Alles over Brandstoffen

Alkylaatbenzine: schonere brandstof laat bouwmachines langer mee gaan

Alkylaatbenzine: schonere brandstof laat bouwmachines langer mee gaan

De bouwsector staat voor een grote uitdaging: het verduurzamen van werkzaamheden zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en de levensduur van machines. Schone brandstoffen, zoals Aspen alkylaatbenzine, bieden mogelijk een oplossing. Hoe kunnen deze brandstoffen bijdragen aan zowel milieuvriendelijker bouwen als het langer laten meegaan van machines?

Brandstof kan tijdens het transport en de verwerking op vele manieren verontreinigd raken met vuil, stof en andere organische stoffen. En condenswater kan zich in tanks ophopen, waardoor er corrosie en microbiële groei optreden.

Vier minder bekende oorzaken van problemen met machines met veel...

Als je bepaalde zaken niet weet over filtratie en koelvloeistoffen, dan kan dat leiden tot verminderde prestaties en meer ongepland onderhoud van zware machines. Hier zijn vier minder bekende problemen die de prestaties van machines met veel motorvermogen kunnen beïnvloeden.

Voor bedrijven die HVO100 nog te duur vinden, zijn er ook Blauwe Diesel-varianten op de markt met lagere aandelen non-fossiele diesel – ook allemaal drop-in fuels. (Foto’s: Future Fuels, KWS)

Is HVO100 de ideale overbrugging naar een emissieloze bouwplaats?

In de zoektocht naar de emissievrije bouwplaats lijkt een elektrisch of waterstofaangedreven machinepark het einddoel. Maar voorlopig is de traditionele verbrandingsmotor nog niet uitgespeeld. In de vorige editie van BouwMachines bespraken we de Stage V-technologie. Ditmaal komt de brandstof zelf aan bod. Wat is HVO100, en hoe draagt deze duurzame diesel bij aan emissiebeperking?

(Infographic: Powercrumbs)

Draaien op restgassen: CO2-uitstoot tot 96 procent lager

Kunnen restgassen effectief worden ingezet voor energieleveranties op de bouwlocatie? Twee jaar geleden startte het project Duurzame Brandstofketen. Gassen die normaal werden afgefakkeld bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Renkum worden nu opgevangen, gefilterd, opgeslagen in transporteerbare houders én ingezet als energiebron op een bouwplaats in het Gelderse Oosterhout.

Het linker filter heeft een normale standtijd van 500 uur mét Mécatech TC1H. Het rechter filter zonder TC1H geeft problemen na 350 uur.

'Ontwikkelingen tegen de stroom in' (met oude vertrouwde diesel)

Je zou de indruk kunnen krijgen dat de transitie naar elektrificatie nagenoeg voltooid is. Maar de werkelijkheid is dat we voorlopig nog voor een groot deel zijn aangewezen op de oude vertrouwde diesel. Reden genoeg om ook hier de stand van zaken te volgen. Huub de Cock van de Dupag Group vertelt over de ontwikkelingen.

(Foto: Shutterstock)

Bouwers vrezen dieseltekort: 'Dit gaat leiden tot vertraging van...

De bouw kijkt met angst en beven uit naar 5 december: de dag dat olie-import uit Rusland wordt verboden. Dit kan mogelijk leiden tot een dieseltekort. 49 procent van alle bouwmachines draait op deze brandstof. 'Dit zou na PFAS en stikstof de zoveelste ramp zijn voor de sector.'

Europese fabrieken schalen productie af: AdBlue dreigt schaars te worden

Europese fabrieken schalen productie af: AdBlue dreigt schaars te...

Er zijn zorgen over de beschikbaarheid van AdBlue. Door de hoge gasprijzen schalen meerdere fabrieken in Europa de productie van dit brandstofadditief af. Leveranciers van AdBlue ervaren dat de bevoorrading moeilijker wordt, maar zien nog niet direct tekorten ontstaan.

(Foto: archief)

Hoge dieselprijs dwingt tot nadenken over alternatieven

Door de accijnsverlaging per 1 april j.l. op enkele belangrijke brandstoffenstoffen ontstaat er wat lucht. Niettemin lag de dieseladviesprijs op 31 maart op ruim 1,91 euro. Is het aantrekkelijk om over te stappen op een alternatieve brandstof?