij hydraulisch afremt in de rijmotoren. Resultaat is minder componenten, waardoor de minishovel veel compacter kan worden gebouwd. Daardoor is het uitstekend werken met de Knikmops in smalle ruimtes.
Componenten uitstekend bereikbaar voor dagelijks onderhoud
De motorkap onder de stoel is in zijn geheel naar voren te klappen, waardoor er een ruime toegang is tot het motorcompartiment. Jan Jacob: ‘De componenten zijn uitstekend bereikbaar voor het plegen van (dagelijks) onderhoud en het uitvoeren van periodieke checks en via een apart serviceluik heb je toegang tot de accu.’ Met oog op de nieuwe Stage V emissie-eisen is het chassis van deze vernieuwde KM 250 reeds aangepast voor montage van nieuwere en schonere motoren die pas in de loop van 2019 verplicht zijn.
Vier hijsogen en een valbeugel
Op de minishovel bevinden zich vier hijsogen: twee aan de voorzijde bij het hefframe en twee aan de achterzijde op de motorkap. Verder zijn Knikmops-minishovels voorzien van een valbeugel. Maar met regelmaat worden de machines met het optionele ROPS FOPS veiligheidsdak verkocht. Daarnaast is op de Knikmops 250 een luxe cabine verkrijgbaar. Voor de montage van deze cabine zijn de nodige aanpassingen gedaan aan het chassis. Resultaat is een naadloze aansluiting van chassis en cabine.
Demontabele contragewichten
Aan de achterzijde bevindt zich het contragewicht, waarbij de nieuwe generatie van de KM 250 op eenvoudige wijze zwaarder is te maken door gebruik van demontabele contragewichten tot maximaal 3 ton. Verder zien we dat de achtergrille vernieuwd is. Jan Jacob: ‘Het rooster is tegenwoordig uitgevoerd met geperforeerd gaas in plaats van lamellen. Dat heeft als voordeel meer koeling van de motor. En er blaast geen lucht op de grond, met minder opwaaiend stof als resultaat.’
Jan Jacob stapt op de KM 250 en voelt zich direct thuis. Voordat hij de motor start, stelt hij door middel van een draaiknop het differentieel lock in, aangezien hij in het zand gaat draaien. Zou hij vooral op verharde ondergrond rijden zoals asfalt en bestrating, dan is het beter om het differentieel lock niet in te schakelen. Vervolgens rijdt Jan Jacob de kniklader het terrein op en gaat een grote bult zand te lijf.
Een enthousiaste Jan Jacob vertelt verder: ‘De knikladers van Knikmops zijn voor mij bekend, maar ik sta elke keer weer versteld van de enorme duw- en trekkracht. De shovel blijft maar gewoon doorgaan en met het volscheppen van volle bakken kan met deze vernieuwde lader een hele goede productiviteit worden bereikt. Ook het manoeuvreren met de machine, snel optrekken, snel stoppen en draaien in het terrein gaat snel en beheerst. Eigenlijk zoals ik altijd gewend ben bij deze robuuste en degelijke knikladers.’
Naast het werken met diverse graafbakken test Jan Jacob de kniklader ook met palletvorken. Het prestatieniveau stelt ook bij deze werkzaamheden niet teleur. Jan Jacob: ‘De hefkracht van de KM 250 is in verhouding tot zijn eigengewicht zeer goed te noemen. Een pallet stenen van 1800 kg tilt hij moeiteloos op, geen enkel probleem.’
Zware knikpuntkogels
Tijdens het werken is duidelijk te merken dat de Knikmopsen zijn voorzien van zware knikpuntkogels. Deze zorgen voor veel stabiliteit en geven de bestuurder een duidelijk signaal bij het maken van een verkeerde beweging. Hierdoor heb je als bestuurder voldoende tijd om dergelijke bewegingen te corrigeren. Jan Jacob trekt een aantal eindconclusies. ‘De KM 250 is een fantastische machine om mee te werken, hij is lekker vlot en zeer stabiel. Ook met volle bakken door de bocht manoeuvreren doet hij zonder moeite. Hij blijft heel stabiel, ook als je de sper er niet op hebt. De keuzehendel voor het vooruit of achteruit rijden zat bij deze machine aan het stuur. Dat is het gemakkelijkste voor dit soort machines, die vaak door onervaren bestuurders worden gebruikt. Optioneel is er wel joystickbediening mogelijk.'
Knikmops KM 250: super-fanatieke machine
'De bediening is erg fijn en makkelijk, je stapt op de kniklader en je rijdt er meteen mee weg. De kracht van de KM 250 is fantastisch : je zet de machine in de eerste rijsnelheid, je duwt de bak in een bult zand en de machine slipt er af en toe gewoon van, zoveel power heeft de machine. Dat mag ik graag zien bij een minishovel. Hij moet wat over hebben in kracht en dat heeft ‘ie. Ook bij het heffen is deze shovel super-fanatiek.’
Dit artikel is gesponsord door De Schans BV
Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.