Alles over BouwMachines Kennisdag

Primeur: nieuwe elektrische Knikmops 100 op Bouwmachines Kennisdag

Primeur: nieuwe elektrische Knikmops 100 op Bouwmachines Kennisdag

Handelsonderneming Veluwenkamp maakt al meer dan 25 jaar furore met verkoop, verhuur, onderhoud en reparatie van de Knikmops minishovel. Vader Karel en zoon Célestin Toebast staan aan het roer van het familiebedrijf en worden daarin ondersteund door neef Johny Toebast.

Joanne de Boer van Boskalis en Jan-Willem Slegh van De Schans.

'Perfecte timing voor overdracht elektrische Relly'

De Schans heeft tijdens de BouwMachines Kennisdag een Relly 1.3E geleverd aan Boskalis.

Dit was de Kennisdag 2023: samen realistisch veranderen

Dit was de Kennisdag 2023: samen realistisch veranderen

Donderdag 7 december was de achtste editie van de BouwMachines Kennisdag. Dat het onderwerp 'laadinfra: nieuwe energie op de bouwplaats' actueel is bleek uit de opkomst: ruim 250 geïnteresseerden kwamen luisteren naar en praten over alles wat deze transitie met de sector doet. Een recordaantal.

Laatste kans om aan te melden voor de BouwMachines Kennisdag

Laatste kans om aan te melden voor de BouwMachines Kennisdag

Op 7 december organiseert BouwMachines alweer de 8e BouwMachines Kennisdag in Harderwijk. De verandering naar emissievrij materieel is een heikel punt in de branche. Waarom en wanneer maak je die keuze? En zijn er überhaupt mogelijkheden genoeg om die nieuwe machines goed op te laden en te laten draaien?

Vattenfall, GreenBattery en Heijmans slaan bij meerdere projecten de handen ineen voor elektrificatie. (Foto's: GreenBattery en Vattenfall)

Vattenfall ziet vooral oplossingen voor stijgende energievraag bouw

De vraag naar elektriciteit neemt toe, ook op de bouwplaats. Dat merken ze ook bij leverancier Vattenfall, maar zorgt die toename voor echt grote uitdagingen? Volgens Boudewijn Tjeertes, business development manager bij Vattenfall, valt het alles mee en doen vooral spookverhalen de ronde. "Iedere gebruiker van elektrisch materieel die ik spreek, is enthousiast." Tjeertes en Vattenfall komen naar de BouwMachines Kennisdag om vooral dat te delen.

BLOG Chris van Veldhuizen | Veranderen of afhaken

BLOG Chris van Veldhuizen | Veranderen of afhaken

'Terug naar het oude normaal.' Zomaar een nieuwjaarswens die voorbijkwam. Begrijpelijk, na een jaar dat uit zijn voegen barstte en velen van slag raakten van verandering op verandering. Voor de bouw en infra, voor heel Nederland, voor de hele wereld. Voor de politiek, voor de mens en voor machines.

Visionair Richard van Hooijdonk gaf tijdens de BouwMachines Kennisdag zijn visie op de toekomst van de bouw- en materieelsector. (Foto's: Koos Groenewold)

'Er is een Elon Musk nodig voor de bouw'

Om de veranderende wereld het hoofd te kunnen bieden, moeten bedrijven, organisaties, startups en onderwijsinstellingen de samenwerking opzoeken. Volgens visionair en trendwatcher Richard van Hooijdonk is een belangrijke rol weggelegd voor het onderwijs. 'We leiden nu generalisten op, maar we hebben behoefte aan extreme talenten. Een nieuwe Elon Musk voor de bouw.'

(Foto's: Koos Groenewold)

Elektrisch materieel op de BouwMachines Kennisdag

Nieuw dit jaar tijdens de BouwMachines Kennisdag was een innovatieroute, waarbij bezoekers een rondleiding kregen langs standhouders om kennis te maken met emissievrije machines.

Sil Polman, projectleider bij de gemeente Arnhem, vertelde welke lessen in zijn gemeente zijn geleerd van de emissievrije aanleg van een fietspad.

Emissievrij project Arnhem: shovel heeft meer invloed dan...

Shovel, mobiele kraan en aggregaat hebben de grootste invloed op emissiebeperking op de bouwplaats. Bouwlogistiek is juist van weinig invloed omdat vrachtwagens maar kort op het project staan. Dat geldt op veel werken ook voor de asfalteerset.

Ben Möhlmann (rechts) gaf een doorkijkje naar de toekomst voor wat betreft zero-emissie materieel. De commercieel manager van SMT is tevens bestuurslid bij Stichting ENI (Emissieloos Netwerk Infra).

'Geen toekomst voor diesel'

Is er een toekomst voor diesel? Nee, stelde Ben Möhlmann, bestuurslid bij Stichting Emissieloos Netwerk Infra, overduidelijk op de BouwMachines Kennisdag. In ieder geval niet in Nederland. In overige delen van de wereld zal de vraag wel blijven en dus zullen fabrikanten ook dieselmachines blijven produceren.