Innovatie in de bouw met Internet of Things

Innovatie in de bouw met Internet of Things

- Sponsored content door KPN - 'Dankzij het Internet of Things kunnen we versneld innoveren' zegt Dennis van Goch, innovatiemanager van BAM. Internet of Things (IoT) stelt BAM in staat om de prestaties van de bouwprojecten digitaal te monitoren en sturen. Met deze inzichten kan het bouwbedrijf veiliger, effectiever en duurzamer bouwen. Benieuwd wat IoT

- Sponsored content door KPN -

‘Dankzij het Internet of Things kunnen we versneld innoveren’ zegt Dennis van Goch, innovatiemanager van BAM. Internet of Things (IoT) stelt BAM in staat om de prestaties van de bouwprojecten digitaal te monitoren en sturen. Met deze inzichten kan het bouwbedrijf veiliger, effectiever en duurzamer bouwen. Benieuwd wat IoT voor jouw bouworganisatie kan betekenen? Lees in dit artikel de ervaring van BAM in de bouw en tips over hoe IoT ook jouw organisatie kan helpen in innoverende bouwprojecten.

Aan de slag

Aan de slag gaan met IoT in de bouw kan op vele manieren. Een voorbeeld hierin is een innovatie partnership. Door de kennis van je organisatie en een Internet of Things specialist te combineren, kom je gezamenlijk tot sterke innovaties. Bij BAM is er gestart met een workshop bij de Internet of Things Academy van KPN. In deze workshop worden er samen een aantal ideeën bedacht en uitgewerkt.

Door gebruik te maken van ‘lean startup’ methoden en een ‘agile’ filosofie kunnen binnen korte tijd de juiste functionaliteiten worden ontwikkeld. Dit leidt tot een unieke samenwerking waarmee innovaties binnen bouwprojecten worden versneld. In Proofs of Concept (POC’s) wordt de technologie en functionaliteit allereerst getest. Door in het veld te testen in korte cycli, kunnen bouwbedrijven zoals BAM de innovaties snel verbeteren met als uiteindelijke doel meerwaarde leveren voor de klant. De eerste POC’s die BAM in het veld testen zijn ‘het slimme raam’ en ‘de slimme bouwplaats’. Deze tests zijn als volgt opgezet:

Slimme bouwplaats

“We hebben sensoren in een stroomverdeelkast op de bouwplaats geplaatst waarmee we, dankzij de connectiviteit van KPN, het energieverbruik, de lichtstraling en het geluid op de bouwplaats realtime kunnen monitoren.” zegt Dennis van Goch.

“Doordat er dankzij het IoT traject meer informatie beschikbaar komt, kunnen wij overzichtelijker, efficiënter en veiliger werken. Dat is niet alleen prettig voor de medewerkers, ook de omwonenden hebben er baat bij. Het leidt tot een duurzamer en veiliger bouwproces.”

Het slimme raam

“Het slimme raam is een raam waarbij een sensor is ingebouwd die data, zoals de weersverwachting en temperatuur, verzamelt en leest. Onze klanten krijgen via een app een melding dat het bijvoorbeeld verstandig is om het raam te sluiten omdat er regen op komst is. Door dit advies op maat maakt het de klant bewuster van hun energieverbruik. Zo dragen ze bij aan een duurzamere omgeving en ze besparen natuurlijk ook kosten."

‘Werkt het niet dan houdt het op, werkt het wel dan schalen we op!’

Innoveren in korte cycli

Zowel het slimme raam als de slimme bouwplaats zijn binnen drie maanden bedacht, uitgewerkt, doorontwikkeld en getest. Deze realisatie in zo’n korte tijd mogelijk geworden doordat BAM werkt met de scrum methodiek; werkt het niet dan houdt het op, werkt het wel dan schalen ze op. Door samen met een Internet of Things specialist zoals KPN te innoveren in korte cycli, houd je digitale innovatie klein en beheersbaar en ik moet zeggen; het succes is aanstekelijk!

Van de buitenkant is amper te zien dat de Liebherr R920 is omgebouwd naar elektrische aandrijving.

Nijhuis Engineering bouwt tweede elektrische Liebherr voor...

Aannemersbedrijf Van Roon is actief in de Railinfra en investeerde eerder al in een door Nijhuis Engineering geëlektrificeerde Liebherr A922 spoorkraan. Na het succes van deze eerste elektrische Liebherr heeft van Roon nu ook een Liebherr R920 laten ombouwen. De railinfra branche werkt met zeer specialistische machines, net als in de GWW is elektrificering van het materieel nog niet wijdverbreid. Als het aan Nijhuis Engineering ligt komt daar verandering in.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

Aansprakelijkheidsverzekering voor bouwbedrijven

De bouwsector is een dynamische en veeleisende industrie waar dagelijks met complexe projecten en zwaar materieel wordt gewerkt. Dit brengt niet alleen technische uitdagingen met zich mee, maar ook aanzienlijke risico's op het gebied van aansprakelijkheid. Schade aan derden, ongevallen op de bouwplaats en beroepsfouten kunnen leiden tot hoge kosten en juridische complicaties.

Elektrische Volvo FMX 8x4 maakt indruk in Limburgs landschap

Elektrische Volvo FMX 8x4 maakt indruk in Limburgs landschap

Besix Infra Nederland boft. Als partner van H.J. Beaujean Transport & Grondverzet BV uit Hoensbroek kan de kennisgedreven wegenbouwaannemer één van de nieuwste Volvo-trucks inzetten: de 100% elektrische FMXE 8x4V. Met vijf accupakketten heeft deze vierasser 450 kWh aan capaciteit beschikbaar, voldoende voor de dagelijkse ritten in het heuvelachtige Limburgse landschap.

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Met eigen merk RELLY gloort mooie toekomst voor De Schans

Drukke tijden, inclusief beëindiging van een succesvolle samenwerking. Nee, de afgelopen jaren waren niet altijd even makkelijk bij De Schans uit Hedel, een toonaangevende machineleverancier onder stratenmakers, hoveniers en bouw- en constructiebedrijven. Maar de onrustige periode is nagenoeg voorbij en heeft uiteindelijk ook iets moois opgeleverd: de RELLY, een volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De ambitie: nog voor 2030 minstens duizend RELLY's per jaar verkopen.